۱۵/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۲۷ جمعه

صبح قزوین حکم طلا برای قیمت میوه و تره‌بار در بازار قزوین
کد خبر: ۳۶۸۳۰۸ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۱۳ ساعت: ۱۲:۳۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از گدابهار گزارش می‌دهد؛

حکم طلا برای قیمت میوه و تره‌بار در بازار قزوین

میوه‌های بهار با وجود تنوع در رنگ و ترش و شیرینش؛ «نوبرانه» هستند و حکم طلا را دارند، قیمتشان بالاست، قیمتی که عملاً قدرت خرید مردم را پایین آورده و باعث به وجود آمدن شرایط «گدا‌بهار» شده است.

حکم طلا برای قیمت میوه و تره‌بار در بازار قزوین
به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، افزایش قیمت میوه و تره‌بار در بازار قزوین که از هفته‌های گذشته آغاز شده، همچنان ادامه دارد و به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.
 
میوه‌های بهار با وجود تنوع در رنگ و طعم ترش و شیرینش؛ «نوبرانه» هستند و حکم طلا را دارند، قیمتشان بالاست، قیمتی که عملاً قدرت خرید مردم را پایین آورده و باعث به وجود آمدن شرایط «گدا بهار» شده است.
 
اما بشنوید از بازار قزوین جایی که قیمت میوه‌هایش به مراتب از دکان‌های سطح شهر ارزان‌تر است، اما با وجود اینکه دو ماه و اندی از آغاز بهار گذشته و هوا به سمت گرم شدن می‌رود و انتظار ورود میوه‌های تابستانه به بازار را داریم، اما هنوز افت قیمتی اتفاق نیافتاده است و اکثر میوه‌ها به قیمتی بالای ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شوند.
 
جالب است که به قدری قیمت میوه‌ها بالا رفته که فروشندگان برای ایجاد بار روانی مثبت در بین مشتریان قیمت میوه‌ها را برحسب نیم کیلویی نوشته‌اند، تا قیمت بالای 100 تومان میوه‌ها به ذوقشان نخورد.



میوه‌های آقازاده نیم کیلویی
 
بر اساس گزارش میدانی خبرنگار اقتصادی «صبح قزوین»، قیمت انواع میوه و تره‌بار در بازار قزوین به شرح زیر است:

قیمت هر کیلو سیب بین 35 الی 70 هزار تومان، قیمت هر کیلو پرتقال 30 الی 40 هزار تومان، قیمت هر کیلو کیوی تا 60 هزار تومان است.

قیمت زردآلوی نیم کیلویی از 75 الی 100 هزار تومان، هلوی نیم کیلویی از 40 تا 70 هزار تومان، شلیل نیم کیلویی 50 تا 80 هزار تومان و گیلاس نیم کیلویی 50 تا 80 هزار تومان است.

 گوجه سبز کیلویی 70 تا 200 هزار تومان، ملون تا 30 هزار تومان و هندوانه 15 الی 25 هزار تومان به فروش می‌رود.

سیب زمینی از 18 تا 30 هزار تومان و گوجه فرنگی از 17 تا 30 هزار تومان، پیاز از 25 تا 35 هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت خیار بوته‌ای 30 تا 40 هزار تومان، خیار سالادی 15 تا 20 هزار تومان، قیمت کاهو 25 الی 30 هزار تومان است.

قیمت کدو هر کیلو 15 تا 25 هزار تومان و بادمجان از 20 تا 30 هزار تومان است.
 
گفتنی است؛ قیمت‌های اعلام شده مربوط به بازار میوه و تره‌بار است و فروشگاه‌های خارج از این حوزه و یا در خیابان‌ها نرخ‌های متفاوتی دارند.
 
گرانی میوه و تره‌بار در بازار قزوین مشهود است

خانم حیدری یکی از شهروندان قزوین که برای خرید میوه با بازار آمده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «صبح قزوین»، اظهار کرد: کل بازار را زیر و رو کردم تا بتوانم میوه مناسب برای خانواده پیدا کنم، اما موفق نشدم، الحمدالله همه چیز فراوان است، اما قیمت میوه‌ها بسیار بالاست و هر کسی توان خرید آن را ندارد.
 
وی افزود: حتی خیار که همیشه فراوان و ارزان‌تر از بقیه میوه‌هاست الان کیلویی 30 هزار تومان است، حال چه برسد به زردآلوی 160 هزار تومانی، هلو و شلیل 100 هزار تومانی.
 
وقتی واسطه‌ها سود می‌برند

آقای رحمانی یکی از کسبه بازار قزوین به خبرنگار «صبح قزوین»، گفت: ما خودمان هم از این گرانی میوه‌ها سودی نمی‌بریم، اخم مشتریان را ما می‌چشیم اما سود را واسطه‌ها می‌برند، ما هم باید میوه را گران‌تر از میدان بخریم و هزینه کارگران را هم بدهیم و دست آخر قیمت تمام شده را به مشتری اعلام کنیم.
 
وی ادامه داد: به نظرم اگر قرار است نظارت و یا اصلاح قیمتی صورت بگیرد، باید اول در محل توزیع و میادین باشد، چون ما تابع میدان هستیم.
 
چه میوه‌ای مناسب مراسمات است

آقای شرف‌زاده یکی دیگر از شهروندان قزوینی که با فرزندش به بازار آمده است، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «صبح قزوین» بیان کرد: چند روز دیگر مراسم عروسی پسر بزرگم است، با این گرانی نمی‌دانم چه میوه‌ای را برای مراسم انتخاب کنم، سیب و پرتقال که تقریبا تمام شده و قیمت این میوه‌ها در کیفیت پایینش حدود کیلویی50 هزار تومان است.
 
وی ادامه داد: میوه آلوچه، زردآلو و شلیل که هر کدام کیلویی بالای ۱۰۰ هزار تومان است، برای حدود 300 نفر مهمان چند میلیون باید تنها برای میوه هزینه کنم.
 
بازار «گدا بهار» و چالش‌هایش

آقای سلیمی یکی از کسبه بازار قزوین در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین» اظهار کرد: شرایط گدا بهار است دیگر، امیدوارم تا یک ماه دیگر کمی اوضاع بهتر شود، بالاخره مردم که نمی‌توانند بدون میوه سر کنند، باید یک اصلاحی روی قیمت‌ها صورت بگیرد.
 
وی افزود: مردم که قدرت خرید نداشته باشند، اوضاع ما هم بدتر می‌شود، ما هم باید هزینه کرایه مغازه، کارگران، آب و برق و مالیات خودمان را دربیاوریم.
 
سلیمی گفت: اکنون بسیاری از همکاران من برای فرار از کرایه مغازه، پرداخت مالیات و پاسخگویی به تعزیرات و بازرسان و چه و چه با وانت بار می‌فروشند، اتفاقاً فروشی بهتر از ما دارند، میوه‌های کیفیت پایین را با قیمتی پایین‌تر به مردم می‌اندازند و کلی هم فروش دارند، اما ما که با صداقت پیش می‌رویم باز باید پاسخگو دستگاه‌های نظارتی باشیم.
 
موضوع را با مسئول اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار قزوین در میان گذاشتیم، حبیب صادقی‌پور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «صبح قزوین» اظهار کرد: دو عامل اصلی برای رشد قیمت‌ها وجود دارد، اولاً در شرایط فصل بهار، میوه‌ها عمدتاً از مناطق گرمسیر همچون دزفول، ساوه و ... وارد استان می‌شود که علاوه‌بر هزینه بار، هزینه حمل و نقل هم به آن اضافه می‌شود و هزینه تمام شده محصول بالا می‌رود.


صادرات و بارندگی علل اصلی گرانی میوه و تره‌بار
 
وی افزود: دوماً بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله آلوچه در یک ماهه اخیر در اثر بارش باران و تگرگ آسیب‌دیده و این به ضرر کشاورز و مردم است.
 
صادقی‌پور بیان کرد: علاوه‌بر این برخی محصولات مانند سیب و پرتقال هم‌اکنون صادر می‌شوند که با افزایش صادرات، قیمت این اقلام هم بالا کشیده است.
 
وی با اشاره به مالیات 14 درصدی میوه‌فروشان گفت: میزان تراکنش میوه‌فروشان بالاست، به همین دلیل مالیات آنها سالانه رقم بالایی می‌شود که پرداخت آن، کاسبان را با مشکل مواجه کرده است، بسیاری از میوه‌فروشان حتی توان پرداخت کرایه بهای مغازه خود را ندارند، ولی مجبور به پرداخت مالیات بالا هستند.
 
فروش وانت‌باری، راهی برای فرار مالیاتی

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار قزوین اظهار کرد: عدم توان پرداخت کرایه بالای مغازه، مالیات سنگین و هزینه آب و برق بسیاری از فروشندگان میوه و تره‌بار را بر آن داشته که به فروش کنار جاده‌ای و خیابان در وانت‌بار روی بیاورند؛ چرا که در این حالت نه مالیاتی پرداخت خواهند کرد و نه هزینه کرایه و حامل‌های انرژی.
 
وی خاطرنشان کرد: بیشترین تخلفات هم از همین وانت‌بارها صورت می‌گیرد، برای جذب مشتری بار بی‌کیفیت را به قیمت ارزان به فروش می‌رسانند، کم‌فروشی می‌کنند، در معامله غش می‌کنند و نیازی نیست به نهادی هم پاسخگو بوده و هیچ نهاد نظارتی بر آنها نظارت چندانی ندارد.
 
صادقی‌پور بیان کرد: ما در شهر قزوین تنها 250 میوه‌فروش پروانه‌دار داریم و مابقی وانت بار و خرده‌فروش هستند.
 
وی در پایان گفت: تا یک ماه دیگر با ورود میوه‌های محلی تابستانه از باغات استان قزوین به بازار، کمی شرایط بهتر خواهد شد، چرا که این محصولات هزینه بار و جابه‌جایی کمتری نسبت به محصولات دیگر استان‌ها خواهند داشت و به امید خدا شاهد کاهش قیمت در انواع میوه و تره‌بار خواهیم بود.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، صادرات محصولات کشاورزی، بارندگی و تلفات برخی محصولات و نرسیدن فصل برداشت برخی محصولات محلی و صد البته نبود نظارت کافی بر میادین توزیع سبب افزایش بی‌رویه قیمت انواع میوه و تره‌بار در یک ماه اخیر شده که انتظار می‌رود با ورود دستگاه‌های نظارتی و ذی‌ربط شاهد ثبات قیمت‌ها و رونق در بازار باشیم.
 
انتهای خبر/2001

تهیه‌کننده گزارش: نفیسه مهرداد 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان