۰۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ یکشنبه

صبح قزوین عطاری‌ها مجاز به فروش داروی گیاهی نیستند
کد خبر: ۳۶۸۸۳۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۳ ساعت: ۸:۶ ↗ لینک کوتاه

کارشناس غذا و داروی استان قزوین:

عطاری‌ها مجاز به فروش داروی گیاهی نیستند

کارشناس مبارزه با قاچاق کالای سلامت‌محور در سازمان غذا و داروی استان قزوین گفت: داروهای فرآوری شده گیاهی حتماً باید در داروخانه به فروش برسد و هیچ عطاری حق خرید و فروش در این حوزه را ندارد و در صورت مشاهده، برخورد و جمع‌آوری خواهند شد.

عطاری‌ها مجاز به فروش داروی گیاهی نیستند
فاطمه حاجی‌سیدتقیا در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: داشتن برچسب اصالت در تجهیزات پزشکی بسیار ضروری است و شهروندان می‌توانند در صورت هر گونه ابهام در خصوص عدم درج برچسب و یا قیمت کالا با سامانه ۱۹۰ و یا معاونت غذا و دارو تماس حاصل نمایند.

کارشناس مبارزه با قاچاق کالای ‌سلامت‌محور در سازمان غذا و داروی استان قزوین عنوان کرد: سال گذشته ۳ هزار و ۱۴۲ بازرسی از واحد‌های صنفی مختلف مانند داروخانه، واحد‌های عرضه‌کننده لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، عطاری‌ها، باشگاه‌ها انجام و تعداد ۷۸۲ قلم کالای قاچاق به ارزش حدود ۲۲ میلیارد ریال کشف شد.

وی افزود: مصرف داروهای هورمونی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری مانند عقیم شدن، سرطان‌های کبد و کلیه و فشارخون‌ بر جای بگذارد به طوری که حتی با قطع دارو نیز ممکن است، سلامت افراد باز نگردد؛ معمولاً جوانان و نوجوانان طعمه این اقلام هستند که متاسفانه سال گذشته جمع‌آوری چندین مورد داروی هورمونی و وسایل تزریق از سطح باشگاه‌ها را داشتیم.

سیدتقیا در خصوص داروهای لاغری عنوان کرد: معمولاً بخشی از این اقلام دارویی با پایه گیاهی در داروخانه‌ها موجود است که می‌تواند تحت نظر پزشک داروساز در دوز بسیار پایین مصرف شود اما داروهایی که خارج از داروخانه به فروش می‌رسند و یا داروهای ترکیبی که میزان ترکیبات آن‌ها مشخص نیست نگران‌کننده است چون مکمل گیاهی تنها یک ترغیب‌کننده در کنار ورزش و کاهش کالری خواهد بود و به تنهایی تاثیر چندانی ندارد.

کارشناس سازمان غذا و داروی استان قزوین تصریح کرد: مواردی مانند قرص ناف که اکنون بسیار بین جوانان رایج شده قطعاً سرطان‌زا است که گاهاً برخی از آن‌ها از مواد مخدر تشکیل شده‌ و می‌تواند عوارض جدی را بر سلامت فرد بر جای بگذارد، قرص‌های چاقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

عطاری‌ها تنها مجوز فروش گیاهان خام و فرآوری نشده را دارند

وی افزود: افراد آگاه قطعاً اطلاع دارند که هیچ چاقی یا لاغری در مدت زمان کوتاه اتفاق نخواهد افتاد و هر دارویی که این خاصیت را ایجاد کند قطعاً چند برابر آسیب برجای خواهد گذاشت.

این مسئول ادامه داد: عطاری‌ها تنها مجوز فروش گیاهان را به صورت خام و فرآوری نشده دارند و فروش هر گونه ترکیبات دارویی با ادعای درمانی، غیرقانونی است.

سیدتقیا با بیان اینکه ترکیبات گیاهی موضعی هم می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند، تشریح کرد: در این رابطه یک مورد گزارش بستری در بیمارستان ولایت قزوین را داشتیم که بیماری برای کاهش درد زانو اقدام به تهیه یک روغن ترکیبی از عطاری کرده و بعد از استفاده دچار سوختگی پوست شده بود.

این مسئول اظهار کرد: داروهای فرآوری شده گیاهی حتماً باید در داروخانه به فروش برسد و هیچ عطاری حق خرید و فروش در این حوزه را ندارد و در صورت مشاهده، برخورد و جمع‌آوری خواهند شد.

کارشناس مبارزه با قاچاق کالای سلامت‌محور در سازمان غذا و داروی استان قزوین اظهار کرد: اگر ترکیب موضعی پس از استانداردسازی، آزمایش شده با یک دوز مشخص تجویز شود ممکن است مشکلی ایجاد نکند اما معمولا عطاری‌ها اطلاعات دقیقی از این موارد ندارند لذا اثرات آن چند برابر شده و گاها با هم تداخل پیدا می‌کنند بنابراین این اقدامات باید در چارچوب داروخانه انجام شود.

وی گفت: داروهای ترک اعتیاد شبه مخدر به‌ عنوان مسکن استفاده می‌شوند که تنها با تجویز پزشک متخصص داروخانه به بیماران تحویل داده می‌شود همچنین برای بیماران دارای مشکلات اسکلتی و عضلانی شدید؛ این داروها تنها با نسخه متخصص تجویز می‌شود و حتما باید از داروخانه تهیه شود.

داروهای سقط جنین باید تحت نظارت مصرف شوند

این مسئول در خصوص داروهای سقط جنین تصریح کرد: سال گذشته گشت مشترکی با دادگستری، تعزیرات، پلیس و دستگاه‌های مرتبط در خصوص سقط جنین صورت گرفت و به صورت نامحسوس محل‌های گزارش شده یا مشکوک نظارت شد که خوشبختانه در زمینه فروش دارو در استان موردی مشاهده نشد.

سیدتقیا با بیان اینکه داروهای سقط جنین باید تحت نظارت مصرف شوند، اظهار کرد: استفاده از این داروها می‌تواند منجر به مرگ مصرف‌کننده شود و حتی مادران بارداری که به صورت قانونی قصد سقط جنین خود را دارند باید تحت نظارت در داخل بیمارستان انجام شود.

کارشناس مبارزه با قاچاق کالای سلامت محور در سازمان غذا و داروی استان قزوین افزود: هیچ مطبی مجوز سقط جنین را ندارد چراکه عوارضی نظیر خون‌ریزی بیش از حد یا باقی ماندن بقایای جنین در رحم مادر می‌تواند منجر به عفونت و حتی فوت مادر شود.

وی ابراز کرد: انجام برخی اقدامات حین استفاده از داروهای سقط جنین ضروری است، در صورت هرگونه خطا ممکن است مادر دیگر قادر به بارداری نباشد یا در صورت بارداری دچار سقط‌های مکرر شود.

این مسئول عنوان کرد: روزانه پنج تیم بازرسی در حوزه‌های مختلف معاونت غذا و دارو در سطح شهر بین ۲ تا ۵ واحد را بازرسی می‌کنند که طی سه ماهه ابتدای سال گذشته ۴۳ میلیون تومان کشفیات قاچاق کالا صورت گرفت که در مدت مشابه امسال با افزایش ۶ برابری به ۲۶۰ میلیون تومان رسیده است.

سیدتقیا در پایان گفت: مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ با کارشناسان معاونت غذا و دارو تماس حاصل نموده و مشاوره‌های دارویی در زمینه اطلاعات دارویی، مکمل‌ها و حتی مکان تهیه داروهای کمیاب را دریافت کرده و هرگونه شکایت در این زمینه‌ها را اطلاع دهند.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان