۰۳/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۱۵ یکشنبه

صبح قزوین افسردگی اولین اختلال و عامل موثر برای خودکشی
کد خبر: ۳۶۹۲۷۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۲۰ ساعت: ۷:۹ ↗ لینک کوتاه

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت قزوین مطرح کرد:

افسردگی اولین اختلال و عامل موثر برای خودکشی

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: افسردگی اولین اختلال و عامل موثر برای خودکشی است که باید افراد افسرده و اطرافیان آنان به این موضوع توجه جدی داشته باشند و در همان اوایل بیماری برای درمان سریع‌تر اقدام کنند.

افسردگی اولین اختلال و عامل موثر برای خودکشی
محمدرضا یوسفی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: هر ساله ۱۹ شهریور ماه مصادف با ۱۰ سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامگذاری و شعاری که برای امسال انتخاب شده «تغییر روایت در خودکشی و گفتگو درباره خودکشی» است.

وی افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی متاسفانه سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر جان خود را بر اثر خودکشی از دست می‌دهند و به عبارتی هر ۴۰ ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر خودکشی فوت می‌کند.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: در سطح دنیا بیش‌ترین رنج سنی خودکشی در بین افراد ۱۵ تا ۲۹ سال گزارش شده و دومین علت مرگ در این گروه سنی اقدام به خودکشی بوده که منجر به فوت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که هر ۳ ثانیه یک نفر در دنیا اقدام به خودکشی می‌کند که البته ممکن است منجر به فوت فرد نشود.

میزان خودکشی در زنان کم‌تر از مردان است

یوسفی با بیان اینکه خودکشی جزو سه علت اصلی مرگ افراد ۱۵ تا ۳۵ سال است، عنوان کرد: میزان خودکشی در بین زنان کم‌تر از مردان بوده، اما اقدام به خودکشی در بین زنان بین ۲ تا ۳ برابر بیش‌تر از مردان است.

وی یادآور شد: خودکشی یعنی اقدامی که منجر به مرگ می‌شود در بین مردان ۲ تا ۳ برابر بیش از زنان گزارش شده است.

دانشجو دکترا روانشناسی دانشگاه تهران بیان کرد: یکی از دلایل پایین بودن آمار مرگ ناشی از اقدام به خودکشی در زنان این است که آنان معمولا از روش‌های کمتر مرگ‌بار برای خودکشی استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اقدام به خودکشی در میان زنان تکانه‌ای‌تر بوده ضمن اینکه خودمراقبتی بالاتری نسبت به مردان دارند لذا معمولا در زمان افسردگی برای دریافت کمک‌های درمانی زودتر به روانشناس و مشاور مراجعه می‌کنند.

یوسفی اذعان کرد: معمولا زنان شبکه حمایتی بهتری داشته و نقش سوء مصرف مواد و الکل در میان آن‌ها کمرنگ‌تر از آقایان است همچنین نقش بیمار را راحت‌تر پذیرفته و جهت درمان زودتر اقدام می‌کنند.

درمان افسردگی را جدی بگیرید

وی عنوان کرد: خودکشی با اختلالات روانپزشکی مثل افسردگی، اختلال شخصیت، سوء مصرف مواد و الکل، اسکیزوفرنی، اختلالات روان پزشکی ناشی از علت‌های عضوی و ناراحتی‌های جسمی مرتبط است.

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: افسردگی اولین اختلال و عامل موثر برای خودکشی است که باید افراد افسرده و اطرافیان آنان به این موضوع توجه جدی داشته باشند و در همان اوایل بیماری برای درمان سریع‌تر اقدام کنند.

وی بیان کرد: یک سری باورهای غلط در مورد خودکشی وجود دارد از جمله اینکه کسانی که در مورد خودکشی صحبت می‌کنند دست به این کار نمی‌زنند اما در واقع بیش‌تر کسانی که خودکشی می‌کنند هشدارهای جدی در مورد تصمیم به خودکشی از خود نشان می‌دهند.

یوسفی ادامه داد: یکی دیگر از باورهای اشتباه این است که خودکشی بدون هشدار رخ می‌دهد در حالیکه این افراد به اندازه کافی نشانه‌‌هایی از افکار و تصمیمات خود بروز می‌دهند همچنین بسیاری بر این باور هستند که خودکشی قابل پیش‌گیری نیست در حالیکه اینگونه نیست و می‌توان با اقدامات موثر جلوی آن را گرفت.

عقاید معنوی و مذهبی قوی از عوامل محافظت‌کننده در برابر خودکشی است

وی با اشاره به عوامل محافظت‌کننده در برابر خودکشی گفت: نبود اختلالات روانپزشکی، شاغل بودن، وجود کودک در خانه، داشتن عقاید معنوی و مذهبی قوی، احساس رضایت در زندگی، وجود مکانیزم‌های حل مساله و مقابله‌ای قوی در افراد به عبارتی داشتن مهارت حل مشکلات، دسترسی به خدمات و مراقبت‌های بهداشتی و روانی مثل دسترسی به روانپزشک و روانشناس از جمله عوامل محافظت‌کننده در برابر خودکشی است.

این مسئول افزود: وجود حمایت‌های اجتماعی از طرف دوستان، خانواده و جامعه و همچنین وجود رابطه‌های مثبت و خوب با کادر متخصص همچون روانپزشک و روانشناس جزو عوامل تاثیرگذار برای محافظت افراد در مقابل اختلالات روان‌شناختی و پدیده‌ای به نام خودکشی به شمار می‌آید.

وی در مورد عوامل خطرزای خودکشی بیان کرد: وجود علائم و اختلالات روانپزشکی یا وضعیت روانی و اجتماعی فرد از مهمترین عوامل خطرزا در خودکشی محسوب می‌شود همچنین تاریخچه خانوادگی در این زمینه موثر است یعنی اگر در خانواده‌ای سابقه اقدام به خودکشی وجود داشته باشد آن خانواده بیشتر در معرض خطر هستند.

یوسفی در ادامه به علائم افسردگی به عنوان عامل بسیار تاثیرگذار در اقدام به خودکشی اشاره کرد و گفت: عدم لذت بردن از فعالیت‌های مفرح و شاد، افت عملکرد، کاهش انگیزه، غمگینی و کاهش خلق مثبت در افراد از جمله علائم شایع در اختلال افسردگی است.

ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی
 
وی تاکید کرد: افراد دارای علائم افسردگی و افکار خودکشی باید با اشخاص موثق و مورد اعتماد مثل والدین، اعضای خانواده، دوستان نزدیک، پزشکان و متخصصان سلامت روان صحبت کنند یا اینکه با مراکز مشاوره تلفنی مثل صدای مشاور بهزیستی به شماره ۱۴۸۰ یا اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس بگیرند.

یوسفی در پایان با بیان اینکه همه افراد باید آموزش مهارت‌های زندگی را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: روانشناسان حاضر در مراکز خدمات جامع سلامت شهری آماده خدمت رسانی رایگان به عموم مردم در این زمینه هستند.

انتهای خبر/۷۰۰۳
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان