۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین ثبت‌نام ۱۱ هزار قزوینی در سامانه سماح
کد خبر: ۳۶۸۹۲۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۹ ساعت: ۱۳:۲۸ ↗ لینک کوتاه

دبیر ستاد اربعین استان قزوین اعلام کرد:

ثبت‌نام ۱۱ هزار قزوینی در سامانه سماح

دبیر ستاد اربعین استان قزوین گفت: تا به امروز نزدیک به ۱۱ هزار قزوینی در سامانه سماح ثبت‌نام کردند که بیش از ۶۰ درصد آنان با خودروهای شخصی، ۸ درصد با پروازهای هوایی و ۳۲ درصد با وسایل نقلیه عمومی قصد خروج از مرزها را دارند.

ثبت‌نام ۱۱ هزار قزوینی در سامانه سماح
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، محمد خورشیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که در سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: طبق سنوات گذشته ۱۷ کمیته تخصص مرتبط با موضوع اربعین تشکیل شده و آماده خدمات‌رسانی به زائران هستند.

وی افزو: کمیته‌هایی از قبیل حمل و نقل برای جابه‌جایی زائران و سوخت، اسکان و تغذیه برای استراحت زائران، مسائل امنیتی، بهداشت و درمان و... کمیته ستاد اربعین را تشکیل داده‌اند. 
 
خورشیدی بیان کرد: اقدامات دولت سیزدهم باعث پیشرفت حماسه اربعین حسینی شد به طوری که مشکلاتی از قبیل ویزا، حمل و نقل و نرخ ارز تسهیل و مردم راهی سفر اربعین شدند. 
 
دبیر ستاد اربعین استان قزوین گفت: ثبت‌نام اربعین امسال از تیرماه آغاز شده و کمیته‌های اربعین فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی اضافه کرد: زائران سفر اربعین باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند تا از بیمه، دریافت ارز و بلیط حمل و نقل بهره‌مند شوند و گذرنامه باید بیش از ۶ ماه اعتبار داشته باشد چون امسال برچسب تمدید اعتبار برای گذرنامه‌ها انجام نمی‌شود.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: تا به امروز نزدیک به ۱۱ هزار قزوینی در سامانه سماح ثبت‌نام کردند که بیش از ۶۰ درصد آنان با خودروهای شخصی، ۸ درصد با پروازهای هوایی و ۳۲ درصد با وسایل نقلیه عمومی قصد خروج از مرزها را دارند.


وی افزود: برای زائران قزوینی مرز مهران در نظر گرفته شده و اکثر ثبت‌نام‌کنندگان این مرز را برای خروج و ورود خود انتخاب نموده‌اند. 
 
خورشیدی عنوان کرد: زائران می‌توانند با دو روش گذرنامه خود را دریافت کنند. روش اول برنامه «پلیس من» است که گذرنامه‌های زیارتی را به صورت غیر‌حضوری طی سه الی چهار روز صادر می‌کند و هزینه آن ۶۵ هزار تومان است که این نوع گذرنامه پنج سال اعتبار دارد و زائر می‌تواند در مواقعی غیر از اربعین نیز با همان گذرنامه به کشور عراق سفر کند.

این مسئول ادامه داد: برای دریافت گذرنامه زیارتی به صورت حضوری باید به اداره گذرنامه واقع در چهارراه راهنمایی و رانندگی شهر قزوین مراجعه شود. 
 
وی تصریح کرد: روش دوم دریافت گذرنامه بین‌المللی به مبلغ ۴۷۰ هزار تومان است که یک هفته صدور آن طول می‌کشد، مردم برای دریافت آن باید به مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کنند.
 
دبیر ستاد اربعین استان قزوین ادامه داد: ارز اربعین با ارز مسافرتی متفاوت است. ارز مسافرتی سالانه یک بار در مرز خروج هوایی دریافت می‌شود اما ارز اربعین هر زائر بالای ۵ سال که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده باشد می‌تواند دریافت کند.

خورشیدی یادآور شد: ارز اربعین تا سقف ۲۰۰ هزار دینار معادل ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به زائران اعطا می‌شود؛ ارزش هر دینار ۳۱ یا ۳۲ هزار تومان است که با سهمیه آزاد آن ۱۰ هزار تومان فرق دارد. 
 
 این مسئول افزود: با دو روش می‌توان ارز اربعین را دریافت کرد. به صورت حضوری بانک‌های ملی، ملت، تجارت، صادرات و پست بانک عامل فروش ارز در کشور هستند. همچنین نرم‌افزارهایی به صورت غیر حضوری ارز را در اختیار زائران قرار می‌دهند، برنامه‌های روبیکا برای بانک سپه، برنامه «بله» بانک ملی و پست بانک، برنامه تجارت برای بانک تجارت، برنامه «آی گپ» برای بانک پارسیان بوده و همچنین بانک ملت به صورت حضوری پذیرای زائرین اربعین حسینی است.
 
خورشیدی اظهار کرد: بلیط‌های پیش‌فروش حمل و نقل زمینی از ۱۳ مرداد آغاز می‌شود که زائران باید به مراکز پایانه‌ها مراجعه کنند و بلیط مرز مهران را دریافت نمایند و امکان خرید بلیط برای زائران به صورت فردی و گروهی امکان‌پذیر است. پیش‌فروش بلیط‌های هوایی از ۱۳ مرداد آغاز می‌شود که زائران می‌توانند با پرداخت هزینه ۱۰ میلیون تومانی این بلیط‌ها را تهیه کنند. 
 
وی تأکید کرد: پیشنهاد مدیران اجرایی ستاد اربعین استان قزوین استفاده از خودروهای شخصی است تا با کمبود وسایل نقلیه مواجه نشویم، پارکینگ‌ها نیز از اول ماه سفر فعالیت خود را آغاز کرده و قابل استفاده برای زائران است. 
 
دبیر ستاد اربعین استان قزوین عنوان کرد: شهرداری قزوین به صورت اختصاصی و ویژه در شهر مهران و همچنین مرز مستقر شده است و این نهاد مسئولیت حمل و نقل زائرین از شهر مهران تا مرز مهران را بر عهده دارد. ۳۵ اتوبوس از قزوین و ۸۰۰ اتوبوس از کل کشور در اختیار مدیریت شهرداری قزوین قرار داده شده است تا برای زائران حسینی خدمت‌رسانی کند.

اجرای همایش دلدادگان حسینی در قزوین 

این مسئول خاطرنشان کرد: صبح روز اربعین در تمامی شهرهای قزوین همایش دلدادگان حسینی برگزار می‌شود، این همایش و پیاده‌روی به پشتوانه سازمان تبلیغات و مخصوص کسانی است که از سفر اربعین در کربلا جا ماندند. 
 
خورشیدی افزود: تا به امروز ۶۸ موکب در قزوین ثبت‌نام کرده و آماده خدمت‌رسانی به زائران حسینی هستند، این مواکب ۱۰۰ درصد مردمی هستند و به پشتوانه مردم ایجاد و تشکیل شده‌اند. 
 
وی تصریح کرد: از پنجم ماه سفر، مواکب در کشور عراق مستقر می‌شوند که ۶ موکب در داخل ایران و در شهرهای آبگرم، آوج، مرز مهران و عوارض زنجان مستقر هستند، هشت موکب در شهر نجف به عنوان مبدا پیاده‌روی، همچنین ۹ موکب در مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا، ۳۹ موکب در کربلا، ۱۲ موکب در شهر مصیب و در جوار بارگاه طفلان مسلم، یک موکب در سامرا و چهار موکب بهداشت و درمان آماده خدمت رسانی به مردم هستند. 
 
دبیر ستاد اربعین استان قزوین در پایان گفت: لازم به ذکر اس ا مجاز غیر ایرانی می‌توانند به سامانه سهما(سامانه هوشمند مدیریت اتباع) مراجعه کرده و در پیاده‌روی اربعین حسینی ثبت نام کنند. برای مراجعه حضوری و ثبت نام اتباع مجاز غیر ایرانی می‌توانند به مراکز شش‌گانه مراجعه کرده و برگه خروج از کشور خود را دریافت کنند همچنین مرز شلمچه برای این زائرین در نظر گرفته شده است. 
 
 
انتهای خبر/3000
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان