۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین بانوان اربعینی، ستون‌های استوار عشق و ایثار
کد خبر: ۳۶۹۰۷۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۲۸ ساعت: ۸:۲۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

بانوان اربعینی، ستون‌های استوار عشق و ایثار

نقش بانوان در خدمت‌رسانی اربعین، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است، فرقی نمی‌کند بانوی عراقی و یا ایرانی آنها با عشق، ایثار و فداکاری، به زائران خدمت می‌کنند.

بانوان اربعینی، ستون‌های استوار عشق و ایثار
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوين»، اربعین حسینی، همواره صحنه‌ای از عشق، ایثار و خدمت‌رسانی بی‌منت به زائران حسینی است، پیاده‌روی در مسیری که در سال‌های اخیر رنگ و بوی خانوادگی پیدا کرده است.
 
 در این میان، نقش بانوان در این رویداد عظیم، بسیار پررنگ و قابل توجه است، آنها با دلی سرشار از عشق به اهل بیت(ع) و ارادتی بی‌حد و حصر به امام حسین (ع)، در عرصه‌های مختلف به زائران خدمت می‌کنند.
 
یکی از مهم‌ترین بخش‌های خدمت‌رسانی در موکب‌ها، تهیه و توزیع غذا و پذیرایی است، بانوان با دستان هنرمند خود، انواع غذاهای گرم و سرد را طبخ کرده و با لبخندی بر لب، به زائران خسته و گرسنه تقدیم می‌کنند.



خدمت به زائران موهبتی الهی است
 
رقیه خنجری بانوی فعال فرهنگی است که بیش از چهار سال است، در موکب محبان امام رضا(ع) در مرز مهران به زائران حسینی خدمت می‌کند.
 
وی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «صبح قزوین» می‌گوید: از اینکه چندین سال است به عنوان خادم زائرین امام حسین(ع) انتخاب شدم به خودم می‌بالم، حس و حالی که در خدمت به زائران حسینی انسان دست می‌دهد به هیچ وجه قابل توصیف نیست.
 
این خادم‌الحسین ادامه می‌دهد: با وجود این محبت و عشقی از کودکی در وجود ما ایجاد شده، هیچ خستگی و سختی در این مسیر وجود ندارد و طی این مدت امکان دارد از صبح تا شب مدام فعالیت داشته باشیم و حتی برخی شب‌ها نخوابیم اما چون پای عشق امام د میا همه شیرین و دلچسب است.
 
وی می‌گوید: چیزی که برای من به عنوان خادم لذت ‌بخش است توجه امر خدا و خدمت به خلق خداوند است و لذا متقدم که باید خدا را شاکر باشیم که مبادا این توفیق و موهبت از ما سلب شود.
 
خنجری با اشاره اقدامات فرهنگی در ایام اربعین اظهار می‌کند: بانوان این موکب پابه پای آقایان کار می‌کنند و در قالب خدمات رفاهی، پذیرایی، پخت و پز و هر آنچه که از دستشان بیاید دریغ نواهند کرد.
 
وی یادآور می‌شود: بنده علاوه بر تمام خدمات رفاهی در زمینه کتاب و کتابخوانی و معرفی کتاب نیز فعال هستم، چادر به چادر می‌روم کتاب را به زائران معرفی می‌کنم تا در زمان‌های فراغت و انتظار وقت خود با خواندن کتاب بگذرانند و کمی به دانسته‌های بیافرایند.
 
یکی دیگر از عرصه‌هایی که بانوان با جان و دل در مسیر اربعین در آن خدمت‌رسان می‌کنند، خدمات درمانی است، بانوانی که به تاسی از حضرت زینب(س) پرستار کربلا جسم‌های خسته و پاهای تاول زده زائران را تیمار می‌کنند.

 
آمده‌ایم مرهم زخم زائران اربعین باشیم

فاطمه شیخ سلیمانی یکی از این دست بانوانی که مسئولیت موکب سلامت «شهید پورمراد» قزوین را در کربلای حسینی برعهده دارد، او که اکنون سه سال است در مسیر عاشقی به زائران حسینی خدمت‌رسانی می‌کند در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» بیان می‌کند: بنده خودم معلم هستم اما سه سال است با همکاری دوستان پزشک و پرستارم در موکب سلامت قزوین در کربلا فعالیت می‌کنم.
 
وی می‌افزاید: تیم ما متشکل از 30 نفر شامل: پزشک، پرستار، تکنسین داروخانه و تزریقات است که در دو مرحله به این موکب اعزام خواهند شد، تیم اول اکنون چهار روز است ماموریت خدمت‌رسانی خود را با سه پزشک، 10 پرستار و دو تکنسین داروخانه  نسخه‌خوان آغاز کرده است.
 
شیخ ‌سلیمانی تاکید می‌کند: اکثریت تیم سلامت استان قزوین بانوان متخصص هستند که برای خدمت به زائران اربعین حتی با هزینه شخصی آمده‌ و سختی راه و کار بدون وقفه را برای رضای خدا و امام حسین(ع) به جان خریدند.
 
وی می‌گوید: همه ما خادمان سلامت قزوین در این موکب، نائب‌الزیارت حضرت رقیه(س) تنها زائرغایب اربعین خواهیم بود، همانگونه که حضرت زینب(س) به همراه بانوان کاروان زخم‌ها و تاول‌های پای نازدانه‌های آل رسول(ص) را تیمار می‌کردند، ما هم به نیت آن حضرت آمده‌ایم مرهم زخم و تاول‌های زائران اربعین باشیم.
 
 این خادم اربعین بیان می‌کند: هرچند کار ما در کنار بزرگی کار حضرت زینب(س) مانند ذره‌ای در مقابل دریاست، اما طرف معامله ما بزرگ‌منش است و عمل کوچک ما را بیش می‌شمارد.
 
وی ادامه می‌دهد: ما همه عاشقان خدمتگزار در موکب «شهید پورمراد قزوین» کل مخارج سفر را شخصی پرداخت کرده و همه جوره پای کار اربعین هستیم، این پزشکان و پرستاران نه هتل می‌روند و نه غذایی جدا از دیگر زائران می‌خورند، حتی شب‌ها را روی همان موکت زبر موکب سر می‌کنند و برخی شب‌ها تا صبح شیفت بوده و بیدار هستند.
 
شیخ ‌سلیمانی می‌گوید: ما آمده‌ایم تا آلام زائران را کم کنیم تا عرق پیشانی عشاق حسین را پاک کنیم تا مرهمی بر پاهای تاول زده آنان بگذاریم.
 
عشق به امام حسین (ع) و ارادت به اهل بیت(ع)، مهم‌ترین انگیزه بانوان برای خدمت‌رسانی و حضور در اربعین است، بانوانی که از دیرباز به عنوان نماد ایثار و فداکاری شناخته شده‌اند، در اربعین نیز، این روحیه باعث می‌شود تا آنها از هیچ تلاشی برای خدمت‌رسانی به زائران دریغ نکنند.



تبلور عشق و اراده

حضور پررنگ بانوان و خانواده‌ها در اربعین، تأثیرات بسیار مثبتی بر این رویداد عظیم دارد، بانوان با روحیه معنوی و اعتقادی قوی که دارند بر افزایش معنویت و روحانیت در موکب‌ها کمک می‌کند، این در حالیست که خدمت‌رسانی مشترک آنان همپای مردان به تقویت همدلی و اتحاد کمک می‌کند و چهره واقعی اسلام را به جهانیان نشان می‌دهد.
 
فاطمه اسدی بانوی قزوینی که چندین سال است به همراه فرزندان کوچکش به راهپیمایی اربعین می‌رود و سختی راه را به عشق کربلا به جان می‌خرد تا طعم عشق حسینی را به فرزند 15 ماهه‌اش بچشاند، این زائر حسینی به خبرنگار «صبح قزوین» می‌گوید: همسر بنده خادم موکب است و هرسال چند هفته زودتر از ما به کربلا می‌رود.
 
وی ادامه می‌دهد: من دو راه دارم یا آسوده زیر کولر خانه با فرزندانم بنشینم و منتظر برگشت همسرم باشم و یا نه سختی سفر و ماقبت از فرزندانم را به جان بخرم و راهی سفر کربلا بشوم، که هرسال وجه دوم به وجه اولم می‌چربد.
 
اسدی بیان می‌کند: سال گذشته دخترم سه ماهه بود، به خاطر گرا هوا و سختی راه همه به خصوص مادرم من را از رفتن به سف منع می‌کردند، اما من تصمیم خود را گرفته و با کاروانی قصد سفر به کربلا را کردم، تا همان لحظات آخر هم مادرم دائما به من اصرار می‌کرد که با دو بچه تنهایی چطور می‌خواهی به سفر بری؟
 
وی می‌گوید: در پای اتوبوس برادرم سختی شرایط من را دید که بایک دستم بچه سه ماهه را بغل کرده بودم و با دست دیگر کالسکه و چشمم به دنبال دختر بزرگترم که مبادا به سمت خیابان برود و... این شرایط برادرم را به فکر انداخت که با راننده و مسئول کاروان رایزنی کند و به همراه ما به سفر بیاید.
 
این زائر اربعین خاطرنشان می‌کند: برادرم به سرعت به خانه رفت تا گذرنامه‌اش بیاورد که از کشوی کمد همه گذرنامه خودش و مادرم را به همراه ‌آورد، مادرم مدام اشک می‌ریخت و دل نگران من و فرزندانم بود، وقتی گذرنامه خودش را به دست برادرم دید بدون اینکه هیچگونه آمادگی برای سفر داشته باشد، تنها با یک کیف دستی به همراه ما به کربلا آمد.
 
وی با بیان اینکه هرکس یکبار طعم اربعین را بچشد، عشق آن او را رها نخواهد کرد؛ می‌گوید: امسال مادرم عطش زیارتش از من بیشتر است، مدام حرف از سفر می‌زند با وجود اینکه هوا بسیار گرم است اما شوق زیارت اربعین یک لحظه او را رها نمی‌کند.
 
اسدی می‌گوید: خوشبختانه هرسال بر مشتری‌های اربعین افزوده می‌شود، همین حضور خانوادگی و بانوان به مردم دنیا گوشزد خواهد کرد که امام حسین (ع) چه دارد که حتی زنان را با فرزندان کوچک خود راهی سفرمی‌کند، خود این حضور حتی اگر به سیاهی لشگر هم تعبیر شود یک تلنگری به جامعه و دیگر ملت‌های دنیا است.

 
بانوانی از جنس ایثار و حماسه

در میان خادمین اربعین بانوانی هستند که در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هم بر امور پشتیبانی و خدمت‌رسانی به رزمندگان حضوری فعال داشته و حالا در کسوت خدام‌الحسین خاک پای زائر حسینی را توتیا چشمان خود می‌کنند، سهیلا چگینی یکی از همین بانوان است، این بانوی پرستار از سال 1359 با آغاز جنگ تحمیلی به طور داوطلبانه در جبهه حضور پیدا کرد و چندین سال در بیمارستان‌های صحرایی برای خدمت به رزمندگان فعالیت می‌کرد.
 
 اما برای او و همپیمانانش عرصه خدمت تمامی ندارد، چه در زمان وقوع سیل و زلزله در استان‌های غربی و شمالی کشور، چه با حضور در مناطق کم‌برخوردار و خدمت به مردم آن مناطق باشد و چه حالا  که در کسوت خادم به زائران حسینی خدمت می‌کند.

چگینی در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» می‌گوید: در زمان ازدواج با همسرم در همان سال‌های جنگ، با او اتمام حجت کردم که به جهت شغلم در حوادث طبیعی، جنگ، سیل و زلزله و هر عرصه‌ای نیاز به خدمت باشد، بگذارد بروم و به هموطنانم یاری برسانم  او هم پذیرفت.
 
وی ادامه می‌دهد: خدمت‌رسانی به همنوعان به من احساس زنده بودن می‌دهد، اگر روزی کسی به درب خانه ما مراجعه نکند و خدمتی نکنم احساس می‌کنم خدا من را فراموش کده و توفیق خدمت را از من و خانواده سلب کرده است.
 
این بانوی جهادی بیان می‌کند: من با خدمت‌رسانی خو کرده‌ام تا پای جان آن را ادامه خواهم داد، چه در میدان جنگ در بیمارستان صحرایی باشد، چه در قالب مدافع حرم و سلامت و چه در ایام اربعین در مواکب حسینی برای خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) باشد.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی «صبح قزوین»، نقش بانوان در خدمت‌رسانی اربعین، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است، فرقی نمی‌کند بانوی عراقی و یا ایرانی آنها با عشق، ایثار و فداکاری، به زائران خدمت می‌کنند.
 
زن عراقی پای تنور می‌ایستد و مهمان خانه خود را با نان داغ پذیرایی می‌کند، دختران عرب پا به پای مادران در منازل خود به امورات زائران رسیدگی می‌کند، پای زائران را ماساژ می دهند تا درد و خستگی را از تن بیرن کنند.
 
و اینجا در مواکب ایرانی، بانوان ایثارگر قزوینی سختی سفر را به جان خریدند تا از صف خدمتگزاران حسینی جا نمانند و جلوی نامشان مهر تایید بزنند، «او خادم‌الحسین است»!

انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان