۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین سونامی جراحی‌های زیبایی با الگوپذیری از بلاگرها
کد خبر: ۳۶۹۳۵۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۲۷ ساعت: ۹:۴۶ ↗ لینک کوتاه

کارشناس سواد رسانه مطرح کرد:

سونامی جراحی‌های زیبایی با الگوپذیری از بلاگرها

کارشناس سواد رسانه گفت: متأسفانه کلیشه بدن، نوجوانان ما را تحت تأثیر قرار داده به‌ طوری‌ که امروز با پدیده‌ای مواجه هستیم که همه افراد در حال شبیه شدن به یکدیگر هستند و در عمل‌های زیبایی از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

سونامی جراحی‌های زیبایی با الگوپذیری از بلاگرها
حدیثه پیله‌چی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ با اشاره به مفهوم کلیشه اظهار کرد: «کلیشه بدن» یکی از مفاهیم و زیرمجموعه‌های کلیشه قلمداد می‌شود و از زمان شکل‌گیری مدرنیته گسترش بیش‌تری یافته است.
 
وی افزود: زیبایی، نوع پوشش و اندام مدل‌های مطرح و مشهور در ایجاد کلیشه بدن تعیین‌کننده است به‌طوری‌که مخاطب به هنگام مطالعه مجله و یا تماشای برنامه‌های مختلف، تنها بُعد ظاهری را در ستاره سینمایی در نظر می‌گیرد و تلاش می‌کند تا از نظر ظاهری شبیه آن فرد باشد.
 
پیله‌چی تصریح کرد: رسانه طوری افراد را مسخ می‌کند تا این موضوع به مخاطب القا شود که تنها همان افراد با آن ویژگی‌ها و شاخصه‌های مشخص، زیبا هستند اما زیبایی کاملاً نسبی است و اگر فردی درگیر این وضعیت شد در یک رقابت بی‌انتها قرار گرفته که پایان خوشی را نمی‌توان برایش متصور شد.
 
این کارشناس سواد رسانه با اشاره به توزیع عروسک‌های باربی در دنیا و مخصوصاً کشور ایران، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری کلیشه بدن کالاهای فرهنگی با پیوست رسانه است؛ در نظر بگیرید کودکی که با احساسات پاک خود به یک عروسک دل می‌بندند و آن عروسک نیز ویژگی‌های یک فرد طبیعی را ندارد چه اتفاقی در ذهن این فرد خردسال رخ خواهد داد؟
 
وی افزود: شاخصه‌های بارز عروسک باربی لاغراندام بودن، آرایش غلیظ و عموماً صورت کاملاً بدون نقص و ایراد است و زمانی که کودکان ما از سه یا چهارسالگی با این عروسک‌ها بازی می‌کنند و در طول بازی ویژگی‌هایی نظیر همدردی، دوستی، علاقه، عاطفه و زیبایی به همراه بازی با آن عروسک در وجود آن‌ها شکل می‌گیرد؛ پس تلاش می‌کنند که در آینده شبیه آن عروسک شوند.
 
دبیر نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان قزوین ادامه داد: متأسفانه چند سال پیش این عروسک‌ها بسیار مطرح شدند و در حال حاضر نیز وجود دارند این در حالی است که اگر یک نوجوان در دوران کودکی خود با این عروسک‌ها بازی کرده باشد قطعاً بعد از رسیدن به سن ۱۴ تا ۱۵ سالگی، چون شباهتی به آن اسباب‌بازی‌ها ندارد، دچار کلیشه بدن شده، احساس زشتی و نقص در اندام خود کرده و تمام اعضا و جوارح بدنش از نظر او غیرقابل‌ پذیرش می‌شود.
 
مسئول معاونت نسرای فضای مجازی استان قزوین اذعان کرد: کلیشه‌ای که یک کودک ممکن است نسبت به بدن خود و ویژگی زیبایی پیداکرده باشد؛ موجب می‌شود که دچار مشکلات خاص ذهنی و روحی شده و درنهایت در بزرگسالی مجبور به تحمل برخی آسیب‌های جبران‌ناپذیر شود.

تاثیر فضای مجازی و زندگی اینفلوئنسرها بر روحیات جوانان امروزی
 
وی ادامه داد: امروزه شاهد هستیم که افراد برای ایده‌آل‌گرا بودن در تلاش هستند که از اینفلوئنسرها و زندگی آن‌ها پیروی کرده و ظاهر زندگی آن‌ها را با باطن زندگی خود مقایسه کنند، همین امر موجب می‌شود که فرد دچار ناامیدی شده و زمینه جدی افسردگی را در خود فراهم آورد.
 
این کارشناس سواد رسانه تصریح کرد: متأسفانه کلیشه بدن، نوجوانان ما را تحت تأثیر قرار داده به‌ طوری‌ که امروز با پدیده‌ای مواجه هستیم که همه افراد در حال شبیه شدن به یکدیگر هستند چراکه با انجام جراحی‌های زیبایی سعی دارند خود را شبیه برخی از سلبریتی‌ها یا همان عروسک‌های دوران کودکی خود کنند.
 
پیله چی تشریح کرد: بیش از یک دهه پیش بسیاری از مادران اروپایی، زمانی که قصد داشتند عروسک باربی را به فرزندان خود دهند؛ آرایش غلیظ صورت عروسک را پاک‌کرده و ‌از ابتدا صورت را آرایش می‌کردند؛ حتی حالت موها را تغییر می‌دادند تا کودک راحت‌تر بتواند با آن ارتباط برقرار کند.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: برای این عروسک با صورت بی‌نقص جای جوش و کک‌ومک می‌گذاشتند تا کودک نسبت به چهره خود احساس بد پیدا نکند و در نوجوانانی به خودتحقیری و کلیشه بدن، دچار نشود.
 
این کارشناس سواد رسانه اذعان کرد: در کلیشه بدن فهم، درک، شعور، عقل، آگاهی، تحصیلات، علم و دانش فرد در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد و شاید اصلاً به آن پرداخته نمی‌شود، بلکه تنها چیزی که زیبا، انگیزه‌بخش و قابل‌ستایش است، ظاهر فرد خواهد بود.
 
وی تشریح کرد: پویانمایی‌هایی مانند سیندرلا و سفیدبرفی هم سعی داشتند که زیبایی این دو شخصیت داستانی را برای مخاطب به نمایش بگذارند، در حالی‌ که ما هیچ‌کدام از صفات برجسته انسانی را در کلان روایت این داستان‌ها درنمی‌یابیم.
 
 مسئول معاونت نسرای فضای مجازی استان قزوین گفت: زمانی که معیار یک جامعه صرفاً زیبایی باشد؛ مسابقه‌ای این وسط رخ می‌دهد که انتها ندارد در حالی‌ که همه می‌دانیم زیبایی کاملاً نسبی است و ممکن است که هر فرد از یک نظر از دیگری زیباتر و برتر باشد بنابراین هیچ‌گاه نمی‌توان یک نفر را به‌صورت مطلق زیبا و یا زشت خطاب کرد.
 
انتهای پیام/۱۰۰۳ 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان