۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین «اربعین» حلقه وصل مکتب عاشورا و مهدویت
کد خبر: ۳۶۹۰۶۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۲۹ ساعت: ۷:۲۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

«اربعین» حلقه وصل مکتب عاشورا و مهدویت

اربعین به عنوان بزرگ‌ترین مانور جهان تشیع ارتباط نزدیکی با زمینه‌سازی برای ظهور منجی عالم بشریت داشته و هم عاملی مهم در ترویج و اشاعه فرهنگ انتظار و مهدویت به شمار می‌آید.

«اربعین» حلقه وصل مکتب عاشورا و مهدویت
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در نزدیکی موسم اربعین شور و حالی وصف ناشدنی در میان خیل عظیم زائران حسینی در اقصی نقاط عالم رخ‌نمایی می‌کند که با هر زحمتی هم که شده تلاش دارند تا خود را به کربلا و زیارت آقا ابا عبدالله الحسین (ع) برسانند و یکی از میلیون‌ها نفر زائری باشند که با پای پیاده مسیر کوی عشق را تا رسیدن به آقا و مرادشان طی می‌کنند.

سالها از برگزاری مراسم پیاده‌‌روی اربعین می‌گذرد و ما هر سال شاهد افزایش حضور چشمگیر دلدادگان و شیفتگان حسینی در این حرکت عظیم مردمی هستیم که با وجود گرمای هوا و سختی مسیر، دشواری راه و رنج سفر را به عشق آقا ابا عبدالله الحسین (ع) با جان و دل می‌پذیرند.

پیاده‌روی اربعین علاوه بر برخورداری از فضیلت و ثواب زیارت امام حسین(ع) دارای اثرات و کارکردهای فراوانی است و باید از این فرصت مهم برای تحقق آن نهایت استفاده را ببریم.

راهپیمایی اربعین تمسک به مشترکات بین مذاهب و ادیان بوده و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در اتحاد و انسجام ملت‌های آزادی‌خواه جهان به ویژه مسلمانان برای مقابله با زورگویان و استکبار جهانی داشته باشد.

نمی‌توان عاشورا را از مهدویت جدا کرد

توسعه و نشر دین اسلام همراه با اشاعه فرهنگ ظهور و مهدویت از دیگر اهدافی است که می‌توان در کنار مانور بزرگ جهان شیعه برای تحقق آن تلاش کرد.



حجت‌الاسلام رضا کاظم‌لو در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به پیوند مکتب عاشورا با مکتب ظهور و مهدویت بیان کرد: مکتب تشیع یک مرکز شروع و یک نقطه اوج دارد که شروع آن همان کربلا و مکتب امام حسین (ع) و اوج این حرکت، مکتب مهدویت است لذا با دقت به این مباحث نمی‌توان عاشورا را از مهدویت جدا کرد.

وی افزود: هرچند امروزه برخی از افراد به عمد یا از سر غفلت این کار را می‌کنند و نوع تبلیغات و گفتگوی آنان بر این پایه است که حوادث کربلا فقط معطوف به سال ۶۱ هجری قمری می‌شود، در حالیکه اینگونه نیست و باید از سال ۶۱ پله‌ و نردبانی برای رسیدن به امام زمان ساخت.

عاشورا، مکتب امام‌شناسی و عزت است

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین تصریح کرد: در عاشورای سال ۶۱ هجری قمری حضرت سیدالشهدا (ع) به شهادت رسیدند بنابراین در این واقعه امام محور بوده است، امروز هم که امام حیّ و حاضر است محور باید امام باشد لذا عاشورا، مکتب امام‌شناسی و عزت است.

وی با اشاره به احادیثی در اهمیت اشاعه و توسعه فرهنگ مهدویت گفت: امام صادق (ع) فرمودند «اگر عمر من ادامه پیدا کند و حضرت حجت (عج) را درک کنم خادم ایشان خواهم شد»، همچنین در حدیثی از امام حسین (ع) آمده است که «اگر حضرت مهدی (عج) را درک کنم خادم او خواهم شد»، لذا پیوند مکتب عاشورا و مهدویت ضروری است و برای حرکت مکتب تشیع بسیار دقیق است.

کاظم‌لو عنوان کرد: تنها امامی که مراسم اربعین دارد امام حسین(ع) است حتی پیامبر گرامی اسلامی، امام علی(ع) و امام حسن(ع) و حضرت زهرا(س) اربعین نداشتند و این مراسم به شکل انحصاری متعلق به امام سوم شیعیان است که قطعا دلایل خاصی دارد.

وی تاکید کرد: تمام اهل بیت برای زیارت امام حسین(ع) تاکید داشتند یعنی بیان زبانی ائمه معصومین این بوده است که محور حرکت باید امام حسین(ع) باشد لذا امام صادق(ع) از مدینه به کربلا می‌رفتند و همیشه هم در کنار خود تربتی داشتند و با آن نماز می‌خواندند روزی یک نفر از ایشان سوال کرد که این تربت برای کیست و امام پاسخ دادند تربت سیدالشهدا است و سجده بر این تربت، حجاب آسمان‌ها را پاره می‌کند و به عرش می‌رسد.

برگزاری حرکت عظیم اربعین به برکت نظام جمهوری اسلامی

این مسئول یادآور شد: حرکت اربعین که به برکت نظام جمهوری اسلامی، امام عزیز، رهبر معظم انقلاب، حاج قاسم‌ها و رزمندگانی که ممکن است امروز اسمی از آنان برده نشود و باید در این زمینه حواسمان باشد، اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد موضوع اربعین باید حواس ما به دو نکته مهم مهدویت و عاشورا باشد و مراقبت باشیم که در این زمینه انفکاکی پیش نیاد منتها شروع از عاشورا و اوج در مهدویت است.



حجت‌‌الاسلام مصطفی مجیدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، عنوان کرد: هدف غایی و نهایی دین مبین اسلام و شکل‌گیری مکتبی با عنوان اسلام در جامعه قطعا رسیدن به تمدن نوین اسلامی یا همان امت واحده اسلامی است.

وی افزود: ظهور زمانی اتفاق خواهد افتاد که جامعه آمادگی رسیدن به امت واحده اسلامی را داشته باشد به عبارتی ظهور غایت و نهایت شکل‌گیری دین اسلام نیست.

ظهور، محرک و موتور پیش‌برنده قوی برای شکل‌گیری امت واحده اسلامی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: قطعا ظهور هم مثل همه حضور انبیا و اولیای الهی و امامان معصوم در دوران زندگی خود، یک محرک و موتور پیش‌برنده قوی برای رسیدن به هدف غایی یعنی همان شکل‌گیری امت واحده اسلامی است.

وی تاکید کرد: مقوله‌ای مثل اربعین که سفارش زیادی به آن شده و هر ساله خیل عظیمی از دلدادگان و شیفتگان سیدالشهدا و حتی محبان ابا عبدالله الحسین(ع) از مکاتب دیگر نه فقط شیعه، در این مسیر حضور پیدا می‌کنند یک مانور عظیم و تمرین با هم بودن و یک رزمایش جهت رسیدن به امت واحده اسلامی است.

مجیدی خاطرنشان کرد: کارکرد اساسی پیاده‌روی اربعین قطعا همان شکل گیری امت واحده اسلامی بوده و البته کارکردهای دیگری هم دارد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند "مسئله اول جهان امروز غزه و جریان مقاومت است" و بدون تردید پیاده‌روی اربعین اگر با آگاهی، بصیرت و معرفت نسبت به وقایع عاشورا، اهداف سیدالشهدا و دلایل فضیلت زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین و با آگاهی نسبت به دشمن ستیزی، ظلم ستیزی و استکبار ستیزی باشد نتایج ارزشمندی به همراه خواهد داشت.



کوبیدن مشت محکم بر دهان استکبار و استبداد جهانی با برپایی باشکوه پیاده‌روی اربعین

این مسئول یادآور شد: اگر با آگاهی پای در مسیر پیاده‌روی اربعین بگذاریم قطعا یکی دیگر از کارکردهای این حضور باعظمت و حرکت باشکوه، کوبیدن مشت محکم بر دهان استکبار و استبداد جهانی و نفس‌های واحد شده مردم برای مقابله با آن است.

وی خاطرنشان کرد: اربعین این کارکرد اساسی را هم برای کسانیکه توفیق حضور در مراسم پیاده‌روی را دارند و هم افرادی که دلداده و عاشق این میدان هستند اما به هر دلیل امکان حضور در سرزمین کربلا را ندارند فراهم می‌سازد که حرمله، یزید، شمر و ابن زیاد زمان خود را بشناسند.

مجیدی تاکید کرد: همگان باید بدانند که عاشورا و اربعین حسینی صرفا پاسداشت حادثه کربلا در سال ۶۱ هجری قمری نیست بلکه آشنایی، شناخت و آگاهی نسبت به یزیدیان زمان یعنی آمریکا و اسرائیل و ایادی استبداد و استکبار جهانی است که امروزه در حال کشتار و قتل و عام مردان، زنان و کودکان بی‌پناه و مظلوم فلسطین و غزه هستند.

وی در پایان گفت: انشاالله اربعین اثرگذار خواهد بود و همه افرادی که در این راه قدم خواهند گذاشت در مسیر روشن امت واحده اسلامی و مقابله با ظلم حرکت خواهند کرد.

وحدت و ولایت‌مداری بزرگترین پیام پیاده‌روی اربعین حسینی

حجت‌الاسلام غلامحسن شهسواری در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: بزرگترین هدف برپایی مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی می‌تواند تاکید بر پیام وحدت، ولایت‌مداری و مقابله با جهل و گمراهی باشد و باید در راستای تحقق این اهداف والا تلاش کنیم‌.

وی تاکید کرد: وقتی ما آموزه‌های دینی، احادیث و روایات ائمه اطهار(ع) را مرور و مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که امامان معصوم تاکیدات فراوانی بر پیاده‌روی اربعین و زیارت سیدالشهدا داشتند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: امام صادق(ع) در بیانات مختلف به ثواب زیارت حضرت سیدالشهدا اشاره داشتند از جمله اینکه فرمودند هرکسی که بهشت را می‌خواهد به زیارت حسین‌بن‌علی(ع) در کربلا برود.


وی خاطرنشان کرد: البته در طول این مدت دشمنان اهل بیت(ع) از جمله متوکل عباسی و بنی امیه تلاش زیادی برای از بین بردن نام و یاد امام حسین(ع) کردند اما همانگونه که حضرت زینب سلام الله در مجلس یزید فرمودند "علی‌رغم تلاش زیادی که دارید نمی‌توانید نام و یاد ما را از بین ببرید" در حقیقت نام و یاد و افکار اهل بیت(ع) برای همیشه در اذهان بشریت جاودان خواهد ماند.

زنده نگه داشتن نام و یاد امام حسین(ع) از اهداف پیاده‌روی اربعین است

شهسواری بیان کرد: ائمه اطهار(ع) همواره سفارش و تاکید بر زیارت سیدالشهدا در قالب پیاده‌روی داشتند بنابراین یکی از اهداف این حرکت عظیم مردمی زنده نگه داشتن نام و یاد امام حسین(ع) است.

وی ادامه داد: خوشبختانه هر سال بر شکوه و عظمت مراسم پیاده‌روی اربعین افزوده می‌شود که این امر مهم به لطف و مدد الهی و از عنایات سیدالشهدا است که تبدیل به یک شعار سیاسی برای مکتب شیعه شده است.

این مسئول در پایان گفت: تاکیدی که بزرگان دینی بر زیارت سیدالشهدا به شکل پیاده دارند به اندازه‌ای است که در طول تاریخ حتی افرادیکه توانایی رفتن به زیارت به صورت سواره و مرکب آن زمان را هم داشتند اما باز سعی می‌کردند که حدالامکان این مسیر را پیاده طی کنند تا از ثواب فراوان آن بهره‌مند شوند و همین امر حاکی از اهمیت پیاده‌روی اربعین در نشر دین اسلام و مکتب شیعه دارد.

به گزارش «صبح قزوین»، پیاده‌روی اربعین با حضور عاشقانه و خالصانه شیفتگان مکتب حسینی پیام‌های بی‌شماری به دنبال داشته و از اثرگذاری فراوانی در ابعاد مختلف برخوردار است. اربعین به عنوان بزرگ‌ترین مانور جهان شیعه ارتباط نزدیکی با زمینه‌سازی برای ظهور منجی عالم بشریت داشته و هم عاملی مهم در ترویج و اشاعه فرهنگ انتظار و مهدویت به شمار می‌آید بنابراین ضرورت دارد که از این ظرفیت برای تحقق اهداف فرهنگی و معنوی به شکل شایسته‌ای استفاده کرد.  

انتهای خبر/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان