۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین آمادگی مواکب قزوین برای خدمت به زائران
کد خبر: ۳۶۸۹۰۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۸ ساعت: ۱۳:۱۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از همایش مواکب استان گزارش می‌دهد؛

آمادگی مواکب قزوین برای خدمت به زائران

همایش مدیران اجرایی مواکب اربعین حسینی استان قزوین با حضور مسئولان اجرایی و نمایندگان مواکب برگزار شد.

آمادگی مواکب قزوین برای خدمت به زائران
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در آستانه آغاز پیاده‌روی اربعین حسینی همایش مدیران اجرایی مواکب اربعین حسینی استان قزوین در سالن باغستان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد.
 
مهدی طاهرخانی رئیس مواکب استان قزوین در این همایش اظهار کرد: استان قزوین مانند هر ساله پیشگام در خدمت‌رسانی با زائران حسینی است و برای سازماندهی این اوامر از تمامی زائرین و همچنین موکب‌داران تقاضا می‌کنیم که حتماً در سامانه سماح ثبت‌نام کنند تا اقدامات لازم با دقت بیشتری انجام شود.

مرز خسروی برای زائران قزوینی

وی افزود: برای زائرین و خادمین استان قزوین، مرز خسروی در نظر گرفته شده است و انتظار داریم که همگی همکاری کرده و از مرز خسروی عبور کنند تا خللی در رسیدگی کارها به وجود نیاید.
 
رئیس مواکب استان قزوین عنوان کرد: موکب‌داران باید شخصی را به عنوان بازرس در هر یکی از موکب‌ها قرار دهند زیرا از تمامی مواکب بازدید خواهد شد و عملکرد آنان ارزیابی می‌شود چراکه هر یک از مواکب دارای پرونده هستند و عملکرد هر ساله آنان نسبت به سال قبل بازرسی خواهد شد.
 
این مسئول تصریح کرد: موکب‌داران باید توجه زیادی به موارد ایمنی داشته باشند، همراه داشتن کپسول آتش‌نشانی از واجبات هر موکبی است زیرا با توجه به اتفاقات سال گذشته امکان آتش‌سوزی وجود دارد؛ همچنین موکب‌داران به مسائل بیمه، ماشین و بهداشت هم توجه داشته باشند تا مشکلی برای عبور از مرز صورت نگیرد.
 
طاهرخانی تأکید کرد: هر ساله در پیاده‌روی اربعین حسینی ما با محدودیت خودرویی مواجه نبودیم اما امسال 30 درصد از ماشین‌های حمل و نقل وسایل مواکب استان کاهش یافته که تعداد چشم‌گیری است، بنابراین انتظار می‌رود که تماماً با دقت وسایل در ماشین‌ها جای‌گذاری شود تا از بروز کمبود خودرو در امان باشیم.
 
وی در پایان گفت: به دلیل گرمی هوا، مشکلاتی چون کمبود آب و یخ داریم اما با توکل بر خداوند و نگاه ویژه امام حسین (ع) تا اربعین حسینی این مشکلات برطرف خواهد شد.
 
آغاز خدمات مواکب دو هفته قبل از اربعین

احمد احمدی دبیر ستادهای مردمی اربعین حسینی استان قزوین در این همایش اظهار کرد: ستادهای مردمی اصولاً فضاهای مردمی برای زائرین حسینی به وجود آورده است، از 15 تا 17 روز قبل از اربعین حسینی ترمینال آماده خدمت‌رسانی به موکب‌داران است که خادمین می‌توانند از آن روز به کربلا معلی اعزام شوند.
 
وی افزود: اگر اتوبوسی قصد خدمت‌رسانی به زائران حسینی را دارد ابتدا باید حتماً با ستاد مردمی هماهنگ شود تا اقدامات لازم صورت گیرد وگرنه مشکلاتی به وجود خواهد آمد که ما شرمنده خواهیم شد.
 
دبیر ستادهای مردمی اربعین استان قزوین ادامه داد: در تلاشیم که توزیع آب امسال بیشتر شود و این توزیع یک سری در مواکب داخل کشور و مابقی آن در مواکب عراق صورت می‌گیرد.
 
این مسئول به اهمیت وجود و حضور رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: هر یک از موکب‌ها باید فردی را داشته باشند که با ستاد مردمی ارتباط گیرد و از طریق رسانه‌ها توانمندی موکب خود را به نمایش بگذارد تا ما نیز آن را به دید تمامی مردم برسانیم.
 
زائران و موکب‌داران همگی باید در سامانه سماح ثبت نام کنند

اسماعیل ملکی رئیس بیمه معلم قزوین در این همایش اظهار کرد: زائران و موکب‌داران همگی باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند تا مشمول صدور بیمه‌نامه شوند. موکب‌داران باید بیمه داشتند تا در زمان بروز حوادث مشکلی آنان را تهدید نکند، همچنین خودروهایی که از مرز رد می‌شوند باید بیمه‌نامه الحاقیه بدنه و شخص ثالث داشته باشند.
 
وی افزود: موکب‌دارانی که غیربیمه‌نامه معلم دارند باید الحاقیه خود را از شرکت بیمه مربوطه دریافت کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.
 
رئیس بیمه معلم قزوین عنوان کرد: تمامی بیمه‌ها با 75 درصد تخفیف در اختیار مردم قرار می‌گیرد. هزینه‌های الحاقیه بیمه‌نامه بدنه خودرو چهار نفره حداقل 291 هزار تومان و برای خودروهای امدادی حداکثر یک میلیون و 400 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
 
این مسئول تأکید کرد: موکب‌ها قبل از اعزام حتماً باید بیمه‌ حوادثی از قبیل آتش‌سوزی را داشته باشند و سپس در مسیر پیاده‌روی اربعین مستقر شوند.
 
ملکی تصریح کرد: موکب‌ها برای پوشش 100 میلیونی تجهیزات خود باید 150 هزار تومان مبلغ بیمه پرداخت کرده و برای پوشش یک میلیاردی تجهیزات خود باید مبلغ 900 هزار تومان را پرداخت کنند.
 
وی ادامه داد: ارسال تجهیزات تا ابتدای مرز عراق باید بیمه‌نامه وارداتی وسایل و تجهیزات داشته باشد که هر 100 میلیون تجهیزات، 40 هزار تومان هزینه بیمه آن است؛ همچنین هر تجهیزاتی که وارد خاک عراق می‌شود نیز باید بیمه‌نامه صادراتی داشته باشد که به ازای هر 100 میلیون مبلغ 50 هزار تومان باید پرداخت کنند.
 
رئیس بیمه معلم قزوین افزود: بیمه معلم با 600 نیرو در کشور عراق مستقر است و تمامی مراکز درمانی در کشور عراق قرداد بیمه‌نامه معلم را امضا کردند و خدمات رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
 
این مسئول عنوان کرد: در مواقع بروز حوادث و مشکلات خادمین خونسردی خود را حفظ کنند که خسارت وارد شده به آنان محاسبه و در کشور ایران پرداخت خواهد شد.
 
هر موکب یک مسئول فرهنگی داشته باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس افشار رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی استان قزوین اظهار کرد: با توافقاتی که بین دو کشور ایران و عراق اتفاق افتاده است، شعار «کربلا طریق الاقصی» برای پیاده روی اربعین حسینی امسال عنوان شده است.
 
وی افزود: در موکب‌ها اربعین امسال لزوما یک فرد باید به عنوان مسئول فرهنگی انتخاب شود تا مشارکت‌های فرهنگی موکب‌ها بیش‌تر شده و در دسترس عموم مردم قرار گیرد.
 
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی استان قزوین گفت: مواکبی که خادمین روحانی ندارند، می‌توانند به کمیته فرهنگی درخواست داده تا برای آنان روحانی در نظر گرفته و اعزام شود.
 
این مسئول خاطرنشان کرد: کارهای فرهنگی که امسال در اربعین حسینی اتفاق می‌افتد شامل مسابقه عکاسی و برگزاری نمایشگاه، مسابقه کتاب خوانی با همکاری ستاد اقامه نماز و برگزاری نماز جماعت در تمامی مواکب با حضور روحانیون است.

صدور گذرنامه بدون هیچ مشکلی در قزوین 

داوود عبدالمالکی جانشین نیروی انتظامی استان قزوین در این همایش ضمن تقدیر از عاشقان حسینی اظهار کرد: تمامی سعی و تلاش ما بر این است که هیچ‌گونه مشکلی در صدور اوراق امنیتی و گذرنامه‌ها وجود نداشته باشد؛ برای زائرین و خادمین گذرنامه زیارتی با مبلغ 65 هزار تومان در طی سه روز صادر می‌شود که پنج سال نیز اعتبار دارد.
 
وی ادامه داد: زائرین می‌توانند برای اخذ گذرنامه به سایت پلیس من مراجعه کنند، از زمان خروج زمینی آنان از کشور این گذرنامه 3 ماه اعتبار دارد و در صورت خروج هوایی از کشور این گذرنامه 6 ماه اعتبار خواهد داشت.
 
جانشین نیروی انتظامی استان قزوین گفت: در تلاش هستیم که دستگاه‌هایی را در شهر مرزی تهیه کنیم که در صورت بروز مشکل برای گذرنامه‌ها، طی یک ساعت این مشکل برطرف شود.
 
حماسه اربعین، یک جنبش فرهنگی و اجتماعی 

عباس کاظمی معاون استاندار قزوین در این همایش اظهار کرد: حماسه اربعین، یک جنبش فرهنگی و اجتماعی تلقی می‌شود. حماسه اربعین حسینی به هر فرد کمک می‌کند تا بتواند خودسازی کند و شخصیت بهتری از خود را به جامعه و مردم ارائه دهد، این جنبش و حماسه باید در شخصیت ما و در زندگی ما تأثيرگذار باشد.
 
وی عنوان کرد: شخصی که می‌خواهد تمدن‌سازی کند ابتدا باید بر شخصیت خود تأثیر‌گذار باشد، اربعین حسینی خودسازی را رواج داده که امروزه به یک تمدن تبدیل شده است.
 
معاون استاندار قزوین تأکید کرد: حضور میلیونی عاشقان حسینی از تمامی نقاط دنیا به این معنی است که این تمدن در تمامی کشورها ثابت شده و بر تعداد ارادتمندان افزوده است.
 
این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: تا پای جان برای این حماسه هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم تا هر چه باشکوه‌تر برگزار شود.
 
رعایت نکات بهداشتی در مواکب 

علیرضا مهرعلیان رئیس مرکز بهداشت و درمان قزوین اظهار کرد: سلامت زائرین حسینی در اولویت قرار دارد به همین منظور چند نکته را مستلزم رعایت در این سفر معنوی می‌دانیم؛ با وجود پشه آئدس، در موکب‌های اسکان بهداشت فردی باید رعایت شود، پتو و بالشت‌ها روزانه در مقابل نور آفتاب قرار گیرد، دست‌ها مرتب شسته شود، سرویس بهداشتی و حمام‌ها ضدعفونی شود و همچنین هوای محل اسکان باید تهویه شود.
 
وی تأکید کرد: آشپزهایی که در مواکب خدمت می‌کنند حتما باید مورد ارزیابی قرار گیرند که از نظر سلامت تأیید شوند، همچنین هنگان آشپزی حتماً باید کلاه و دستکش داشته باشند؛ استفاده از ظروف یکبار مصرف نامناسب است و به جای آن از ظروف گیاهی استفاده کنند.
 
رئیس مرکز بهداشت و درمان قزوین ادامه داد: با توجه به گرمی هوا، باید مراقب فاسد شدن غذا باشیم و همچنین غذا نباید از سه روز بیشتر در یخچال قرار گیرد. زائرین عزیز از آب آشامیدنی بسته‌بندی استفاده کنند و همچنین استفاده از سبزیجات و سالاد را به حداقل برسانند.
 
این مسئول در پایان گفت: زائرین توجه خاصی به گرمازدگی داشته باشند و استفاده از روغن را به حداقل برسانند تا آسیبی به آنان وارد نشود.

تامین مواد غذایی و آب برای مواکب

محمد خورشیدی دبیر ستاد اربعین استان قزوین در این همایش اظهار کرد: دولت سیزدهم خیلی به حماسه اربعین حسینی کمک کرد و راه را برای ما هموار ساخت. این حماسه به طور مستمر سه سال است که به طور جدی به کار خود مشغول است. 
 
وی افزود: هم‌اکنون دولت هیچ‌گونه کمکی به این حماسه نکرده و نمی‌کند و تمامی این هزینه‌ها از سمت مردم صورت گرفته است البته شهرداری قزوین همیشه موکب‌داران را حمایت کرده و راه را برای ما هموار ساخته است. 
 
دبیر ستاد اربعین استان قزوین عنوان کرد: در موضوع مواد غذایی با مشکلاتی مواجه هستیم که تا حدودی رفع شده است، مرغ و گوشت، برنج، شکر و آرد به قیمت دولتی تهیه شده است که در اختیار موکب‌داران قرار خواهد گرفت.
 
این مسئول تأکید کرد: با توجه به مسئله گرمازدگی در امسال که موضوع بسیار مهمی است، موکب داران باید وسایل را مهیا کنند تا زائرین در مشقت و سختی قرار نگیرند. 
 
خورشیدی در پایان سخنان خود گفت: 800 هزار آب در دست تامین و تولید است که تعداد 300 هزار آن را قزوین تامین می‌کند و در اختیار موکب‌داران قرار خواهد داد. 
 
کاهش سهمیه خودرویی قزوین

مجتبی جلیلوند نماینده گمرک استان قزوین اظهار کرد: خادمین محترم حتما باید یک نماینده برای ثبت خودروهای خود در عراق معرفی کنند تا اقلام با راحتی عبور کرده و تحویل داده شود، همچنین باید خودرو به نام خود و شماره تلفن به نام خود باشد که مشکلی صورت نگیرد. 
 
وی تأکید کرد: خادمین محترم اقلامی که در سامانه ثبت می‌شود را به همان اندازه وارد خودرو کنند که هنگام عبور از مرز با مشکلی مواجه نشوند. 
 
نماینده گمرک قزوین افزود: از تاریخ 10 الی 20 مرداد مرز مهران برای عبور اقلام خودرویی باز می‌باشد و خادمین و موکب‌داران می‌توانند وسایل خود را از مرز عبور دهند. 
 
این مسئول در پایان سخنان خود افزود: همان‌طور که گفته شد، سهمیه خودرو قزوین امسال کم شده و به 121 خودرو کاهش پیدا کرده است لذا از تمامی خادمین خواهشمندم که این مسئله را به طور جدی مدیریت کنند. 
 
 
انتهای خبر/3000
 
 
 
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان