۰۳/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۱۵ یکشنبه

صبح قزوین واکسینه بیش از ۴۸۰۰ قلاده سگ در قزوین علیه بیماری هاری
کد خبر: ۳۶۸۶۸۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۱۷ ساعت: ۱۱:۱۲ ↗ لینک کوتاه

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین خبر داد:

واکسینه بیش از ۴۸۰۰ قلاده سگ در قزوین علیه بیماری هاری

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴ هزار و ۸۵۲ قلاده سگ برای پیشگیری از بیماری هاری واکسینه شدند.

واکسینه بیش از ۴۸۰۰ قلاده سگ در قزوین علیه بیماری هاری
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در سال‌های اخیر علاقه و گرایش مردم برای نگهداری از حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه افزایش یافته و این موضوع را می‌توان به وضوح در معابر عابر پیاده و پارک‌های سطح شهر مشاهده کرد.

از سوی دیگر تعدادی از مردم در روستاها یا دامداری‌ها و واحدهای پرورش طیور ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با دام و طیور دارند.

براین اساس ضرورت دارد تا افراد با شیوه درست مراقبت و نگهداری از حیوانات خانگی همچنین دام‌ها و طیور جهت جلوگیری از بروز مشکلاتی از قبیل ابتلا به بیماری و روش‌های رایج آلودگی افراد به میکروب‌هایی که می‌تواند منجر به بیماری‌های مشترم بین انسان و دام شود، صورت بگیرد چراکه برخی از بیماری‌ها از جمله هاری در صورت عدم مداخله پیشگیرانه و پزشکی به موقع منجر به فوت شخص می‌شود.

با توجه به اهمیت آگاهی مردم در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام روز 15 تیر ماه با عنوان روز جهانی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نام‌گذاری شده است و اداره‌کل دامپزشکی هم همواره با رصد و بررسی‌های مداوم اقداماتی را در طول سال با محوریت این موضوع انجام می‌دهد.

امیر جوادی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اظهار کرد: قسمت عمده‌ای از بیماری‌های واگیردار با عوامل عفونی، زئونوز بوده، به طوریکه بالغ بر 200 نوع بیماری زئونوز وجود دارد که مشترک بین انسان و دام است.

وی افزود: برخی از بیماری‌های زئونوز که دامنه گسترش و تلفات بالایی دارد، قابلیت پیشگیری کامل با انجام واکسیناسیون در دام یا انسان را دارد.

افزایش بیماری‌های زئونوز طی سال‌های اخیر

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: طی چند دهه اخیر تعداد بیماری‌های زئونوز افزایش پیدا کرده و این در حالی است که بالغ بر 75 تا 80 درصد بیماری‌های نوپدید یا بازپدید از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

وی خاطرنشان کرد: از جمله بیماری‌های نوپدید اخیر که ثابت شده است، می‌توان به بیماری کرونا، مرس و تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یا سی‌سی‌اچ‌اف اشاره کرد که جزو بیماری‌های مشترک بوده و به مرور با تغییرات آب و هوایی و اقلیمی افزایش پیدا می‌کند.

جوادی عنوان کرد: شاهد هستیم تعدادی از بیماری‌هایی هم که زمانی با واکسیناسیون یا به کمک داروهایی از قبیل آنتی‌بیوتیک‌ها کنترل شده بود حتی در کشورهای پیشرفته و اروپایی دوباره ظاهر می‌شوند و خسارات و تلفاتی را به دنبال دارد.

بیماری هاری در انسان 100 درصد کشنده است

وی ادامه داد: از طرفی دیگر تعدادی از بیماری‌ها از قرون گذشته تاکنون با خسارات سنگین در انسان و گاهی در دام با تلفات 100 درصدی همراه است که نوع بارز آن بیماری هاری است که در انسان تقریبا می‌توان گفت 100 درصد تلفات می‌دهد.

این مسئول بیان کرد: کیست هیداتیک هم از جمله بیماری‌هایی است که با وجود پیشرفت‌های علمی رخ داده، همچنان افرادی در کشور و حتی در استان قزوین درگیر این بیماری هستند که مخزن اصلی ابتلا به آن، حیوانان گوشتخوار به ویژه سگ است.

وی خاطرنشان کرد: همه موارد ذکر شده باعث شده که سازمان جهانی بهداشت دام، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت با هم اقداماتی را برای مقابله با بیماری‌های زئونوز یا مشترک بین انسان و دام انجام دهند.

جوادی در ادامه توضیح داد: علاوه بر موارد یاد شده تعدادی از بیماری‌ها از طریق غذا انتقال پیدا می‌کنند و دام از طریق آلوده کردن غذا به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث بیماری در انسان می‌شود مثل سالمونلا که در سطح دنیا میزان وقوع بالایی داشته و عوارض بسیار شدیدی هم می‌تواند به دنبال داشته باشد یا بیماری‌های کمپیلوباکتر و لیستریا که در صورت ابتلا تبعات سنگینی دارند.
 

تب‌مالت یا بروسلوز یک بیماری هزار چهره در انسان است

وی تصریح کرد: دو بیماری مشترک مهم دیگری که دامپزشکی در مسیر کنترل آن بسیار تاثیرگذار بوده، بیماری سل و تب‌مالت است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین عنوان کرد: امروزه با وجود شناسایی آنتی‌بیوتیک‌های جدید و روش‌های درمانی مختلف همچنان شاهد هستیم که بیماری سل در دنیا همچنان تلفات انسانی می‌دهد و یکی از عوامل آن دام به ویژه گاو است.

وی ادامه داد: بیماری تب‌مالت یا بروسلوز یک بیماری هزار چهره در انسان است که از سال‌های گذشته شناسایی شده و از دام به انسان منتقل می‌شود و فرد را با مشکلات پیچیده‌ای از دردهای ناحیه کمر گرفته تا حتی تاثیر آن در میزان خودکشی در انسان، فراموشی و بسیاری از موارد دیگر درگیر می‌کند.

آموزش و واکسیناسیون دو رکن اصلی در روش‌های کنترلی

جوادی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بیماری مشترک بین انسان و دام به لحاظ میزان بالای خسارت و تلفات 100 درصدی، بیماری هاری است همچنین تب‌مالت، سل و تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یا سی‌سی‌اچ‌اف است که متاسفانه بیماری سی‌سی‌اچ‌اف در صورت ابتلا تا 50 درصد تلفات می‌دهد به ویژه اگر درمان به موقع در انسان صورت نگیرد منجر به فوت بیمار می‌شود.

وی عنوان کرد: روش‌های کنترلی دو رکن اصلی دارد که یکی بحث‌های آموزشی و دیگری واکسیناسیون یا پایش‌هایی است که منجر به حذف دام یعنی انتقال دام به کشتارگاه می‌شود و در واقع اداره دامپزشکی در جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام‌ها اقداماتی را در دستور کار سالانه خود قرار داده است.

این مسئول گفت: انجام واکسیناسیون در مورد پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری، سالانه انجام می‌شود و در این راستا سگ‌های نگهبان و صاحب‌دار واکسینه می‌شوند و در مورد بیماری تب‌مالت هم واکسیناسیون و پایش به صورت همزمان توسط همکاران ما در اداره کل دامپزشکی استان قزوین انجام می‌شود.

سم‌پاشی حدود 520 هزار مترمربع از جایگاه‌های دام در سطح استان

وی با اشاره به گزارش عملکرد واکسیناسیون انجام شده در استان قزوین از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴ هزار و ۸۵۲ قلاده سگ برای پیشگیری از بیماری هاری، بیماری بروسلوز دام سبک ۱۳۲ هزار و ۷۴۸ راس دام، بروسلوز گاو ۱۰ هزار و ۲۶۷ دام و گوساله ۷ هزار و ۱۹۰ دام واکسیناسیون شدند.

جوادی در پایان بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در بحث پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، انجام سمپاشی بدن دام برای ۱۱۳ هزار و ۸۵۰ دام سبک و ۶ هزار و ۳۹۵ دام سنگین و همچنین سمپاشی جایگاه دام برای ۵۱۹ هزار و ۹۰۰ متر‌مربع در سطح استان قزوین انجام شده است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان