۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین مرمت و احیای چاهخانه‌ باغستان قزوین
کد خبر: ۳۶۹۰۲۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۲۱ ساعت: ۱۴:۳۰ ↗ لینک کوتاه

معاون میراث‌فرهنگی قزوین خبر داد:

مرمت و احیای چاهخانه‌ باغستان قزوین

معاون میراث‌فرهنگی قزوین گفت: به‌دنبال اجرای پروژه‌های مرمت مشارکتی چاهخانه‌ها، مرمت و احیای چاهخانه محله چرخ‌بلوک باغستان سنتی قزوین آغاز شد.

مرمت و احیای چاهخانه‌ باغستان قزوین
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، به نقل از میراث فرهنگی استان قزوین، احسان نورانی با اشاره به مرمت و احیای چاهخانه‌های باغستان سنتی در قالب پروژه‌های مشارکتی گفت: طی سال‌های اخیر با توجه خطر نابودی اندک چاهخانه‌های باقی‌مانده در باغستان سنتی قزوین و با هدف حفظ و احیای این آثار طرح مرمت و باززنده سازي آنها در قالب پروژه‌های مشارکتی با مشارکت مالکین چاه‌خانه‌ها و تحت نظارت فنی کارشناسان اداره‌کل اجرا می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی قزوین در خصوص پروژه مرمت چاهخانه محله چرخ‌بلوک افزود: در طرح ساماندهي و مرمت اين بنا اقدام‌هاي مرمتي اعم از مرمت دیوارهای پیرامونی، ساماندهی محوطه، سبک‌سازی بام و بام‌‌سازی، عایق‌کاری رطوبتی، اجرای کف‌فرش آجری، پاكسازي جداره‌هاي داخلي چاه‌خانه، نماچینی و... با تخصیص هزینه‌ای بالغ بر 2 میلیاردریال درحال انجام است.

این مسئول یادآور شد: همچنین طرح مرمت سه چاهخانه دیگر در باغستان سنتی قزوین با مشارکت مالکین در دستور کار قرار دارد که با شروع پروژه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در پایان گفت: بنای چاهخانه‌ها سازه‌های معماری از جنس آجر هستند که در گذشته در مکان‌های عمومی محله‌های باغستان احداث شده‌اند و عمده کاربری آنها به‌عنوان استراحت‌گاه باغبانان، محل نگهداری وسایل آن‌ها و خشک کردن محصولات و به‌خصوص در فصل محصول به عنوان مکانی برای استقرار باغبان‌ها و باغدارها برای حفاظت از باغ و محصولات باغی بوده است.

انتهای خبر/ 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان