۲۲/ذو الحجة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۴/۰۸ جمعه

صبح قزوین «شهید چمران» استادی در تراز انقلاب با لباس رزم
کد خبر: ۳۶۸۵۲۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۲ ساعت: ۹:۳۷ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

«شهید چمران» استادی در تراز انقلاب با لباس رزم

تعدادی از اساتید استان قزوین به بیان ویژگی‌های بارز شهید چمران به عنوان استاد تراز انقلاب اسلامی و مجاهد راه خدا پرداختند.

«شهید چمران» استادی در تراز انقلاب با لباس رزم
به گزارش خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، شهید چمران از چهره‌های تکرارنشدنی در عرصه علم و جهاد است که خالصانه عمر با برکت خود را در مسیر اعتلای دین اسلام و انقلاب و کشور صرف کرد و در نهایت بالاترین مزد مجاهدت‌های خود یعنی شهادت را دریافت کرد. تعدادی از استاتید به بیان ویژگی‌های این شهید والا مقام پرداختند.



حمیدرضا مشهدی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، با اشاره به تحصیل شهید چمران در دانشگاه آرکانزاس اظهار کرد: در سلسله‌ مراتب دانشگاهی به این صورت است که فرد وقتی جذب می‌شود ابتدا به عنوان استادیار و پس از طی مراحل علمی به سمت دانش‌یاری و پس از آن هم به سمت استاد تمام در می‌آید اما این نکته جالب است که دانشگاه، شهید چمران را از بدو کار برای استاد تمام در نظر گرفت که اتفاق کم‌نظیری است، علی‌رغم این شرایط، شهید چمران آن فضا را ترک کرد و به ایران آمد.
 
وی ادامه داد: شهید چمران زمانی وارد جنگ شد که به عنوان زیر دفاع منصوب شده بودند و به راحتی می‌توانستند در همان تهران بمانند و از دور جنگ را مدیریت کنند، اما در عرصه خدمت قدم نهادند و مصداق به کارگیری یافته‌های علمی در عرصه عمل را به نمایش گذاشتند.
 
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین اضافه کرد: شهید چمران ابداعات زیادی در جنگ داشت که برخی از آن‌ها بعد سال‌ها مورد استفاده قرار گرفت که یکی از یه کارها، اختراع ماشینی بود که بتواند از تپه بالا برود و بر روی ماسه‌ها حرکت کند.
 
مشهدی گفت: ساخت موشک زیرآبی هم یکی دیگر از اختراعات شهید چمران بود که سال‌ها مورد استفاده قرار گرفت، همچنین اولین حمله‌ای که در جنگ صورت گرفت و توانست تعدادی از تانک‌های دشمن را نابود کند توسط شهید چمران و تیمی که ایشان تربیت کرده بود انجام شد.
 
وی تاکید کرد: اولین و مهم‌ترین ویژگی شهید چمران این بود که ایشان تلاش بسیاری کردند تا علمشان را در عرصه عمل و برای خدمت به ملت به کار بگیرند و همه مردم ایران به نوعی از مزایای دانش وی بهره‌مند شدند.
 
مشهدی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های بارز دیگر شهید چمران ولایت‌مداری بود، ایشان چه وقتی که در لبنان و چه در ایران مشغول بودند هیچ‌گاه محبوبیت و موقعیت خوبشان برای وی وسوسه‌کننده نبود و ذره‌ای از خط ولایت کناره‌گیری نکرد.
وی با اشاره به زمان‌شناسی شهید چمران خاطرنشان کرد: شجاعت در روحیات شهید چمران دیده می‌شد، در محیط جنگی و شرایط خطر‌آفرین اولین نفر حضور داشتند و در همه عرصه‌ها با شجاعت و توانایی زیاد وارد می‌شدند.
 
شهید چمران یک چهره چندوجهی بود

مشهدی ادامه داد: شهید چمران یک چهره چندوجهی بود که در حوزه علمی، ولایت، شجاعت، بصیرت، تدبیراندیشی در نهایت است و این ویژگی‌ها از وی یک شخصیت بارز علمی، اجتماعی و فرهنگی ساخته است و هیچ کدام از این ویژگی‌ها باعث نشده بود ذره‌ای منیت و غرور در ایشان پدید آید.
 
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین بیان کرد: شهید چمران موفق شدند چه هنگامی که در ایران بودند و چه در لبنان، تربیت نیروهایی را به عهده بگیرند که از نظر نظامی، فنی، مذهبی و دینی به جایگاه‌هایی برسند که بتوانند پشتوانه‌ای محکم برای نظام خود باشند.
 
مشهدی اظهار کرد: اثرگذاری شهید چمران در بحث راه‌اندازی مهندسی جنگ در دوران دفاع مقدس و همچنین ورود فناوری به جنگ در شرایط تحریم جزو نکات برجسته‌ای است که می‌توان از تدبیراندیشی‌های این شهید نام برد.
 
اساتید افسران و فرماندهان جنگ نرم 
 
وی افزود: شهید چمران به این نتیجه رسیده بود که کلاس درس را رها و در عرصه جنگ خدمت بکنند، خوشبختانه جنگ نظامی کنار رفته، اما امروز جنگ شناختی که سخت‌تر و شدیدتر از جنگ نظامی است در کشور وجود دارد.
 
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان تشریح کرد: در این عرصه، نقش اساتید بسیار پررنگ‌تر و تاثیرگذارتر است لذا اساتید افسران و فرماندهان جنگ نرم هستند، مقابله با دشمن در این عرصه می‌تواند با امیدآفرینی اساتید در بین دانشجویان و جوانان صورت بگیرد.
 
مشهدی نقش اساتید را یکی از محوری‌ترین عوامل امیدآفرینی دانست و گفت: اکنون دست دشمن بر روی نقطه ناامیدکننده مردم است و دشمن به این نتیجه رسیده که این نظام از بیرون شکست ناپذیر است و دست به کار شده تا شاید بتواند از درون ضربه‌ای به آن بزند.
 
وی اضافه کرد: ناامیدی و مبهم جلوه دادن آینده از جمله برنامه‌های دشمن است که در این حیطه نقش اساتید برای تزریق امید به جوانان بسیار موثر است، همچنین اساتید با بیان مطالبات علمی و فرهنگی می‌توانند این موج را افزایش دهند.
 
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین ادامه داد: این امید آفرینی‌ها غیرواقعی نیست و اساتید می‌توانند با نشان دادن گوشه‌هایی از یافته‌های علمی کشور و آنچه ما در عرصه‌های مختلف به آن رسیدیم و تبیین گفتمان‌ها در کلاس‌های درس، این موج‌ مثبت را در بین جوانان افزایش دهند. 


شهید چمران استادی تراز در لباس رزم 


سید حسن مهدیخانی سروجهانی در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین»، اظهار کرد: شهید چمران در کنار تحصیلات خود که همیشه شاگرد ممتاز بود همواره در مبارزات سیاسی و همچنین جلسات دینی و مذهبی حضور داشتند، از جمله جلسات مرحوم آیت‌الله طالقانی در مسجد هدایت و جلسات فلسفه و منطق شهید مطهری که برگزار می‌شد.
 
وی افزود: شهید چمران زمانی که برای ادامه تحصیل به آمریکا عزیمت کردند در آنجا هم پایه‌گذار فعالیت‌های اسلامی گسترده‌ای بودند و ساماندهی مبارزات ضداستعماری و طاغوتی شاه را داشتند و در همان زمان شهید چمران وارد میدان شد و برای فراگیری فنون نظامی و جنگ‌های چریکی مدتی را در اروپا، الجزایر و مصر سپری کردند و در نهایت در مرز بین لبنان و اسرائیل اقامت یافتند و در مبارزه با اسرائیل ایفای نقش کردند.
 
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین اذعان کرد: پس از آنکه انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، شهید چمران با گروهی به ایران بازگشت و در پایه‌گذاری و تاسیس سپاه پاسداران نقش ایفا کرد، و پس از آنکه آتش فتنه تجزیه‌طلبان در مناطق مختلف از جمله کردستان شعله‌ور شد ایشان با سمت معاون نخست وزیری در لباس رزم عازم کردستان و بانه شد و در آنجا با سازماندهی نیروهای مردمی توانستند توطئه دشمنان را خنثی کنند.
 
معاون بازرسی و ارزیابی بسیج اساتید استان قزوین تشریح کرد: شهید چمران عاشق امام خمینی (ره) بود و همیشه با رهنمودهای ایشان پیش می‌رفت، این شهید مسئولیت ستاد جنگ‌های نامنظم را برعهده داشت و در برابر دشمن بعثی مبارزه کردد و در نهایت در همین مسیر که سرنوشت دلباختگان حضرت امام(ره) بود به مقام شهادت رسید.
 
مهدیخانی با تاکید بر ویژگی‌های شهید چمران گفت: یکی از ویژگی‌های بارز شهید چمران موقعیت‌شناسی بود، شهید چمران بنا بر ضرورت و اولویت، موقعیت‌ها را خوب می‌شناختند و در آنجا حضور پیدا کرده و ایفای نقش می‌کردند، شهید چمران هیچ‌گاه شیفته و فرهیخته نام، نشان، پست و مقام نشدند و با مدارجی که این شهید در عرصه علمی و سیاسی داشتند، هیچ‌گاه آن پاکی، سادگی و مردمی بودن را از خودشان دور نکرد.
 
وی ادامه داد: شهید چمران نهایت دلسوزی و انسان‌دوستی را داشت، همچنین این شهید در میدان مبارزه با دشمنان، چه استعمار و چه استبداد و در همه زمینه‌ها با شجاعت تمام و بدون ترس و واهمه‌ای برای مبارزه با دشمن می‌رفت.
 
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تصریح کرد: شهید چمران از کم‌ترین فرصت‌ها بیشترین استفاده‌ها را می‌کرد و لحظه‌ای دست از کار برنمی‌داشتند و همیشه در حال خواندن و نوشتن بودند حتی در بین جلسات زمان کوتاهی اگر فرصتی بود آن را برای خواندن و نوشتن و عبادت صرف می‌کرد. 
 
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: شهید چمران به کارهای خودش عشق می‌ورزید و عاشق تمام چیزهایی بود که بوی خدا در آن استشمام می‌شد، همان طور که خودشان گفتند به خاطر عشق خالصانه است که به دنیا بی‌اعتنا است.
 
وی با اشاره به مهم‌ترین دستاورد شهید چمران اذعان کرد: سرتاسر عمر شهید مصطفی چمران، پر از آثار و برکات بسیار ارزنده است، اما دستاورد مهمی که منحصر ایشان است؛ نقشی است که وی در لبنان ایفا کردند. 
 
مهدیخانی بیان کرد: این شهید با روشنگری دینی و تقویت روحیه مذهبی و مکتبی توانستنزبده‌ترین و شجاع‌ترین رزمندگان را تربیت کند که امروزه هم شاهد حضور فرزندان همان نسل هستیم که این روحیه مقاومت را بسط و توسعه دادند و در مبارزه با صهیونیسم نقش‌آفرینی می‌کنند.

اساتید نقش هدایتگری نسل جوان را بر عهده دارند
وی مخاطب اساتید را دانشجویان نسل جوان دانست و مطرح کرد: دانشجویان نسل جوان مخاطبان اساتید هستند، پس لازم است اساتید این جوان و دانشجو را مانند فرزند خود بپذیرد و به او عشق و محبت کند، البته در کنار دوست داشتن انسان‌ها تلاش و مجهز بودن به علم و آگاهی روز لازم است که از طریق آن می‌توان در عرصه‌های بین‌المللی و حتی در قلب سرزمین کفر اثرگذار بود.
 
این مسئول ابراز کرد: در کنار این عشق، محبت، علم و آگاهی، تعهد ایمانی هم بسیار حائز اهمیت است، این موضوع است که مسیر را در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی برای انسان روشن می‌سازد و به آن جهت می‌دهد.
 
مهدیخانی اظهار کرد: شهید چمران ایمان، علم و عشق را با هم در وجود خود داشت و همین ویژگی‌ها بود که ایشان را به عنوان یک الگوی بزرگ و استاد ترااز انقلاب اسلامی ماندگار کرده است.
 
وی افزود: بدیهی است که اساتید افزون بر آموزش تربیت‌گری، وظیفه هدایتگری و تربیت دانشجویان و نسل جوان را نیز بر عهده دارند، بنابراین مهم‌ترین نقش استادان تقویت هویت دینی و ملی دانشجویان است.
 
این استاد دانشگاه گفت: همچنین آشنا کردن دانشجویان با دستاوردهای علمی و ظرفیت‌های داخلی کشور و ارائه دانش بومی به دانشجویان می‌تواند باعث افزایش خودباوری و اعتماد به نفس در دانشجویان باشد.
 
جواد جوادی شریف در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین»، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر مصطفی چمران گفت: شهید فرهیخته دکتر چمران، عالمی است که در اوج توفیقات علمی در دانشگاه، بی‌درنگ آوازه و شهرت و مقام را رها می‌کند و به حکم تعهد به جبهه لبنان می‌رود.
 

وی عنوان کرد: شهید چمران از شهدای برجسته و شاخصی است که خدمات و حماسه‌‌آفرینی‌‌هایش به ایران اسلامی ختم نمی‌شود بلکه نقش تاثیرگذاری در اتحاد شیعیان لبنان در مبارزه با اسرائیل و شکل‌گیری گروه‌های فرهنگی و نظامی در جهت اعتلای گروه‌های شیعه این کشور داشته است.
 
جانشین بسیج اساتید استان قزوین ادامه داد: این دانشمند شهید در حوزه‌های علم، دانش، اخلاق و دین‌مداری سرآمد فرهیختگان است و مصداق دقیق و بارز استاد تراز انقلاب اسلامی به شمار می‌آید که بی‌تردید در جامعه امروز، والاترین الگو برای اساتید دانشگاه است.
 
 مطرح کرد: شهید چمران، عالمی بود که علم را وسیله‌ای برای خدمت به دین می‌دانست و به فرمایش امام خامنه‌ای فرزانه‌ای بود که در وجود خود تضادهای دروغین علم و ایمان، سنت، تجدد، علم و عمل را بی‌معنا کرده بود.

مسئولیت اساتید در عرصه علمی سخت‌تر می‌شود

جوادی تاکید کرد: مزین شدن روز بسیج اساتید به نام عالم عامل، مجاهد فرزانه و مروج دین و اخلاق، مسئولیت استادان محترم را سنگین‌تر می‌کند چرا که، در بزنگاهی سخت قرار داریم و اگر اندکی غفلت نماییم، سرمایه گرانبها نسل جوان در دالان‌های تاریک هجمه فرهنگی به تاراج خواهد رفت.
 
وی بیان کرد: بی‌شک فلسفه تشکیل بسیج که حضرت امام خمینی (ره) با اقتباس از قرآن کریم از آن به شجره طیبه تعبیر کردند که «اصلها ثابت و فرعها فی السماء» از طلوع انقلاب‌ اسلامی با جان‌فشانی در صحنه‌های داخلی، از کردستان تا گنبد و از خوزستان تا سيستان و بلوچستان به ویژه در هشت سال دفاع مقدس و بالاخره در عرصه جهان اسلام و در عراق و غرب آسیا نشان داد.
 
جانشین بسیج اساتید استان اخلاص را محور اصلی شخصیت این شهید دانست و ابراز کرد: تمام کارهای این شهید بر محور اخلاص بود، باید شاهد بود که این ندای دل‌نشین چگونه توانسته است با ایثار و شهادت، پرچم ولی‌عصر(عج) را در پهنه جهان اسلام به دست بگیرد و افتخار آفرینی نماید. 
 
جوادی تصریح کرد: امید است به میمنت این روز بزرگ که یادآور مجاهدت‌های شهدای دانشمند این مرز و بوم است و با همیاری و هم‌افزایی بیشتر، جبران کارهای برزمین‌مانده نماییم و با تربیت دانشجویان مؤمن و متعهد زمینه ایجاد دانشگاه اسلامی را در کنار حوزه‌های علمیه به‌ منظور گسترش فرهنگ ناب محمدی (ص) و زمینه‌‌ساز تمدن نوین اسلامی برای بشریت به ارمغان بیاورید.
 
 نسل جوان در معرض خطر یاس ناامیدی 
 
وی تشریح کرد: شهید چمران در تخصص خود جزو نفرات اول دانشگاه آمریکا بود و درخواست همکاری از سوی ناسا را رد کرد و خود را وقف خدمت به مسلمانان لبنان کرد و بعد از انقلاب هم در کشور حاضر شد و به عنوان یک رزمنده، یک مجاهد فی سبیل الله در عرصه‌های دفاعی و نظامی حضور یافت.
 
جانشین بسیج اساتید استان خاطرنشان کرد: بسیج اساتید به عنوان یک قشر هدایتگر می‌تواند نقش معلمی و تربیتی خود را به خوبی ایفا کند و بذر امید را در دل جوانان بکارد و این ظرفیت مهم و آینده‌ساز را در مسیر رشد و بالندگی کشور قرار دهند. 
 
جوادی یادآور شد: دشمن در این جنگ نابرابر به دنبال آن است تا با ایجاد شبهه و اغفال جوانان، بذر ناامیدی را در دل برخی از جوانان ما بکارد و آن‌ها را در مقابل داشته‌های خود و از جمله بزرگ‌ترین این داشته‌ها یعنی کشور و دین قرار دهد، لذا در این شرایط بسیج اساتید باید نسبت به آگاه کردن جوانان اقدام کنند. 
 
وی افزود: امروز ایران در بسیاری از حوزه‌ها و از جمله در عرصه علمی به عنوان یکی از کشور‌های مهم دنیا مطرح شده و همین مسئله هم دشمن را ترسانده است و می‌خواهد با برهم زدن آرامش و نظم دانشگاه‌ها جلوی رشد و پیشرفت جوانان را بگیرد. 
 
جانشین بسیج اساتید استان گفت: اگر اساتید بتوانند این نقش‌ها را ایفا کند، رسالت تاریخی خود را در این برهه زمانی انجام داده و در راه شهید چمران قدم برداشته است. 
 
انتهای خبر/۲۰۰۵
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان