۰۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ یکشنبه

صبح قزوین سلامت شهروندان زیر تیغ لوازم آرایشی تقلبی
کد خبر: ۳۶۸۸۲۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۲ ساعت: ۱۰:۲۶ ↗ لینک کوتاه

کارشناس غذا و داروی قزوین تشریح کرد:

سلامت شهروندان زیر تیغ لوازم آرایشی تقلبی

کارشناس مبارزه با قاچاق کالای سلامت‌محور سازمان غذا و داروی قزوین گفت: گاهی شاهد هستیم که دست‌فروشان لوازم آرایشی تقلبی را تنها با جابه‌جایی یک برچسب ساده با قیمت بسیار ناچیز به فروش می‌رسانند که از همان قیمت پایین می‌توان به تقلبی بودن کالا پی برد چه بسا که برندهای معروف قیمت بالایی دارند.

سلامت شهروندان زیر تیغ لوازم آرایشی تقلبی
فاطمه حاجی سیدتقیا در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی « صبح قزوین»؛ اظهار کرد: کالاهای سلامت‌محور فرآورده‌هایی هستند که با سلامت مردم سرو کار دارند که می‌توان به انواع محصولات آرایشی، بهداشتی، خوراکی، آشامیدنی، دارو، مکمل و فرآورده‌های طبیعی و تجهیزات و ملزومات پزشکی اشاره کرد.

وی افزود: معاونت غذا و دارو متشکل از پنج اداره، فعالیت تمام واحدهای سلامت‌محور را زیرنظر دارد تا از ورود کالای قاچاق در حوزه‌ فروش آن‌ها جلوگیری به عمل آورد.

کارشناس مبارزه با قاچاق کالای سلامت‌محور غذاوداروی استان قزوین، آموزش را یکی از مهم‌ترین رسالت‌های معاونت غذا و دارو دانست و بیان کرد: جمع‌آوری این کالاها از سطح مراکز توزیع‌کننده مشکلی را برطرف نمی‌کند چراکه ممکن است همچنان توزیع آن‌ها توسط دست‌فروشان و یا از طریق فضای مجازی وجود داشته باشد بنابراین تنها با آموزش می‌توان مردم را از عوارض استفاده از این نوع کالاها آگاه کرد.

سیدتقیا ابراز کرد: مهم‌ترین موضوع در مبارزه با قاچاق کالا؛ شناخت کالای اصیل و محل خرید آن است لذا افراد باید برای خرید دارو و مکمل‌ها حتماً به داروخانه مراجعه کنند؛ گرچه برخی اوقات شاهد فروش مکمل‌ها در باشگاه‌ها به صورت غیرقانونی هستیم که اگر برچسب اصالت هم داشته باشد چون فضای نگهداری آن مشخص نیست، مشکل خواهند داشت.

این مسئول ادامه داد: دوز تجویز شده دارو مسئله بسیار مهمی است که تنها داروساز با آن آشناست و افراد متفرقه ممکن است چندین برابر دوز عادی را به متقاضیان توصیه کنند.

وی افزود: مصرف دارو بیش از دوز تجویز شده ممکن است به کبد و کلیه فرد آسیب برساند درصورتی که داروسازان مستقر در داروخانه‌ها می‌توانند مشاوره لازم در خصوص مقدار مصرف را به خریدار ارائه دهند.

هیچ مکان و شخصی جز داروخانه مجاز به فروش دارو نیست

وی اظهار کرد: در حوزه دارو همین روند وجود دارد چه بسا که گاهی گزارش‌هایی دریافت می‌کنیم که مردم برای خرید برخی داروهای خارجی که به علت داشتن مشابه ایرانی روند واردات آن‌ها قطع شده به سراغ افراد دست‌فروش می‌روند در حالی که هیچ مکان و شخصی جز داروخانه مجاز به فروش دارو نیست.

کارشناس مبارزه با قاچاق کالای سلامت‌محور سازمان غذاوداروی استان عنوان کرد: داروها باید در شرایط خاص نگهداری شوند چون برخی داروهای یخچالی ممکن است در فضای مناسب نگهداری نشده یا حتی داروی دیگری در جعبه مورد نظر بیمار قرار داده شود و از آنجایی که برگه راهنمای دارو به زبانی جز فارسی است بیمار نمی‌تواند اطلاعات دقیقی از آن دارو را جستجو کند.

سیدتقیا افزود: در رابطه با خرید دارو از دست‌فروشان یکی دو مورد گزارش فوتی در ایام کرونا در استان داشتیم که اقوام بیمار به شخص فروشنده، دسترسی نداشتند و بیمار آن‌ها فوت شد.

لوازم آرایشی و بهداشتی از فروشگاه‌های معتبر خریداری شوند

وی در خصوص سلامت لوازم آرایشی و بهداشتی تاکید کرد: این اقلام حتماً باید از فروشگاه‌های معتبر آرایشی و بهداشتی دارای مجوز یا داروخانه‌ها تهیه شده و خریدار برچسب اصالت کالا را بررسی کند.

این مسئول تصریح کرد: کالاهای داخلی باید دارای پروانه ساخت و کالاهای خارجی دارای برچسب اصالت معتبر باشند که این موارد در فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی نظارت می‌شوند اما مردم هم باید هنگام خرید دقت کنند و به هیچ عنوان از دست‌فروشان خرید نکنند.

سید تقیا بیان کرد: گاهی شاهد هستیم که دست‌فروشان لوازم آرایشی تقلبی را تنها با جابه‌جایی یک برچسب ساده با قیمت بسیار ناچیز به فروش می‌رسانند که از همان قیمت پایین می‌توان به تقلبی بودن کالا پی برد چه بسا که برندهای معروف قیمت بالایی دارند.

وی ادامه داد: چندین مورد گزارش از آرایشگاه‌ها داشتیم که از اقلام تاریخ گذشته استفاده می‌شد در حالی که افراد به راحتی می‌توانند مواد آرایشی که آرایشگر مصرف می‌کند را بررسی و کنترل کنند.

زیان کالای تقلبی به مراتب وحشتناک‌تر از کالای قاچاق است

کارشناس مبارزه با قاچاق کالای سلامت‌محور سازمان غذا و داروی استان تصریح کرد: زیان کالای تقلبی به مراتب وحشتناک‌تر از کالای قاچاق است چون مواد اولیه به کار رفته در آن مشخص نیست و قیمت پایین این محصولات می‌تواند دلیلی بر این ادعا باشد.

وی افزود: میزان زیانی که اقلام آرایشی تقلبی روی پوست صورت برجای می‌گذارند بسیار بالاست به ویژه کرم‌های دور چشم یا ریمل می‌توانند موجب عفونت چشمی و مشکلات جدی برای شخص مصرف‌کننده شوند.

این مسئول اذعان کرد: داشتن برچسب اصالت و پروانه بهداشتی در محصولات غذایی بسیار اهمیت دارد و لازم است که شهروندان حتما به این نکات توجه داشته باشند.

انتهای خبر/ 1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان