۰۳/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۱۵ یکشنبه

صبح قزوین خودداری از ذبح دام در معابر عمومی
کد خبر: ۳۶۸۷۲۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۲۰ ساعت: ۹:۵۵ ↗ لینک کوتاه

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین تاکید کرد:

خودداری از ذبح دام در معابر عمومی

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: توصیه می‌شود از کشتار دام در معابر عمومی خودداری شود زیرا خونی که جاری می‌شود برای فردی که ذبح دام را انجام می‌دهد و هم برای کسانی که در آن مکان حضور دارند ممکن است به لحاظ ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تهدیدکننده باشد.

خودداری از ذبح دام در معابر عمومی
امیر جوادی در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به اجرای طرح فراگیر نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در ایام محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا اظهار کرد: در مناسبت‌هایی مثل عید قربان، عاشورا و تاسوعای حسینی که ذبح دام افزایش پیدا می‌کند عمدتاً تمهیدات ویژه‌ای از سوی اداره کل دامپزشکی استان برای نظارت بهداشتی و شرعی اندیشیده می‌شود.

وی افزود: در ماه محرم و به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا جلساتی با ذابحین دام‌ها برگزار شده و مباحث شرعی توسط نماینده ولی‌فقیه در اداره کل دامپزشکی استان و مباحث مربوط به نظارت بهداشتی هم توسط همکاران دامپزشکی یادآوری و تاکید می‌شود.

خودداری از کشتار دام در معابر عمومی

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: همچنین در مکان‌هایی که تعداد ذبح دام زیاد است همانند بقاع متبرکه، تکایا و مساجد همکاران ما حضور یافته و در آنجا مستقر می‌شوند و نظارت‌های بهداشتی را انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: عمده فعالیت ما در ایام محرم با مباحث مربوط به عید قربان متفاوت است زیرا در این ایام، مکانی تحت عنوان قربانگاه تعریف نمی‌شود و بیشتر ذبح‌ها در جلوی دسته‌جات عزاداری بنا بر نذرهای افراد یا در مساجد و اماکن مذهبی صورت می‌گیرد.

جوادی خاطرنشان کرد: در این ایام معمولاً کسی در منزل ذبح دام انجام نمی‌دهد اما اگر موردی وجود داشته باشد در صورت تماس با واحد مربوطه در اداره دامپزشکی استان قزوین، اقدامات لازم جهت رعایت دستورالعمل‌های شرعی و بهداشتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به دستورالعمل‌های بهداشتی و شرعی در مورد ذبح دام بیان کرد: به طور کلی تاکید ما ذبح دام در کشتارگاه است.

استقرار اکیپ‌های ثابت و سیار برای نظارت بهداشتی و شرعی ذبح‌ دام‌ها

این مسئول خاطرنشان کرد: براساس فعالیت‌‌هایی که در دستور کار اداره دامپزشکی استان قرار دارد اکیپ‌های نظارتی ثابت و سیار در روزهای تاسوعا و عاشورا پیش‌بینی می‌شود به طور مثال در مراسم عزاداری شب تاسوعا در امامزاده سلطان سید محمد(ع) قزوین، چند نفر از همکاران ما برای مباحث نظارت بهداشتی و شرعی ذبح‌ دام مستقر هستند.

وی در پایان تاکید کرد: توصیه می‌شود از کشتار دام در معابر عمومی خودداری شود زیرا خونی که جاری می‌شود برای فردی که ذبح دام را انجام می‌دهد و هم برای کسانی که در آن مکان حضور دارند ممکن است به لحاظ ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تهدیدکننده باشد.

انتهای خبر/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان