۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین اربعین حسینی حرکتی در مسیر ظهور منجی
کد خبر: ۳۶۹۰۳۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۲۳ ساعت: ۵:۴۹ ↗ لینک کوتاه

کارشناس معارف و علوم اسلامی مطرح کرد:

اربعین حسینی حرکتی در مسیر ظهور منجی

کارشناس معارف و علوم اسلامی گفت: اربعين به لحاظ محتوایی این قدرت و ظرفیت را دارد که به جریان یکپارچه‌ای برای مسیر حضور حضرت حجت(عج) قرار گیرد.

اربعین حسینی حرکتی در مسیر ظهور منجی
کمیل یزدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به هدف از قیام امام حسین(ع) علیه یزدیان اظهار کرد: امام حسین(ع) در چندین مرتبه هدف قیام خود را بیان کردند، یکی از این موارد مکاتبات امام با محمد حنفیه در هنگام واپسین خروج از مدینه به سمت مکه است.
 
وی افزود: در این وصیت‌نامه، امام حسین(ع) ضمن شهادت به توحید، نبوت و معاد بیان می‌کند که هدف قیامش نه به خاطر سرمستی، فساد و ظلم، بلکه برای طلب اصلاح در امت پیامبر، امر به معروف و نهی از منکر و عمل به سیره پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بوده است.
 
این کارشناس معارف و علوم اسلامی بیان کرد: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) همچنین در مناجات‌های خود در روز عرفه و در بحبوحه جنگ اهداف قیام خود را به بهترین شکل تبیین کرده و فرمودند: «خدایا! تو خود می‌دانی آنچه از سوی ما سر زده از سر رقابت در سلطنت و طلب کالای پست دنیا نبوده است؛ بلکه از آن روست که پرچم دین تو را برافراشته ببینیم!»
 
وی یادآور شد: در واقع فلسفه قیام را می‌توان جلوگیری از بدعت‌هایی که در این چندسال بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) زنده شده و احیای سنت‌هایی پیامبر که از بین رفته بود، دانست چرا که طی چند سال مردم از معیار اسلامی فاصله گرفته بودند.
 
یزدی گفت: می‌توان اهداف قیام را به دو شکل رفتاری و روشی و اخلاقی ترسیم کرد: بعد رفتاری که همان احیای آن سنت‌های فراموش و امر به معرف  نهی از منکر بود و بعد اخلاقی؛ همان خطابه امام (ع) به سپاهیان دشمن است که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید و امثالهم؛ امامی که حتی در آخرین لحظات عمر شریف خود به دنبال هدایت دشمن است.
 
وی با اشاره به تاثیرگذاری پیاده‌رویی اربعین در پیاده‌سازی اهداف قیام عاشورا اظهار کرد: اربعین سنتی است که در همان سال شهادت امام حسین(ع) از سوی جابر و عطیه به ما رسیده است، اربعین مکتبی در راستای زنده نگه‌داشتن نام و یاد عاشوراست.
 
این خطیب توانای شهر قزوین تاکید کرد: اربعین به معنای یاری رساندن و پیمان بستن با آرمان‌های شهدای عاشورا است که از قدیم با حضور اعراب بادیه نشین تا به امروز با این جمعیت گسترده میلیونی وجود داشته و هرسال پرشورتر از سال گذشته برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: اعراب وقتی چندن روز راهپیمایی به شهر کربلا رسیده و از دور گنبد حرم مطهر امام(ع) را مشاهده می‌کند، دستشان را به نشانه بیعت بالا برده و ازهمان را از آن برمی‌گردند، زیارت را برای ایام دیگر می‌گذارند.
 
یزدی خاطر نشان کرد: این نصرت و اعلام حضور دو معنا دارد؛ یکی عزاداری و اعلام آمادگی برای امامی است که هنوز انتقام خونش گرفته نشده و دیگری اینکه به لحاظ رفتاری و درک فلسفه قیام با حضور در این مسیر نشان داده و دنباله‌روی راهی هستیم که امید داریم به ظهور مهدی (عج) برسد.
 
اربعین حرکتی در مسیر ظهور منجی
 
وی بیان کرد: اربعين به لحاظ محتوایی این قدرت و ظرفیت را دارد که به جریان یکپارچه‌ای برای مسیر حضور حضرت حجت(عج) قرار گیرد.
 
این کارشناس مذهبی افزود: اربعین اگرچه برای بیعت با امام شیعی است اما به واقع یک حرکت فرامذهبی و حتی فرا دینی است، خادمان امام از هر گروه و جریانی هم که باشند بدون اتکا به اصل و نسب خود را خادم‌الحسین(ع) می‌نامند.
 
وی اظهار کرد: شما در مسیر اربعین می‌بینید شیعه و سنی، عرب و عجم، مسلمان و غیر مسلمان حتی یهودیان برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی آماده هستند و این یک ظرفیت بی‌بدیل است که در ساحت امام حسین(ع) وجود دارد‌، عشق و ارادت امام حسین همه را زیر یک پرچم و تحت یک عنوان جمع می‌کند.
 
یزدی خاطرنشان کرد: شبیه چنین ظرفیتی در دل خادمین اهل بیت(ع) و به خصوص امام رضا دیدیم  که همه از هر رتبه و سطح اجتماعی که باشند خود را تحت عنوان خادم‌الرضا معرفی می‌کنند، حال او یک کارگر و یا یک پزشک باشد.
 
وی با بیان اینکه در محضر اهل بیت(ع) تمام اعتبارات دنیایی از بین می‌رود عنوان کرد: اهل بیت علیه السلام به ما یک هویت و اعتبار می‌دهند و آن هم «سلم لمن سالمکم» است، اگر از محبین آنان باشیم آنها نیز ما را با هر عنوان و مرتبه‌ای که داریم پذیرا هستند.
 
اربعین شعار وحدت و آزادی خواهی است
 
یزدی با اشاره به شعار حب‌الحسین یجمعنا بیان کرد: در عرصه فرهنگسازی نیز جریان اربعین بسیار کارساز است، هیچ چیز جز اربعین نمی‌توانند اعراب را که عموما از قبایل مختلف تشکیل شده و اختلافات قومی و قبیله‌ای فراوانی دارند، در مواکب حسینی زیر یک پرچم جمع کند.
 
وی تاکید کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر جریان اربعین به یک جریان تاثیرگذار و فراملیتی تبدیل شده که اثر آن را امروز در قیام مردم اهل تسنن فلسطین، لبنان، پاکستان، یمن و هر ملت آزاده‌ای مشاهده‌ می‌کنیم.
 
استاد معارف اسلامی با اشاره به اینکه قیام عاشورا محتوای بازری از سر خم نکردن زیر بار زور و ظلم است بیان کرد: امروز فریاد آزادی‌خواهی و حمایت از مظلومین از سرتاسر جهان حتی در دل اروپا و آمریکا، در قلب استکبار شنیده می‌شود این‌ها از اثرات فرهنگ حسینی است‌.
 
وی ادامه داد: این بارقه و نور خاموش شدنی نیست هر کس پیام امام حسین (ع) را گرفته به پایش ایستاده است، تفکرات گاندی و نلسون ماندلا و بسیاری از رهبران جهان که در برابر ظلم مستکبران ایستاده‌اند، وام گرفته از قیام سیدالشهدا است.
 
یزدی در پایان گفت: تفکری که مقاومت و ایستادگی در برابر تجاوز و ظلم را به مردم غزه یاد داده، تفکری که مردم را از سراسر جهان در موعد اربعین زیر یک پرچم جمع کرده و انشالله به ظهور مهدی (عج) منتهی خواهد شد، چرا که بر اساس روایات حضرت خود را با انتساب به نام شناخته شده حسین(ع) به مردم دنیا معرفی می‌کنند.
 
انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان