۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین دفاع مقدس، گنجینه‌ای ناتمام
کد خبر: ۳۶۹۳۳۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۲۵ ساعت: ۷:۴۳ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد تحلیلی «صبح قزوین» مطرح شد؛

دفاع مقدس، گنجینه‌ای ناتمام

در آستانه هفته دفاع مقدس میزگرد تحلیلی «صبح قزوین» با حضور چند تن از رزمندگان دوران جنگ تحمیلی در دفتر تحریریه «صبح قزوین» برگزار و ابعاد مختلف و دستاوردهای آن مورد تحلیل‌ و بررسی قرار گرفت.

دفاع مقدس، گنجینه‌ای ناتمام
به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در آستانه هفته دفاع مقدس میزگرد تحلیلی با حضور چند تن از رزمندگان دوران جنگ تحمیلی در دفتر تحریریه «صبح قزوین» برگزار شد، در این نشست به موضوعاتی از قبیل «دستاوردهای دفاع مقدس، وجه تمایز دفاع مقدس با سایر جنگ‌ها و الگوگیری جبهه مقاومت از فرهنگ دفاع مقدس» پرداخته شد.
 
حسنعلی احسانی، متولد سال 1345 که در سن 16 سالگی برای اولین بار در کسوت بسیج دانش‌آموزی وارد جبهه جنگ حق علیه باطل شد و تا پایان زمان جنگ به عنوان رزمنده بسیجی به دفاع از حریت و کیان این خاک گوهر خیز پرداخت.
 
رزمندگان قزوینی ناشناخته مانده‌اند
 
این رزمنده قزوینی در میزگرد تحلیلی «صبح قزوین» با اشاره به مظلومیت رزمندگان قزوینی بیان کرد: رزمندگان قزوینی در طی هشت سال دفاع مقدس به عنوان بازوی قدرتمند نقش موثری به خصوص در جبهه‌های غرب داشتند، اما آن طور که باید و شاید به آن‌ها پرداخته نشده و بسیاری از آنان نه تنها برای مردم کشور بلکه برای خود قزوینی‌ها هم ناشناخته مانده‌اند.
 
وی ادامه داد: قزوین بعد از اصفهان در نسبت جمعیتی که داشت بیشترین حمایت و بیشترین تعداد نیروی رزمنده و شهید را به کشور تقدیم کرده است، اما در تاریخ دفاع مقدس و جلد کتاب‌ها جایگاهی ندارد.
 
احسانی اظهار کرد: این مظلومیت هرچند ناخواسته اما روز به روز پررنگ می‌شود، در همایشات، در نشست‌ها، در حفظ آثار انتخاب افراد گزینشی است و با وجود اینکه فضای جبهه فراجناحی بود و هرکس با هر عقیده و گرایشی برای دفاع از اسلام به میدان می‌آمد؛ اما فضای بعد از آن فراجناحی نبوده و نیست.

 
جوانان نیروی محرکه در مقابله با دشمن بودند
 
این رزمنده قزوینی خاطر نشان کرد: اکثر رزمندگان و حتی فرماندهان دوران جنگ جوان بودند، حضور پرشور و گسترده جوانان و نوجوانان ایرانی از هر رنگ و قومیتی نه تنها به لحاظ کمیت، بلکه از نظر روحیه، انگیزه و نوآوری نیروی محرکه‌ای قوی برای مقابله با دشمن بود.  
 
وی که خود در نوجوانی وارد میدان جنگ شده بود، در خصوص نحوه اعزامش به جبهه اظهار کرد: در سال 1361حدود 16 سال داشتم که برای اولین بار تصمیم به شرکت در میدان جنگ گرفتم، هرچند پیش از این هم همیشه با اخبار جنگ غریبه نبودم و از طریق رادیو و تلویزیون اخبار را رصد و در دلم با دشمن در ستیز بودم.
 
احسانی ادامه داد: با دیدن هر صحنه از جنگ، غیرتم به جوش می‌آمد اما هر وقت آهنگ سفر می‌کردم با مخالفت خانواده مواجه می‌شدم، تا اینکه بعد از سماجت فراوان توانستم خانواده را راضی کرده و به محل ثبت‌نام رزمندگان بسیجی رفتم و با دست‌کاری شناسنامه و کش و قوص فراوان برای اولین بار در 16 سالگی با محسن طباطبایی از ابهر به جبهه اعزام شدم.
 
وی یادآور شد: یادم می‌آید آن روز در زمان ثبت‌نام یک صف 200 نفره ایستاده بودند که 80 درصد آنان جوان بودند، در جبهه هم همین‌طور بود جوان 20 ساله، 25 ساله فرمانده جنگ می‌شد و صدها رزمنده از او اطاعت می‌کردند، جوان‌ها به لحاظ آرمان‌گرایی و نوآوری پراشتیاق‌تر از مسن‌ترها وارد می‌شدند و همه به قدرت و عقاید آنان باور داشتند.

 
رزمنده بسیجی دوران دفاع مقدس بیان کرد: در سال 1362 بعد از آزادی خرمشهر در سن 17 سالگی در زمانی که تازه داماد بودم به گردان حضرت رسول (ص) قزوین پیوستم، اکثر رزمندگان این گردان جوان بودند، شهیدان سید مصطفی حاج سیدجوادی فرمانده 20 ساله گردان، مجید کوزه‌گر، حجت صنعتکار، محمدحسین اکبری رضایی، ناصر انجیرانی، مجید دایی دایی جوانان غیور قزوینی همه در این گردان بودند.
 
گنجینه‌ای به نام دفاع مقدس
 
وی تاکید کرد: دفاع مقدس واقعا یک گنجینه است و دشمن این را خوب فهمیده است و به دنبال کمرنگ کردن، تحریف آن است تا این فرهنگ را در نظر نسل جوان ما غریبه و مهجور کند، اگر در طی این 40 سال از نحوه مدیریت آن دوران استفاده می‌شد، اوضاع بهتری در زمینه فرهنگی، عمرانی و حتی اقتصادی داشتیم.
 
احسانی گفت: در نگارش تاریخ و پرداختن به احوالات دوران دفاع مقدس بیشتر به فرماندهان جنگ توجه شده و از دیگر رزمندگان که هرکدام نقش کلیدی در دفاع و مبارزه داشتند غافل شدیم، در حالی که در یک لشگر هم فرمانده، هم تک تیرانداز، سرباز،  نیروی تدارک و پشتیبانی مهم هستند و هر کدام ظرفیت پرداختن دارد.
 


احتیاج نداشته‌ها را به داشته تبدیل کرد
 
وی با اشاره به افزایش قدرت نظامی ایران نسبت به دوران جنگ اظهار کرد: در زمان جنگ تقریبا با دست خالی با نیمی از دنیا در جنگ بودیم، موشک‌ها و اسلحه ما یا باقی مانده از جنگ جهانی دوم بود و یا به صورت استقراضی و دست دوم خریداری شده بود، اما احتیاج به عنوان نیرومحرکه عمل کرد و نداشته‌های ما را به داشته تبدیل کرد.
 
این رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: ایران با اتکا به توان داخلی و خودباوری، توانست قدرت دفاعی خود را به طور چشمگیری افزایش دهد و به یکی از قدرت‌های نظامی منطقه تبدیل شود، همچنین جنگ تحمیلی باعث شد تا ایران به سمت توسعه صنایع دفاعی و ساخت تجهیزات نظامی پیشرفته حرکت کند که این امر، کشور را از وابستگی به سایر کشورها در این حوزه رها کرد.

کم‌کاری‌ها در زمینه فرهنگ دفاع مقدس مشهود است
 
وی تاکید کرد: با وجود پیشرفت بسیار در حوزه نظامی اما نتوانستیم آن‌طور که باید فرهنگ دفاع مقدس را به کشور جاری و ساری کنیم، در این زمینه از من رزمنده گرفته تا مدیریت ارشد کم‌کاری داشتیم و با کارهای جزیره‌ای بدون انسجام و ‌بی‌برنامه نتوانستیم در دل نسل جوان نفوذ کنیم.
 
احسانی در پایان گفت: با تاکید دوباره بیان می‌کنم که دفاع مقدس گنجینه است که باید از تک‌تک اجرای آن بهره‌ برد، از جوانگرایی و اعتماد به جوانانش، از نحوه مدیریت بحرانش، از ساختن فرصت در دل تهدیدها، از فرمانده، سرباز و نیروی پشتیبانی‌اش همه قابلیت پرداختن دارد.



اهدای 3000 شهید از لشگر 16 زرهی قزوین
 
عباس علیجانی، متولد 1342 از رزمندگان لشگر 16 زرهی قزوین در زمان جنگ؛ که اکنون به دنبال گردآوری و نگارش کتاب در زمینه زندگی‌نامه شهدا و تاریخ دفاع مقدس است، در این میزگرد اظهار کرد: با آغاز جنگ تحمیلی، ارتش جمهوری اسلامی با استقرار در یک هزار و 600 کیلومتر از خطوط صفر مرزی غرب کشور در طول هشت سال دوران دفاع مقدس اقدام به اجرای عملیات آفندی و پدافندی با نیروهای بعثی کرد.
 
وی افزود: در آن زمان ارتش ایران هشت لشگر داشت که لشگر 16 زرهی قزوین یکی از بزرگترین آن بود، این لشگر در طول جنگ ایران و عراق از یگان‌های عمل‌کننده ارتش به‌شمار می‌آمد و در عملیات‌های نصر، ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، بیت‌المقدس و فتح‌المبین، رمضان، والفجر مقدماتی، والفجر یک و خیبر شرکت داشت.
 
این رزمنده قزوینی بیان کرد: لشگر 16 زرهی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اهدای سه هزار شهید، 12 هزار جانباز صبور و مقاوم، یک‌هزار و 400 آزاده سرافراز و 93 شهید مفقودالاثر برگ زرینی را در کنار یگان‌های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس از خود برجای گذاشت.  
 
جبهه دانشگاه است
 
وی در خصوص نحوه ورودش در میدان جنگ تحمیلی اظهار کرد: بنده در سال چهارم دبیرستان درس می‌خواندم و همزمان در بازار میوه‌فروشان قزوین مشغول فعالیت بودم تا اینکه فرمان امام راحل مبنی بر حضور در جبهه‌ها و «جبهه دانشگاه است» به گوشم رسید، قید درس و دانشگاه را زدم و به استخدام دانشگاه افسری درآمدم.
 
علیجانی اظهار کرد: خدمت خود را در سال 1363 در زمان والفجر مقدماتی در منطقه فکه آغاز کردم، یگان‌های ارتش با یگان سپاه یک فرقی دارند، لشگر 16 زرهی سه تیپ قدرتمند و تانک‌های جیفت قوی داشت که در حرکت تیراندازی می‌کرد، نیروهای لشگر قزوین وقتی وارد جنوب شد صدام گفت لشگر خونخوار آمد.
 
وی ادامه داد: ما به لحاظ تجهیزات ارتشی از عراق برتر بوده و با حدود 12هزار نفر نیروی زبده در منطقه آماده جانفشانی بودیم، اما به لحاظ مهمات نسبت به عراق کمبود داشتیم.

 
در آغاز جنگ مهمات کمی داشتیم
 
این رزمنده قزوینی بیان کرد: عراق بی‌محابا تیراندازی می‌کرد، اما ما مهمات کم داشتیم، به همین دلیل دقیق و حساب شده مهمات خود را خرج می‌کردیم، من آن زمان معاون آتش‌بار بودم و 6 توپ داشتم، می‌توانستم از اینجا تا 15 کیلومتر تا 18 کیلومتر را بزنم اما نهایتا درهفته 15 تا گلوله پرتاب می‌کردیم و آنها را برای عملیات نگه می‌داشتیم.
 
وی افزود: عراق از 18 ماه قبل از آغاز جنگ بیش 637 بار تجاوز زمینی، هوایی و دریایی به ایران داشت و صدام اقدامات زیادی را قبل از آغاز رسمی جنگ انجام داد، به عنوان مثال پرخرج‌ترین فیلم سینمایی را با نام قادیسه دوم به مفهوم غلبه مجدد اعراب بر اسرائیل را ساخت و از عکس‌العمل ایرانی‌ها بهره‌برداری تبلیغاتی کرد.
 
علیجانی گفت: همچنین دفتر جبهه آزادی‌بخش را در خوزستان را ایجاد کرد و در کردستان و آذربایجان شرقی به وسیله منافقین و کومله شورش ایجاد کرد، حتی فرستنده رادیویی برای ایجاد برنامه‌های تحریک آمیز به زبان اقلیت‌های قومی راه‌اندازی کرد.
 
وی یادآور شد: صدام تقاضای خروج بی‌قید و شرط و فوری ایران از جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی و واگذاری آنها به عراق کرد و جان لیلی و میمک را از 17 تا 19 شهریور اشغال کرد و نهایتا در 26 شهریور در نطق تلویزیونی قرارداد 1975 الجزایر را به طور یک‌جانبه ملغا دانست و آن را در مقابل دیدگان خبرنگاران و دوربین‌های تلویزیونی پاره کرد.
 
لزوم توجه به فرمان 7 ماده امام خمینی(ره) در ابتدای جنگ
 
این نویسنده قزوینی خاطرنشان کرد: وقتی صدام در 31 شهریور با 12 لشگر و 30 تیپ گاردی مرزی به ایران حمله کرد، حضرت امام (ره) او را دیوانه خطاب کرد و در یکم مهر، پیام مهمی را در خصوص تشریح وضعیت کشور و تجاوز همه جانبه رژیم بعث و همچنین مسائلی که مردم می‌بایست رعایت کنند، صادر فرمودند.
 
وی افزود: بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در پیامی ضمن محکوم‌کردن این حملات، به فرماندهان، ارتش، نیروی انتظامی، مسئولین، رادیو و تلویزیون، رسانه‌های آن زمان که عمدتا روزنامه بودند و احزاب و اقشار مردمی فرمانی هفت ماده‌ای بیان کرده و همه را اتحاد و همدلی برای مقابله با دشمن فراخواندند.
 
علیجانی با اشاره به کاربردی بودن فرماین امام خمینی (ره) اظهار کرد: این فرمان هفت ماده‌ای اکنون هم می‌تواند ما را از گرداب‌ها و طوفان‌ها برهاند، همانگونه که با هدایت مقام معظم رهبری و همدلی و وحدت تاکنون توانسته‌ایم در فراز و فرودها و پیچ‌های تاریخی سربلند بیرون بیاییم.
 
وی تاکید کرد: دفاع مقدس ما دو وجه تمایز با سایر جنگ‌ها داشت، اولا به فرماندهی حضرت امام‌خمینی(ره) به عنوان ولی‌فقیه و رهبر شیعیان هدایت شد و دوما به پشتوانه نیروی عظیم مردمی بود که جان خود را برای دفاع از اسلام و انقلاب بر کف دست گرفته بودند.
 
این رزمنده جنگ تحمیلی بیان کرد: وقتی عراق حمله کرد در هفته اول 550 کیلومتر از استان خوزستان و کردستان تا عمق 100 کیلومتر و مجموعا بیش از 15 هزار کیلومتر از این مناطق اشغال کرد، در مقابل آن لشگر 92 زرهی ارتش بود که حوزه استحفاظی‌اش از چنگوله تا دهانه اروند بیش 200 کیلومتر وسعت داشته است.

 
روحیه ایثار و شهادت وجه تمایز دفاع مقدس با سایر جنگ‌ها
 
وی افزود: طبیعی است یک لشگری که استعدادش 50 درصد است نمی تواند با این تعداد یگان که آماده حرکت هستند مقابله کند، اگر ایران با تمام هشت لشگر خود می‌خواست در مرز یک هزار و 500 کیلومتری مستقر شود، باز نمی‌توانست در برابر نیروهای مهاجم دشمن مقابله کند و تنها می‌توانست عملیات آنها را به تاخیر بیاندازد.
 
علیجانی بیان کرد: در چنین شرایطی نیروهای لشگر16 زرهی، بسیج، سپاه، نیروهای مردمی و عشایر و گروه شهید چمران و در اصل همه مردم در مقابل دشمن ایستادند و تا پای جان ایستادگی کردند، چرا که فرهنگ شهادت و ایثار در وجود آنها رخنه کرده بود.

وی با اشاره به معنای ایثار بیان کرد: اوج انسانیت و کمال اخلاقی انسان آنجاست که فرد از پوسته خود محوری خارج شده و در امتداد تقرب به خدا، دیگران و منافع عامه جامعه اسلامی را برخود مقدم بداند، چنین فردی خود را برای جامعه اسلامی فدا می‌کند و در راه خدا به مقام بزرگ شهادت می‌رسد.
 
این نویسنده قزوینی بیان کرد: فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی از صدر اسلام در جنگ‌های پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) سینه به سینه به فرزندان اسلام منتقل شده که اوج آن در روز عاشورا تبلور پیدا کرده و سال‌ها بعد در جنگ ایران و عراق توسط فرزندان غیور ایرانی به نمایش گذاشته شد، این وجه تمایز دوران دفاع مقدس با سایر جنگ‌ها بود.
 
وی ادامه داد: دفاع مقدس، همانطور که از نامش پیداست، یک جنگ دفاعی بود، ایران به صورت کاملاً غافلگیرانه مورد حمله قرار گرفت و مجبور به دفاع از خاک و ناموس خود شد، این در حالی است که بسیاری از جنگ‌ها، تهاجمی بوده و با هدف گسترش قلمرو یا تصاحب منابع صورت گرفته‌اند.

 
الگوگیری جبهه مقاومت از دفاع مقدس
 
علیجانی با بیان اینکه دفاع مقدس ایران، الگویی ارزشمند برای همه کسانی است که در برابر ظلم و ستم ایستادگی می‌کنند، اظهار کرد: امروز جبهه مقاومت اسلامی، که متشکل از گروه‌های مختلفی در منطقه است، به طور ویژه از تجربیات و درس‌های دفاع مقدس الهام گرفته است.
 
وی گفت: جبهه مقاومت با الهام از تجربه دفاع مقدس، ساختار سازمانی و فرماندهی خود را طراحی کرده و آموزش‌های نظامی و ایدئولوژیک در جبهه مقاومت، با الهام از تجربه دفاع مقدس، صورت می‌گیرد، همچنین در جبهه مقاومت، همانند دفاع مقدس جهاد فرهنگی اهمیت زیادی دارد و رزمندگان با اعتقاد قلبی به سمت مقاومت و مبارزه با استکبار رهسپار می‌شوند.
 
این رزمنده لشگر 16 زرهی قزوین با بیان خاطره‌ای عنوان کرد: جوان امروز به دنبال استدلال و منطق است، برای ارتباط با او باید از ناحیه منطق و علم سخن گفت، همان چیزی که در قرآن از آن به تعقل، تدبر و تبیین نام برده می‌شود.
 
علیجانی در پایان با بیان اینکه نسل جوان تشنه معرفت و دانش است، گفت: جوان امروز با جوان رزمنده دیروزی تفاوت چندانی نکرده است و به همان اندازه غیور و فداکار است و پای دفاع از ناموس که باشد با جان از وطن محافظت خواهد کرد، چرا که در مکتب امام حسین(ع) بزرگ شده و درس شهامت و ایستادگی در برابر ظالم را آموخته است.
 
انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان