۲۴/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۶ جمعه

صبح قزوین بیش از ۱۲۹ هزار هکتار از اراضی قزوین حفاظت‌شده است
کد خبر: ۳۶۸۴۸۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۴/۲۰ ساعت: ۷:۱۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل قزوین:

بیش از ۱۲۹ هزار هکتار از اراضی قزوین حفاظت‌شده است

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل استان قزوین گفت: در استان قزوین سه منطقه حفاظت شده باشگل، الموت و طارم سفلی با مساحت ۱۲۹ هزار و ۴۷۲ هکتار و چهار منطقه شکار ممنوع؛ الموت شرقی، الموت غربی، آوج و اله‌آباد با مساحت ۳۳۵ هزار و ۸۵۲ هکتار به عنوان مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد.

بیش از ۱۲۹ هزار هکتار از اراضی قزوین حفاظت‌شده است
سیاوش رضازاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبر تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص اهمیت گونه‌های گیاهی و جانوری اظهار کرد: گیاهان و جانوران بخشی از زنجیره غذایی و چرخه انتقال انرژی بر روی کره زمین هستند و بدون آن‌ها حیات بر کره زمین غیرممکن خواهد بود. 
 
وی افزود: حضور هر یک از گونه‌های گیاهی و جانوری، دارای حکمت و نقشی در تداوم حیات است که جنبه‌های بسیاری از آن‌ها برای انسان‌ها ناشناخته است. ارزش وجودی حیات‌ وحش اعم از گیاهی و جانوری بی‌پایان و غیرقابل برآورد پولی است زیرا خدماتی که این گونه‌ها برای بشریت و تداوم حیات کره زمین ارائه می‌دهند اولاً بی‌شمار و بعضاً ناشناخته هستند ثانیاً برخی از خدمات آنقدر مهم و حیاتی‌اند که غیرقابل ارزش‌گذاری مادی هستند.
 
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان قزوین ابراز کرد: در برخی از کشورها از این نعمت‌های خدادادی به نحو احسن در چرخه اقتصادی کشورشان به عنوان یک پتانسیل جذب گردشگر در حال بهره‌برداری پایدار هستند و سهم زیادی از تولید ناخالص ملی را اقتصاد بر پایه حیات‌وحش تشکیل می‌دهد، جای این مقوله در کشور ما خالی است و این پتانسیل بالقوه به بالفعل تبدیل نشده است.
 
رضا زاده اذعان کرد: حفاظت و بهره‌برداری پایدار حیات وحش نیازمند راهبرد و برنامه‌ریزی بلند مدت منطبق بر اصول علمی است که در بسیاری از نقاط جهان در حال اجرا است، در این سیاست‌گذاری نقش دولت‌ها تعیین استراتژی و تدوین قوانین و برنامه‌ها بر پایه مشارکت مردم و بخش خصوصی است. زیرا بودجه دولتی محدود بوده و امکان حفاظت کامل از تمامی عرصه های طبیعی و حیات وحش به صورت کامل وجود ندارد.  
 
وی عنوان کرد: مانند تمام امور، حفاظت از حیات‌وحش نیز بدون مشارکت مردم امری ناقص و ناکارآمد محسوب می‌شود، در کشور ما متاسفانه وظیفه حفاظت بر عهده دولت و سازمان حفاظت محیط زیست و بخشی هم سازمان منابع طبیعی با امکانات، نیروی انسانی و اعتبارات محدود است.
 
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل استان قزوین در خصوص نقش مردم در این حوزه گفت: تعییر رویکرد حفاظت دولتی به حفاظت توسط مردم سال‌ها است که در دنیا اتفاق افتاده و مثال‌های زیادی از نجات بسیاری از گونه‌های جانوری در حال انقراض وجود دارد.
 
این مسئول مطرح کرد: بنابراین جلب مشارکت مردم با توجیه‌پذیر کردن حفاظت به لحاظ اقتصادی و احساس سودمندی مادی برای مردم و جوامع محلی مجاور زیستگاه‌های حیات وحش امری بسیار مهم و ضروری در حفاظت محسوب می‌شود.
 
تهدید حیات‌وحش در دنیا رو به افزایش است 
 
رضا زاده بیان کرد: خطراتی که حیات‌وحش را تهدید می‌کنند متاسفانه در کل دنیا رو به افزایش است؛ شکار غیرقانونی و قاچاق حیات‌وحش، آلودگی‌های محیط زیست، معرفی و جابه‌جایی گونه‌های مهاجم به زیستگاه‌های جدید، تغییرات اقلیمی و خشکسالی و از همه مهم‌تر تخریب زیستگاه‌های حیات وحش از جمله مهم‌ترین عوامل تهدید کننده حیات و بقاء حیات‌وحش محسوب می‌شوند. بسیاری از این عوامل قابلیت کنترل و مدیریت کردن را دارند. 
 
وی با اشاره به تخلفات این حوزه خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم تخلف، یعنی اقدامی مغایر با قانون، این اقدامات می‌تواند عمدی یا سهوی باشد. شکار، صید، زنده‌گیری، خرید و فروش جانوران وحشی و اجزای آن‌ها بدون اخذ مجوز از نهادهای ملی و بین‌المللی تخلف آگاهانه محسوب می‌شود.
 
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل استان قزوین یادآور شد: مسدودسازی منابع آبی حیات‌وحش، رهاسازی گونه‌های جانوری در زیستگاه‌های جدید، دستکاری ژنتیکی گونه‌ها و بسیاری از موارد دیگر، اقدامات و تخلفاتی هستند که ممکن است ناآگاهانه اتفاق بیفتد. 
 
رضازاده تشریح کرد: هر کسی متناسب با نوع شغلش خود و مسئولیت اجتماعی‌اش می‌تواند به حیات‌وحش و محیط زیست کمک کند، اولین قدم افزایش دانش و آگاهی افراد اجتماع از طبیعت، اجزای آن و کارکردهای آن‌ها است، این افزایش آگاهی قطعا موجب تغییر دیدگاه و رویکرد مردم در راستای حفاظت از حیات‌وحش خواهد شد.
 
وی ادامه داد: مصرف صحیح منابع، برخورد صحیح با حیات‌وحش، مدیریت درست پسماندها و انرژی، مدیریت آلودگی‌ها، سبک صحیح زندگی، توسعه کشاورزی پایدار و ... می‌توانند محورهای اصلی کشور برای حفاظت از محیط زیست و اجزای آن باشند.
 
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل استان قزوین با اشاره به تعداد گونه‌ها و وسعت مناطق حفاظت‌شده، تصریح کرد: در استان قزوین سه منطقه حفاظت شده باشگل، الموت و طارم سفلی با مساحت ۱۲۹ هزار و ۴۷۲ هکتار و چهار منطقه شکار ممنوع؛ الموت شرقی، الموت غربی، آوج و اله‌آباد با مساحت ۳۳۵ هزار و ۸۵۲ هکتار به عنوان مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد.
 
رضازاده ابراز کرد: زیستگاه بسیاری از گونه‌های ارزشمند جانوری توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان حفاظت می‌شوند. تاکنون ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۰ گونه پستاندار، ۲۴ گونه خرنده، دو گونه دوزیست و ۱۱ گونه ماهی در زیستگاه‌های استان شناسایی شده‌اند.
 
انتهای خبر/ ۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان