۲۴/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۶ جمعه

صبح قزوین رهایی از اسارت در فضای مجازی با تولید محتوای فاخر
کد خبر: ۳۶۸۷۳۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۲۳ ساعت: ۸:۳ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل اجتماعی مطرح کرد:

رهایی از اسارت در فضای مجازی با تولید محتوای فاخر

کارشناس مسائل اجتماعی، تولید محتوا اثرگذار در فضای مجازی را راه اصلی رهایی از اسارت در فضای مجازی بیان کرد.

رهایی از اسارت در فضای مجازی با تولید محتوای فاخر
بتول فلاح‌مراد در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ در خصوص رسانه و زیست عفیفانه اظهار کرد: بشریت از ابتدای خلقت با روش‌هایی متفاوت ارتباط برقرار کرد، از روشن کردن آتش یا کبوترهای پیام رسان و پیک و...که تا به امروز به سوشال مدیا و رسانه‌ها رسیده‌ایم.
 
وی اضافه کرد: رسانه یعنی ابزاری داریم که می‌خواهیم با آن پیامی را به دیگران ارسال و منتقل یا از دیگران پیام دریافت کنیم.

مغفول ماند تأثیرگذاری در تولید محتوا

فلاح مراد اذعان کرد: بحثی که امروزه در مورد تولید محتوا و پیام ها و...بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تعداد بازدیدها و افرادی است که آن را دنبال می‌کنند در حالی که میزان تأثیرگذاری آن پیام باید مدنظر قرار گیرد که متأسفانه این امر مغفول مانده است.
 
کارشناس مسائل اجتماعی و سیاسی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در مورد تولید محتوا و کلیپ ساخته شده باید به آن توجه شود و برای آن باید زحمت دوچندان کشیده شود نیت و هدف و میزان تأثیرگذاری آن برجامعه هدف و مردم است تا نتیجه آن پیام در رفتار مردم دیده شود و اگر غیر این باشد مشخص است که در رساندن پیام و تاثیر آن موفق نبوده‌ایم.
 
وی تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده حدود ۶۰ درصد مردم از فضای مجازی و رسانه برای تفریح و گذراندن ایام و وبگردی استفاده می‌کنند و با حجم زیادی از اطلاعات روبه‌رو هستند درحالی که آگاهی از فرآیند ارتباطات ندارند و بر این اساس قاطعانه می‌گوییم که استفاده درستی از رسانه نمی‌شود و گاها به اشتباه به‌کارگیری می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی استان قزوین با اشاره به تحول فناوری و انفجار و انقلاب اطلاعات که رخ داده است، تشریح کرد: در کنار تمام این اتفاقات که در حوزه فناوری افتاده است تجاری شدن اطلاعات، موضوع نوین‌ و جدیدی است که باید به آن توجه کرد.
 
فلاح‌مراد ادامه داد: در این شرایط ایجاد شده با دو دسته از افراد روبه‌رو هستیم، افراد خودآگاه و ناخودآگاه که خواه ناخواه مصرف‌کننده این فضا هستند اما افراد خودآگاه سعی می‌کنند سهمی از این فضا را در اختیار داشته باشند و با تولید محتوا و انتقال پیام اثر خود را بر دیگر افراد بگذارند.
 
این کارشناس اجتماعی با اشاره به ظهور بی‌رویه شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: سیالیت و گذر بیش از حد افراد در این شبکه‌ها نیز سبب تغییر رفتارهای اجتماعی شده است.

مدیریت ادراک سبب نفوذ اجتماعی می‌شود 

وی با بیان اینکه مدیریت ادراک در شبکه‌های اجتماعی سبب نفوذ اجتماعی می‌شود، تشریح کرد: به فرض مثال یک برند، یک پوشاک، یک اصطلاح و کلمه و جمله‌ای از فیلم در شبکه‌های اجتماعی ترند می‌شود و اکثریت بدون دانستن علت و فلسفه و معنای آن، آن را دنبال و تکرار می‌کنند.
 
کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی اذعان کرد: هر چقدر خودآگاه ذهن خود را مدیریت و وروردی و خروجی‌های ذهن را فعال کرده باشیم، رسانه اگر بخواهد نفوذ کند نوع، میزان و اندازه تاثیر همه به دست خودمان اتفاق خواهد افتاد و تصمیم‌گیرنده تکرار آن رفتار همگانی شده با خودمان است.

خویشتن‌داری لازمه زیست عفیفانه در فضای مجازی

این کارشناس در بیان زیست عفیفانه در رسانه اذعان کرد: برای ملکه شدن و تقوای ستیز در فضای مجازی باید تلاش کرد که خویشتن‌دار باشیم و علاوه‌بر مراقبت از خود، دیگران راهم به رفتار خوب و خداپسندانه و انسانی هدایت کنیم.
 
وی با اشاره به شناخت رسانه و بالارفتن در این فضا و هدایت جامعه به سمت سلامت با تولید محتوا، بیان کرد: برای اینکه به در فضای مجازی به اسارت نرویم و خودمان تولید محتوا کنیم نیاز به این است که قلب و ذهنمان را به این توانایی برسانیم که حب و بغض و شک و یقین را ساختار بدهیم و اندازه ببخشیم و کنترل کنیم.
 
کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی ادامه داد: پایان شب و بعد از استفاده از شبکه‌های مجازی لحظاتی را با خود تأمل کنیم و بررسی کنیم که امروز از رسانه چه چیزی گرفتیم چه هزینه‌هایی کردیم و در قبالش چه چیزهایی از دست دادیم و در حسرت خرید چیزهای متفاوت و بودن در جایگاه خیلی از افراد و از قبیل تفکرات نشان از در اسارت بودن ما است.

چرا در جنگ با رسانه پیروز نمی‌شویم؟

فلاح‌مراد افزود: در بحث رسانه باید این سوال را از خود بپرسیم که چرا ما در این جنگ پیروز نمی‌شویم؟ یعنی به راحتی از دیگران و حتی نزدیکان خود تأثیر می‌پذیریم.

این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: نکته مهم برای جواب سوال آن است که ما جریان ورود انبوه اطلاعات به مغزمان را کنترل نکرده‌ایم و در مارپیچ سکوت گرفتار هستیم.
 
وی اضافه کرد: مورد دوم اینکه دچار چرخه تصمیم‌سازی نامرتب گرفتار شده‌ایم و این اطلاعات و وروردی‌ها به صورت نامرتب در اذهان ماست و این قابلیت شناختی ما را تخریب می‌کند و علل شکست ما در مقابل رسانه همین موضوع است.
 
کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه چگونه می‌توانيم در این فضا زیست عفیفانه داشته باشیم، اذعان کرد: این واژه اکثرا برای حجاب استفاده می‌شود و آن‌طور که باید و شاید در جایگاه خود استفاده نشده در حالی که عمومیت بیشتری دارد و در خیلی از حوزه‌ها باید عفیفانه زندگی کرد.

فلاح‌مراد با بیان اینکه عفت به معنای خویشتن‌داری است،  تشریح کرد: زیست عفیفانه یعنی اینکه باید در تمام قسمت‌های زندگی از جمله پوشاک، خوراک، رفتار، محیط اجتماعی و آداب اجتماعی و... به این عفت و علیت ملاحظه شود.

زیست عفیفانه به معنای اجبار و ناچاری نیست

این مسئول تاکید کرد: زیست عفیفانه به معنای اجبار و ناچاری نیست و درجه‌ی بالاتر از آن است. همانند زندگی حضرت زینب که باوجود تمام مصائب و مشکلات که در این مسیر بوجود آمد هرگز نفرمودند که دیگر چاره‌ای نیست و باید تحمل کرد بلکه با خرد و بینش و نگاه خردمند به موضوع و نه صبر منفعل بلکه با صبر پویا  به تشریح وقایع به مردم و جهاد تبیین در مسیر و حتی تا رسیدن به مقصد خود در این راه قدم گذاشت.
 
وی با بیان به اینکه بالاتر به کلمه ملکه اشاره شد اظهار کرد: ملکه(کینگ یا کوئین) در نظام سیاسی به کسی می‌گویند که همه چیز برای اوست و هیچ کس هیچ سندی برای خود نمی‌تواند بزند.
 
کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی ادامه داد: ملکه بودن در این نوع نگاه و خویشتنداری یعنی اینکه همه چیز در اختیار من باشد، ذهنم خودآگاه باشد، تصمیم گیری نهایی با من باشد، چرایی و چگونگی کار را خودم تعیین کنم و این بمعنای لجاجت و یک دنده بازی نیست.
 
فلاح‌مراد در توصیف مصداق زیست عفیفانه در رسانه بیان کرد: به فرض مثال اگر نیاز به کالا با خدماتی هست تهیه شود نه اینکه بر اثر تبلیغ رسانه یا ترویج و مد و همگانی شدن آن در فضای مجازی باشد.

برای ملکه شدن در فضای مجازی چه کنیم؟ 

این کارشناس در بیان راهکار برای ملکه شدن در رسانه تشریح کرد: دو ذهن احساسی و منطقی وجود دارد. وضعیت ذهن احساسی وابسته به خلق و خو است و هیجانی پرشور و شدید است و نهایتاً رفتار نسنجیده است و زود هم خسته می‌شود و از کوره در می‌رود.
 
وی اضافه کرد: ذهن منطقی بر اساس تحقیق عمل می‌کند و به دنبال تجربه هم است و دلیل و منطق هم می‌آورد آمار و ارقام هم می‌خواهد.
 
این کارشناس با اشاره به اینکه برای ملکه بودن و رفتن به سمت خودآگاه بودن نیاز به کناره گیری جزئی از این دو ذهن است اذعان کرد: ذهن خردمند ذهن سومی است که میتوان برای زیست عفیفانه و خویشتنداری در رسانه از آن استفاده کرد. ذهن خردمند از آگاهی و دانایی بهره می‌برد.
 
فلاح‌مراد در تفاوت آگاهی و دانایی تشریح کرد: آگاهی در بیان خبر و دانایی در علت و چرایی آن خبر حکایت دارد.در ذهن خردمند آگاهی و دانایی را توأمان می‌خواهیم و تعادل در آن نقش اساسی دارد و باید به بینش و عمق نگاه برسیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای پیروزی در این جنگ رسانه باید ذهن خود را ارتقا دهیم و به درجه ذهن خردمند برسیم تا بتوانیم ملکه باشیم و دچار اقناع ویترینی نشویم تا بتوانیم بر دیگران نیز تاثیر داشته باشیم.

انتهای خبر/۱۴۰۴

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان