۰۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ یکشنبه

صبح قزوین دشت قزوین کانون ریزگرد است
کد خبر: ۳۶۸۸۱۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۳۱ ساعت: ۱۳:۵۲ ↗ لینک کوتاه

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین:

دشت قزوین کانون ریزگرد است

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: کانون گرد و غبار استان در جنوب شرق آن و شهرستان‌های آبیک و بوئین‌ زهرا واقع شده است، کل سطح این کانون برابر ۴۶ هزار و ۱۰ هکتار و با شدت غبارخیزی کم برآورده شده است که به طور متوسط سالانه ۱۱۸ تُن گرد و غبار از این نواحی ایجاد می‌شود.

دشت قزوین کانون ریزگرد است
به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، رامین رمضانی در نشست هماهنگی مراسم بزرگداشت روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار که ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه و معاونین دستگاه‌ها در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد، در تعریف گرد و غبار اظهار کرد: گرد و غبار توده‌ای از ذرات جامد ریز غبار و گاه دود و … است که در جو پخش شده و برای بیماران تنفسی بسیار زیان‌آور است. 
 
وی افزود: پدیده‌های طبیعی اعم از گرد و غبار، پدیده‌های غیرقابل پیش‌بینی هستند‌ و این پدیده نه تنها در کشور و استان، بلکه با توجه به تغییرات اقلیمی به یک مسئله جهانی تبدیل شده است و دشت بزرگ قزوین از کانون‌های مهم این پدیده معرفی شده و متاسفانه در حال گسترش است.

رمضانی بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن استان قزوین در کمربند خشک و گرم، این استان بیشتر در معرض خشکسالی و گرد و غبار قرار می‌گیرد و عوامل انسانی هم در این موضوع نقش موثری دارند.

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قزوین اذعان کرد: این مانور مقابله با گرد و غبار برای اولین بار در سطح استان و کشور برگزار می‌شود و هدف این است که هر فرد، رسانه و هر ارگان با وظایف خود در مقابله با این بحران آشنا و در موقع لزوم به صورت صحیح عمل کنند‌‌.
 
این مسئول ادامه داد: این مانور مدیریتی برای این مسئله بود که بتوانیم دستگاه‌های اجرایی را در این موضوع دخیل و برای تک تک این دستگاه‌ها وظایفی را ابلاغ کنیم و آن‌ها بتوانند با آشنایی کامل از این موضوع، بحران را مدیریت کنند. 
 
رمضانی مطرح کرد: بر اساس نقشه، کانون گرد و غبار استان در جنوب شرق آن و شهرستان‌های آبیک و بوئین‌ زهرا واقع شده است، کل سطح این کانون برابر ۴۶ هزار و ۱۰ هکتار و با شدت غبارخیزی کم برآورده شده است که به طور متوسط سالانه ۱۱۸ تُن گرد و غبار از این نواحی ایجاد شده و در سطح استان و مناطق ریزش می‌کند.
 
آبخوان قزوین بزرگ‌ترین آبخوان‌ یک‌دستِ کشور 
 
وی عنوان کرد: آبخوان دشت قزوین جزو بزرگ‌ترین آبخوان‌های یک‌دستِ کشور محسوب شده که دارای چند ورودی مهم و یک خروجی بوده و از این حیث بسیار مهم است چراکه منبع تغذیه دیگری جهت رفع نیازهای ضروری آب در استان وجود ندارد.
 
معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اذعان کرد: برداشت غیرمجاز و بیش از ظرفیت آب‌های زیرزمینی و خشک شدن دو سرشاخه مهم آبخوان دشت یعنی ابهررود و خررود به طوری بوده که آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر در بخش‌های مرکزی دشت به حدود ۴۰ متر پایین‌تر از نرم رسیده و حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سال کاهش بیلان آبی در آبخوان به ثبت رسیده است.
 
این مسئول بیان کرد: خشک‌سالی‌های پیاپی سال‌های اخیر منجر به افت سطح ایستابی شدید سفره‌های آب زیرزمینی در دشت بزرگ قزوین به ویژه اراضی ۶۰ هزار هکتاری جنوب آبیک تا بوئین‌ زهرا شده و اثرات جبران‌ناپذیری را سبب شده است.
 
رمضانی تصریح کرد: این خسارات در مناطق خشک و کم‌آب به خصوص جنوب آبیک تا بوئین‌ زهرا که در کشاورزی و اقتصادی ساختار شکننده‌تری دارند، نمود بیشتری یافته و اثرات منفی ماندگاری را از جهات مختلف بر جای گذاشته است.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان