۱۶/ذو الحجة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۴/۰۲ شنبه

صبح قزوین خدمت در دانشگاه کم‌برخوردار را به بورسیه ترجیح دادم
کد خبر: ۳۶۸۳۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۱۹ ساعت: ۹:۵۰ ↗ لینک کوتاه

استاد نمونه کشوری در استان قزوین:

خدمت در دانشگاه کم‌برخوردار را به بورسیه ترجیح دادم

استاد نمونه کشوری در استان قزوین گفت: من در دوران دانشجویی بورسیه دانشگاه شیراز بودم اما زمانی که فارغ‌التحصیل شدم، دانشگاه امام (ره) را چون محروم‌تر بود خودم انتخاب کردم و به سختی هم توانستم جا‌به‌جایی بگیرم و به قزوین بیایم، همه می‌گفتند اینجا جای رشد ندارد اما به لطف خدا با زحمت بیشتر توانستم موفق شوم.

خدمت در دانشگاه کم‌برخوردار را به بورسیه ترجیح دادم
به گزارش خبرنگار حوزه علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، نوشین بیگدلی استاد رشته مهندسی برق_ کنترل دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره) است، وی اولین دانش‌آموخته دکتری خانم در رشته مهندسی برق_ کنترل دانشگاه صنعتی شریف است که دو، سه سالی به عنوان یکی از دانشمندان دو درصد برتر جهان در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات معرفی شده است.
 
همچنین نزدیک به سه سال است که به‌ عنوان رئیس دانشکده فنی و مهندسی منصوب شده، از سال گذشته هم مسئولیت مدیریت اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان قزوین از سمت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به او واگذار شده است، وی از سال ۱۳۷۴ به‌ عنوان دانشجوی کارشناسی در رشته مهندسی برق-الکترونیک دانشگاه شیراز شروع به تحصیل کرد و پس از اتمام تحصیلات از سال ۱۳۸۶ به‌ عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) مشغول به کار شد.
 
نوشین بیگدلی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی«صبح قزوین»، اظهار کرد: انتخاب استاد نمونه طبق یک فرآیند انجام می‌شود که با فراخوان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز می‌شود و با امتیازدهی و معرفی واجدین شرایط از طریق دانشگاه‌ها ادامه پیدا می‌کند.
 
وی افزود: در نهایت با بررسی سوابق و عملکرد افراد نمونه و برجسته علمی معرفی می‌شوند، از جمله عوامل اثرگذار در انتخاب و معرفی اولیه افراد هم اثرگذاری علمی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی در دانشگاه است.
 
استاد نمونه کشوری ادامه داد: امسال هم با توجه به ظرفیتی که به دانشگاه ما اختصاص پیدا کرده بود دو نفر از آقایان و دو نفر از خانم‌ها به وزارت عتف معرفی شدند که خوشبختانه از هر گروه یک نفر جزو منتخبین کشوری قرار گرفتند. 
 
بیگدلی اذعان کرد: البته در کنار لطف خداوند، همکاری و حمایت خانواده به خصوص همسرم و ایجاد زمینه فعالیت در دانشگاه که به طور خاص با مساعدت و بلند نظری رئیس محترم دانشگاه شکل گرفته و در این موضوع توفیق بنده بسیار بوده است.

عملکرد استاد در شکل‌گیری اخلاق حرفه‌ای دانشجویان موثر است 

وی در خصوص ویژگی‌های یک استاد نمونه، عنوان کرد: به نظرم استاد خوب و نمونه کسی است که شاگردانش را مستقل و توانمند تربیت کند به طوری‌ که توانایی و اعتماد به نفس استفاده از دانش خود را داشته باشد و مرز بین دانسته‌ها و نادانسته‌های خود را بداند. 
 
استاد مهندسی برق_ کنترل دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره) در ادامه گفت: همچنین شاگرد باید قائل به اخلاق در عملکرد فردی و حرفه‌ای خود باشد، زیرا عملکرد استاد در شکل‌گیری اخلاق حرفه‌ای دانشجویان کاملا موثر است. 
 
بیگدلی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر یک استاد خوب باید نگاه نقادانه و بدون پیش‌داوری و پذیرش نقد علمی را به دانشجویان خود آموزش دهد و آن‌ها را با روش پژوهش هدفمند و مستقل آشنا سازد.
 
وی افزود: یکی از موارد مهم و تأثیرگذار در عرصه علمی؛ ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس در دانشجویان و دیگری ریل‌گذاری برای حرکت دانشجو متناسب با استعداد و علاقه آن‌ است، همچنین باید مسیرهای شغلی و جهت حرکت را با توجه به رشته تحصیلی برای دانشجویان تسهیل کنند.
 
استاد نمونه کشوری در قزوین مطرح کرد: ایجاد زمینه خلاقیت، کار تیمی و توانمندسازی تخصصی از دیگر عوامل موفقیت دانشجویان است که استادان می‌توانند در این حوزه کمک کننده و تاثیرگذار باشند.
 
بیگدلی با اشاره به حس و حال خود به عنوان یک استاد نمونه کشوری تصریح کرد: طبیعتاً حس بسیار خوبی بابت این موضوع و موفقیت دارم و به خصوص چون به عنوان یک استاد خانم و از یک دانشگاه شهرستانی به این جایگاه رسیدم خوشحال‌تر هستم.
 
وی ادامه داد: من در دوران دانشجویی بورسیه دانشگاه شیراز بودم اما زمانی که فارغ‌التحصیل شدم، این دانشگاه را چون محروم‌تر بود خودم انتخاب کردم و به سختی هم توانستم جا‌به‌جایی بگیرم و به قزوین بیایم، همه می‌گفتند اینجا جای رشد ندارد اما به لطف خدا با زحمت بیشتر توانستم موفق شوم.
 
عضو هیات علمی رشته مهندسی برق_ کنترل دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره) تاکید کرد: استادان ما همه توانمند و متخصص هستند، فقط باید تصمیم و تمرکز داشته باشند و تلاش کنند که بهترین خودشان باشند و به زمزمه‌های مایوس‌کننده هم بها ندهند.
 
حس بی‌ریشگی و سرگردانی با مهاجرت 
 
این استاد با اشاره به مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور، ابراز کرد: مهاجرت اگر صرفاً برای مهاجرت و بدون هدف باشد، در انسان موجب حس بی‌ریشگی و سرگردانی و نهایتاً دلمردگی می‌شود، رسوخ حس بی‌ریشگی در نخبگان و جوانان آسیب بسیار بزرگی برای خود آن‌ها و کشور ایجاد می‌کند که متاسفانه به دنبال آن‌ها در سایر اقشار جامعه نیز ساری و جاری می شود.
 
بیگدلی بیان کرد: در صورتی که واقعیت این است که جوانان صاحبان و سرمایه‌های کشور هستند و وظیفه اساتید آن است که آن‌ها را متوجه درونمایه عظیم فرهنگی و اسلامی خود کنند و با تثبیت و تقویت حس علاقه و مالکیت آن‌ها نسبت به کشور خود، آن‌ها را برای اصلاح و آبادانی هر چه بیشتر کشور ترغیب نمایند.
 
وی اضافه کرد: بنده به شخصه اعتقادی به مهاجرت ندارم و اگر اعتقاد به مهاجرت داشتم اکنون اینجا نبودم، من رتبه ۶۳ کنکور سراسری را داشتم و رتبه اول دانشگاه‌های شیراز و صنعتی شریف، قطعاً فرصت‌هایی برایم مهیا بود اما من کشورم را دوست دارم و خود را متعلق به اینجا می‌دانم و به اندازه کافی هم دلیل برای ماندن دارم.
 
استاد نمونه کشوری در خصوص دلایل مهاجرت دانشجویان، اظهار کرد: بخشی از مهاجرت‌ها به دلیل روحیه کمال‌گرایی افراد شکل می‌گیرد که دوست دارند به مدارج بالاتر برسند، بخشی هم ناشی از یک سوء‌تفاهم بزرگ است که فکر می‌کنند جاهای دیگر به رضایت‌مندی بیشتری می‌رسند، در حالی که اغلب کسانی که می‌روند، در درازمدت این رضایت‌مندی را تجربه نمی‌کنند اما امکان یا شهامت بازگشت را ندارند.
 
شرایط اقتصادی عاملی برای مهاجرت دانشجویان 
 
بیگدلی یادآور شد: بخشی هم ناشی از شرایط اقتصادی مانند کمبود زمینه اشتغال و درآمد ناکافی و یا مسائل اجتماعی است که تصمیم به مهاجرت می‌گیرند، همه این‌ها را می‌توان در یک مسئله کلی گنجاند و آن این است که؛ بسیاری از نخبگان و دانشگاهیان جایگاه مناسب خود را در زیست‌بوم علم و فناوری کشور به درستی پیدا نمی‌کنند و این ناشی این است که مدل مناسبی برای تعیین جایگاه افراد و هدایت آن‌ها نداریم.
 
وی گفت: این مدل باید طراحی شود تا زیست‌بوم شکل بگیرد و هر کس در جایگاه خود قرار بگیرد، کسانی که موفق شوند جایگاه خود را به طور مناسب پیدا کنند قطعاً ماندگار خواهند بود، و کار اساتید و دانشگاه هم در همین راستا است و همه می‌کوشند تا دانشجو جایگاه خود را بشناسد.
 
عضو هیات علمی رشته مهندسی برق_ کنترل دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره) در پایان ابراز کرد: تعامل من با شاگردانم خوشبختانه خوب است و در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، مشاوره، گفتگو و هم تلاش برای رفع مشکلاتشان در حد توان همکاری می‌کنم تا جایی هم که بتوانم و از دستم برآید برای آن‌ها شغل مهیا می‌کنم.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان