۲۰/ذو الحجة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۴/۰۶ چهارشنبه

صبح قزوین اعمال روز عرفه را بشناسیم
کد خبر: ۳۶۸۴۷۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۲۷ ساعت: ۱۰:۱۸ ↗ لینک کوتاه

اعمال روز عرفه را بشناسیم

روز عرفه از روزهای پر فضیلت سال که روایات بسیاری آن را به عنوان روزی ویژه برای بخشایش گناهان و استجابت دعا معرفی کرده‌اند.

اعمال روز عرفه را بشناسیم
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، 9 ذی الحجه مصادف با 27 خرداد ماه، روز عرفه است.

روز عرفه از روزهای پر فضیلت سال که روایات بسیاری آن را به عنوان روزی ویژه برای بخشایش گناهان و استجابت دعا معرفی کرده‌اند.

درباره نام‌گذاری این روز گفته شده است که معرفت و عرفان ادراک یک چیز همراه با تفکر و تدبر در آثار آن است و «عرفه» نام مکان مخصوص است و به این جهت که آدم و حوا پس از هبوط در این سرزمین یکدیگر را یافته و شناختند به این نام، نامیده شده است.
نام عرفه، از سرزمین عرفات گرفته شده و گفته شده که عرفات را از آن رو عرفات گفتند که زمینی مشخص و شناخته شده در میان کوه‌ها است.

روز عرفه، روز آغاز مناسک حج است. حج گزاران در این روز در صحرای عرفات گرد هم می‌آیند و ضمن دعا و استغفار، از توفیق در ادای فریضه مهم حج شکرگزاری می‌کنند. بنابر فقه شیعه، حج گزاران باید از ظهر تا غروب شرعی این روز را در عرفات وقوف کنند.

از جمله مشهورترین ادعیه‌ای که در این روز خوانده می‌شود و بسیار پر فضیلت است، دعای عرفه امام حسين (ع) است که بسیاری از شیعیان هر ساله در نقاط مختلف دنیا، به قرائت آن در این روز اهتمام جدی دارند. از دعاهای مشهور دیگر در این روز، دعای عرفه امام سجاد(ع) نیز می‌‌باشد.

برای روز عرفه اعمال مستحبی در روایات ذکر شده است که برخی از آنها عبارتند از :
قرائت دعای عرفه امام حسین(ع)
غسل روز عرفه
زیارت امام حسین(ع)
صدقه
روزه

حجت الاسلام و المسلمین محمد عباسی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: دعای عرفه منتسب به حضرت سیدالشهدا (ع) است که در مضامين آن ذکر شده که تمامی کارها بندگان باید برای رضا خداوند صورت گیرد، به تعبیر امام حسین (ع) تمامی جوارح بدن انسان با عنایت خداوند متعال است پس تمامی کارهایی که با این جوارح انجام می‌شود باید برای رضا خداوند باشد.

وی افزود: ما در زندگی خود باید توجه داشته باشیم که تمامی نعمت‌ها که به ما عطا شده است از لطف بی‌کران خداوند مهربان است و در تمامی لحظات باید شکرگزار خداوند باشیم.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: اگر در ماه مبارک رمضان توبه شما مورد قبول واقع نشد و گناهان شما آمرزیده نشد، عرفه را دریابید. روز عرفه باعث آمرزیده شدن گناهان توبه‌کنندگان است، انسان هیچ وقت نباید از رحمت خداوند برای بخشایش گناهان خود ناامید شود، زیرا بزرگ‌ترین گناه ناامیدی است.

انتهای خبر / 3000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان