۲۰/ذو الحجة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۴/۰۶ چهارشنبه

صبح قزوین خطر سموم کشاورزی در محصولات تازه‌خوری
کد خبر: ۳۶۸۴۶۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۲۷ ساعت: ۸:۵۶ ↗ لینک کوتاه

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد: 

خطر سموم کشاورزی در محصولات تازه‌خوری

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه خطر باقی‌ماندن سموم در محصولات تازه‌خوری بیشتر است، گفت: بیش از ۵۰ درصد از سلامت محصولات زراعی استان در رده استاندارد قرار دارند.

خطر سموم کشاورزی در محصولات تازه‌خوری
حسن جلیلوند در گفتگو با خبرنگار سلامت پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»؛ درباره سلامت محصولات زراعی اظهار کرد: محصولات زراعی از زمان کاشت تا برداشت از نظر میزان کود، سموم و مبارزات شیمیایی مورد بررسی قرار می‌گیرند چون استفاده از هر نوع کود یا سم با توجه به سلامت خاک از استاندارد خاصی برخوردار است.

وی افزود: میزان بقایای سموم و انواع کود می‌تواند بر سلامت محصول تاثیرگذار باشد در همین راستا هر سال پروژه‌هایی از مرکز کشور به مراکز استان ابلاغ می‌شود تا ارزیابی لازم روی برخی محصولات زراعی صورت گیرد و باقی‌مانده عناصر سنگین، کود یا سموم بررسی شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: برای استفاده از هر نوع سم یا کود با توجه به نوع محصول، استانداردی تعیین شده که اگر از میزان تعریف شده بیشتر باشد، آن محصول ناسالم اما اگر کمتر و یا در حیطه عدد تعیین شده باشد محصول را سالم معرفی می‌کنند.

جلیلوند ادامه داد: استفاده از هر نوع کود و مبارزاتی که علیه بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز انجام شود علاوه‌بر افزایش عملکرد کمی محصول صددرصد بر کیفیت آن هم تاثیرگذار است.

این مسئول تصریح کرد: اگر در محصولی بقایای کود و سم و عناصر سنگین کمتر از میزان استاندارد باشد آن محصول سالم و اگر بیش از میزان تعریف شده باشد، محصول ناسالم معرفی می‌شود.

آفت‌زدگی دلیل بر ناسالم بودن نیست

وی اذعان کرد: آفت‌زدگی دلیل بر ناسالم بودن نیست بلکه جزو محصولات با کیفیت پایین محسوب می‌شود و از طرفی این نکته وجود دارد که محصولاتی که سم‌زده نیستند، سالم‌تر هستند.

جلیلوند بیان کرد: هر کود دستورالعمل خاص خود را دارد لذا نیاز است که کشاورزان با توجه به آزمون خاک و نوع محصول و بر اساس دستور تعریف شده از کودها استفاده کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: بهره‌مندی از سموم و کودها در مناطق مختلف کشاورزی متفاوت است لذا به کشاورزان توصیه می‌شود که آزمون خاک انجام دهند و با توجه به نتایج آن از عناصر مختلف در کودها استفاده کنند.

وی عنوان کرد: همه ساله در مراحل کاشت، داشت و برداشت برای تمام محصولات کشاورزی کلاس‌های توجیهی برگزار شده و دستورالعمل‌های لازم ابلاغ می‌شود که در همان کلاس میزان استفاده از انواع کود نیز آموزش داده خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: معمولاً کشاورزان برای بالا بردن راندمان محصولات سبزی، صیفی و جالیزی از کود‌های آلی و کود حیوانی به خوبی استفاده می‌کنند به طوری که طی آزمایشی که در سال‌های گذشته بر روی این محصولات انجام شد، درصدی از این محصولات در رده استاندارد قرار داشتند.

 جلیلوند تصریح کرد: گرانی سم‌ها و کودها در سال‌های اخیر نیز به نفع مردم شد چون کشاورزان با دقت بیشتری استفاده کرده و سعی در صرفه‌جویی دارند و همین موضوع مقداری سلامت محصولات را نسبت به سال‌های گذشته که کودها ارزان بود و بی‌رویه استفاده می‌شد، بهتر کرده است.

خطر سموم در محصولات تازه‌خوری‌ بیشتر است 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه بیشترین خطر باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی مربوط به تازه خوری‌ها است، بیان کرد: برای تولید محصول سالم به ویژه در محصولات زراعی مانند سبزی، صیفی و جالیزی که به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شوند، باید دوره کارنس طی شود تا بقایای سموم از روی گیاه حذف شود.

وی با بیان اینکه باید فاصله بین سم‌پاشی‌ها تا مصرف رعایت شود، تشریح کرد: برای مثال یک نوع سم تا حدود یک هفته بعد از سم‌پاشی حذف می‌شود بنابراین اگر کشاورز یک روز قبل از برداشت آن محصول را سم‌پاشی کرده باشد، دوره کارنس رعایت نشده و بیشترین خطر را خواهد داشت.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از سلامت محصولات زراعی استان در رده استاندارد قرار دارند.

جلیلوند بیان کرد: سلامت آب و خاک به طور صددرصد بر سلامت محصولات تاثیرگذار خواهد بود چون عناصر سمی و سنگین موجود در آب و خاک آلوده می‌تواند از طریق ریشه و آوندها وارد گیاه شده و سلامت محصول را تحت تاثیر قرار دهد که در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی به شدت پیگیر است و اراضی که با آب فاضلاب آبیاری می‌شوند را رصد و جلوگیری به عمل می‌آورد.

وی در خصوص کیفیت گندم استان اظهار کرد: همه ساله زمان برداشت گندم از کل استان نمونه‌های تصادفی انتخاب و به موسسه اصلاح بذر و نهال کرج که مرجع آزمایشگاه کیفیت گندم در کشور است، ارسال می‌شود که با توجه به نتایج اعلام شده از گندم سال گذشته علی‌رغم تنش خشکسالی حاکم بر مزارع آبی و حتی دیم؛ گندم استان در رده متوسط رو به خوب قرار داشت.
 
این مسئول اضافه کرد: کشاورزان برای اینکه تناژ محصول خود را افزایش دهند به مزارع خود رسیدگی می‌کنند و علاوه‌بر کوددهی، مبارزات شیمیایی علیه آفات را نیز انجام می دهند به همین دلیل کیفیت هم افزایش می‌یابد.
 
گندم سن‌زده دلیل بر ناسالم بودن محصول نیست
 
جلیلوند تصریح کرد: گندم سن‌زده دلیل بر ناسالم بودن محصول نیست چون سن‌زدگی تنها یکی از فاکتورهای کیفیت گندم است درحالی که چندین فاکتور به هنگام تشخیص کیفیت بررسی می‌شوند.
 
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی در مراکز خرید حضور دارند و گندم‌هایی را که سن زدگی آن‌ها بالاتر از استاندارد باشد را پذیرش نکرده و وارد چرخه مصرف خوراک دام می‌کنند.
 
وی در پایان گفت: تاکنون گندم تولیدی امسال در استان وارد سیلوها نشده که بتوان در مورد کیفیت آن نظر داد اما حجم عظیمی گندم از خوزستان وارد استان شده که سن زدگی بالایی داشته است.
 
انتهای پیام/۱۰۰۳
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان