۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین میزبانی قزوین از جشنواره فیلم و عکس «راژیا»
کد خبر: ۳۶۹۳۰۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۲۲ ساعت: ۲:۲۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

میزبانی قزوین از جشنواره فیلم و عکس «راژیا»

جشنواره منطقه‌ای فیلم و عکس «راژیا» با حضور ۱۰ استان و به میزبانی قزوین برگزار می‌شود.

میزبانی قزوین از جشنواره فیلم و عکس «راژیا»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، مراسم رونمایی از پوستر هفتادمین جشنواره منطقه‌ای فیلم و عکس «راژیا»، در دفتر معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین با حضور عباس کاظمی معاون سیاسی استاندار، براتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سروش مهر مسئول سینمای جوان استان و جمعی از مسئولان و خبرنگاران برگزار شد.

براتی در این جلسه اظهار کرد: هفتادمین جشنواره منطقه‌ای فیلم و عکس «راژیا» به میزبانی قزوین از 27ام الی 30ام شهریورماه سال جاری با حضور 150 عکاس و فیلم‌ساز برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیان کرد: در جریان این جشنواره آثار فیلم و عکس شرکت‌کنندگان به نمایش گذاشته می‌شود و کارگاه‌های هنری با حضور هنرمندان کشوری و استان هم خواهیم داشت.

این مسئول اذعان کرد: سینمای جوان استان قزوین جزو سینما جوان موفق کشور محسوب می‌شود که دستاوردهایی دارد و برگزاری این جشنواره فرصتی است تا پویایی این مجموعه را بالا ببریم و شاهد ایجاد انگیزه و تولیدات بالا باشیم.

وی بیان کرد: داوران جشنواره از هنرمندان کشوری و استانی تشکیل شده‌اند و از ظرفیت حوزه هنری و سینما بهمن هم جهت برگزاری برنامه‌های جشنواره استفاده خواهیم کرد.

براتی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های دیگر نظیر شهرداری، استانداری، برنامه و بودجه، میراث فرهنگی و حوزه هنری هم یاری‌گر ما برای میزبانی شایسه این جشنواره هستند.

امیر ملاحسن معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: جشنواره منطقه‌ای جزو جشنواره‌های معتبر در کشور است که ذیل جشنواره ملی فیلم کوتاه قرار دارد و آثار این جشنواره می‌تواند به سطح ملی راه یابد.

وی ادامه داد: در هفتادمین جشنواره منطقه‌ای «راژیا» استان قزوین میزبان استان‌های فارس، یزد، مرکزی، تهران، همدان، گیلان، کهگیوله و بویراحمد، بوشهر، هرمزگان و قزوین است.

این مسئول عنوان کرد: در بخش فیلم بحث فیلم مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی را داریم و در بحث عکس هم بخش‌های تک عکس و مجموعه عکس را داریم.

ملاحسن تصریح کرد: به استثنای جوایز اصلی جشنواره نیز بخش‌های ویژ دیگر هم شامل لوح افتخار کارآفرینان و صنایع خلاق، لوح افتخار بخش ویژه سردار سلیمانی و فیلم‌سازانی که متولدین سال 1378 به بالا بوده و فیلم‌سازان جوان هستند نیز آثاراشان به طور جداگانه تجلیل خواهد شد.

وی بیان کرد: روز 26ام پذیرش هنرمندان را خواهیم داشت و در روزهای 27ام، 28ام و 29ام برنامه‌های جشنواره برگزار خواهد شد و در روز 30ام هم آئین اختتامیه را خواهیم داشت و تا پیش از ظهر 31ام شرکت‌کنندگان از استان ما خارج خواهند شد.

سروش مهر مسئول سینمای جوان قزوین در این جلسه اظهار کرد: در مجموع 69 فیلم به جشنواره راه یافته که شامل 45 اثر در قالب داستانی، هفت اثر پویانمایی، 6 مورد تجربی و 11 اثر مستند است و از این مجموع نیز 9 اثر برای استان قزوین است.

وی افزود: 29 عکاس در این جشنواره حضور دارند که 5 عکاس قزوینی هستند که آثار این عکاسان در قالب تک عکس و مجموعه عکس است.

سروش مهر عنوان کرد: دو کارگاه هنری در این جشنواره خواهیم داشت که شامل یک کارگاه فیلم با حضور امیر نجفی راد و یک کارگاه عکس با حضور معیدی از عکاسان پیشکسوت و از خود داوران جشنواره هستند.

مسئول سینمای جوان قزوین خاطرنشان کرد: یک اردوی عکاسی هم ترتیب دادیم که با همکاری میراث فرهنگی برگزار خواهد شد و شرکت‌کنندگان در جشنواره فرصت پیدا می‌کنند تا از آثار تاریخی قزوین بازدید ک و عکاسی و تولیدمحتوا کنند.

وی با بیان اینکه آخرین سالی که قزوین میزبان جشنواره منطقه‌ای بوده در سال 1390 بوده است، گفت: بیش از هزار و 200 فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که پس از داوری 69 اثر به مرحله منطقه‌ای راه یافتند.

سروش مهر یادآور شد: داوران انتخابی آثار و داوران جشنواره یکسان هستند که متشکل از داوران استانی و کشوری هستند.

عباس کاظمی در پایان این رونمایی اظهار کرد: اینکه استانی این قابلیت را پیدا می‌کند که از یک جشنواره فرهنگی و هنری میزبانی کند نشان‌دهنده ظرفیت بالای آن است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: انجمن سینمای جوان باید همت کند و نهادهای مرتبط هم دست به دست هم دهند تا هنرمندان و ظرفیت‌های هنری استان را شناسایی و بسیاری از این سرمایه‌ها که از استان خارج شدند را بازگردانند.

این مسئول بیان کرد: در میان قالب‌های هنری، قالب فیلم نیز اثرگذارتر و جامع‌الاطراف‌تر از سایر قالب‌ها است به طوری که امروز شاهد هستیم فیلم‌های کوتاهی که با موضوع غزه تولید می‌شود بسیار اثرگذارتر از سایر قالب‌هاست.

وی تصریح کرد: توصیه می‌کنم که حتماً به طور ویژه به سوژه غزه در این جشنواره پرداخته شود.
 
کاظمی بیان کرد: یکی از پیام‌هایی که میزبانی استان قزوین از یک جشنواره مهم فرهنگی و هنری دارد این است که علاوه‌بر ظرفیت‌های موجود نیز یکپارچگی مدیریتی هم وجود دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: خود برگزاری جشنواره در استان قزوین به عنوان دستاوردی مهم است و امیدواریم که سایر دستاوردهای جانبی هم داشته باشد.

انتهای خبر/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان