حسین محمدی در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به دستگیری «پاول دوروف» مدیر شبکه اجتماعی تلگرام در جریان سفر به فرانسه، توسط نیروهای امنیتی این کشور و سانسور واکنشهای رسانهای به این موضوع اظهار کرد: تحلیل رفتارهای غرب در مصادیق مختلف اجتماعی زمانی به صحت نزدیک خواهد بود که به خاستگاه فکری و تمدنی آن توجه شود.
وی افزود: غرب به عنوان یک تمدن بشری به لحاظ انسانشناختی بر اومانیسم «اصالت انسان»، به لحاظ معرفتشناختی بر سوبژکتیویسم «عقل خودبنیاد» و به لحاظ جهانشناختی بر سکولاریزم «اصالت دنیا و یا عرفیگرایی» استوار است و اندیشمندان در دورههای مختلف، هر کدام از موارد سه گانه را به عنوان گوهر مدرنیته «دوره جدیدی از حیات انسان» برشمردهاند.
عضو هیات علمی دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین بیان کرد: اما شاید بتوان گفت که هر سه مورد به نحوی مکمل یکدیگر بوده و هر کدام نسبت به دیگری نقش تکمیلکنندهای در شکلگیری تمدن غرب ایفا میکند.
وی خاطرنشان کرد: برونداد عناصر سهگانه غرب در عینیت و واقعیت اجتماعی، خودمحوری انسان و تلاش برای بیشینهسازی منافع خود است، به عبارت دیگر مواجهه سرسختانه با هرگونه موانع و تهدیدی است که منافع انسان را میتواند به مخاطره بیاندازد.
محمدی ادامه داد: در چنین شرایطی هر انسانی یا هر جامعهای به دنبال آن خواهد بود که قدرت خویش را برای دستیابی به منافع بیشتر و حراست از آن افزایش دهد.
وی تاکید کرد: با وجود اینکه آزادی انسان به رسمیت شناخته شده و دائماً بر آن تاکید میشود؛ اما به دلیل تفاوتهای طبیعی انسان در برخورداری از نیروی فکری، جسمی و اجتماعی؛ میدان رقابت نابرابر اما به ظاهر آزاد شکل میگیرد که نتیجه آن برتری و غلبه عدهای محدود بر جمع زیادی است.
تمدن غرب عجین با انحصارطلبی است
این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی پدیدار شدن چنین خصلت اجتماعی در غرب مدرن را با نظریه «داروینیسم» تحلیل میکنند، اظهار کرد: طبق نظریه داروین گونههای برتر امکان تداوم حیات را داشته و گونههای ضعیف محکوم به نابودی هستند، چنین تفکری در هر کدام از عرصههای انسان ورود کند اثر خود را برجای خواهد گذاشت.
وی افزود: در عرصه اقتصاد منجر به انحصارطلبی و ظهور سرمایهداری مدرن، در عرصه سیاست ظهور الیگارشی و حکمرانی معدود افراد بر دیگران بدون پذیرش مسئولیت خود در برابر مردم و در عرصه فرهنگ ظهور سبک جدیدی از زندگی، تلاش برای توسعه آن در بین تمامی جوامع و نادیده گرفتن تفاوتهای فرهنگی در کنار بازتولید الگوهای جدید فرهنگی مغایر با فطرت اجتماعی انسان است.
محمدی بیان کرد: البته غرب برای پنهان کردن سیمای زشت و کریه انحصارطلبی، لباس زیبای اخلاق، حقوق بشر، آزادی بیان و ... بر تن کرده و رسانههای خود را از طریق سانسور وقایع به کمک ظاهرسازی خود آوردند؛ اما این پنهانکاری و نقش منافقانه در بزنگاههای اجتماعی رنگ میبازد و چهره نازیبایشان را به رخ همگان میکشد.
معاون فرهنگی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) تاکید کرد: ظهور پدیده استعمار و توسعه جغرافیایی و تنوع اعمال آن در سدههای اخیر محصول طبیعی تمدن انحصارطلبی غرب است؛ از این منظر برخورد دوگانه غرب در آزادی بیان به ویژه در حوزه رسانه امری طبیعی خواهد بود.
وی گفت: رسانه برای غرب تا زمانی آزادی دارد که روایت همسویی با منافع آنان به مخاطب ارائه بدهد و در این مسیر تا جایی پیش میروند که وارونه جلوه دادن واقعیت و قلب حقیقت را جزو سیاستهای اصلی رسانهای خود تعریف میکند.
محمدی افزود: این سیاست نه به گونه عیان است که همگان متوجه شوند بلکه با تکیه بر شناخت مخاطب به گونهای عمل میکند که مخاطب نه تنها احساس قلب حقیقت نمیکند بلکه هرگونه روایتی خلاف آن را هم برنمیتابد.
وی یادآور شد: امروزه با ظهور شبکههای اجتماعی و توسعه ارتباطات جمعی کار برای گردانندگان میدان فرهنگی غرب اندکی مشکل شده است، در شبکههای اجتماعی هرکسی میتواند خود رسانه بوده و با تولید روایت خبری منشا اثر باشد و لذا چهره برساخته و دروغین کلان روایتها زود برملا میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه امام خمینی (ه) اظهار کرد: از دیگر سو، اطلاعات مخاطبان که ارزش جامعهشناختی برای پیشبرد اهداف کلان اجتماعی دارد از دسترس حکمرانان انحصار طلب خارج شده و آنها رقبای جدیدی در قالب شرکتهای بزرگ رسانهای پیدا کردهاند.
وی ادامه داد: این رقبا که هر دو بر همان مدار معرفتی انحصارطلبانه قرار دارند گاهی با هم سازش میکنند و گاهی چنگ بر صورت دیگری میکشند تا بتوانند منافع خود را حفظ کنند.
بازداشت موسس تلگرام جدال حکمرانان فضای مجازی برای منافعشان است
محمدی تصریح کرد: بازداشت موسس تلگرام درگیری دوگونه از فرزندان خاستگاه معرفتی هستند که بیان شد، هر دوی آنها دو روی یک سکه هستند اما در این نقطه دچار تزاحم و تصاد منفعتی شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: دغدغه حکمرانان فرانسه و بازداشت موسس تلگرام نه محرمانگی اطلاعات کاربران و صیانت از اخلاق و عفت عمومی و نه از سر دردمندی توسعه آسیبهای اجتماعی است که خود در سوی دیگر و با ابزار رسانهای مختلف کاری را میکند که به همان دلیل اقدام به بازداشت مالک تلگرام کرده است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: اقدام دولت فرانسه در دستگیری موسس تلگرام بر سر تعارض منافع و جلوگیری از بسط قدرت رقیب رسانهای خود است، بنابراین فناوری اطلاعات و ابزارهای رسانهای برای غرب بسان ابزارهایی برای بیشینهسازی منافع و بسط قدرت خویش است.
وی افزود: البته در ورای این تحلیل، رفتار آنها در مواجهه با مالک تلگرام و ادعاهای اعلامی برای بازداشت او ستودنی است، این نشان داد؛ آنها بر مدار ایدئولوژی خود اجازه نمیدهند کسی از قوانین اعلامی عدول کند.
محمدی تاکید کرد: این نشان میدهد آنها فضای مجازی و رسانهای را رها نکرده و کاملا بر آن حکمرانی میکند؛ امری که در کشور ما خیلی حدی گرفته نمیشود و یا اساسا به آن بها داده نمیشود.
عضو هیات علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین در پایان گفت: عرصه رسانه بدون حکمرانی بر آن بستر مناسبی برای قلب حقایق و وارونه کردن واقعیتها خواهد بود و در بلند مدت سر از ناکجاآباد فرهنگی در خواهد آورد.
انتهای خبر/2001
دیدگاه ها