۰۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ یکشنبه

صبح قزوین رونمایی از بردگی مدرن با موش تلگرامی
کد خبر: ۳۶۸۳۹۴ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۲۱ ساعت: ۷:۵۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

رونمایی از بردگی مدرن با موش تلگرامی

موج افزایش کاربران ایرانی بازی «همستر کامبت» در روزهای اخیر خیره‌کننده است، هرکس با هر سطح سواد و دانشی به این بازی روی آورده و با ابتکارات نو و خلاقانه به دنبال افزایش تعداد ضربات انگشت بر روی گوشی همراه خود هستند.

رونمایی از بردگی مدرن با موش تلگرامی
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، این روزها که تب بازی و ربات «همستر کامبت» و سایر بازی‌‌های مشابه در بستر تلگرام داغ شده است، روزی نیست که شاهد پیوستن دوستان و آشنایان خود به تلگرام و دعوت از شما برای پیوستن به این بازی نباشید.
 
بازی همستر کامبت که برپایه یک ربات تلگرامی و به شیوه «تب تو ارن» یا «بزن و کسب درآمد کن» ساخته شده و بنا به ادعای سازندگانش مانند «نات کوین» به کاربرانش امکان کسب درآمد می‌دهد.
 
این بازی که حالا مانند ویروسی نه تنها جامعه ایرانی بلکه بسیاری از جوامع را تحت شعاع قرار داده و تاکنون بیش از 100 میلیون کاربر برای خود دست و پا کرده و به دنبال درگیر کردن تعداد زیاد کاربر مجازی برای خود است.
 
در بازی همستر و بازی‌های مابه پس از اتصال به ربات تلگرامی با ضربه زدن روی سکه‌های نماد همستر در وسط بازی، می‌توانید سکه دریافت کنید، سکه‌هایی که بنا به تصور عام به راحتی قابل دریافت است و حکم پول و ثروت برای آنها دارد.
 
هر چند این رمز ارز مجازی مانند بسیاری از بازی‌های مشابه و رمز ارزها در اصل در بستر ارز دیجیتال و بلاکچین فعال هستند، اما بازی «همسترکامبت» پس از موفقیت باور نکردنی «نایت کوین» که کاربران آن با ضربه زدن به صفحه گوشی هوشمند توانستند درآمد دلاری به دست آورند؛ با اقبال عمومی روبه‌رو شده و میلیون‌ها انسان به طمع درآمدهای دلاری به آن پیوستند.
 
موج افزایش کاربران ایرانی این بازی در روزهای اخیر خیره‌کننده است، هرکس با هر سطح سواد و دانشی به این بازی روی آورده و با ابتکارات نو و خلاقانه به دنبال افزایش تعداد ضربات انگشت بر روی گوشی همراه خود هستند، اقداماتی که موجی از لطایف، واکنش‌ها، نظرات و فیلم و عکس‌هایی را نسبت به این بازی به همراه داشته است.

درآمد شبهه‌ناک دنیای رمز ارزها

محمدمهدی یکی از کاربران جوان بازی «همستر کامبت» به خبرنگار اقتصادی «صبح قزوین» می‌گوید: بازی همستر اولین بازی نیست که برپایه رمز ارز است، من بیش از یکسال است که با فضای ارز دیجیتال آشنا شده و انواع «ان اف تی» و بازی‌های «تب تو ارن» که بر پایه ضربه زدن و سکه گرفتن است را تجربه کردم.
 
وی ادامه می‌دهد: هرچند تا الان تعداد قابل توجهی امتیاز و به نوعی ارز جمع‌آوری کردم اما با گرایش یک شبه و عجیب مردم به بازی همستر و همه‌گیر شدن آن کمی دچار تردید شدم.
 
این جوان قزوینی بیان می‌‌کند: هرچند دنیا به سمت حذف پول و خرید اعتبار در حرکت است و کم‌کم ممکن است رمز ارزها جایگزین پول‌های واقعی شوند، اما مشخص نبودن پشتیبان این بازی و بازی‌های مشابه و پر ابهام بودن درآمد کسب شده آن برای ما که روی حلال و حرام بودن پولمان حساسیم من را به شک انداخته است.
 
وی می‌گوید: متاسفانه نزدیک یک هفته است که به دنبال یک کارشناس خوب که هم بازار رمز ارزها را شناخته و هم به مسائل فقهی آشنا باشد، هستم اما متاسفانه هنوز جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکردم، کارشناسان صرف مذهبی کل قضیه را رد می‌کنند در حالی که آنها که آشنایی با این فضا دارند کسب درآمد از این فعالیت‌ها را مجاز می‌دانند.
 
محمدمهدی گفت: من و همسالانم به دنبال دلیل و منطق هستیم، از طرفی نمی‌خواهیم از دنیای تکنولوژی عقب بمانیم و از طرفی روی مسائل شرعی حساس هستیم، می‌خواهیم یک فرد آگاه به مسائل روز ما را راهنمایی کند، که اگر این کار اشکال دارد دور آن را خط کشیده و کنار بگذاریم.



سکه‌های مجازی برای ما نان و آب نمی‌شود
 
خانم سعیدیان یکی دیگر از شهروندان قزوینی که به تازگی به فضای رمز ارزها روی آورده به خبرنگار «صبح قزوین» می‌گوید: نزدیک دو هفته است که پسرم این بازی را برای من نصب کرده تا در وقت‌های بیکاری برایش سکه جمع‌آوری کنم.
 
وی ادامه می‌دهد: تاکنون سکه‌های خوبی دریافت کردم و بیش از 20 نفر از آشنایان را به اجبار به این بازی دعوت کردم تا پنج هزار سکه بیشتر جمع کنم، اما حالا هرکدام از آنها که مخالفت می‌کردند از من هم جلو زدند و کلی سکه جمع کردند.
 
این شهروند قزوینی‌ بیان می‌کند: اینکه چقدر از این سکه‌ها برای ما نان و آب می‌شود را نمی‌دانم اما قبل از این یک بازی دیگر بوده که می‌گویند کلی مردم از آن سود بردند، خدا را چه دیدید شاید من هم توانستم با این پول برای پسرم کاری کنم.  

پیر و جوان درگیر تب بازی همستر

حاج رضا یکی از کسبه بازار قزوین است که به دعوت نزدیکانش در بستر تلگرام با این بازی آشنا شده، وی در رابطه با دلیل پیوستن خود به این بازی به خبرنگار «صبح قزوین» می‌گوید: من از وقتی تلگرام فیلتر شده، با آن کاری نداشته و با همین نرم‌افزارهای ایرانی کار می‌کردم، اما به تازگی برای کسب درآمد دوباره تلگرام خود را وصل کردم.
 
وی ادامه می‌دهد: برای نصب بازی سنجاب باید تلگرام داشته باشیم، با هزار بدبختی آن را نصب کردم و حالا مدام باید روی صفحه ضربه بزنم تا پول بیشتری کسب کنم.
 
از او سوال می‌کنم با این سکه‌های مجازی چه کاری می‌خواهی انجام بدهی؛ پاسخ می‌دهد: سکه‌ها را می‌گویند که قابل تبدیل به پول ایران است، اما هر زمان که اعلام کنند، هرچند از سر بیکاری و سرخلوتی در شرایط گدابهار این بازی را نصب کردم اما جالا هرچند دقیقه‌ای که از آن غافل می‌شوم احساس می‌کنم که از بقیه دوستان و آشنایان عقب افتادم.
 
حاج رضا ادامه می‌دهد: الان همه هم و غم من این بازی شده تا نکند عقب بمانم، من را از کار و بار انداخته، انگشتانم درد می‌آید، چشمانم دو دو می‌زند اما نمی‌توانم غافل بشوم چرا که هرچه بیشتر تلاش کنم سکه بیشتری دریافت می‌کنم.

هرچند مانند بسیاری از بازی‌های آنلاین دیگر، همستر کامبت موافقان و مخالفانی دارد، اما این حجم از همه‌گیری و دلبستگی رویایی و امید به کسب درآمد می‌تواند بسیار خطرناک باشد، برحسب احتمال هم اگر این بازی مانند نات کوین خوش‌شانس باشد می‌تواند برای کاربران کسب درآمد کند.
 
اما یک بازی مجازی است و سکه‌های آن مجازی است که احتمال کسب درآمد واقعی از آن کم است و اگر هم درآمدی باشد برای سازندگان آن است که بیش از 100 میلیون کاربر را از سراسر دنیا به سمت خود کشانده و از آنان بهره می‌برد.
 
رمز ارزها روی جامعه آماری خود حساب باز می‎‌کنند

شهروز خزاری‌زاده کارشناس ارشد بازاریابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «صبح قزوین»، از نحوه درآمدزایی رمز ارزها می‌گوید: در رمز ارزها همیشه حرف اول را جامعه آماری می‌زند، یعنی اعتبار یک توزیع کننده رمز ارز زمانی بالا می‌رود که جامعه بزرگتری را با خود همراه کرده باشد.
 
وی می‌افزاید: رمز ارز جامعه محور بوده و روی جامعه خود حساب باز می‌کند، بنابراین با روش‌های مختلف تبلیغی و بازاریابی‌های نوین از طریق بازی و سرگرمی به دنبال فراهم کردن این جامعه آماری برای خود هستند.
 
این کارشناس اقتصادی بیان می‌کند: شاید یکی از موفقیت‌آمیزترین این پروژه‌ها، ربات تلگرامی نات کوین بود که توانست تعداد زیادی کاربر را با خود همراه کرده و درآمد خوبی را به آنان پرداخت کرد، حال تجربه خوب نات کوین اقبال عمومی را به سمت ربات‌های سرگرمی تلگرامی کشانده که بازی همستر کامبت یکی از این ربات‌هاست.
 
وی ادامه می‌دهد: سازندگان ربات همستر کامبت بسیار هوشمندانه و با فکر در راستای بازاریابی پیشرفته عمل کرده‌اند و با جذب بیش 100 میلیون بازیکن توانستند پشتوانه خوبی برای ارز دیجیتال خود فراهم کنند.
 
همستر کامبت سراب یا واقعیت؟

خرازی‌زاده می‌گوید: از طرفی با توجه به این که بازی در بستر تلگرام مهیا شده، قطعا از طرف تلگرام هم ساپورت شده و هزینه مارکتینگ را کاهش داده چرا که با شیوع این بازی عملا 100 میلیون نفر هم با کاربران تلگرام اضافه شده و این یک برد دوطرفه برای توزیع کنندگان رمز ارز و تلگرام است.
 
وی تاکید می‌کند: موضوعی که باید به آن توجه کرد، عدم مشخص بودن پشتیبان اصلی این پروژه است، پروژه‌ای که هم می‌تواند سراب باشد و هم واقعیت، استقبال بی‌نظیر مردم در روزهای اخیر از این بازی به امید کسب درآمدهای میلیون دلاری کمی نگران‌کننده است.
 
این کارشناس بازاریابی بیان می‌کند: هر چند امکان سودآور بودن این بازی برای کاربران دور از انتظار نیست، اما گذاشتن ساعت‌ها وقت به امید درآمدهای میلیاردی برای عموم جامعه کمی غیرقابل تصور است، چرا که نهایت این که چند میلیونی دریافت می‌کنند و سود کلان را بنیانگذاران هوشمند دریافت خواهند کرد.
 
وی می‌گوید: اگر چه دنیای مارکتینگ تغییر کرده و روش‌های قدیمی کارآمدی خود را از دست داده و روش‌های نوین همچون بازی‌های «تب تو ارن» جایگزین آن شده است، بازاریابی که بازی را با درآمدزایی میکس کرده و مخاطبین زیادی را به هدف کسب درآمد دور خود جمع می‌کند.
 
خرازی‌زاده در پایان می‌افزاید: کاربران ایرانی برای دست‌یابی به این بازی باید با ابتدا فیلترشکن را نصب کرده تا در بستر تلگرام فیلتر شده بتوانند بازی را دریافت کنند، این یعنی ممکن است بسیاری از بدافزار‌ها در قالب فیلترشکن به ما معرفی شوند و یا باز پای لینک‌های بدافزاری به بهانه تبلیغ بازی در صفحات گوشی ما باز شود.

 
درآمد حاصل از ارز دیجیتال شبهه ناک است
 
علاوه بر اینکه آگهی فروش اکانت این بازی و بازی‌های مشابه می‌تواند ترفندی برای کلاه برداری باشد، جدا از سوده بودن و یا نبودن بازی، مشکل اصلی طیب بودن درآمد حاصل از این فعالیت‌ها برای ما مسلمانان است، چیزی که توسط  برخی مراجع تقلید رد و برخی نیز شبهه ناک معرفی شده است.
 
معامله حلال از نظر اسلام زمانی اتفاق می‌افتد که شی و چیزی واقعی رد و بدل شود، اما در اینگونه معاملات که نه پشتوانه قانونی داشته و اساسا راهی برای پولشویی بود و برپایه خرید و فروش اعتبار است تا زمانی که ساز و کار مشخصی نداشته باشد شببه ناک و رد شده است.

مصطفی محمدی فعال رسانه و تحلیلگر اجتماعی با انتشار ویدیویی علاوه‌بر بیان نظرات مراجع تقلید در رابطه با سود حاصل از ارز دیجیتال بیان می‌کند: جدا از نظرات مختلف مراجع تقلید که همگی بر شبهه ناک بودن درآمد حاصل از ارز دیجیتال دارد، به عنوان یک فرد مسلمان باید بدانیم که داریم روی لبه پرتگاه حرکت می‌کنیم.
 
اسلام معاملات اعتباری و غیرواقعی را رد می‌کند

وی ادامه می‌دهد: در تعالیم اسلام بسیار داریم که وارد معاملاتی بشوید که واقعی بوده و برپایه حدس، گمان و فضایی نباشد، ارزی که قیمت و ارزش‌گذاری‌اش توسط سازندگان تعیین و عرضه می‌شود، در واقع هیچ پول واقعی را جا به جا نمی‌کند و تنها بر پایه اعتبار که مولفه کیفی است کار می‌کند.
 
این فعال رسانه می‌گوید: تب اینگونه بازی‌ها با آمدن بازی جدید فروکش خواهد کرد و ممکن است ضررهای زیادی متحمل جامعه کاربران شود و یا سازندگان یک دفعه ارزش ارز خود را بالا و پایین بکشد، آیا کسی می‌تواند اعتراض کند؟ آیا معامله قرص و محکمی شکل گرفته که براساس آن دعوی حق کرد؟
 
وی تاکید می‌کند: کسی دلش به حال من و شما نسوخته، اینکه فکر کنیم سازندگان صهیونیستی تلگرام برای کسب درآمد شهروندان دهکده جهانی به دنبال راه چاره بودند، سخت در خطاییم چرا که آنها جز منفعت خود به چیز دیگری فکر نمی‌کنند.
 
محمدی در ادامه ویدیوی خود می‌گوید: آنها به ما وعده اعتبار، سکه، زمین مجازی می‌دهند درحالی که پول، زمین و طلایی واقعی را برای خود دست و پا کرده‌اند، سازندگان هوشیار این بازی‌ها و رمز ارزها ما را با اعداد و ارقام سرگرم می‌کنند تا هر وقت خواستند آنها را بالا و پایین کرده و به نوعی ما و اعتبار ما را به بردگی مدرن بکشانند.
 
وی ادامه می‎‌‎دهد: حتی خودمان مالک اعتبار و ارزی که بدست آورده نیستیم، چرا که آنها می‌گویند این ارز چه ارزشی دارد و با آن چه باید خریداری و یا صرف چه کاری شود، اینهاست که کسب این نوع در آمد را شبهه ناک کرده است.
 
نبود مرجع پاسخگو به مسائل مبتلا به روز جامعه

به گزارش خبرنگار اقتصادی «صبح قزوین»، با وجود اینکه بیش از دو دهه از ورود «بیت کوین» اولین ارز دیجیتال به دنیای معاملات و اقتصاد می‌گذرد، اما در یک ماهه اخیر با استقبال بی‌سابقه دنیا از بازی همتر کامبت به طمع کسب درآمد با رشد فزاینده‌ای روبروست، طوری که هر روز شاهد پیوستن خیل عظیمی از اطرافیان و همشهریان خود به این بازی هستیم.

آنچه جای تامل دارد، سکوت جامعه نخبگانی دینی در برابر اینگونه درآمدهای شبهه‌ناک و نبود مرجع پاسخگویی به سوالات نسل جوان در این عرصه است که نه می‌خواهند زندگی خود را به مال حرام آلوده کنند و نه از قطار پیشرفت و تکنولوژی روز دنیا عقب بمانند.

به نظر می‌رسد پاسخ به موقع و تشریح احکام و مسائل مرتبط با اینگونه فعالیت‌ها و تصویب قوانین و قانونمند کردن این رمز ارزها مجازی که حالا جزیی از زندگی واقعی ما شده‌اند می‌تواند جلوی بسیاری اتفاقات و ضررهای احتمالی را بگیرد.

انتهای خبر/2001

به قلم خبرنگار نفیسه مهرداد
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان