۰۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ یکشنبه

صبح قزوین گسترش شبکه ملی اطلاعات در تمامی شهرهای قزوین
کد خبر: ۳۶۸۸۳۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۲ ساعت: ۸:۱۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین اعلام کرد:

گسترش شبکه ملی اطلاعات در تمامی شهرهای قزوین

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین گفت: درصد پوشش ارتباطی سیار و اتصال به شبکه ملی اطلاعات در شهرهای استان ۱۰۰ درصد و در روستاها به ۹۵ درصد رسیده است.

گسترش شبکه ملی اطلاعات در تمامی شهرهای قزوین
حجت‌الله امینی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: اگر حضور ذهن داشته باشیم تا چندسال پیش که اینترنت ایران تنها متکی بر بسترهای خارجی بود، به محض اینکه اختلالی در سرورهای جهانی پیش آمده و یا کشور دچار تحریم جدیدی می‌شد، تمام برنامه‌ها از دسترس خارج می‌شد.
 
 وی افزود: حتی بسیاری از سرویس‌های بومی ایرانی همچون نشان و بله در این مواقع تا چندسال گذشته دچار اختلال شده و از دسترس خارج می‌شد، اما اکنون به مدد شبکه ملی اطلاعات بسیاری از این چالش‌ها رفع شده است.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات در واقع مجموعه‎‌ای از خدماتی را تحت کنترل خود دارد که مورد نیاز شهروندان است، در واقع با داشتن آن عملا نیازی به بسترهای خارجی نیست.
 
وی ادامه داد: این شبکه ظرفیت لازم برای نگهداری و تبادل امن اطلاعات داخلی درکشور را دارد و خدمات گوناگونی از جمله بانکداری، شبکه‌های اجتماعی، خدمات اطلاعاتی، شرکت‌های هواپیمایی و ده‌ها و شاید صدها خدمت دیگر در بستر همین شبکه ارائه می‌شود.
 
امینی با اشاره به امنیت بالای شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: توسعه‌ خدمات الکترونیکی و دسترسی به اینترنت از طریق بستر ارتباطی باند پهن‌ سراسری برای کاربران خانگی، کسب‌وکارها و دستگاه‌های اجرایی با شبکه ملی فراهم خواهد شد.
 
شبکه ملی اطلاعات یاری‌گر دولت و ملت

وی افزود: این شبکه علاه بر اینکه زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی لازم را بین دستگاه‌های اجرایی جهت انجام استعلامات الکترونیکی، اشتراک‌گذاری اطلاعات و تبادل خدمات الکترونیکی در کشور را فراهم نموده است، زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی را برای تولید، توزیع خدمات و محتواهای الکترونیکی برای کاربران تجاری و خانگی را نیز ایجاد کرده است.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین با اشاره به اختلال به وجود آمده در فضای اینترنت در چند روز گذشته تاکید کرد: در چند روز گذشته اختلال گسترده سایبری در دنیا مشکلات فراوانی را در فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و بانک‌های کشورها ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در شرایطی که اختلال به وجود آمده سرویس خدمات را در شرکت‌ها و سازمان‌های استفاده کننده از سرویس ابری در بسیاری از کشورهای مترقی از دسترس خارج کرد، اما در کشور ما، به دلیل وجود شبکه ملی اطلاعات و متکی نبودن به سیستم سرویس ابری اختلالی ایجاد نشد.
 
صرفه‌جویی ارزی ره‌آورد شبکه ملی اطلاعات
 
امینی با اشاره به تاثیر شبکه ملی اطلاعات بر جلوگیری از خروج ارز از کشور بیان کرد: استفاده از زیرساخت ملی علاوه بر کاهش وابستگی به بستر اینترنت جهانی با بهبود و توسعه تکنولوژی و تکیه بر توان نخبگان ملی می‌تواند از برون‌رفت ارز هم جلوگیری کند.
 
این کارشناس ارتباطات تاکید کرد: بسیاری از شرکت‌‌ها در حوزه بین‌المللی و حتی داخلی برای برقراری ارتباط و استفاده از برنامه در بسترهای امن به راحتی می‌توانند از محصولات شرکت‌های دانش‌بیان استفاده کنند و صرفه‌جویی ارزی را برای کشور به ارمغان بیاورند.
 
وی یادآور شد: دنیا در دوره کرونا و پس از آن با شرایط ویژه‌ای روبروشد، حجم عظیمی از جامعه حتی از دورترین روستاها به فضای مجازی روی آورند، حتی بسیاری کسب و کار جدید در همین بستر شکل گرفت.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین ادامه داد: در ایران هم وضعیت به همین منوال بود، دانش‌آموزان و دانشجویان آموزش خود را از طریق فضای مجازی دنبال کرده و کارمندان خدمات خود را به صورت دور کاری ارائه می‌دادند که چنین شرایطی قطعا نیاز به زیرساختی قوی و در دسترس داشت که مهیا بود.
 
وی با بیان اینکه شرط فراگیری شبکه ملی اطلاعات، توسعه زیرساختی، امنیت بالا و دسترسی است، اظهار کرد: وزارت ارتباطات با همکاری اپراتورهایی که در حوزه ثابت و سیار کار می‌کنند، تاکنون اقدامات خوبی در زمینه پهنای باند، توسعه فیبرنوری و دسترسی به اینترنت انجام دادند.

 
90 درصد شهرهای استان قزوین به یرساخت فیبر نوری مجهز هستند
 
این مسئول بیان کرد: امروزه چه در ایران و چه در استان قزوین بیش از 75 درصد ترافیک اینترنت از طریق شبکه سیار و تلفن همراه و 25 درصد در بستر ثابت استفاده می‌شود.
 
امینی با اشاره به اینکه نیاز امروز کاربران به سرعت بالای 100 مگا بیت است افزود: استان ما به لحاظ زیرساخت‌‌های اینترنتی در شرایط مطلوبی است و اغلب امور شهروندان، خانوارها، کسب‌و کارها در بستر اینترنت پرسرعت با ضریب امنیت بالا انجام می‌شود.
 
وی دسترسی سریع و ایمن را یکی از پیش‌نیازهای شبکه ملی اطلاعات دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون در 6 شهر ما در استان قزوین حدود 90 درصد از زیرساخت و بستر اینترنت پرسرعت و اتصال به شبکه فیبرنوری فراهم شده است.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین بیان کرد: در بستر فیبر نوری امکان استفاده سریع و مناسب از هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، شبکه‌های اجتماعی، انتقال داده و برنامه‌های آنلاین به راحتی فراهم است و بنا داریم بستر زیرساختی را تا پایان سال 1404 کل استان را پوشش دهد.
 
امینی بیان کرد: فعالیت در حوزه تولید محتوا چه عکس، چه متنی و غیره در بستر سیار نمی‌تواند آن طور که باید موثر و مناسب واقع شد، بلکه نیاز به یک فناوری بالا و پرسرعت دارد که آن در بستر ثابت و فیبرنوری با سرعت 100 مگا پیکسل قابل انجام است.
 
تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان به شبکه ملی متصل خواهند شد
 
وی با بیان اینکه دسترسی مناسب و توسعه زیرساختی نیاز امروز دنیای ارتباطات است، ادامه داد: استان قزوین به لحاظ پوشش ارتباطی سیار در شهرها 100 درصد و در روستا به 95 درصد رسیده است، از اوایل سال 1401 تعداد 140 روستای بالای 20 خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات وصل هستند.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین اظهار کرد: طی چند روز گذشته نیز 101 روستای دیگر به شبکه ملی متصل شده و تا پایان سال 40 روستای باقی مانده استان نیز به شبکه ملی اطلاعات و حوزه ارتباطات سیار متصل خواهند شد.
 
وی افزود: هدف‌گذاری ما از سال 1401 دسترسی تمام شهرها به تکنولوژی فیبر نوری و اینترنت پرسرعت بوده و تا پایان 1404 تمام شهرهای استان به فیبرنوری مجهز خواهند شد.
 
امینی در پایان گفت: در حوزه بستر سیار روستایی نیز در نظر داریم تا پایان سال تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان قزوین فعال شده و به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند و در گام بعد به منظور بالا بردن سرعت اینترنت روستاها با فیبر نوری تجهیز خواهند شد.
 
انتهای خبر/2001
.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان