۱۶/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ پنج‌شنبه

صبح قزوین روز چهارم محرم و اصحاب کربلا
کد خبر: ۳۶۸۷۲۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۲۰ ساعت: ۱۰:۳۶ ↗ لینک کوتاه

روز چهارم محرم و اصحاب کربلا

شب و روز چهارم محرم را به اشخاصی چون حر بن یزید ریاحی، زهیر بن قین، حبیب بن مظاهر، طفلان حضرت زینب (س) و طفلان مسلم نسبت داده‌اند.

روز چهارم محرم و اصحاب کربلا
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، روز چهارم محرم سال 1446 هجری قمری مصادف با 20 تیرماه سال 1403 است. شب و روز چهارم محرم را به اشخاصی چون حر بن یزید ریاحی، زهیر بن قین، حبیب بن مظاهر، طفلان حضرت زینب (س) و طفلان مسلم نسبت داده‌اند.
 
حر بن یزید ریاحی 

حُرّ بْن یَزید ریاحی، از فرماندهان نظامی کوفه که پیش از واقعه عاشورا مأموریت یافت با سپاه هزار نفری، مانع حرکت امام حسین(ع) به سوی کوفه و نیز بازگشت او شود. حر در روز عاشورا، به سپاه امام حسین(ع) پیوست و در دفاع از او جنگید و به شهادت رسید. حر به سبب توبه و پیوستنش به امام ، نزد شیعیان احترام خاص دارد. شیعیان حر را نماد امید به قبولی توبه و رستگاری بعد از آن می‌دانند.حضرت حر هیچ‌گاه به امام حسین(ع) توهین نکرد و این ادب او بود که مسبب توبه و هدایت او شد.
 
درباره نسل حرّ نیز اشاراتی در دست است. در طول تاریخ، دو خاندان به حر منسوب بوده‌اند: خاندان مستوفیان قزوین که حمدالله مستوفی تاریخ نگار مشهور از ایشان است و آل حر در منطقه جبل عامل لبنان که یکی از مشهور‌ترین ایشان، شیخ حر عاملی، صاحب کتاب مشهور وسائل الشیعه است.
 
حبیب بن مظاهر 

حَبیب بن مُظاهِر اَسَدی از شهدای کربلا است. حبیب از قبیله بنی‌اسد و از اصحاب خاص حضرت علی(ع) بود. او از کسانی بود که پس از مرگ معاویه به امام حسین(ع) برای رفتن به کوفه نامه نوشتند. پس از شهادت مسلم، حبیب مخفیانه از کوفه خارج شد و خود را به امام حسین رساند و در روز عاشورا در کربلا به شهادت رسید.
 
 گفت‌وگویی از او و میثم تمار سال‌های پیش از واقعه کربلا نقل شده است که هر یک نحوه شهادت دیگری را پیشگویی کرده‌اند. در شب عاشورا، نافع بن هلال، حبیب را از نگرانی زینب دختر امام علی(ع)، درباره وفاداری یاران امام باخبر کرد. نافع و حبیب، اصحاب امام حسین را گرد آوردند و همگی نزد امام رفتند و اعلان کردند که تا آخرین قطره خون خود از خاندان پیامبر(ص) حمایت خواهند کرد.
 
زهیر بن قین

زُهَیر بن قَین بَجَلی از شهدای کربلا و از بزرگان قبیله بجیله؛ او عثمانی مذهب بود ولی پس از ملاقات با امام حسین(ع) چند روز قبل از واقعه کربلا، به او پیوست و در روز عاشورا به شهادت رسید. وی از مردان شریف و شجاع شهر کوفه و قوم خود شمرده می‌شد و به واسطه حضور در جنگ‌ها و فتوحات بسیار، جایگاه رفیعی به دست آورده بود.
 
زمان نماز ظهر وقتی امام(ع) همراه جمعی از یارانش، به نماز خوف ایستادند، زهیر بن قین و سعید بن عبدالله حنفی در برابر امام(ع) و حدود نیمی از یاران آن حضرت(ع) ایستادند تا از نمازگزاران در برابر حملات دشمن محافظت کنند. آنان خود را سپر تیرها و هجمه‌های دشمنان قرار می‌دادند تا این که نماز امام(ع) و یارانش اقامه شد.
 
 
طفلان حضرت زینب (س)

حضرت زینب (س) در سال 17 هجری قمری با عبدالله بن جعفر طیار ازدواج کرد و از وی چهار پسر به نام‌های: علی، عون، عباس، محمد؛ و یک دختر به نام ام کلثوم داشت. عون و محمد، در واقعه کربلا به شهادت رسیدند.
 
در روز عاشورا، وقتی نوبت به جوانان بنی‌هاشم رسید، فرزندان زینب کبری (س) نیز خود را آماده حضور در میدان نبرد کردند.گفته شده زینب کبری (س) ، دو فرزند خود را مهیای نبرد کرد و به آنها تعلیم داد که اگر با امتناع آن حضرت مواجه شدید، کما اینکه آن مظلوم حتی غلام سیاه را از قتال بر حذر می‌داشت، دایی خود را به مادرش فاطمه (س) قسم دهید تا اجازه میدان رفتن بگیرید.
 
 
انتهای خبر /3000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان