۰۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ یکشنبه

صبح قزوین تحلیلی بر مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۸۷۰۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۱۹ ساعت: ۸:۴۸ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با کارشناس سیاسی بررسی شد:

تحلیلی بر مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۳

کارشناس سیاسی گفت: کاهش یا افزایش مشارکت مردم در انتخابات‌های مختلف به متغیرهایی از جمله شرایط اقتصادی و عملکرد دولت‌ها در این زمینه مرتبط است و لذا مردم تحت هر شرایطی چارچوب‌های نظام را قبول دارند و پای آن ایستاده‌اند.

تحلیلی بر مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۳
ابوالفضل معصومی‌فر در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با تحلیلی بر مشارکت مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: هجمه علیه انتخابات و ناامید کردن مردم از حضور در این عرصه کار جدیدی نیست و دشمنان قسم خورده انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا در پی کارشکنی‌ها بودند.

وی افزود: آمریکا و اذناب آنها در داخل کشور به انواع مختلف از تحریم اقتصادی تا مسائل فرهنگی اجتماعی همواره درصدد هستند تا مردم را از آینده خود ناامید کنند؛ اما به گواه آمار و ارقام میزان مشارکت در انتخابات‌های مختلف همواره دشمنان ناکام ماندند.

کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: شاید برخی از مردم تصور کنند که مشارکت در حد 50 درصدی به نوعی موفقیت برای دشمنان تلقی شود اما واقعیت این نیست چون از اولین انتخاباتی که در بهمن سال 1358 انجام شد تا آخرین انتخابات در 15 تیرماه 1403 میزان مشارکت مردم در انتخابات همواره یک نوسان مشخصی داشته و ثابت نبوده است.

مشارکت در انتخابات‌های ایران بیش از کشورهای آمریکایی و اروپایی است

معصومی‌فر ادامه داد: ما بیش‌ترین میزان مشارکت را در سال 88 با 85 درصد و کم‌ترین مشارکت را در خرداد سال 72 با 50 درصد داشتیم که میانگین آنها حدود 60 درصد می‌شود و از مشارکت بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی خیلی بیش‌تر است.

وی اضافه کرد: اینگونه نیست که تصور کنیم چون مشارکت مردم کاهش پیدا کرده به مفهوم عدم اعتماد عموم مردم به حاکمیت و نظام است؛ ما در همین انتخابات گذشته در مرحله اول میزان مشارکت 40 درصد بود اما با یک پیام مقام معظم رهبری، در مرحله دوم این میزان تا 50 درصد افزایش یافت یعنی 10 درصد رشد داشت که این بسیار بی‌سابقه است و ما معمولا در مرحله دوم انتخابات کاهش میزان مشارکت داریم.

این تحلیلگر سیاسی ابراز کرد: بهتر است نگاهی به میزان مشارکت در ادوار مختلف داشته باشیم؛ این کاهش یا افزایش مشارکت یا به تعبیر دیگر نوسان مشارکت در ادوار مختلف دلایل متعدد و مختلفی دارد که از نگاه من بیش‌ترین دلیل مربوط به وضعیت معیشتی و اوضاع اقتصاد خانوارهاست.

معصومی‌فر بیان کرد: باتوجه به تنگناهای اقتصادی که در کشور داریم و بیش‌تر هم برمی‌گردد به تحریم‌های ظالمانه دشمن، در برخی ادوار شاهد کاهش مشارکت در انتخابات هستیم اما به معنای ناامیدی و سلب اعتماد از نظام نیست بلکه نارضایتی از عملکرد برخی دولت‌ها به ویژه در بخش اقتصادی را نشان می‌دهد.

نرخ تورم دولت رفسنجانی و کاهش مشارکت در انتخابات

وی ادامه داد: شاهد این مثال افزایش نرخ تورم در اوایل دهه 70 است؛ در انتخابات سال 1372 مردم کم‌ترین میزان مشارکت را در انتخابات ریاست جمهوری دوره ششم با50/ 6 درصد داشتند که البته به استثنای انتخابات 1400، کم‌ترین مشارکت را در سال 72 داشتیم.

معصومی‌فر افزود: مشارکت پایین به دلیل اعمال سیاست‌های تعدیل اقتصادی توسط دولت آقای هاشمی رفسنجانی بود لذا مردم بیش‌ترین نرخ تورم و فشار اقتصادی را تحمل می‌کردند و مردم از عملکرد این دولت ناراضی بودند که کم‌ترین مشارکت را داشتند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: در انتخابات سال 1400 یعنی پایان دولت آقای روحانی، بالاترین نرخ تورم را شاهد بودیم که کم‌ترین میزان مشارکت یعنی 48/8 درصد که از مشارکت سال 72 هم پایین‌تر بود.

وی تصریح کرد: در انتخابات 1403 هم با وجود اینکه شرایط اقتصادی کشور نسبت به دهه 90 بهبود پیدا کرده ولی همچنان تورم بالای 34 الی 35 درصد را داریم که عمدتاً ناشی از بار سنگین بدهی‌های منتقل شده از دولت روحانی به دولت آقای رئیسی است.

کارشناس سیاسی افزود: یقیناً اگر چنین فشار اقتصادی در سایر کشورها اتفاق می‌افتاد ما شاهد مشارکت مردم در انتخابات نبودیم اما این حضور مردم نشان‌دهنده امیدواری، صبوری و اعتماد آنها به نظام است.

معصومی‌فر گفت: به هر حال ما در شرایط عادی نیستیم و کشور در آماج هجمه دشمنان در عرصه بین‌المللی و داخلی است اما مردم در صحنه هستند و همیشه از نظام پشتیبانی کردند و مشارکت 50 درصدی در شرایط کنونی کشور در واقع یک موفقیت کامل در مقابل هجمه دشمن است؛ چیزی که خود دشمنان هم به آن اعتقاد دارند و به زعم تحلیلگران غربی علی‌رغم ابزارهای مختلفی که برای ناامیدی ملت ایران و براندازی نظام به کار گرفته شده اما این مردم به آرمان‌های نظام پایبند هستند.

انتهای خبر/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان