۱۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۳۰ جمعه

صبح قزوین رسالت رسانه‌ها در امید آفرینی
کد خبر: ۳۶۸۱۸۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۲۹ ساعت: ۲۳:۲۲ ↗ لینک کوتاه

یادداشت:

رسالت رسانه‌ها در امید آفرینی

محسن نجفی، فعال فرهنگی در یادداشتی نوشت: رسانه به عنوان یک تکنولوژی جدید، چند دهه‌ای است که وارد فضای جوامع مختلف دنیا شده و به عنوان یک ابزار جذب مخاطب تأثیر بسزایی در افکار و رفتار افراد دارد.

رسالت رسانه‌ها در امید آفرینی
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، «یک توصیه‌ مهم من به همه‌ کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند و رسانه در اختیارشان است-چه در فضای مجازی، چه در مطبوعات، چه در صداوسیما-امید آفرینی است. دشمن سعی می‌کند جوان‌های ما را ناامید کند، ما باید متقابلاً امید آفرینی کنیم.»

آنچه که محور این یادداشت است بیانات مقام معظم رهبری است که در جمع مجاورین و زائرین حرم مطهر رضوی در تاریخ اول فروردین سال 1402 ایراد فرمودند، و بحث مهم بیانات ایشان رسانه است.

رسانه به عنوان یک تکنولوژی جدید، چند دهه‌ای است که وارد فضای جوامع مختلف دنیا شده و به عنوان یک ابزار جذب مخاطب تأثیر بسزایی در افکار و رفتار افراد دارد، از کوچک تا بزرگ. در کشور ما نیز رسانه کارکردهای متفاوتی پیدا کرده و با توجه به جنس نظام و انقلاب و گفتمان حاکم بر کشور، این ابزار دست ساز و وارد شده توسط غربی ها به فضای جامعه، در ابعاد مختلف اقدام به نشر مفاهیم با موضوعات مختلف می‌کند. اما غصه این تکنولوژی جدید و جذاب و اثرگذار، تاخت و تاز دشمنان ایران و اسلام در فضای بی در و پیکر آن است که برای زدن ریشه درخت تنومند و تناور انقلاب و مردمان ایران زمین، از حربة سیاه نمایی و بزرگ کردن خطاها و برخی فسادهای به وقوع پیوسته و یا کاستی‌ها و خلأهایی است که در اثر همین کم کاری‌ها ایجاد شده است.

داستان نبرد مردمان ایرانیِ شیعه و مسلمان با مستکبرین و مستعمرین و غارتگران عالم، افسانه نیست، بلکه واقعیتی است انکارپذیر که با گذری بر تاریخ این سرزمین به خوبی می‌توان به آن دست یافت. دشمنان قسم خورده، هر روز با یک ابزار و از یک مسیر بر پیکرة ایران و اسلام می‌تازند، و روز به روز نیز سعی می‌کنند با سلاح جدیدی به میدان بیایند و در واقع برای تحقق این آرزوی محالشان، شب و روزشان را به هم دوخته‌اند. در این میان که همت و ارادة دشمنان پس از سال‌ها نبرد در عرصه‌های مختلف که با مقاومت جانانه رو به رو شده است، اینبار ماهیتی پیچیده دارد. رویکرد دشمنان در ابزار و زبان رسانه آن است که از کوچک‌ترین خطا تا بزرگترین مسئله را با شدت و آب و تاب هرچه تمام تر برای مردمان ایران زمین، به خصوص جوانان آسمان ریسمان ببافند ولی در مقابل پیشرفت‌ها و دستاوردهای درخشان این کشور، مهر سکوت بر لب بزنند تا رنگ سیاه نمایی شان به خوبی بر دیواره اذهان جوانان و مردمان ایرانی بنشیند.

در این میان، رسالت مهم صاحبان رسانه نشان دادن و بزرگ کردن پیشرفت‌ها و اتفاقات مهم در عرصه‌های گوناگون است. یکی به نعل و یکی به میخ زدن‌های رسانه‌های غربی و دشمنان این کشور را باید با تبیین جهادگونه و شبانه‌روزی جبران کرد تا بر ذهن افکار عمومی در کشور اینگونه جا نیفتد که مملکت روز‌به‌روز در حال پسرفت است و اگر رژیم گذشته بر مسند امور اداره کشور بازگردد، همه چیز گل و بلبل خواهد شد!. نباید اجازه داد که حیله و مکر صاحبان همین رسانه‌هایی که با تمام توان بر اقتصاد کشورمان مهر تحریم زده‌اند، و به دروغ فریاد تظلم خواهی وضعیت مردم و داد گرانی و تورم وحشتناک و سرانجام القای ناکارآمدی را در دستور کارشان قرار داده‌اند، در ذهن و دل مردمان ایران زمین جا خوش کند. تبیین قدرتمند و مقایسه‌گونه و بمباران اطلاعاتی در تمامی حوزه‌ها، همان‌گونه که رسانه‌های غربی انجام می‌دهند، طبل رسوایی رسانه‌های مزدور و حقه باز غربی‌ها را خیلی زود به صدا درخواهد آورد.

صد البته که مایه‌های امیدآفرین و مسائلی از این دست در کشور کم نیستند. این امیدآفرینی برخلاف افکار و نظرات غلط برخی مأیوس‌کنندگان داخلی، خودفریبی نیست. بلکه مسیر روشن آینده را، علی‌رغم وجود برخی ضعفها و کاستی ها نشان می‌دهد.

« امید آفرینی، خودفریبی نیست. بعضی‌ها خیال می‌کنند امید آفرینی پنهان کردن ضعف‌ها است، خودفریبی است، نه، ضعف‌ها هم باید بیان بشود، اشکالی ندارد، اما در کنار بیان ضعف‌ها بایستی امیدآفرینی هم بشود، آینده و افق روشن در مقابل چشم قرار بگیرد و نشان داده بشود.»

و این کار مهم و خطیری است که امروز وظیفه صاحبان رسانه است.


 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان