۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین پایبندی بر واجبات تاکید اصلی پیامبر بود
کد خبر: ۳۶۹۲۰۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۱۲ ساعت: ۱۲:۱ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی:

پایبندی بر واجبات تاکید اصلی پیامبر بود

کارشناس مذهبی گفت: پیامبر گرامی اسلام تاکید بر انجام واجبات دین، پیروی از دستورات خداوند و پیروی از امیرالمومنین علی (ع) داشتند.

پایبندی بر واجبات تاکید اصلی پیامبر بود
کمیل یزدی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: در آغاز بعثت پیامبر گرامی اسلام با سه چالش اخلاقی، اعتقادی و رفتاری مواجه بودند که حضرت برای رفع هر کدام از این مشکلات تدابیر خاصی را اندیشیند.

وی افزود: پیامبر اکرم برای مشکل اعتقادی، سیره رفتار عملی را در پیش گرفتند یعنی موضوعات اعتقادی را در قالب عمل و رفتار به مردم ارائه می‌دادند؛ در حوزه مشکلات رفتاری، سیره حاکمیت اخلاق و رفتار را در پیش گرفتند یعنی هر فرد مسلمانی ملزم است که به فضائل اخلاقی آراسته شود و در چالش اخلاقی، محبت و خوبی را در برابر بدی الگو قرار داده و به آن عمل کردند.
 
یزدی افزود: حضرت محمد (ص) اولین پیامبر جهانی است چراکه سایر پیامبران مقطعی و موضعی بودند، حتی در تاریخ نگاشته شده که در ادوار نبوت چندین پیامبر در یک زمان و در چند منطقه مسئولیت نبوت را بر عهده داشتند اما در قرآن ذکر شده که «ما تو را به عنوان پیامبر برای همه مردم فرستادیم» و این مسیر، رسالت پیامبر اسلام را جهانی کرد.
 
کارشناس مذهبی در ادامه عنوان کرد: ابن اسحاق از تاریخ‌نویسان و سیره‌نویسان پیامبر گرامی اسلام، مهربانی و محبت پیامبر را دارای اصل می‌داند و آن تفاوت دانستن بین حق‌الله و حق‌الناس است. همین موضوع باعث جدیت و یا مهربانی پیامبر اسلام بود؛ زمانی که بحث درباره واجبات الهی و حق الله بود، پیامبر به هیچ وجه بخشش نکرده و در کلام خود قاطعیت داشت اما هنگام مواجهه با انسان‌های تشنه معرفت الهی، رویکرد تربیتی را در پیش گرفته و از حق‌النفس خود گذشته و با مهربانی با آنان رفتار می‌کرد تا مردم با دین اسلام که دینی سرشار از مهربانی است آشنا شده و به آن گرویده شوند. در قرآن کریم و در سوره آل عمران رمز پیروزی پیامبر چنین ذکر شده است که محبت و نرمی نشان دادن در قبال عموم مردم، باعث جذب به سوی پیامبر و سرانجام دین اسلام شده است.
 
این کارشناس ادامه داد: از ابن مالک که تربیت شده دست رسول الله بوده است روایتی وارد شده که در روزهای آخر عمر پیامبر گرامی اسلام، غمی بر چهره ایشان چیره شده بود؛ علت را که از ایشان جویا شدم حضرت در جواب فرمودند که من از پنج موضوع بر امت خود نگران هستم، من نگرانم که مردم تسلیم دنیا‌طلبی، نفاق، دوگانگی رفتار و بدخلقی، افول از ارزش‌های الهی و پشت کردن به آیات قرآن شوند.

وی تاکید کرد: پیامبر گرامی اسلام تاکید بر انجام واجبات دین، پیروی از دستورات خداوند و پیروی از امیرالمومنین علی (ع) داشتند.
 
یزدی خاطرنشان کرد: از امیرالمومنین حضرت علی (ع) نقل شده که در روزهای آخر عمر پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) به امام علی (ع) فرمودند که علی جان! زمانی که مردم به دنبال مستحبات رفتند تو پایبند به واجبات باش زیرا هیچ ترک واجبی نمی‌تواند موجه باشد به دلیل اینکه مستحبی ادا شده است، این موضوع خلاف دستور دین است و موجب انحراف از مسیر حق می‌شود.
 
وی در پایان گفت: حضرت رسول (ص) توصیه و تاکید بر تبعیت از دستورات الهی داشتند و نگرانی پیامبر نیز در همین محور بود؛ توصیه پیامبر بر کمک و توجه به ضعفا و سرلوحه قرار دادن دستورات خداوند در زندگی بود، اما در دعای ندبه از زبان امام زمان (عج) گفته شده که بعد از پیامبر اوامر و دستورات وی به صورت کامل انجام نشد و امت پیامبر از راه درست خارج شدند.
 
انتهای خبر /3000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان