۲۹/ذو الحجة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۴/۱۵ جمعه

صبح قزوین جنایات غزه قابی واقعی از حقوق بشر آمریکایی
کد خبر: ۳۶۸۶۲۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۱۲ ساعت: ۱۳:۷ ↗ لینک کوتاه

عضو هیات علمی دانشگاه‌ بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین مطرح کرد:

جنایات غزه قابی واقعی از حقوق بشر آمریکایی

عضو هیات علمی دانشگاه‌ بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: حقوق بشر و آن چیزی که از آن به عنوان حقوق بشر آمریکایی تعبیر می‌شود، به تمام معنا با حقوق واقعی بشر در تعارض است، آمریکا هم در حوزه سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی خود محکوم به عدم رعایت حقوق بشر است.

جنایات غزه قابی واقعی از حقوق بشر آمریکایی
وحید رنجبرحیدری در گفتگو با خبرنگار سیاسی «صبح قزوین»، با اشاره به پیشینه حقوق بشر در دنیا اظهار کرد: حقوق بشر مسئله ذاتی است و از ابتدای شکل‌گیری جوامع بشری وجود داشته است.

وی افزود: حقوق بشر و آن چیزی که از آن به عنوان حقوق بشر آمریکایی تعبیر می‌شود، به تمام معنا با حقوق واقعی بشر در تعارض است، آمریکا هم در حوزه سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی خود محکوم به عدم رعایت حقوق بشر است.

عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: از زمان کشف آمریکا تا به امروز جامعه آمریکایی در درون خود دچار تعارضات گوناگونی از حقوق بشری است؛ کشوری که دم از آزادی و عدالت اجتماعی می‌زند، خود دچار تبعیض‌نژادی شدیدی شده است.

وی ادامه داد: تاریخ گواه رفتارهای تبعیض‌آمیز آمریکایی‌ها و سفیدپوستان علیه اقلیت‌های بومی رنگین‌پوست و سیاه‌پوست است، سفیدپوستان بریتانیایی که خود را آقا و سرور می‌دانند و با سیاه‌پوستان به عنوان برده رفتار می‌کنند، تاجایی که آنان را به قتل رسانده و کسی به آنان معترض نمی‌شود.

رنجبرحیدری خشونت و تشدید سلاح شخصی را یکی‌دیگر از مصادیق حقوق‌بشر آمریکایی دانست و بیان کرد: میزان قتلی که در مدارس و معابر آمریکا توسط شهروندان اتفاق می‌افتد با هیچ‌جای دنیا همخوانی ندارد، اگر در هر کشوری این میزان از قتل و خشونت اتفاق می‌افتاد، قطعاً بیانیه‌ها صادر و به شدت محکوم می‌شدند.

وی تاکید کرد: در آمریکا مدعی حقوق بشر حتی حقوق شهروندی رعایت نمی‌شود، به بهانه سود کارخانه‌های اسلحه‌سازی، سلاح مانند نقل و نبات در دست جوانان و نوجوانان قرار می‌گیرد و شهروندان امنیت جانی ندارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به رفتار خشونت‌آمیز دولت آمریکا با دانشجویان و بدنه روشنفکر اظهار کرد: برخوردهای خشن و ضدحقوق بشری با دانشجویان آگاه آمریکایی و دیگر کشورهای اروپایی در فضای دانشگاه تناقضی آشکار ‌است که نه تنها جوامع بین‌المللی را به حرکت وا‌نمی‌دارد، بلکه در برابر این جنایات سکوت هم می‌کنند.

 آمریکا در تمام جنگ‌های منطقه دست دارد

رنجبر حیدری بیان کرد: در حوزه سیاست خارجی و برخورد آمریکا با دیگر کشورها نیز تناقضات آشکاری از ادعای حقوق بشری آنان دیده می‌شود، از زمان جنگ جهانی دوم و ورود آمریکا به میدان جنگ نقض حقوق بشر در حملات نظامی آنان به دیگر کشورها مشهود است.

وی افزود: حمایت آمریکا از گروه‌های تکفیری و تروریستی، موضوع یمن، حمله به عراق، تصرف افغانستان، جنگ ویتنام، حمایت آشکار از رژیم منحوس صهیونیستی و خلق جنایات بی‌نظیر در کشورهای گوناگون بر کسی پوشیده نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با اشاره به دست داشتن آمریکا در ترورهای اوایل انقلاب اسلامی و بعد از آن اظهار کرد: ترور شهید رجایی رئیس جمهور ایران و شهادت اعضای شورای عالی امنیت ملی در دفتر نخست وزیری، شهادت حاج قاسم سلیمانی و ده‌ها حملات تروریستی با حمایت آمریکا صورت گرفته، بدون اینکه از طرف سازمان ملل محکوم باشد.

وی افزود: آمریکا بعد از جنگ جهانی اول پیشنهاد تشکیل «جامعه ملل» را داد، اما به دلیل سخت‌گیری‌هایی و موانعی که این سازمان می‌توانست ایجاد کند خودش عضو آن نشد و کم‌کم با فروپاشی این سازمان بعد از جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد توسط فاتحان جنگ ایجاد شد.

حق «وتو» مصداقی بارز در حقوق بشر آمریکایی

رنجبرحیدری خاطرنشان کرد: ایجاد حق «وتو» برای موسسان و فاتحان جنگ جهانی دوم در سازمان ملل، این سازمان را به منظور حمایت از کشورها و در راستای حقوق بشر بنا نهاده شده را از ماهیت اصلی خود دور کرده است و عملاً کارکرد اصلی خود را از دست داده است.

وی ادامه داد: شورای امنیت تحت شعاع حق «وتو» پنج کشور قرار دارد، مسائل گوناگونی که در کشورها به وجود می‌آید، اگر به مذاق این چند کشور خوش بیاید با آن همراه و اگر خوش نیاید آن را وتو و با قطعنامه و ایجاد اهرم تحریمی آن را نقره‌داغ می‌کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورهای منطقه و ایران بیان کرد: براساس فصل ششم و هفتم منشور ملل متحد، شورای امنیت با ایجاد مانع و توصیه به دنبال برای حل وفصل اختلافات یا وضعیتی که صلح جهانی را تهدید می‌کند، باشد.

وی ادامه داد: اهرم تحریم یکی از موانعی است که شورای امنیت برای کشورهایی که با آنها همراه نیستند، وضع می‌کند؛ با وجود اینکه تحریم‌ها عمدتاً اقتصادی بوده و به لحاظ حقوق بشر نباید مانعی برای دستیابی انسان‌ها به غذا و دارو وجود داشته باشد، اما شاهدیم که کشور ما با انواع و اقسام تحریم‌های دارویی و غذایی مواجه است که یکی‌دیگر از مصدایق بارز نقض حقوق بشر است.

وی تاکید کرد: روزانه شاهد نقض آشکار حقوق بشر در کشورهای مدعی هستیم، بدون اینکه واکنشی از سوی سازمان ملل نشان داده شود، اما اگر یک دهم این اتفاقات در ایران و سایر کشورهای غیرهمسو با آمریکا اتفاق بیافتد، سریع نماینده سازمان ملل حضور پیدا کرده و آن را محکوم می‌کند.

رنجبرحیدری در پایان گفت: ما مدعی حقوق بشر هستیم، چرا که ایران از قبل از ظهور اسلام منشور حقوق بشر کوروش را داشته و آموزه‌های اسلامی نیز سراسر بر حقوق انسان‌ها تاکید می‌کند، لذا به لحاظ تقدم و سبقه تمدنی این ما هستیم که می‌توانیم مدعی باشیم.
 
انتهای خبر/2001
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان