۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین افتتاح فاز اول موزه دفاع مقدس در قزوین
کد خبر: ۳۶۹۰۳۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۲۲ ساعت: ۱۳:۲۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خبر داد:

افتتاح فاز اول موزه دفاع مقدس در قزوین

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از افتتاح فاز اول موزه دفاع مقدس در قزوین در هفته دفاع مقدس خبر داد.

افتتاح فاز اول موزه دفاع مقدس در قزوین
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ محمد امیری‌مقدم در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز در سالن اجتماعات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین برگزار شد، ضمن تسلیت ایام اربعین و گرامیداشت هفته خبرنگار اظهار کرد: امروز دیگر جامعه بدون رسانه قابل تصور نیست و با ابزار متنوع هنری در کسری از ثانیه اخبار مخابره می‌شود.
 
وی افزود: شرایط امروز دنیا باعث شده تا در عرصه رسانه عمل کنیم در صورتی که زمانی پرداختن به خبر با امکانات ضعیف خیلی سخت بود اما امروز سرعت انتقال پیام بالاست که باید پیش از پیش بهره برد.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان قزوین با بیان اینکه در عرصه خبر در دنیا با یک دیکتاتوری عظیم روبه‌رو هستیم، تشریح کرد: جنگ تحمیلی با همه اتفاقات ناگوار و ظلمات کشور گازهای شیمیایی و آثار آن چقدر علیه مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی در بایکوت خبری ماند و در حال حاضر در غزه هم بدین منوال است و کشتارها و جنایات جنگی خیلی جوامع بی‌خبر می‌ماند و رسانه‌ها وظایف سنگین در پرداخت و پردازش آن دارند.
 
امیری‌مقدم با اشاره به اینکه که خبرنگاران وظیفه سنگینی دارند، اذعان کرد: بنا به فرموده و تاکید رهبری باید انقلابی عمل کنند و صداقت در گفتار داشته باشند، شایعه پراکنی و لجن پراکنی نکنند و در عرصه فرهنگ اصیل اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس، همسویی با آرمان‌های انقلاب، دوری از سیاه‌نمایی، امید آفرینی در جامعه اقدام کنند و همچنین راوی اول بودن با صداقت بسیار مهم است و اثرگذاری آن در جامعه بیشتر است.
 
این مسئول عنوان کرد: دوران دفاع مقدس یک نقطه عطفی در طول تاریخ ایران است چراکه در هر دوره که در کشور ما جنگ شده یک قسمت از آن جدا شده اما در دفاع مقدس حتی یک وجب هم جدا نشده است در حالی که با یک کشور در جنگ نبودیم با ۳۲ کشور روبه‌رو بودیم.
 
وی با بیان اینکه در اهمیت فرهنگ دفاع مقدس کار شده اما کافی نیست و راه بسیار است، تاکید کرد: در بحث اشاعه فرهنگ عظیم و‌والای دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس رسالت ویژه‌ای داریم و باید به آن به نحو احسن پرداخته شود.
 
افتتاح فاز نخست موزه دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان قزوین ادامه داد: سال ۹۶ کلنگ‌زنی مجموعه موزه دفاع مقدس بود اما شروع عملیات فعلی سال ۹۹ با مساحت ۱۷ هکتار در منطقه فدک در جوار یادمان هشت شهید دفاع مقدس مرتفع‌ترین یادمان در استان قزوین و جنب بوستان باراجین به عنوان گردشگری معنوی آغاز شده است.
 
امیری‌مقدم اظهار کرد: با توجه به نزدیک بودن موزه دفاع مقدس به اتوبان و تردد بالغ بر 10 میلیون مسافر در نوروز امسال، در صورت فراهم شدن فضا، گردشگران و مسافران بیشتری به این منطقه خواهند آمد.
 
این مسئول ادامه داد: چهار فاز برای ساخت این مجموعه تعریف شده و در فاز اول که شامل ساختمان اداری، سالن جلسات، سالن کتابخانه، مخزن اسناد، محوطه سازی و چیدمان ادوات نظامی و سالن آمفی تئاتر ۴۰۰ نفره بالغ بر ۱۰۰ میلیارد اعتبار با اعتبارات سفر ریاست‌ جمهوری به قزوین و قسمتی بودجه شهرداری و خیرین میثاق رزم‌آوران را در هفته دفاع مقدس افتتاحیه خواهیم داشت.
 
وی تصریح کرد: در فاز دوم موزه و گالری سربسته و حفاظ پیرامونی جمعا ۲ هزار متر مربع و در فاز دوم‌ و سوم بازسازی سایت جنوبی، احداث بیمارستان صحرایی، استخر شهدای غواص، سوئیت سنگر و بازسازی یکی از عملیات که قزوین در آن دخیل بوده است و احداث بازیگاه کودک و نوجوان اقدام خواهد شد.
 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: این مجموعه به صورت هیات امنایی با حمایت و پشتیبانی شهرداری قزوین و اداره بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و خیرین اداره خواهد شد.

احصاء هزار سوژه برای موزه دفاع مقدس استان قزوین 

امیری‌مقدم بیان کرد: بالغ بر هزار سوژه مختص استان قزوین در دوران دفاع مقدس برای موزه مجموعه جمع‌آوری شده است و بنا بر اولویت‌ در موزه احصا و پرداخت خواهد شد.
 
این مسئول عنوان کرد: ۱۲هزار پیشکسوت در استان قزوین داریم که امسال علاوه‌بر تجلیل و تکریم از پیشکسوتان، تکریم از نیمه پنهان دفاع مقدس خواهیم داشت که همسران و بانوان و مادران شهدا و ایثارگران و پرستاران و امدادگران خانم هستند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود قسمت اعظم این مجموعه برای یکی دوسال آینده تکمیل شود و با حمایت و همراهی و همکاری مسئولان استانی و مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس استان کار به خوبی پیش خواهد رفت.
 
انتهای خبر/۱۴۰۴

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان