۰۳/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۱۵ یکشنبه

صبح قزوین علائم و راهکار پیشگیری از ابتلاء به «تب دنگی»
کد خبر: ۳۶۸۶۹۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۳۱ ساعت: ۱۰:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت تشریح کرد؛

علائم و راهکار پیشگیری از ابتلاء به «تب دنگی»

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان قزوین گفت: تب دنگی یا تب استخوان شکن یک بیماری ویروسی است که باعث بروز تب بالا و گاهی دردهای بسیار شدید استخوانی می‌شود که ممکن است بدون علامت یا با علائم خفیف باشد ولی در برخی افراد علائم با شدت بیشتری بروز می‌کند.

علائم و راهکار پیشگیری از ابتلاء به «تب دنگی»
هادی باقری در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص عامل انتقال تب دنگی به انسان اظهار کرد: «آئدس» نام پشه‌ای است که به دلیل وجود بندهای سفید و مشکی بر روی بدن، تحت عنوان «ببر آسیایی» شناخته می‌شود و بیشتر در مناطق استوایی جهان به‌ ویژه آسیای جنوب شرقی دیده می‌شود.

وی افزود: پشه ماده آئدس در طول روز به ویژه نزدیک طلوع و غروب آفتاب، افراد را می‌گزد و خون‌خواری می‌کند و ممکن است در هر بار خون‌خواری چندین نفر را دچار گزش کند که این مسئله می‌تواند منجر به همه‌گیری انفجاری بیماری‌های منتقله از آن شود.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان قزوین تصریح کرد: نیش پشه آئدس می‌تواند منجر به انتقال چند بیماری از جمله تب دنگی یا تب استخوان‌شکن به انسان‌ها شود که مهم‌ترین اقدام جهت پیش‌گیری از ابتلاء  به این بیماری محافظت در مقابل گزش پشه است.

وی با اشاره به مهم‌ترین بیماری‌های منتقله از طریق پشه آئدس گفت: تب دنگ یا تب استخوان‌شکن، تب زیکا و بیماری چیکونگونیا «بیماری ناتوان‌کننده» از جمله مهمترین بیماری‌‌هایی است که از طریق پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود.

گسترش بیماری تب دنگی در مناطق گرم‌سیری و نیمه‌گرم‌سیری 

باقری خاطرنشان کرد: این بيماری طی دهه اخير در سراسر مناطق جهان به ويژه در مناطق گرمسيری و نيمه‌گرمسيری گسترش يافته است و هم‌اكنون در 126 كشور دنيا به ويژه امارات متحده عربی، مالزی، تايلند، افغانستان، پاكستان، هند، سنگاپور و عربستان «شهر جده» بومی شده است.

وی عنوان کرد: تب دنگ یا تب استخوان‌شکن یک بیماری ویروسی است که باعث بروز تب بالا و گاهی دردهای بسیار شدید استخوانی می‌شود که ممکن است بدون علامت یا با علائم خفیف باشد ولی در برخی افراد علائم با شدت بیشتری بروز می‌کند.


این مسئول در ادامه به علائم بیماری تب دنگی اشاره کرد و گفت: تب شدید و ناگهانی به همراه دو علامت از علائم شامل سردرد شديد اغلب در جلوی سر، درد پشت چشم‌ها كه با حركت چشم‌ها شدت پیدا می‌کند، درد شديد عضلانی و مفصلی به طوريكه از این بیماری تحت عنوان تب استخوان شکن نيز یاد می‌شود همچنین تهوع و استفراغ و بزرگی غدد لنفاوی از علائم این بیماری به شمار می‌آید.


وی تاکید کرد: این بیماری در صورت عدم مراجعه به موقع نزد پزشک یا تشخیص دیرهنگام، ممکن است منجر به بروز علائم شدید در بیمار و حتی مرگ فرد شود.

ضرورت آگاهی در مورد راه‌های پیشگیری از ابتلاء به این بیماری 

باقری بیان کرد: زباله‌ها و فاضلاب‌ها مهم‌ترين محل تكثير پشه آئدس در مناطق شهري است و این پشه برخلاف پشه معمول منازل، در تمام ساعات شبانه‌روز به خصوص نزدیک طلوع و غروب آفتاب می‌تواند خون‌خواری کند ضمن اینکه پشه‌های آئدس در داخل خانه‌ها، نقاط تاريک، پشت كمدها، زير تخت و فضاهای بسته استراحت مي‌كنند.

وی ادامه داد: این پشه در محل‌های تجمع آب تخم‌گذاری می‌کند، آب انبارها، مخازن و منابع آب، بشكه‌ها، كوزه‌ها، سطل‌ها، آب داخل كولرها، گلدان و زیرگلدانی يا آب داخل بطری‌های شكسته، قوطی‌های كنسرو، ظروف پلاستيكی، لاستیک‌های چرخ و غيره از جمله این محل‌ها است.

این مسئول در ادامه به راه‌های پیشگیری از این بیماری اشاره کرد و گفت: درب همه منابع آب و محل نگهداری آب هميشه بايد بسته باشد، زباله‌هایی كه امكان جمع شدن آب در آنها وجود دارد شامل بطری‌ها، كنسروها، لاستيک مستعمل، ظروف پلاستيكی و... معدوم شود.

وی اضافه کرد: تخليه آب وسايل خنك كننده مانند كولرها، منابع، كوزه‌ها، سطل‌ها، بشكه‌ها و غيره و جمع‌آوری صحيح زباله، برقراری سيستم‌های مناسب جمع‌آوری فاضلاب از دیگر راه‌های پیشگیری محسوب می‌شود.

باقری خاطرنشان کرد: همچنین وسايلی كه در آنها آب جمع می‌شود، به خصوص در داخل و نزديک به خانه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب دنگی باید جمع‌آوری و معدوم شود‌.

وی عنوان کرد: استفاده از لباس‌های پوشيده و آستين بلند، استفاده از دور كننده‌های حشرات به خصوص در كودكان و افراد مسن مانند استفاده از اسپری و قرص‌های حشره‌كش و به كاربردن پشه بندهای آغشته به سم در هنگام استراحت در طول شبانه‌روز از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان در پایان در خصوص روش درمان این بیماری گفت: درمان ضدويروس اختصاصی تاكنون شناخته نشده است و اصول درمان شامل درمان نگهدارنده با محاسبه دقيق و تجويز مايعات مناسب با كنترل دقيق دفع ادرار و وزن بيمار است، همچنین در صورت لزوم فرآورده‌های خونی تجويز می‌شود.

انتهای خبر/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان