۱۵/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۲۷ جمعه

صبح قزوین جابه‌جایی ارزش‌ها و ضدارزش‌ها در خلأ سواد رسانه
کد خبر: ۳۶۸۸۲۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۵/۱ ساعت: ۹:۳۳ ↗ لینک کوتاه

کارشناس سواد رسانه در قزوین عنوان کرد:

جابه‌جایی ارزش‌ها و ضدارزش‌ها در خلأ سواد رسانه

کارشناس سواد رسانه در قزوین گفت: عدم توجه به سواد رسانه موجب کاهش اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی، افزایش فاصله بین ملت و دولت‌ها، فروپاشی خانواده‌ها و جابجایی ارزش‌ها و ضدارزش‌ها می‌شود.

جابه‌جایی ارزش‌ها و ضدارزش‌ها در خلأ سواد رسانه
حدیثه پیله‌چی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ اظهار کرد: سواد رسانه‌، دانش استفاده از فضاهای جمعی و فضای مجازی است که کمک می‌کند ضمن استفاده از فرصت‌های آن از معایب و تهدیداتش در امان بمانیم.

وی با اشاره به تعریف کلی رسانه افزود: هرآنچه را که پیامی را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال و در نهایت در معرض دید و نمایش قرار دهد، یک رسانه است که می‌توان به کتاب، نشریه، روزنامه، مجله، خود انسان، زبان بدن اشخاص، تلفن، رادیو و تلویزیون، حتی بیلبوردهای تبلیغاتی و نمادهای سطح شهر اشاره کرد.

مسئول معاونت نسرای فضای مجازی استان قزوین بیان کرد: موسیقی، تصاویر، نقاشی‌ها و فیلم و سریال هم می‌توانند یک رسانه باشند که مردم توجه کمتری به این موضوعات دارند.
پیله‌چی در خصوص اهمیت سواد رسانه تصریح کرد: عدم توجه به سواد رسانه موجب کاهش اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی، افزایش فاصله بین ملت و دولت‌ها، فروپاشی خانواده‌ها و جابجایی ارزش‌ها و ضدارزش‌ها می‌شود که متأسفانه شاهد این موضوعات در جامعه خود هستیم.

وی ادامه داد: امروزه زندگی انسان‌ها توسط رسانه‌ها احاطه شده به طوری که در طول زندگی روزمره طی ۲۴ ساعت از زمان بیدار شدن تا به خواب رفتن، در تمام لحظات از رسانه استفاده می‌کنیم و حتی کوچک‌ترین خریدهای ما نیز توسط رسانه تامین می‌شود.

کارشناس سواد رسانه ابراز کرد: امروز زمانی نیست که بتوان فردی را در استفاده از رسانه منع کرد چون زندگی‌ها توسط رسانه احاطه شده به نحوی که اگر رسانه نباشد گویا خلأیی ایجاد شده و ممکن است بسیاری از امور مختل شود.

پیله‌چی اذعان کرد: لازمه استفاده از رسانه بهره‌مندی از سواد آن است به طوری که داشتن سواد رسانه به مثابه داشتن گواهینامه در رانندگی لازم و ضروری است و برای ایمن ماندن از خطرات آن باید قواعد و قوانین لازم را فراگرفت.

دبیر نسرای استان قزوین اذعان کرد: اگر دانش و آگاهی لازم از رسانه وجود نداشته باشد قطعاً افراد از معایب آن بهره‌مند و از محاسن آن بی‌بهره خواهند بود و به نقطه‌ای می‌رسند که موجب از دست دادن اعتماد به رسانه‌های داخلی، شکاف بین دولت و ملت، فروپاشی خانواده‌ها و جدایی ارزش‌ها و ضدارزش‌ها خواهد شد.

این کارشناس ادامه داد: رسانه‌ها به دو دسته ساختگی و سازه‌ای تقسیم می‌شوند به طوری که برخی از آن‌ها ممکن است دروغین و بدون هیچ پایه و اساس اولیه، ساختگی و بر اساس ذهن خلاق نویسنده بیان شود و یا سازه‌ای باشند یعنی رسانه اتفاقی رخ داده را بزک و تغییر می‌دهد.

پیله‌چی بیان کرد: رسانه‌ها واقعیات را بازسازی و از ساخت محصولات رسانه‌ای اهداف تجاری دارند به طوری که می‌توانند ضد فرهنگ مخاطب عمل کند چون برای آن‌ها سود دارد.

وی در پایان گفت: زمانی که شخصی در پلتفرم اینستاگرام فعالیت داشته باشد اگر نداند کدام پست را تایید و دنبال کند قطعاً طعمه تله‌های اینستاگرامی و هوش مصنوعی خواهد شد که علی‌رغم تحمیل هزینه بالا و هدر دادن زمان ارزشمند فرد؛ ثروت بسیاری را تحویل پلتفرم اینستا‌گرام خواهد داد اما در صورت داشتن سواد، استفاده از این پلتفرم می‌توان در جهت درآمدزایی و به دست آوردن دانش از آن بهره‌مند شد.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان