۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین مخاطبان اینستاگرام گرفتار تله حباب اطلاعاتی هستند
کد خبر: ۳۶۸۹۲۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۱۰ ساعت: ۹:۲۷ ↗ لینک کوتاه

کارشناس سواد رسانه در قزوین:

مخاطبان اینستاگرام گرفتار تله حباب اطلاعاتی هستند

کارشناس سواد رسانه در قزوین گفت: بر اساس فعالیت الگوریتم اینستاگرام و هوش مصنوعی؛ مطالبی که بیشتر تایید و دنبال شده و یا ذخیره و انتشار می‌یابند، پیام‌های آن طوری به فرد پیشنهاد می‌شود که در واقع می‌توان گفت که فرد در یک تله حباب اطلاعاتی افتاده و تصور می‌کند که تنها نظرات او و دوستانش صحیح است در حالی که از نظرات مخالفان خود کاملا بی‌اطلاع است.

مخاطبان اینستاگرام گرفتار تله حباب اطلاعاتی هستند
حدیثه پیله‌چی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ با اشاره به ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای برای جامعه امروز اظهار کرد: اگر فردی تا حدودی سواد رسانه‌ داشته باشد باید در مواجه با یک پیام در فضای مجازی بداند سازنده آن کیست و چه کسی آن را تولید کرده چون هر فردی می‌تواند آن را منتشر‌کند.

وی با بیان اینکه رسانه مانند یک شمشیر دو لبه است، افزود: برای ما بسیار حائز اهمیت است که بدانیم چه کسی برای اولین بار پیام را تولید کرده چه بسا که بسیاری از مطالب برای مخاطبین ارسال و سپس توسط آن‌ها بازنشر می‌شود لذا باید بازنگری کنیم که چه کسی و با چه هدفی پیام را ساخته است.

مسئول معاونت نسرای فضای مجازی استان قزوین بیان کرد: افراد زمانی می‌توانند به پیام‌ها اعتماد کنند که تولیدکننده و گوینده آن را شناخته و از سبقه دانش و علم فرد مطلع باشند.

پیله‌چی تصریح کرد: زمانی که تولیدکننده پیام شناسایی شد، باید بررسی کنیم که آیا او شایستگی صحبت در رابطه با آن موضوع را دارد و آیا می‌توان به بیاناتش اعتماد کرد و یا آیا پیامش بر اساس علم و دانش مغتنم به دست آمده یا خیر؟

وی ادامه داد: دومین موضوع در مواجهه با پیام رسانه‌ای بهره بردن از فنون لازم برای اقناع مخاطب است؛ در حال حاضر فنون بسیاری برای اقناع مخاطب توسط رسانه‌ها استفاده می‌شود.

کارشناس سواد رسانه ضمن تشابه رسانه به خودروی در حال تردد در خیابان گفت: بهره‌گیری از خودرو و خیابان بد نیست بلکه طرز استفاده از آن حائز اهمیت است لذا می‌توان گفت که بهره‌گیری رسانه‌ها از تکنیک‌ها شرط نیست بلکه استفاده از تکنیک‌های اقناع مخاطب در رسانه‌ها ضرورت دارد.

چهل تکنیک اقناع مخاطب وجود دارد

پیله‌چی ادامه داد: فنون و تکنیک‌های بهره‌گیری از رسانه‌ها سرفصل‌های جداگانه‌ای دارند که با آگاهی از آن‌ها مخاطب به سادگی می‌آموزد که چطور می‌تواند به سادگی قانع شود و به راحتی می‌توان افراد دیگر را با استفاده از دریافت این فنون قانع کند.

مسئول معاونت نسرای فضای مجازی استان قزوین اذعان کرد: حدود چهل تکنیک اقناع مخاطب وجود دارد و با در نظر گرفتن زیرشاخه‌های آن به ۱۲۰ تکنیک نیز می‌رسد؛ اگر در یک پیام رسانه‌ای حدود 10 تکنیک اقناع مخاطب پیاده شود، چون چندین تکنیک مختلف روی فرد در حال اجرا است فردی که تحت تاثیر رسانه قرار گرفته، نمی‌تواند مقاومت کند.

وی اظهار کرد: سومین موضوع در رسانه برداشت متفاوت دو فرد از یک پیام است، چه بسا که ممکن است که زاویه دید و دیدگاه دو نفر موجب شود که دو گروه از یک پیام ساده برداشت‌های متفاوتی داشته باشند.

پیله‌چی تصریح کرد: معمولاً برداشت‌های متفاوت افراد موجب جنگ دو قطبی بین افراد می‌شود که در واقع تولیدکننده اولین پیام در این میان سود بسیار زیادی خواهد داشت چون در فضای مجازی از دعوای دو گروه استفاده می‌کند اما نکته حائز اهمیت‌‌تر بحث تله حباب اطلاعاتی است که باید مراقب باشیم که در آن سقوط نکنیم.

کارشناس سواد رسانه در خصوص تله حباب اطلاعاتی اذعان کرد: زمانی که مخاطبین یک گروه هم‌دیگر را دنبال و تایید کرده و تنها برای دوستان و آشنایان خود نظر می‌گذارند و از طرفی گروه مقابل آن‌ها نیز همین اتفاق را رقم می‌زنند تنها در گروه خود فعالیت کرده و نظرات آن‌ها را قبول دارند در این مواقع هر دو گروه طبق الگوریتم اینستاگرام دچار تله حباب اطلاعاتی شده‌اند.

پیله‌چی اذعان کرد: بر اساس فعالیت الگوریتم اینستاگرام و هوش مصنوعی؛ مطالبی که بیشتر تایید و دنبال شده و یا ذخیره و انتشار می‌یابند، پیام‌های آن طوری به فرد پیشنهاد می‌شود که در واقع می‌توان گفت که فرد در یک تله حباب اطلاعاتی افتاده و تصور می‌کند که تنها نظرات او و دوستانش صحیح است در حالی که از نظرات مخالفان خود کاملا بی‌اطلاع است.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان