۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین حضرت علی‌اکبر (ع) برترین الگوی معرفتی و اخلاقی
کد خبر: ۳۶۸۷۵۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۲۴ ساعت: ۷:۲۷ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مذهبی مطرح کرد:

حضرت علی‌اکبر (ع) برترین الگوی معرفتی و اخلاقی

کارشناس مذهبی گفت: حضرت علی‌اکبر (ع) ناز جوانی را با نیاز پروردگار همراه کرد و بدین گونه صورت زیبا را با سیرت دلربا در هم آمیخت، او خداوندگار ادب بود و شور و طراوت جوانی هرگز او را از دایره ادب به ویژه در برابر پدر خارج نکرد.

حضرت علی‌اکبر (ع) برترین الگوی معرفتی و اخلاقی
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، روز هشتم ماه محرم سال 1446 هجری قمری مصادف با 24 تیرماه سال 1403 است. شب و روز هشتم ماه محرم به نام حضرت علی‌اکبر (ع) است. حضرت علی‌اکبر (ع) فرزند ارشد امام حسین (ع) است که در روز عاشورا به شهادت رسید، علی‌اکبر (ع) در پایین پای پدر دفن است و قبر وی در داخل ضریح امام حسین (ع) قرار دارد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین علی اصغر خلج در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: دشمنان اسلام و اهل بیت (ع) می‌خواستند که نام مبارک علی را از اذهان مردم پاک کنند اما فرزندان امیرالمومنین علی (ع) سعی داشتند که نام علی را پیوسته به مردم یادآوری کنند بنابراین امام حسین (ع) نام تمامی پسران خود را علی گذاشت تا خواری در چشم دشمنان باشد. فرزند ارشد امام حسین (ع) را علی اکبر (ع)، امام سجاد(ع) را علی اوسط و شش ماهه کربلا را علی اصغر نامیدند و بارها اباعبدالله الحسین (ع) فرمودند که اگر یک صد فرزند هم داشته باشم، دوست دارم نام تمامی آنان را علی بگذارم.
 
وی افزود: در منابع تاریخی سن حضرت علی اکبر (ع) متفاوت است اما در مقتل مقرم سن ایشان 27 سال ذکر شده است؛ حضرت علی اکبر (ع) را خیلی از مردم ازدواج نکرده می‌دانند اما صاحب کتاب کافی از امام رضا (ع) نقل کردند که حضرت علی اکبر (ع) ازدواج کرده بودند و فرزندی به نام حسن داشتند، حتی در برخی از زیارت نامه ها نیز نام ایشان ذکر شده است.
 
کارشناس مذهبی در ادامه گفت: حضرت علی اکبر (ع) در ادب، شجاعت و دلیری، علم و اخلاق شبیه‌ترین افراد به پیامبر اسلام(ص) بودند، حتی سیمای پر نور وی و صدای رسا و زیبایشان در اذهان یاد پیامبر اکرم (ص) را زنده می‌کرده است. مردم مدینه هرگاه دلتنگ رسول اکرم (ص) می‌شدند به خانه حضرت علی اکبر (ع) می‌رفتند تا با دیدار او دلتنگی خود را برطرف سازند.
 
این کارشناس بیان کرد: زمانی که امام حسین (ع)، حضرت علی اکبر (ع) را روانه میدان کرد به قد و بالای جوان خود نگاه کرد و فرمود :خدایا من کسی را روانه میدان کردم که از همه نظر شبیه بر جدم رسول خدا بود، هر گاه که دلتنگ جدم می‌شدم او را تماشا می‌کردم. سپس سپاه دشمن را نفرین کرد که علی اکبر (ع) را به شهادت خواهند رساند.
 
خلج تأکید کرد: دشمنانی که کینه از نام علی داشتند بر حضرت علی اکبر (ع) حمله کردند و بدن او را پاره پاره کردند به طوری که امام حسین (ع) وقتی بر بالین او رسید قوت از زانوانش رفت و سر بر جسم بی جان علی اکبر (ع) گذاشت به طوری که دشمن گمان کرد که جان از بدن او رفته است اما اباعبدالله الحسین (ع) مظهر ایستادگی و مقاومت است؛ پدر با دستان خود بدن قطعه قطعه پسر را بر عبا گذاشت و از جوانان بنی هاشم خواست تا بدن قطعه قطعه شده علی اکبر (ع) را بر خیمه رسانند.
 
وی ادامه داد: امت اسلامی امروزه نیازمند جوانانی آگاه و شجاع است که دشمن را به خروش بیاورد همانطور که حضرت علی اکبر (ع) با بصیرت و شجاعت در روز عاشورا عمل کرد. رشد جامعه با الگو گرفتن از نخبه‌های بشری صورت می‌پذیرد که دین اسلام نیز با داشتن الگوهای درخشانی این موضوع را میسر کرده است؛ در تمامی عالم نام بزرگوار حضرت علی اکبر (ع) به عنوان الگوی معرفتی و اخلاقی می‌درخشد. ویژگی‌هایی مانند کرامت نفس، حسن خلق، شجاعت، بصیرت و معرفت خداوند باعث می‌شود که حضرت علی اکبر (ع) بهترین الگو برای جوانان ما باشد.
 
کارشناس مذهبی تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس بیشتر شهدا از نسل جوان بودند و آنان الگو شهادت و رزم خود را حضرت علی اکبر (ع) قرار می‌دادند؛ شاید محمدحسین حدادیان در وصیت نامه خود ذکر کرده است که بر خود واجب می‌دانستم که راه حضرت علی اکبر (ع) را دنبال کرده و در جبهه‌های حق علیه باطل حضور پیدا کنم. بسیاری از جوانان ما بر حضرت علی اکبر (ع) توسل کرده و به شهادت می‌رسیدند.
 
این کارشناس افزود: افرادی مانند. حضرت عباس (ع)، حضرت قاسم (ع) و دیگر شهدای کربلا ولایت را شناخته و درک کرده بودند که توانستند به آن وفا کرده و در این راه به شهادت برسند، حضرت علی اکبر (ع) هم از این قاعده جدا نبود، ایشان خود صاحب سخن بوده و از نظر اخلاقی و سخن به پیامبر شباهت داشتند اما وقتی امام بر حق خود یعنی امام حسین (ع) دستوری می‌دادند، حضرت علی اکبر (ع) بدون چون و چرایی آن را جرا می‌کردند چون ولایت را شناخته و آن را درک کرده بوده است.
 
خلج عنوان کرد: همیشه شنیدیم که برای حضرت عباس (ع) امان نامه آورده شده است اما در صورتی که برای حضرت علی اکبر (ع) نیز به دلیل خویشاوندی مادرش با یزید نیز امان نامه آورده شده است اما حضرت علی اکبر (ع) در پاسخ به امان نامه فرمودند :قرابت با رسول خدا بهتر از خویشاوندی با ابوسفیان است و امان نامه را رد کردند. این نشان‌دهنده شناخت و پذیرفتن ولایت است.
 
وی در ادامه گفت: در دوران انقلاب اسلامی چه بسیار علی اکبر هایی که ولایت را شناخته و در این راه جان خود را فدا کردند؛ ما نیز باید با شناخت درست از ولایت و تبعیت از آن حضرت علی اکبر (ع) را الگوی خود قرار دهیم.
 
کارشناس مذهبی در پایان گفتگو در وصف حضرت علی اکبر (ع) گفت: حضرت علی اکبر (ع) ناز جوانی را با نیاز پروردگار همراه کرد و بدین گونه صورت زیبا را با سیرت دلربا در هم آمیخت، او خداوندگار ادب بود و شور و طراوت جوانی هرگز او را از دایره ادب به ویژه در برابر پدر خارج نکرد. این آموزگار جوان، رمز ماندگاری را به تمامی جوانان آموخت. راه علی اکبر بودن بر روی همه جوانان باز است اما هر کس عاشورا و کربلایی دارد، لحظه‌ای که باید میان سپاه حق و باطل یکی را برگزیند، اگر پایبندی به هدف‌ها و وفاداری به ارزش‌ها د گر درون او باشد، سپاه حق را با تمامی رنج‌ها انتخاب می‌کند ولی اگر کوچک‌ترین تردیدی به دل راه دهد و پایداری را بر آرمان‌ها فراموش کند، در گرداب پر زرق و برق باطل گرفتار خواهد شد. یافتن راه درست کاری خطیر و مانایی در این راه امری بسیار پر ارزش است.
 
انتهای خبر /3000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان