۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین اکران مستند «این خانه روشن است»
کد خبر: ۳۶۹۰۳۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۲۲ ساعت: ۱۳:۲۷ ↗ لینک کوتاه

در حوزه هنری قزوین صورت می‌گیرد؛

اکران مستند «این خانه روشن است»

مستند این خانه روشن است با کمک حوزه هنری قزوین در سیمای شبکه قزوین تهیه و تولید شده که درباره سیر تحول روضه‌های خانگی از دوره قاجار تا به امروزه است. 

اکران مستند «این خانه روشن است»
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، مرتضی سازنده در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که در سالن جلسات حوزه هنری قزوین برگزار شد، با اشاره به فعالیت مرکز رشد تصویری حوزه اظهار کرد: در ابتدا حوزه هنری قزوین شروع به تولید آیتم‌های کوتاه کرد که در ادامه برای متقاضیان دغدغه‌مند دوره‌های آموزشی برگزار کردیم و تا به امروز هفت دوره آموزشی برگزار شده است.
 
مسئول مرکز رشد تصویری حوزه هنری قزوین گفت: طی سه سال حدوداً ۱۰۰ نفر وارد مرکز رشد تصویری حوزه هنری قزوین شده‌اند که به صورت متمرکز ۴۰ نفر آنان در حیطه مستندسازی فعالیت می‌کنند.

تولید ۵ فیلم کوتاه در حوزه هنری قزوین

این مسئول ادامه داد: آموزش تولید محتواهای داستانی و فیلم‌های کوتاه را نیز در حوزه هنری انجام می‌دهیم که از اسفندماه گذشته تا به امروز به صورت حرفه‌ای پنج فیلم کوتاه ساخته شده و در دست اکران است.
 
سازنده تصریح کرد: دوره «تیم‌تو بساز» مقدمه ورود به دنیای فیلم‌سازی در بخش مستند است که بعد از آن دوره «نادر» تولید شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
وی تاکید کرد: دوره مستند نادر در حال تولید هشت مستند کوتاه در زمینه‌های مسائل روز جامعه است؛ همچنین با حضور رسانه باقلوا و تولیدات کوتاه در این رسانه موفق به کسب بهترین اثر آیتم تلویزیونی در جشنواره شده‌ایم.
 
مسئول مرکز رشد تصویری حوزه هنری قزوین خاطرنشان کرد: مرکز رشد تصویری بستری را برای نیروهای انسانی آماده و سپس مدل را تشریح می‌کند تا خروجی مناسبی در حیطه مستند صورت گیرد.
 
این مسئول ادامه داد: دوره «تیم‌تو بساز» در سوریه، گیلان و کرمان برگزار شده است و همچنین استان‌هایی نیز خواهان برگزاری این دوره هستند.
 
سازنده افزود: هدف ما تربیت نیروهای متعهد و انقلابی است و باید بستری برای تولیدات آنان فراهم کنیم تا از نظر اقتصادی نیز مشکلی صورت نگیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: دوره‌های حوزه هنری از دانشگاه‌ها، مساجد، هیئت‌ها و تشکل‌ها به مردم اطلاع رسانی می‌شود و رده سنی جذب نیروها از ۱۸ تا ۲۴ سال است.
 
مسئول مرکز رشد تصویری حوزه هنری قزوین گفت: مرکز رشد وظیفه تربیت نیروی انسانی متعهد را دارد که بعدها نیز در همین فضا کنشگری کند.

تولید ۷ فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای

میثم باجلان، مدیر فیلم‌های مستند در حوزه هنری قزوین در این نشست مطبوعاتی اظهار کرد: اولین فرآیند داستانی ما در سال ۱۴۰۱ و با تیزر کتاب روزهای پیامبری اتفاق افتاد که پس از آن چندین بار در این عرصه فعالیت و دو کارگاه با حضور اساتید برگزار کردیم. بعد از برگزاری کارگاه‌ها هفت فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای تولید کردیم که به جشنواره راه یافت.
 
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ اولین دوره جامع ساخت فیلم کوتاه داستانی را برگزار کردیم که در این دوره ۱۰۰ نفر ثبت‌نام کرده و ۳۵ نفر گزینش شدند؛ برای این هنرجویان کارگاه سه روزه‌ای برگزار شد و ۲۰ نفر تولید محتوا انجام دادند که امروز ۶ نفر از این هنرجویان در حوزه هنری فعالیت می‌کنند.
 
علی کمالی الموتی در این نشست مطبوعاتی عنوان کرد: امروز ۹ مستند در حال تولید است و مراحل پایانی خود را طی می‌کند که به زودی شاهد اکران آن خواهیم بود. میانگین سن ۲۶ و ۲۷ سال مناسب برای تولید مستند است و ما در تلاشیم که افراد را بتوانیم به این حوزه جذب کنیم تا به عنوان پایتخت مستند ایران در این عرصه فعالیت بیشتری داشته باشیم.
 
وی افزود: رتبه اول را در رویداد پیشگام درباره مستند حضور مردان هنگام زایمان همسر خود را کسب کرده‌ایم.
 
معاونت امور مستند حوزه هنری قزوین در ادامه گفت: به زودی دوره مستند کوتاه برگزار خواهد شد تا دریچه جدیدی برای علاقه‌مندان باشد. 
 
علیرضا دوستی کارگردان اثر مستند این خانه روشن است در این نشست مطبوعاتی اظهار کرد: مستند این خانه روشن است با کمک حوزه هنری قزوین در سیمای شبکه قزوین تهیه و تولید شده که درباره سیر تحول روضه‌های خانگی از دوره قاجار تا به امروزه است. 
 
وی افزود: مردمان هر دوره با توجه به شرایط خود موانع سختی را برای حفظ این رسم کهن پشت سر گذاشته و تا به امروز آن را حفظ کرده‌اند. 
 
کارگردان مستند این خانه روشن است، تاکید کرد: بنا بر بیان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، یاوران انقلاب تربیت‌یافته روضه‌های خانگی هستند و این روضه‌ها بسیار ارزش دارد. 
 
این هنرمند خاطرنشان کرد: هرگاه مردم پا در عرصه میدان گذاشته و به ایمان خود عمل کردند، نقش‌آفرین شده‌اند؛ روضه‌های خانگی نیز آثار به جامانده مردمانی است که به ایمان خود عمل کرده‌اند. 
 
دوستی در پایان گفت: این مستند در اواخر سال ۱۴۰۲ تولید شده و در ۲۴ مرداد ماه سال ۱۴۰۳ در سینما بهمن استان قزوین اکران خواهد شد؛ پس از اکران آن این مستند به دیدگاه مخاطب در رسانه‌های ملی خواهد درآمد. پوستر این مجموعه نیز اثری از امیرحسین کاسه‌چی است. 
 
انتهای خبر/3000
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان