۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین فراز و نشیب‌های تولید طلای سبز از دل طارم
کد خبر: ۳۶۹۳۱۹ نویسنده: سمیه چگینی تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۲۶ ساعت: ۷:۳ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

فراز و نشیب‌های تولید طلای سبز از دل طارم

زیتون منطقه طارم در شهرستان قزوین از لحاظ کیفیت مرغوب‌ترین زیتون کشور است اما تولید آن با چالش‌هایی از جمله سنتی بودن کشت و برداشت مواجه است که باید به روش‌های مکانیزه تبدیل شود.

فراز و نشیب‌های تولید طلای سبز از دل طارم
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین؛ زیتون تنها محصول باغی استراتژیک کشور به شمار می رود که به لحاظ ارزش غذایی بالا و قابلیت استخراج روغن خوراکی از آن، به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته تا در حوزه باغبانی بر روی اصلاح و توسعه باغ‌های این محصول متمرکز شوند.
 
قزوین با بیش از ۱۰ هزار هکتار باغ زیتون و تولید ۴۰ هزار تن زیتون قطب تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود؛ عمده این باغات در منطقه طارم سفلی شهرستان قزوین در همسایگی با جنوب استان گیلان و شمال شرق استان زنجان قرار دارد.

بیش‌تر باغ‌های زیتون در طارم به صورت سنتی هستند که ضرورت دارد تا با اصلاح باغ‌های کم‌بازده و مکانیزه شدن باغات در جهت بهره‌برداری بیش‌تر تلاش شود.
 
زیتون شهرستان طارم از لحاظ کیفیت مرغوب‌ترین زیتون کشور است و برداشت این محصول به صورت کنسروی از نیمه دوم شهریور ماه شروع می‌شود و تا اواخر مهر ادامه می‌یابد.
 
قطعی برق چاه‌های کشاورزی معضل پیش‌روی باغداران
 
یکی از باغداران سنتی محصول زیتون در روستای سیاهپوش در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین؛ اظهار کرد: خوشبختانه امسال میزان باردهی محصول زیتون نسبت به سال گذشته بسیار آورتر است و با توجه با جلساتی که با باغداران برگزار شده از ۲۵ شهریورماه برداشت محصول آغاز می‌شود.
 
وی افزود: خوشبختانه با توجه به حق‌آبه‌ای که از رودخانه شاهرود داریم مشکل چندانی در رابطه با کم‌آبی وجود ندارد اما مشکل عمده ما با توجه به قرارگیری در فصل آبدهی درختان و گرما با آن مواجه هستیم قطعی برق چاه‌های کشاورزی است. 
 
این باغدار بیان کرد: متأسفانه ما یک روز در میان با چندین ساعت قطعی برق مواجه هستیم که همین موضوع سبب ایجاد نوسان در نوبت آب و تاخیر در آبدهی می‌شود چراکه هر ۱۵ روز یکبار نوبت آبدهی تکرار می‌شود.
 
کشاورز ادامه داد: در رابطه با مشکلات قطعی برق مکاتباتی با مسئولین استانی صورت گرفته اما چون موضوع کشوری است چندان ترتیب اثری داده نمی‌شود.
 
وی تصریح کرد: سال گذشته درختان زیتون باردهی بسیار ضعیفی داشتند اما خوشبختانه امسال وضعیت به مراتب بسیار بالاتر از سال گذشته است.
 
این باغدار ادامه داد: دومین مشکل ما آفت مگس زیتون است که خوشبختانه جهاد کشاورزی چتر حمایتی خود را بر سر باغداران گسترانده و سم در اختیار کشاورزان قرار داده تا بتوانیم با این آفت مقابله کنیم.
 
یکی از باغداران صنعتی نیز در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین؛ اظهار کرد: سال گذشته کم‌بارترین و دو سال قبل پربارترین سال برای باغداران زیتون بود و امسال خوشبختانه وضعیت این محصول استاندارد است. 
 
وی افزود: حدود ۱۷ هکتار باغ زیتون داریم که ۱۰ هکتار از آن به صورت صنعتی و با فاصله‌ها استاندارد کشت شده که به صورت قطره‌ای آبیاری می‌شود و حدود ۷ هکتار از آن هم باغ‌های سنتی هستند.
 
بی‌توجهی باغداران سنتی به مبارزه با مگس زیتون 
 
این باغدار در خصوص مگس زیتون ادامه داد: سم‌پاشی اثربخش و به موقع مگس زیتون را نابود می‌کند که باغ‌ها صنعتی با پراکندگی گسترده‌تری معمولا سم‌پاشی می‌شوند اما برخی باغداران سنتی که به صورت وراثی هستند چندان رسیدگی نمی‌کنند. 
 
وی در خصوص نوع آبیاری ادامه داد: اغلب باغداران صنعتی از ژنراتورهای گازوئیلی و پمپ آب برای آبیاری درختان استفاده می‌کنند بنابراین قطعی برق تاثیری ایجاد نمی‌کند.
 
 
این باغدار اذعان کرد: تنها مشکل ما کم‌آبی است که امروز کل کشور با آن دست‌و‌پنجه‌ نرم می‌کنند که خوشبختانه شرکت‌های کشت‌و‌صنعت در حاشیه سد سفیدرود و باغداران سنتی نیز کنار رودخانه شاهرود چاه کشاورزی احداث کردند و آب را در استخر جمع‌آوری می کنند لذا مشکل و معضل عمده‌ای در این زمینه نداریم اما روستاهای اطراف کلا با کم آبی مواجه هستند.
 
وی بیان کرد: خوشبختانه جهاد حمایت لازم را برای مقاله با آفت مگس زیتون از باغداران کرده و موتور سم‌پاش و آموزش‌های لازم را در خصوص این اقدام ارائه داده است.
 
زمان باردهی محصول با کم‌آبی مواجه هستیم
 
یکی دیگر از باغداران سنتی روستای میرخوند سفلی نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ ضمن گلایه از مشکل کم‌آبی اظهار کرد: متأسفانه هر سال زمان به بار نشستن محصول زیتون ما با مشکل کم‌آبی مواجه هستیم.
 
وی افزود: از آنجایی که آبیاری باغات ما به صورت سطحی و از رودخانه ارکن‌چای و رودخانه شاهرود تامین می‌شود و روستای ما در پایین دست‌ترین روستاها قرار گرفته معمولا با کم‌شدن آب رودخانه و استفاده شالیکاران با قطعی آب مواجه می‌شویم.
 
این باغدار تصریح کرد: چندین مرتبه درخواست تاسیس چاه کشاورزی دادیم که متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
 
۵۰۰ هزار هکتار از باغات زیتون استان جوان‌سازی شد
 
محمد پیله‌فروش مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد:
در حال حاضر ۱۰ هزار هکتار از اراضی استان را به محصول زیتون اختصاص دارد که از این میزان حدود ۷ هزار هکتار بارور و ۳ هزار هکتار نهال هستند.
 
وی افزود: از هفت هزار هکتار درخت بارور در استان حدود ۳ هزار هکتار باغات سنتی و قدیمی و ۴ هزار هکتار به روش نوین کشت شده‌اند که امکان برداشت مکانیزه و ارتقای مکانیزاسیون در آن‌ها وجود دارد اما در باغات سنتی به دلیل تراکم بالا و نوع تربیت درختان، بسیاری از فرآیندهای مکانیزاسیون در آن‌ها قابل اجرا نیست.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در رابطه با طرح جوانسازی درختان زیتون در استان بیان کرد: از حدود یک دهه گذشته کار جوانسازی باغات زیتون در استان قزوین آغاز شده و تاکنون حدود ۵۰۰ هزار هکتار از باغات زیتون استان جوانسازی شدند.
 
پیله‌فروش در مورد تسهیلات پرداخت شده و حمایت‌های جهاد کشاورزی در طرح جوانسازی ابراز کرد: از حدود دو سال گذشته، تفاهم‌نامه‌های همکاری با بنیاد برکت صورت گرفته و از ابتدای آغاز طرح جوانسازی بر اساس اعتبارات ملی ابلاغ شده؛ جهاد کشاورزی در غالب یارانه حمایت لازم را از باغات سنتی و قدیمی انجام داده است.
 
وی ادامه داد: زیتون تنها درختی است که به شدت قدرت بازجوانسازی دارد و این توانایی در درخت زیتون در مقایسه با درختان دیگر بسیار بالا است.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: برخی درختان قدیمی در باغات زیتون با قدمت هزار سال همچنان باردهی دارند لذا این توانایی در زیتون وجود دارد که پس از گذشت سالیان دراز بتواند تولید محصول داشته باشد.
 
پیله فروش اضافه کرد: تولید سنگین محصول زیتون در سال ۱۴۰۱ که به مرز ۴۰ هزار تن رسید؛ در استان‌های قزوین، گیلان و زنجان رکورد ۱۰ ساله را شکست، و همین موجب شد که در سال گذشته به شدت کاهش تولید در این زمینه داشته باشیم به طوریکه کمتر از ۱۰ هزار تن برداشت داشتیم.
 
پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن دانه زیتون 
 
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که در سال جاری تولید متوسط تا خوبی داشته باشیم و پیش‌بینی می‌شود که بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تن زیتون برداشت شود.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: پس از تصویب شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی مبنی بر قرار گرفتن میوه زیتون در زمره کالاهای اساسی؛ خرید حمایتی این میوه روغنی براساس میزان استحصال و کیفیت روغن توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی انجام می‌شود.
 
پیله‌فروش بیان کرد: سازمان تعاون روستایی زمانی ورود پیدا می‌کند که میزان محصول زیاد باشد و صرفا جهت پوشش هزینه‌های تولید به یاری کشاورزان می‌شتابد.
 
وی ابراز کرد: سال ۱۴۰۱ سازمان تعاون روستایی با ورود خود از کاهش شدید قیمت توسط، دلالان جلوگیری به عمل آورد و قیمت روغن تا حدود هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار تومان رسید اما سال گذشته با توجه به میزان کم محصول بازار تنظیم بود.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: در سال جاری نیز در حال حاضر دلیل خاصی برای ورود تعاون روستایی وجود ندارد چون روغن قیمت مناسبی داشته و تقریبا با قیمت جهانی برابر است.
 
پیله‌‌فروش افزود: قیمت جهانی روغن زیتون حدود ۸ تا ۹ یورو و در کشور ما بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ تومان است که این تقریبا قیمت مناسبی دارد، امیدواریم که بازار بتواند خود را تنظیم کند و نیازی به ورود دولت و سازمان تعاون روستایی برای کنترل قیمت و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان نباشد.
 
کم‌آبی تاثیر بسزایی در کاهش میزان محصول و کاهش تولیدات روغن زیتون دارد
 
وی ادامه داد: متأسفانه کم‌آبی تاثیر بسزایی در کاهش میزان محصول و کاهش تولیدات روغن زیتون دارد؛ باغاتی که در اراضی کوهستانی و کوهپایه‌ای قرار دارند و از رودخانه‌های محلی تغذیه می‌کنند، قطعا تحت تاثیر کم آبی قرار خواهند گرفت.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اذعان کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته نسبتا وضعیت بارش‌ها بهتر بود که این موجب شد که تنش کمتری در مقایسه با سال گذشته در باغات زیتون داشته باشیم هرچند امسال می‌توانست سال بهتری باشد اما سال نسبتا سختی بود به طوریکه ما گرمای تا ۴۳ درجه را در روستاهای زیتون خیز طارم تجربه کردیم و امیدواریم که سال آینده بارش‌ها جبران شود که اگر این اتفاق رخ ندهد قطعا زیتون یکی از محصولات باغی خواهد بود که از کم آبی به شدت خسارت خواهد دید.
 
پیله‌فروش ابراز کرد: برداشت محصول از زیتون در استان بستگی به سال آن دارد در برخی سال‌ها ۷۰ درصد به صورت کنسروی و ۳۰ درصد به صورتی روغنی بوده که از این میزان به ازای هر شش کیلوگرم ما یک کیلوگرم تولید روغن داریم.
 
وی با بیان اینکه کیفیت روغن صادراتی باید مورد تایید کشور مقصد باشد، گفت: لازمه افزایش کیفیت روغن زیتون در کشور داشتن زیرساخت‌های لازم برای نگهداری زیتون در شرایط ایده‌آل و مناسب است تا از تنزل کیفیت آن جلوگیری به عمل آید.
 
وی افزود: تنها یک یا حداکثر دو واحد فرآوری محصولات زیتون را در منطقه طارم سفلی داریم که زیرساخت‌های لازم و مناسب را برای صادرات دارند اما با توجه به مقررات گمرکی و عدم مجوز وزارت جهاد کشاورزی این اقدام صورت نگرفت که خوشبختانه در سال جاری مقررات اصلاح و شرایط گمرکی تسهیل شد.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ابراز کرد: با توجه به سیاست وزارت جهاد کشاورزی و عدم پاسخگو بودن تولیدات روغن زیتون داخلی در برابر نیاز بازار؛ تاکنون هیچ صادراتی در این زمینه صورت نگرفته اما توزیع زیتون کنسروی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم از استان به سایر استان‌ها داشتیم.
 
پیله فروش با بیان اینکه صادرات دانه و روغن زیتون می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد، اذعان کرد: برخی کشورها نظیر اسپانیا که خود تولیدکننده بزرگی در این زمینه هستند اما به عنوان بزرگترین واردکننده دانه و روغن زیتون مطرح شدند به طوریکه روغن کشورهای دیگر را جمع‌آوری و به نوعی بارانداز صادرات روغن زیتون به کل دنیا هستند.
 
وی با اشاره به اینکه تامین نیاز داخلی نباید درب‌های صادرات بسته نگه دارد، اذعان کرد: روغن زیتون خوب در دنیا بین ۸ تا ۲۰ دلار قیمت دارد لذا اگر روغن زیتون با کیفیت بسیار بالا صادر شود، قطعا می‌توانیم وارد تجارت زیتون شویم.
 
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: لازمه توسعه کشت و برداشت زیتون به صورت روغنی و تولید روغن این است که در بازار جهانی حضور پیدا کرده و بتوانیم در داد‌وستد روغن زیتون فعالیت داشته باشیم که خوشبختانه این سیاست در سال ۱۴۰۳ در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و اگر محصول و خریدار خوبی در خارج از کشور وجود داشته باشد، این اقدام صورت خواهد گرفت.
 
کاهش خسارت آفت مگس زیتون با مبارزه به موقع
 
یوسف درخشان مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: استان قزوین با داشتن ۹۶۰۰ هکتار باغ زیتون از قطب‌های تولید زیتون است که 6700 هکتار از آن بارور هستند. 
 
وی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه بیش از 25 هزارتن زیتون برداشت می‌شود، افزود: در سال جاری با توجه به سال‌آور بودن درختان، پیش‌بینی‌ می‌شود که تا 40 هزار تن تولید زیتون داشته باشیم.
 
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: مگس زیتون مهمترین آفت باغات زیتون است که در صورت مهیا شدن شرایط آب و هوایی یعنی زمستان‌های ملایم و بارندگی‌های بهاره و دمای 20 تا 30 درجه در بهار و تابستان؛ جمعیتش افزایش می‌یابد و می‌تواند خسارت زیادی به کیفیت و کمیت محصول زیتون وارد نماید.
 
درخشان تصریح کرد: لارو آفت زیتون با تغذیه از بافت میوه موجب ریزش میوه و کاهش کیفیت و بازار پسندی محصول کنسروی و روغنی می‌شود.
 
وی ابراز کرد: مگس زیتون تا سال 1383 به عنوان آفت قرنطینه‌ای خارجی مطرح بود که در ایران هیچ گزارش وجود نداشت، اما متاسفانه از همان سال از طریق زیتون‌های آلوده وارداتی از کشورهای همسایه؛ این میهمان ناخوانده وارد کشور شد که در سال اول خسارت زیادی به محصول زیتون وارد کرد.
 
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: پس از گذشت چند سال با اقدامات صورت گرفته، این آفت کنترل شد اما در 3 استان گیلان، زنجان و قزوین استقرار یافته و در برخی سال‌ها با مساعد شدن شرایط آب و هوایی با افزایش جمعیت خود و در صورت غفلت و عدم مبارزه می‌تواند خسارت بالایی را به وجود آورد. 
 
درخشان اظهار کرد: برای تمام مناطق کلیدی و مهم استان ایستگاه‌های ردیابی و پایش جهت تعیین دقیق زمان سمپاشی در مزارع و باغات استان راه‌اندازی شده‌ تا در صورت نیاز از مصرف بی‌رویه و افزایش دفعات سمپاشی جلوگیری شود.
 
 
وی اذعان کرد: کنترل آفات معمولا روش‌های مختلفی دارد که باید تلاش کنیم از تلفیق همه روش‌های ممکن با اولویت روش‌های پیشگیرانه و غیرشیمیایی برای دستیابی به یک کنترل پایدار استفاده نمائیم.
 
مبارزه با آفت مگس از 14 تیر ماه در باغات زیتون آلوده آغاز شده است
 
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: با افزایش جمعیت آفت مگس زیتون در تله‌های ایستگاه‌های پیش‌آگاهی که 8 ایستگاه هستند؛ اقدامات لازم برای شروع عملیات مبارزه نیز آغاز و کلاس‌های و جلسات آموزشی برای باغداران برگزار می‌شود.
 
درخشان با بیان اینکه مبارزه با آفت مگس از 14 تیر ماه در باغات زیتون آلوده آغاز شده و تا پایین آمدن تراکم آفت ادامه خواهد داشت، گفت: در باغات سنتی که به صورت یکپارچه اقدام به مبارزه می‌کنند؛ کلیه تجهیزات مبارزه از قبیل سمپاش رایگان در اختیار نمایندگان روستاها قرارگرفته و تاکنون بیش از 25 هزار کارت زرد و 650 لیتر پروتئین و سم به صورت یارانه‌ای بین باغداران توزیع شده است.
 
وی ابراز کرد: تاکنون در حدود 600 هکتار از باغات سنتی و بیش از 3700 هکتار در باغات صنعتی مبارزه علیه مگس زیتون صورت گرفته است.
 
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: در باغات صنعتی به دلیل مدیریت واحد؛ مشکلی در کنترل آفات نداریم اما در باغات سنتی به دلیل عدم مدیریت یکپارچه و عدم رعایت اصول فنی در کاشت و نگهداری درختان؛ با مشکل مواجه هستیم که می‌طلبد تمام باغداران نسبت به کنترل آفت در باغات خود اقدام نمایند.
 
وی اضافه کرد: مدیریت مصرف آب و کنترل علف‌های هرز و بیل‌زنی اطراف درختان زیتون و انجام بیت اسپری و در نهایت استفاده از آفت‌کش‌ها از خسارت این آفت جلوگیری به عمل می‌آورد.
 
درخشان تصریح کرد: در صورت نگهداری محصول برای روغن‌کشی در پاییز با توجه شرایط آب و هوایی؛ کاهش دما و افزایش رطوبت نسبی، شرایط برای افزایش جمعیت این آفت مهیا می‌شود لذا نیاز است که باغداران بعد از مرحله کنسروی نیز عملیات کنترلی آفت را در باغات ادامه دهند چه بسا که در صورت افزایش این آفت، کیفیت روغن کاهش یافته و از طرفی جمعیت آن در سال آینده افزایش خواهد یافت.
 
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان قزوین در پایان گفت: امسال با توجه به سطوح آلوده و تراکم آفت در سال گذشته و مهیا شدن شرایط آب و هوایی در زمستان و بهار، مبارزه با این آفت یک هفته زودتر آغاز شده است.
 
صندوق ملی زیتون با محوریت استان قزوین راه‌اندازی می‌شود
 
علی راه‌انجام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: زیتون یکی از محصولات بسیار مهم و اساسی است که مورد حمایت دولت واقع شده که با توجه به شرایط بازار، خرید تضمینی آن آغاز می‌شود.
 
وی افزود: استان قزوین با توجه به قرارگیری در منطقه مشترک طارم قزوین و رودبار استان گیلان شرایط لازم برای کشت زیتون را دارد و با دربرگیری حدود ۳ هزار هکتار درخت زیتون به نوعی قطب زیتون کشور نیز محسوب می‌شود.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اذعان کرد: طی سفر رییس جمهور شهید در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به استان قزوین، مصوبه‌ای از هیئت دولت اخذ شد تا صندوق ملی حمایت از سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی با محوریت زیتون را در استان قزوین تشکیل شود.
 
ره انجام اضافه کرد: طی همان سال در سفر ریاست جمهوری ۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای صندوق زیتون در نظر گرفته شد که با توجه به مقدمات سلسله مراتب ادارای مقدور نشد.
 
 وی ابراز کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته طی سفر مدیرعامل صندوق توسعه سرمایه‌گذاری کشاورزی کشور به استان قزوین سفر؛ موافقت ضمنی و شفاهی تاسیس صندوق زیتون اعلام شد.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: بر اساس اعلام مدیر عامل صندوق توسعه سرمایه‌گذاری کشاورزی کشور بنا شد که رزومه‌ای از وضعیت اقتصادی زیتون تهیه و تنظیم و در نهایت صندوق ملی زیتون با محوریت استان قزوین تشکیل شود که در حال حاضر مدارک و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در دست اجراست.
 
راه‌انجام تصریح کرد: تاسیس صندوق ملی زیتون با سرمایه‌های خود باغداران، بهره‌برداران و کارخانه‌داران روغن زیتون گامی در جهت هم افزایی بیشتر خواهد بود.
 
بازارچه عرضه محصولات و فرآورده‌های زیتون به زودی راه‌اندازی می‌شود 
 
وی ابراز کرد: طبیعتا صندوق حمایت از زیتون در حوزه‌های مختلف صادرات، تغذیه گیاهی، انتقال آب، سیستم‌های آبیاری، هرس، جوانسازی درختان و حتی توسعه کشت‌های متراکم و امکانات برداشت مکانیزه بسیار موثری واقع خواهد بود هرچند که استان قزوین پیشتاز خرید اولین کمباین مکانیزه در سطح کشور است که سال گذشته خریداری و بهره‌برداری شد.
 
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: تشکیل این صندوق می‌تواند گام مثبتی در جهت خرید تعداد بیشتر این ماشین‌آلات مکانیزه باشد تا فرآوری زیتون در استان اقتصادی‌تر شود.
 
راه انجام بیان کرد: راه‌اندازی بازارچه، عرضه محصولات و فرآورده‌های زیتون اقدام مثبت دیگری است که به زودی در آزادراه رشت به قزوین کلنگ‌زنی خواهد شد که در این رابطه حدود ۱۶۰ باب مغازه در جهت خرید و فروش محصولات زیتون و فرآورده‌های آن از استان قزوین به تمام مسافران ارائه می‌شود.
 
وی افزود: پیگیری‌های لازم در خصوص صندوق حمایت از زیتون صورت گرفته که امیدواریم امسال نتیجه لازم اتخاذ شود چون اقدامات لازم توسط کارشناسان وزارتخانه در صندوق توسعه بخش کشاورزی انجام شده است.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در پایان گفت: تمام باغداران زیتون در سراسر کشور می‌توانند عضو این صندوق ملی شوند که امیدواریم این صندوق به زودی تشکیل و اثرات و مزایای آن شامل حال باغداران خرد و کلان شود.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ شهرستان طارم ظرفیت‌های عظیمی جهت کشت انواع محصولات دارد و توجه ویژه به این منطقه تاثیر به سزایی در اقتصاد کشور خواهد داشت؛ از طرفی محصولات باغی زیتون جزو محصولات استراتژیک کشور محسوب می‌شود که هر نوع سرمایه‌گذاری در این زمینه قطعا آورد گسترده‌ای در این زمینه خواهد داشت امیدواریم که مسئولین نگاه ویژه‌ای به رفع مشکل کم‌آبی این منطقه داشته باشند با باغداران و کشاورزان با خیال آسوده‌تری به کشت ‌وکار بپردازند.
 
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان