۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین مصائب خبرنگاران، دردی که به استخوان رسیده
کد خبر: ۳۶۸۹۹۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۱۷ ساعت: ۱۵:۴ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

مصائب خبرنگاران، دردی که به استخوان رسیده

خبرنگاران کسانی هستند که برای رساندن صدای حق مردم به گوش مسئولان، حنجره‌ خود را خراشیده، چشم‌ها و دست‌ها را فرسوده کرده و شب تا صبح را پای نوشتن گذاشته‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند حقوق ناچیز خود را مطالبه کنند.

مصائب خبرنگاران، دردی که به استخوان رسیده
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، تا حالا از نزدیک یک خبرنگار را دیده و یا با او حشر و نشر داشته‌اید؟ به نظرتان خبرنگاران چه جور آدم‌هایی هستند؟ چقدر حقوق می‌گیرند؟ و یا چقدر از نظر شغلی تامین خواهند بود؟
 
در نگاه اول شاید خبرنگاری و ژورنالیستی یک شغل با پرستیژ و به اصطلاح «شیک و مجلسی» به نظر بیاید، شغلی که توسط آن می‌توان به فلان مدیر و مسئول انتقاد کرد و یا عملکرد وزیر و حتی خود رئیس جمهور را زیرسوال برد و یا از آنها تعریف و تمجید کرد؛ با آدم‌های بالا رتبه و رده بالا حشر و نشر داشت، در جلسات مهم و حساس شرکت کرد، اما...
 
اما همین خبرنگار در کمترین نیازهای اجتماعی خود دست و پا می‌زند، کسی که به دنبال گرفتن حق همه اقشار هست و صدای آنان را به گوش مسئولین می‌رساند، اما در تامین خواسته‌های به حق خود عاجز است.
 
آری! خبرنگاری این است، خبرنگار روز و شب خود را برای تهیه خبر و رفع مشکلات مردم می‌گذارد، از این خیابان به آن خیابان، از این جلسه به آن جلسه، از این مسئول به آن مسئول پاس‌کاری می‌شود تا شاید بتواند قدمی در راستای رفاه اجتماعی و رفع معضلات اقتصادی و فرهنگی مردم بردارد، اما هنوز برای حق بیمه خود کاری نتوانسته است، انجام دهد.
 
 
نگاه مسئولان به شغل خبرنگاری حمایتی نیست
 
معصومه مهدوی، سردبیر نشریه ثنای مینودری و مدیر مسئول پایگاه فرهنگی، اجتماعی طوبی خبر در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین»، اظهار کرد: خبرنگاری شغلی پر استرس ولی در عین حال دارای جذابیت‌هایی است، کسی که وارد این عرصه می‌شود باید آماده پذیرش بسیاری از حوادث ناگهانی، تلخی‌های حین کار، اخم و ترش‌رویی برخی مدیران و... باشد.
 
وی افزود: خبرنگاری را دوست دارم چرا که با روحیات شخصی بنده در ارتباط‌‌ گیری سازنده با افراد، کندوکاو در مسائل مختلف و سوژه‌یابی کاملاً همراه است؛ اما در کنار این علاقه متاسفانه این شغل دارای چالش‌های فراوان، اعم از درآمد کم، نداشتن امنیت شغلی و استرس زیاد در زندگی کاری و روزمره است.
 
مهدوی با بیان اینکه نگاه مسئولان امر، حتی وزارت ارشاد به عنوان متولی به این شغل حمایتی نیست، گفت: توقعات از خبرنگاران در سطح جامعه و مدیران بالاست و این قشر پرتلاش به نوعی بلندگوی مشکلات مردم به مسئولین هستند، ولی در حل مشکلات خود عملاً حمایت خاصی از آنها صورت نمی‌گیرد.
 
وی ادامه داد: به جز ایام گرامیداشت روز خبرنگار که خبرنگاران در راس توجهات قرار دارند، در ایام دیگر که در حالی که در گرما و سرما صادقانه در حال انجام رسالت خود در روشنگری جامعه و ارتباط بین مسئولان و مردم برای رفع مشکلات هستند، کسی به آنها و سختی کارشان توجه نمی‌کند.
 
سردبیر نشریه ثنای مینودری خاطرنشان کرد: مشکلات و دغدغه‌های خبرنگاران از جمله مسائل معیشتی، بیمه‌ای و عدم حقوق مکفی اگرچه هر سال در روز خبرنگار و نهایتا در هفته منتهی به روز خبرنگار بازگو می‌شود، اما بعد از آن دوباره خبرنگار هستند و کار سخت و وعده‌هایی که فراموش می‌شود.
 
مهدوی در پایان گفت: به نظر بنده تنها چیزی که قشر خبرنگار را پای این شغل سخت و پرآسیب و استرس‌زا نگاه داشته است، جز عشق و علاقه نمی‌تواند چیز دیگری باشد.

 
خبرنگارنما، پدیده مسئله‌ساز این روزهای رسانه‌ها
 
محمدحسن سلیمانی پیشکسوت رسانه در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین»، نداشتن یک نهاد صنفی را مهم‌ترین چالش خبرنگاران دانست و اظهار کرد: نبود یک سندیکای صنفی که بتواند مسائل مشکلات خبرنگاران را احصا کرده و در قالب پیگیری‌های قانونی جامعه عمل بپوشاند و با همین پیگیری‌ها بتواند قانونی را در راستای حل مشکلات در مجلس به تصویب برساند، کاملا احساس می‌شود.
 
وی افزود: هرچند خانه مطبوعات به عنوان یک نهاد می‌تواند در راستای بهبود شرایط خبرنگاران و رفع مشکلات آنها قدم بردارد، اما این نهاد تشکیلاتی زیر نظر وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی فعالیت دارد، وقتی خود ارشاد به عنوان نهاد دولتی با بودجه کلان تلاشی برای رفع مشکلات خبرنگاری نمی‌کند، خانه مطبوعات بدون بودجه چگونه می‌تواند گامی در این جهت بردارد؟
 
این پیشکسوت رسانه بیان کرد:نکته دیگر آنکه متاسفانه جایگاه فعالان رسانه‌ای در فرآیند کار روشن نیست، در واقع نهاد شغل خبرنگاری بی ‌در پیکر است و هرکسی از راه می‌رسد بدون هیچگونه زمینه‌ای می‌تواند وارد این حرفه شده و شروع به فعالیت کند.
 
وی ادامه داد: فارغ از اینکه آیا صلاحیت فعالیت در این حوزه را دارد و آیا به لحاظ تخصصی و شخصیتی مناسب این حرفه است یا نه؟ متاسفانه این مسئله ما را دچار چالش فراوانی کرده و با ایجاد پدیده‌ای به عنوان «خبرنگارنما» شده است که اگر همان نهاد صنفی وجود داشت، فیلترهایی برای رسانه‌ها در نظر می‌گرفت.
 
سلیمانی تاکید کرد: نهاد صنفی می‌تواند جواز فعالیت خبرنگاران و فعالان رسانه را مبتنی بر مدرک تحصیلی مرتبط، تخصص و آموزش کارگاهی ارائه دهد.
 
این فعال رسانه‌ای اظهار کرد: پدیده «خبرنگارنما»، خبرنگارانی که خریداری می‌شوند، باج‌گیری کرده و باج می‌دهند؛ یک پدیده مسئله‌ساز در جامعه رسانه‌ای ماست و سطح این شغل را پایین آورده است، مشکلات این چنینی باعث شده خبرنگار در منظر مسئولین تبدیل شود به فردی که می‌توان آن را خرید و مورد بازیچه قرار داد.
 
سلیمانی گفت: موضوع پالایش خبرنگاران باید به طور جدی توسط خانه مطبوعات و چه هر نهاد صنفی پیگیری شود و در کنار آن اتخاذ یک نقشه راه و راهبرد می‌تواند، ما را به یک نظام حرفه‌ای رسانه برساند، در این نظام حرفه‌ای قطعا جایی برای خبرنگار نماها نخواهد بود.

 
مشکل خبرنگاران با وعده‌های تکراری حل نمی‌شود
 
نسرین رحیمی سرپرست پایگاه خبری تجارت جنوب آنلاین در قزوین گفت: مشکل خبرنگاران با وعده‌های تکراری و تجلیل‌های ظاهری حل نخواهد شد.
 
وی با بیان اینکه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری یکی از مشاغل دشواری است که مورد بی‌مهری قرار گرفته، گفت: متاسفانه زنان در این عرصه مجبورند با تحمل بسیاری از این بی‌مهری‌ها و ناملایمتی‌ها با حقوق اندک و ناچیز کار کنند.
 
سرپرست پایگاه خبری تجارت جنوب آنلاین در قزوین با اشاره به اینکه عدالت جنسیتی در شغل خبرنگاری یکی از دغدغه‌های زنان خبرنگار است، افزود: افرادی که از بیرون به شغل خبرنگاری نگاه می‌کنند آن را شغلی جذاب و مردانه می‌دانند، اما واقعیت این است زنان خبرنگار نیز هم پای مردان در این حرفه و شاید بیشتر از آنان مشغول فعالیت هستند.
 
وی ادامه داد: واقعیت این است غالب خبرنگاران ما در برنامه‌ها و نشست‌های خبری بانوان هستند و مسئولیت بار سنگین تحریریه بیشتر بر دوش آنان قرار دارد، در حالی‌ که مدیران رسانه‌ها نمی‌خواهند وجود حداکثری زنان را در این حرفه بپذیرند و به عنوان نیروی انسانی ارزان به آن نگاه می‌کنند.
 
رحیمی بیان کرد: فقدان امنیت شغلی زنان خبرنگار یکی‌دیگر از مشکلات این قشر است که استرس کار را چندین برابر می‌کند و بر روی انگیزه و کیفیت کار آنان تاثیرگذار است.
 
وی تاکید کرد: خبرنگاری، شغلی پر از استرس و با فشار کاری زیاد است که زمان‌ کاری مشخصی ندارد و به ازای آن حقوقی که می‌گیرد در شان خبرنگار نیست.
 
این فعال رسانه‌ای استان اظهار کرد: همانطور که شاهد هستیم تا اهالی رسانه در حوزه خبرنگاری تا حدودی حرفه‌ای می‌شوند جذب روابط عمومی سازمان‌ها می‌شوند که این بسیار تاسف برانگیز است و ما خبرنگاران خوب خود را از دست می‌دهیم.
 
رحیمی در پایان گفت: اجازه بدهید در تعریف خبرنگار این جمله معروف را نقل کنم‌ که خبرنگار کسی است که با کفش پاره نردبان ترقی دیگران را حمل می‌کند!



خبرنگاری عشق است نه شغل
 
اسدالله طاهرخانی مدیرمسئول نشریه آوای تات در گفتگو با «صبح قزوین»، با اشاره به فعالیت 55 ساله خود در عرصه رسانه اظهار کرد: بنده از سال 45 در حالی که نوجوان بودم فعالیت رسانه‌ای خود از مجله دختران و پسران، دنیای ورزش، مجله جوانان و روزنامه اطلاعات آغاز کردم.
 
وی افزود: آن چیزی که باعث شده شغل خبرنگاری را با وجود فراز و نشیب‌هایش تاکنون ادامه دهم، شور و عشقی است که نسبت به این شغل و حرفه دارم، به زعم بنده خبرنگاری عشق است، نه شغل! اگر کسی قرار است خبرنگاری را به چشم شغل نگاه کند بهتر است به آن وارد نشود، ولی نه اگر عاشق خبرنگاری است حتما موفق خواهد شد.
 
مدیرمسئول نشریه آوای تات بیان کرد: فرقی نمی‌کند چه دولت و چه دوره‌ای، خبرنگاران در هیچ دوره‌ای مورد حمایت مسئولین نبودند و با وجود اینکه احتیاج جامعه به خبرنگاران روز به روز بیشتر شده ولی این شرایط آنها هر روز بدتر از دیروز شده است.
 
وی ادامه داد: در چنین شرایطی واقعا هیچ خبرنگاری نمی‌تواند به حرفه‌ خود به عنوان شغل اول نگاه کند؛ بلکه باید در کنار آن شغل دومی نیز داشته باشد، بنده اگر 55 سال است در این حرفه فعالیت می‌کنم، حتما شغل دومی را داشتم تا نان و معیشت خود را با آن تامین کردم و گرنه این شغل برای هیچ کس آب و نان نشده است.
 
طاهرخانی در پایان گفت: در این شرایط افزایش کمی رسانه‌ها بدون پشتوانه مالی، نه تنها کمکی به وضعیت خبرنگاران و فضای رسانه نخواهد کرد، بلکه روز به روز شرایط را حتی برای دیگر رسانه‌ها بدتر خواهد کرد.

 
تمام شئون زندگی مردم بر پایه خبر است
 
سهیلا عظیمی سردبیر خبرگزاری بسیج در قزوین در گفتگو با «صبح قزوین» اظهار کرد: شغل خبرنگاری با وجود اینکه تمام تایم کاری و حتی زندگی شخصی ما را می‌گیرد و  اما دوست داشتنی است.

وی افزود: یک خبرنگار و فعال رسانه‌ای هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شود، نقد تمام اقشار جامعه را بروز دهد و به دنبال این است که نقد و مسئله را مسئول مربوطه پیگیری کند در حالی که خودش در مسیر شغلی خود مشکلات زیادی دارد.
 
عظیمی بیان کرد: خبرنگار در حالی به دنبال حل مشکلات جامعه است که مسائل خودش بر زمین مانده که نیاز است یک رسیدگی جدی از سوی مسئولان  برای رفع این مشکلات برداشت شود.
 
وی ادامه داد: روز با خبر خبرنگاران آغاز می‌شود، تمام بالا و پایین رفتن بازار و معاملات، تمام اتفاقاتی که در طی روز اتفاق  می‌افتد با خبری است که خبرنگار در رسانه‌اش منتشر کرده است.
 
سردبیر خبرگزاری بسیج در قزوین گفت: در شرایطی زندگی می‌کنیم که تمام شئون زندگی بر پایه اخبار است، این جایگاه رسانه می‌طلبد که مسئولین رسانه را به عنوان چشم بینای جامعه در کنار خود احساس کنند و از راهبردهای آنان برای حل مشکلات مردم استفاده کنند.

 
وعده‌های مسئولین هیچگاه به سرانجام نرسیده است
 
مسعود یکه‌زارع، سرپرست روزنامه جوان در قزوین در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» اظهار کرد: خبرنگاران با مسائل و مشکلات فراوانی روبرو هستند، بیش از دو دهه است که این مشکلات بیشتر شده و اراده‌ای برای بهبود شرایط آنان وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: خبرنگار امنیت شغلی ندارد و اگر حمایت خانواده و یا پای شغل دومی در میان نباشد در تامین نیاز خود با مشکل مواجه خواهد شد، مشکل بیمه، مسکن و ده‌ها مسئله دیگر که یک خبرنگار همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کند و هرسال با وعده و وعید مسئولان در روز خبرنگار به حل آن امید می‌بندند.
 
سرپرست روزنامه جوان در قزوین تاکید کرد: متاسفانه هرروز حمایت‌ها از خبرنگاران از سوی نهادها و سازمان‌ها کمتر از گذشته می‌شود، بسیاری از سازمان‌ها نیازی به ارتباط با خبرنگار را در خود احساس نمی‌کنند و برخی هم با تعداد کمی از خبرنگاران ارتباط دارند، در حالی که جامعه خبری استان وسیع است و همه رسانه‌ها چه از نوع مکتوب و چه آنلاین برای اطلاع‌رسانی جامعه تلاش می‌کنند.
 
وی افزود: حتی برخی از حمایت‌های مالی گذشته دستگاه‌ها به بهانه حفظ شان خبرنگاران نیز کنار گذاشته شده در حالی که متاسفانه برخی خبرنگاران حق التحریری در به همان کمترین‌ها هم احتیاج دارند.
 
 
یکه‌زارع در پایان گفت: امروز گاهی حرمت خبرنگاران نگه داشته نمی‌شود، خبرنگاری که با دنبال تهیه خبر و اطلاع‌رسانی است چرا باید در برخی جلسات راه پیدا نکرده و یا حرمتش نگه داشته نمی‌شود، امیدوارم مسئولین و نهادها کمی نگاه و دید خود را نسبت به خبرنگار و جامعه خبری بازتر کنند.



اقتصاد و محتوا را از بزرگترین چالش رسانه‌ها
 
صادق چگینی، فعال رسانه و دبیر سیاسی خبرگزاری بسیج قزوین در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» گفت: مسائل رسانه و خبرنگار از دو طریق بخش دولتی و خصوصی باید حل شود، از طرف دولت که تاکنون به جز یارانه محدودی که داده می‌شود و مجوزهای پایگاه خبری و رسانه‌های مکتوب صادر می‌شود کاری انجام نشده است.
 
وی ادامه داد: خانه مطبوعات به عنوان بخش غیردولتی با وجود اینکه در راستای ساماندهی مشکلات خبرنگاران تاسیس شده اما چون زیر نظر اداره ارشاد است، وقتی نهاد بالادستی کاری نتواند بکند خانه هم حرفی برای گفتن ندارد.
 
وی تاکید کرد: دولت مرکز توزیع ۹۰درصد ثروت کشور است، وقتی نتواند با ابزارهای سیاسی و قانونی خود کاری برای رسانه انجام دهد، خانه مطبوعات که با هزینه کرد خود اعضای رسانه می‌چرخد عملا نمی‌تواند گام موثری بردارد.
 
چگینی اقتصاد و محتوا را از بزرگترین چالش رسانه‌ها خواند و افزود: یک رسانه به لحاظ اقتصادی با مشکلات فراوانی چون حقوق کم، نبود بیمه، هزینه مکان و  هزینه جاری مواجه است که باید در نگاه حاکمیتی این مسائل حل شده و به رده‌های پایین‌تر ابلاغ شود.
 
دبیر سیاسی خبرگزاری بسیج قزوین در پایان گفت: همچنین فضای رسانه در زمینه محتوا به پرورش و آموزش تخصصی نیروها و خبرنگاران را دارد که تا خبرنگاران بتوانند در فضای خبری امروزی با تخصص و قلم خوب آب خود را از گل بیرون بیاورد.
 
انتهای خبر/۲۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان