۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین عزاداری‌های نامتعارف مقتلی برای فرهنگ حسینی
کد خبر: ۳۶۸۸۱۲ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۳۱ ساعت: ۱۰:۴۳ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

عزاداری‌های نامتعارف مقتلی برای فرهنگ حسینی

در روزهای گذشته حتماً در اخبار و شبکه‌های اجتماعی تصاویری از هنجارشکنی و بی‌حرمتی به دستگاه عزاداری‌ اباعبدالله الحسین (ع) ‌توسط زنان و دختران بی‌حجاب را مشاهده کرده و با قلبی آکنده از غم، لب افسوس گزیده‌ و با خود گفته‌اید این چه نوع ابراز عشق و ارادتی است که خنجر زهرآگین در سینه آل‌الله و اصول ارزش‌های آنها فرو می‌برد.

عزاداری‌های نامتعارف مقتلی برای فرهنگ حسینی
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ سال گذشته بود که وقتی برای شرکت در مراسم عزاداری دهه اول محرم راهی مهدیه قزوین می‌شدم، هرشب چند موتور سوار به همراه خانمی بی‌حجاب به منظور دهن‌کجی به ساحت مقدس امام حسین(ع) و اهل بیت (ع) گرداگرد می‌چرخیدند و به عزاداران نیشخند می‌زدند.
 
همان روزها بود که شبکه‌های معاند و طرفداران جنبش کذایی زن، زندگی، آزادی تمام انرژی خود را برای کمرنگ کردن مجالس امام حسین(ع) در سراسر ایران گذاشته بودند و با سیاه‌لشگر ناچیز خود می‌خواستند مردم را از حضور در این مراسمات منع کنند، اما به لطف خدا عزاداری‌های مردم در اقصی نقاط ایران پرشورتر از هرسال در این مراسمات حضور پیدا کرده و چراغ آن را پرفروغ‌تر کردند.
 
دشمنان دین که انگار از خاموش کردن نام و یاد امام حسین (ع) در دل‌های مردم حسینیِ ایران ناامید شدند امسال رویه دیگری را در پیش گرفتند، آنها وقتی نتوانستند امام حسین (ع)، حسینیه و هیات را از مردم بگیرند، درصدد از بین بردن فرهنگ حسینی در جامعه شدند.
 
آنها با نفوذ در بین عزاداران حسینی با اباحه‌گری، خودنمایی، حرکات عجیب و پوششی دور از شأن و زننده، به بهانه آزادی و دوستی با امام حسین(ع) به دنبال قبح‌شکنی و عادی‌انگاری میان مردمی هستند که دین خود را از عشق حسینی، عفت زینبی و غیرت عباسی فرا گرفته‌اند.
 
در کتب تاریخی داریم که هنگامی که خاندان امام حسین (ع) را به شام آوردند و بر یزید وارد کردند، روز بود و صورت‌های زنان و دختران خاندان اهل بیت (ع) باز بود «مکشوفات وجوه‌هن!» در این میان جدا از لطمات جسمی که به اهل بیت مصطفی (ص) وارد شده، تنها درخواست و شکایت زنان خاندان امام حسین (ع) از نداشتن روپوش و خودنمایی بین نامحرمان بوده است.
 
این مراقبت اهل بیت عصمت و طهارت برای حفظ حجاب و عفت در اسارت کجا؟ و این حرکت ناهنجارانه و قبح دختران کرجی به بهانه عزاداری روز عاشورا کجا؟

 
نام حسین آری، فرهنگ حسینی نه

در روزهای گذشته حتما در اخبار و شبکه‌های اجتماعی تصاویری از هنجارشکنی و بی‌حرمتی به دستگاه عزاداری‌ اباعبدالله الحسین (ع) ‌توسط زنان و دختران بی‌حجاب را مشاهده کرده و با قلبی آکنده از غم، لب افسوس گزیده‌ و با خود گفته‌اید این چه نوع ابراز عشق و ارادتی است که خنجر زهرآگین در سینه آل‌الله و اصول ارزش‌های آنها فرو می‌برد. مگر نهی از منکر از فروع دین ما حذف شده است؟ این سکوت و بی‌تفاوتی جامعه به چنین هتک حرمت‌هایی از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ این زنان هنجارشکن از کجا خط‌دهی و هدایت می‌شوند؟ انتشار فیلم وعکس‌های موهن، راه‌اندای دسته‌های عزاداری عجیب و غریب مانند زعفر جنی، پوشش‌های زننده و آرایش‌های خاص محرمی برخی دختران و پسران، نمایش و لایو قمه‌زنی و... به بهانه عزاداری برای سالار شهیدان تنها بخشی از تلاش دشمن برای از بین بردن فرهنگ حسینی است.
 
البته این اولین و آخرین بار نیست که ساحت مقدس روضه الحسین(ع) با این پلیدی‌ها مورد هتک حرمت قرار گرفته است، چندین سال است که بدخواهان و دین‌گریزان به بهانه‌های مختلف در تلاش برای خدشه وارد کردن به مکتب انسا‌ن‌ساز حسینی هستند، این را می‌توان از رفتارهای شبهه‌ناک در برخی هیات‌های مذهبی پیدا کرد.
 
نفوذ برخی آلات و سبک‌های موسیقی نامناسب در مراسمات عزاداری، استفاده از عبارات و روایات جعلی و خودساخته توسط مادحان، آرایش مو و صورت خاص برخی جوانان در این ایام، خال‌کوبی نام مبارک امام حسین (ع)، ترویج قمه‌زنی و اعمال خلاف عرف که موجب وهن دین می‌شود نمونه‌هایی از این تغییرات است که اصل فلسفه عزاداری را به حاشیه کشانده است.
 
لات‌هایی که در برابر سیدالشهدا (ع) خلاف را غلاف کردند
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سید مطهر علیزاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: ما به عنوان شیعه در رابطه با مجلس امام حسین(ع) دو وظیفه اساسی داریم، اول اینکه بنا به فرموده امام صادق (ع) دور هم جمع شده و مجلس وعظ و عزا به‌پاداریم و هم اینکه به عنوان برگزارکننده این مجلس احترام آن را نگه داریم.
 
وی افزود: هر رفتار و عملی که شان و منزلت مجلس اهل بیت (ع) را تنزل بدهد، وهن است و باید با آن مقابله کرد، این عمل چه رفتار و حرف یک سخنران باشد و چه مضامین شعر و سبک یک مداح.
 
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: همان‌گونه که قمه‌زنی و لطمه زدن به خود موجب وهن مجالس عزاداری است، پوشش نامناسب، رفتارهای ناهنجار، آرایش نامناسب، بی‌حجابی، اباحه‌گری و اعمال ناشایست هم موجب وهن ساحت مقدس مجلس عزای حسینی است.
 
علیزاده بیان کرد: اگر در قدیم افرادی چون رسول ترک، طیب حاج رضایی و مصطفی پادگان و... که داستانشان نقل محافل وعظ است، در مجالس اهل بیت راه پیدا می‌کردند و در همین مجالس متحول شده و دل‌باخته اباعبدالله الحسین (ع) می‌شدند به خاطر رعایت اصل ادب و احترام نسبت به این خاندان است.
 
وی ادامه داد: رسول ترک چهره‌ای خشن و مقتدری داشت، اما در برابر دستگاه اربابش امام حسین (ع) متواضع بود، به گفته حاج سید حسن قدسی، مرحوم حاج رسول قبل از توبه نسبت به همه سادات و افراد منسوب به پیامبر(ص) بسیار مؤدب بود و همین ادبش او را به عرش رساند.
 
این کارشناس مذهبی گفت: درست است اهل بیت (ع) معدن سخاوت و بخشندگی هستند، اما وظیفه داریم در برابر آنها مؤدب بوده و شأن و منزلت آنان را رعایت کرد و اگر کسی یا جریانی دنبال لطمه زدن به این فرهنگ است با آن مقابله کنیم.
 
وی تاکید کرد: اینکه ما بنشینیم که دیگران به بهانه رافت امام حسین (ع) شعائر دینی را به بازی بگیرند، خود نوعی ظلم به ایشان است، حال این عمل می‌خواهد کشف حجاب در دسته عزاداری در بین نامحرمان باشد یا خواندن شعری با مضامین اشتباه، همان‌طور که قمه زدن اشکال دارد، اباحه‌گری هم مشکل‌سازاست.

 
نسبت به منکرات بی‌تفاوت نباشیم
 
علیزاده با بیان اینکه هدف قیام امام حسین (ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر بود، اظهار کرد: همان‌گونه که امام حسین(ع) در برابر انحرافات دین امویان قد علم کرد، ما نیز نباید در برابر این انحرافات سکوت اختیار کنیم، منتهی باید با ظرافت و رعایت مراتب امر به معروف و نهی از منکر تذکرات خود را داد.
 
وی افزود: مرتبه اول امر به معروف تذکر زبانی با محبت است، بسیاری از افرادی که تسلطی بر خود ندارند و زودجوش می‌آورند، نمی‌توانند در دل جوانان راه پیدا کرده و آنان را ارشاد کنند، لذا سریع به مرحله آخر که اقدام عملی است می‌رسند.
 
این فعال فرهنگی در قزوین خاطرنشان کرد: تقوا، تسلط برنفس می‌آورد، اگر منِ بچه هیاتی نتوانم بر احساساتم مسلط شوم، نه تنها توانایی مقابله با این آسیب‌ها را ندارم، بلکه حرف و عملم در بین جوانان نفوذ نخواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این است که ما بچه‌ مذهبی‌ها خود را علامه می‌دانیم و به دنبال مطالعه و یادگیری نمی‌رویم چون احساس نیازی در این زمینه نداریم، لذا دشمن از خلاها به خوبی بهره می‌برد، آنجایی را نشانه می‌گیرد که ما از آن غافل هستیم.
 
علیزاده در پایان گفت: جامعه دچار تغییراتی شده، شکل عزاداری‌ها به لحاظ فرم و محتوا تغییر کرده، ما باید شرایط زمانه خود را شناخته و با مطالعه و یادگیری، محتوا و فرم مناسب با این دوران را تهیه و عمل کنیم، بدانیم خلاهای فرهنگی ما کجاست و دشمن از کجا بر ما ضربه وارد می‌کند تا توان مقابله با تهدیدات فرهنگی را بالا ببریم.
 
علامت عشق و محبت، تعهد است
 
نرگس ترادیون در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «صبح قزوین»، با اشاره به تغییرات ذائفه فرهنگی جامعه اظهار کرد: چندین سال است شاهد دگرگونی‌های مختلفی در آئین‌ها و مراسم محرم و دیگر مناسبت‌های مذهبی هستیم.
 
وی افزود: این تغییرات دلایل گوناگونی دارد که پرداختن به آن موضوع بحث ما نیست اما باید توجه داشت هر عشق و محبتی با خود یکسری الزامات را به همراه خواهد داشت، چطور می‌شود فرزندی والدین خود را دوست داشته باشند ولی به خواسته‌های آنان اهمیت ندهد؟
 
مدرس حوزه علمیه خواهران قزوین بیان کرد: مگر می‌شود کسی را از ته دل دوست داشت ولی هم‌رنگ او نشد؟ و یا نسبت به او بی‌تعهدانه عمل کرد، چرا که محبت تعهد می‌آورد، آن‌هایی که به بهانه عشق امام حسین (ع) واجبات خود را رها کرده و با اسلام به اصطلاح صورتی خود به دنبال هویت بخشیدن به اعمال ناهنجار خود هستند، رنگی از ارادت و محبت نگرفته‌اند.
 
وی ادامه داد: نمی‌شود ادعای دوست داشتن امام حسین (ع) را داشت حرمت آن را نگه نداشت، این دوستی نیست این نفاق است.
 
ترادیون با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین بیان کرد: حضرت زینب (س) در دوران اسارت با جهاد تبیین توانست چهره پلید یزید را برای مردم رسوا کند و فضای مسموم ساختگی یزیدیان علیه اهل‌ بیت پیامبر را با افشاگری خود از بین برده و حقیقت ولایت را برای مردم تبیین کند.
 
این مدرس حوزه و دانشگاه در قزوین گفت: ما هم در مواجهه با آشفتگی اجتماعی و ناهنجاری‌ها باید از سپر جهاد تبیین به خوبی بهره برده و با گفتمان و مذاکره حقایق اهل‌ بیت (ع) و دشمنی دشمنان دین را برای مردم به خصوص نسل جوان بیان کنیم تا خوراک فکری خود را به جای بیگانگان از خودی دریافت کنند.



دوست‌دار امام حسین (ع) از گناه دوری می‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسینی نیز در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین»، با اشاره به آداب و آفات مراسمات عزاداری گفت: فرهنگ عاشورا و عزاداری امام حسین (ع) مانند هر پدیده با ارزش دیگر دچار آفت‌ها و آسیب‌هایی است که در صورت مقابله نکردن با آن ممکن است به فرهنگ پر بار عاشورایی آسیب وارد کند که نه تنها موجب گمراهی عزاداران شده بلکه فلسفه قیام عاشورا نیز زیر سئوال برود.

وی ادامه داد: همان‌گونه که یک شعر و یا یک متن سخنرانی می‌توانند شما را با فرهنگ عاشورا عجین کند، گاهی برخی اشعار و کلمات مداحان، یا سبک سینه‌زنی آن‌ها می‌تواند شما را فرسنگ‌ها از اصل قیام دور کند، مخاطب چه نیازی که چشم و ابروی زیبای حضرت عباس (ع) دارد، در حالی که ادب او در برابر ولی خدا مثال‌زدنی است.
 
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: برخی مداحان با اشعار خود برای گناه چراغ سبز نشان می‌دهند، مثلاً عبارت «یک یا حسین بگو همه گناهانت بخشیده می‌شود» به ظاهر زیباست، اما این خود نوعی دعوت به گناه نیست؟
 
وی افزود: اینکه گمان شود هر کاری می‌توان کرد، مثلا شراب خورد، مال مردم را خورد، در دسته عزاداری چشم‌چرانی کرده به ناموس مردم نگاه حرام داشته باشیم و بعد بیاییم زیرعلم امام حسین (ع) با یک یاحسین گناهان خود را پاک کنیم در حالی که عزمی به ترک گناه نداریم، دور از واقعیت است.
 
محمدحسینی بیان کرد: در عصر امام باقر(ع) فرقه‌ای با نام «مرجئه» وجود داشتند که بر این باور بودند که مرتکب گناهان کبیره، مخلّد در دوزخ نمی‌ماند، بلکه کار او را به خدا وامی گذاشتند و آنان نیت را کافی می‌دانستند و بر این باور بودند که خدا نیز بر آن بسنده می‌کند و عذابشان نخواهد کرد.
 
وی تاکید کرد: پیروان مرجئه در واقع راه خود حکم‌رانان را برای گناهان باز کرده و می‌گفتند که خدا می‌بخشد، در واقع با امید واهی به دنبال شانیت بخشیدن به خود بودند که امام باقر(ع) به شدت با آنها برخورد کرد، این همان چیزی که امروز با لفظ «دلت باید پاک باشد» بیان می‌شود.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به حکمت‌های عمیق دعای عرفه بیان کرد: دوست‌داران امام حسین (ع) باید بدانند که حسینی را دوست دارند که در دعای سرتاسر عرفان و حکمتش در عرفه مدام بر دوری از گناه و معصیت تاکید کرده، پس چطور می‌توان هم امام حسین (ع) را دوست داشت هم دست از گناه نکشید؟
 
وی ادامه داد: بنا به فرموده یکی از بزرگان دعای عرفه پایان نامه پر افتخار امام حسین (ع) و حادثه روز عاشورا هم روز دفاعیه اباعبدالله (ع) بوده است.
 
محمدحسینی با اشاره به آیات سوره نور و احزاب بیان کرد: همه در مقاتل خوانده‌ایم که سر امام حسین (ع) بر روی نیزه قرآن می‌خواند و بسیار برای این لحظات گریه کردیم، حال آنکه در همین قرآنی که بر زبان مبارک ایشان جاری شده است، آیاتی به صراحت به حفظ عفت و پوشش و حجاب دستور می‌دهد.
 
این استاد دانشگاه در پایان گفت: حجاب یک واجب دینی است و عزاداری مستحب، چرا برخی اصل دین را زیر پا گذاشته و بر مستحبات تاکید می‌کنند، در حالی که به فرموده معصوم(ع) اگرانجام مستحبی به واجبات دین لطمه بزند خیری در آن نیست.



ادب از حر یزیدی، حر حسینی ساخت

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، هیچکس منکر محبت جهان شمول حسینی نیست، هیچکس به دنبال خط کشی بین دوستان و شیعیان امام حسین(ع) نیست، اما آنچه مسلم است این است که هر عشق و ارادتی با خود الزاماتی می‌آورد، محبت، ادب «حر یزیدی» به «حر حسینی» تبدیل کرد، احترام و ادب «طیب‌ها» و «شاه ضرغام‌ها» را حر انقلاب و جبهه کرد.
 
شاید بتوان گفت؛ فرق لات‌های قدیم با برخی جوانان ناآگاه امروزی این است که آنها به حرمت محرم و امام حسین (ع) یک دهه دست از گناه می‌کشیدند و دست آخر هم سر همین احترام و حرمت حسینی شدند، به گواهی تاریخ در سال‌های نه چندان دور آمار جرم و جنایت در ایام محرم کاهش پیدا می‌کرد.
 
اما امروزه برخی ناهنجاری‌ها مخصوص این شب‌ها طراحی شده است، کاشت ناخن‌ محرمی، حک کردن نام حسین بر روی سر و بدن، آرایش‌های محرمی، دسته‌های عزاداری مختلط، عریان کردن بدن.
 
حتی چند سالی که است خطر دزدی هم در این شب‌ها به واسطه خالی بودن خانه‌ها افزایش پیدا کرده، چیزی که در گذشته کمتر اتفاق می‌افتاد، سارقان به حرمت این چند شب دست از دزدی می‌کشیدند، گناهکاران حرمت این شب‌ها نگه می‌داشتند، نه آن که ساحت مقدس مجالس عزاداری را به زشتی گناه آلوده کنند.
 
انتهای خبر/ 2001
 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان