۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین احیا و نوسازی ۵ بنای تاریخی در قزوین
کد خبر: ۳۶۹۱۶۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۶/۶ ساعت: ۱۸:۵۷ ↗ لینک کوتاه

همزمان با هفته دولت صورت گرفت؛

احیا و نوسازی ۵ بنای تاریخی در قزوین

در مراسمی واحد سنتی پذیرایی «ارثیه» در خانه تاریخی سرداری قزوین به همراه چهار پروژه احیا و نوسازی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

احیا و نوسازی ۵ بنای تاریخی در قزوین
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ آئین افتتاح واحد سنتی پذیرایی ارثیه، به مناسبت گرامیداشت هفته دولت ظهر امروز سه‌شنبه با حضور ملکی‌پور فرماندار قزوین و خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین برگزار شد.
 
علیرضا خزائلی در این مراسم اظهارکرد: هم‌زمان با هفته دولت پروژه افتتاح و بهره‌برداری تعدادی از بناهای تاریخی و کاربری‌های گردشگری شهر و استان قزوین را در دستور کار قرار دادیم.
 
وی ادامه داد: امروز عمارتی را افتتاح می‌کنیم که در خیابان دارایی قزوین واقع شده و توسط بخش خصوصی تملک شده، مالک با مشارکت میراث فرهنگی آن را احیا و مرمت کرده است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: این عمارت امروز در قالب یک فضای پذیرایی و سفره خانه سنتی به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وی افزود: بنای خانه سرداری متعلق به دوره قاجاریه است و در طول تاریخ استفاده‌های گوناگونی داشته که آخرین خاندانی که قریب به صد سال از آن استفاده کرده است، خاندان سرداری بودند، این خانه در سال گذشته به ثبت ملی رسیده است.
 
خزائلی بیان کرد: مرمت این مکان نزدیک به دو سال زمان برده و برای احیا مجموعه از تسهیلات بانک‌های توسعه و تعاون و سامان استفاده شده است.
 
وی با بیان اینکه مساحت عمارت ارثیه حدود 700 مترمکعب بوده اظهار کرد: این بنا شامل قسمت‌های تاریخی در ضلع جنوبی، شاه‌نشین، ایوان، هشتی، حیاط، زیر زمین و مطبخ است و احیای آن برای 50 نفر اشتغال ایجاد کرد است.



توسعه خدمات گردشگری، نوسازی بناهای تاریخی نیازمند مشارکت بخش خصوصی است
 
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان کرد: اعتبارات و بودجه‌های سازمانی و دولتی جوابگوی اهداف و سیاست‌های ما در توسعه خدمات گردشگری، نوسازی، بهسازی بناهای تاریخی نیست و برای احیای بناها و خانه‌های تاریخی به مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیازمند هستیم.
 
وی افزود: اگر میزان تخصیص اعتبارات را با بناهای تاریخی استان بسنجیم عددی جزء به دست می‌آید که شاید کم‌تر از دستمزد یک روز استادکار می‌شود که این امر شدنی نیست.
 
خزائلی بیان کرد: در این سال‌ها با تاکیدات اعلایی استاندار قزوین بخش خصوصی را وارد کار کرده و امروز همزمان با هفته دولت پنج بنای تاریخی را با مشارکت بخش خصوصی در قزوین، احیا، نوسازی و به بهره‌برداری رساندیم.
 
وی تاکید کرد: در این پروژه‌ها؛ سه طرح هم مالک و هم مرمت توسط بخش خصوصی انجام شده؛عمارت «ارثیه» با حجم سرمایه‌گذاری 150 هزار میلیون ریال، خانه تاریخی«حکیم افضل» با حجم سرمایه‌گذاری 35 هزار میلیون ریال و خانه تاریخی «کسمایی» با حجم سرمایه‌گذاری 9 هزار میلیون ریال از جمله این پروژه‌هاست.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین تصریح کرد: از اعتبارات مشارکتی که در شورای برنامه‌ریزی استان تخصیص یافته برای مرمت خانه‌های تاریخی استفاده می‌کنیم و در این راستا توانسته‌ایم کارنامه خوبی را در بهبود فضای کسب و کار در حوزه میراث فرهنگی رقم بزنیم.
 
خزائلی یادآورشد: از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت می‌کنیم تا در احیای خانه‌های تاریخی سرمایه‌گذاری کنند، ما نیز با جدیت از آن‌ها پشتیبانی خواهم کرد و تلاش می‌کنیم کسب و کار پر رونقی داشته باشند.
 
وی ادامه داد: به مناسبت هفته دولت همچنین پروژه مرمت مشارکتی طاق و حجره‌های راسته قیصریه در بازار تاریخی قزوین با 15 هزار میلیون ریال اعتبار هزینه شده و مرمت مسجد جامع عتیق حجره‌های ابوترابی و سیاهپوش با 3 هزار میلیون ریال اعتبار هزینه شده به بهره‌برداری خواهد رسید.



احیای هر خانه تاریخی احیای تاریخ یک شهر و ملت است

در این مراسم طیب ملکی‌پور فرماندار قزوین در این مراسم با بیان اینکه توجه به فرهنگ توجه به ارزش‌ها و خوبی‌هاست اظهارکرد: کسانی که برای احیای بناهای تاریخی سرمایه‌های خود را وارد مشارکت می‌کنند انسان‌های فرهنگ‌دوست و قابل تکریم هستند.
 
وی افزود: تمدن چندهزار ساله ایران قابل مقایسه با تمدن‌های نوظهور نیست، فرهنگ در جای‌جای این خاک پهناور رخنه کرده و ما در همه ابعاد فرهنگی در دنیا صاحب سبک هستیم.
 
فرماندار قزوین بیان کرد: هر چند بسیار علاقمندیم کسانی که سرمایه‌های ارزشمند خود را وارد حوزه میراث فرهنگی و گردشگری می‌کنند حتما به سود مناسب دست یابند اما معمولا مشارکت در این مسیر با عشق و علاقه و دلبستگی به میراث فرهنگی و هویت تاریخی کشور است.
 
وی ادامه داد: کسانی که به دنبال احیای بناها و فرهنگ شهر خود هستند قطعا از تفکری توسعه یافته و هویتی قوی برخوردار هستند که آنان را نسبت به نگهداشت فرهنگ و هویت سرزمین خود حساس کرده است.
 
فرماندار قزوین یادآورشد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با تعامل و همکاری خوبی که مدیرکل میراث فرهنگی و سایر مسئولان استان دارند فضای خوبی برای حفظ و صیانت از میراث ماندگار توسط دلسوزان بخش خصوصی مهیا شده است.
 
وی تاکید کرد: احیای هر خانه تاریخی احیای تاریخ یک شهر و ملت است، هر فردی که وارد این نوع خانه‌های تاریخی می‌شود به گویی در تاریخ و فرهنگ گذشته سیرکرده و به هویت و فرهنگ خود افتخار می‌کند.
 
ملکی‌پور بیان کرد: اگر در گذشته افرادی چون حکیم ابوالقاسم فردوسی با رنج سی ساله خود به دنبال حفظ هویت فرهنگ ایران هستند، امروز جوانان ایران با نگاه و تفکر حکیمانه و با ورود به عرصه احیای بناهای تاریخی به دنبال حفظ فرهنگ و هویت خود هستند.
 
فرماندار قزوین در پایان گفت: تک تک اجزای این بناها با جان انسان بازی می‌کند؛ طراحی، نوع ساخت و معماری، نوع تفکری که پشت این سازه است بی‌نظیر بوده و تحلیل و تفسیر دارد، جا دارد از همه کسانی که در احیای هویت تاریخی و اعتلای فرهنگ این شهر و کشور تلاش می‌کنند، سپاس‌گذاری کنم.
 
گفتنی است، واحد سنتی پذیرایی «ارثیه» در خانه تاریخی سرداری قزوین در فضایی به مساحت ۷۵۷ متر و زیربنای ۷۰۰ مترمربع  با حجم سرمایه گذاری ۱۵ میلیاردتومان و اشتغالزایی برای بیش از ۳۰ نفر توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.
 
 انتهای خبر/2001
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان