۱۵/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۲۷ جمعه

صبح قزوین اساتید الگو و آئینه دانشجویان هستند
کد خبر: ۳۶۸۱۵۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۳/۵ ساعت: ۷:۱ ↗ لینک کوتاه

استاد نمونه کشوری در استان قزوین:

اساتید الگو و آئینه دانشجویان هستند

استاد نمونه کشوری در استان قزوین با بیان اینکه استاد الگو و آئینه دانشجو است، گفت: : یک استاد نمونه برخورداری از اخلاق، رفتار و گفتار شایسته را اولویت کار خود قرار می‌دهد.

اساتید الگو و آئینه دانشجویان هستند
به گزارش خبرنگار حوزه علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، سعید عباس‌بندی فارغ‌التحصیل رشته ریاضی کاربردی از دانشگاه خوارزمی در سال ۱۳۷۴ است، وی در مقطع کارشناسی‌، ارشد و دکتری همین رشته در دانشکده علوم پایه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مشغول به تحصیل و پژوهش است و در سال ۱۴۰۲ به عنوان استاد نمونه کشوری شناخته شد.
 
عباس‌بندی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی«صبح قزوین»، اظهار کرد: انتخاب استاد نمونه کشوری یک فرایند دقیق با توجه به فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و اجرایی است که به تمام فعالیت‌های عضو هیات علمی از بدو استخدام توجه می‌شود.
 
وی افزود: بدیهی است فعالیت‌های بین‌المللی پژوهشی اینجانب طی سالیان متوالی از ویژگی‌های مهم و شاخص برای انتخاب به عنوان استاد نمونه بوده است. 
 
استاد رشته ریاضی کاربردی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با اشاره به ویژگی‌های استاد خوب ادامه داد: با توجه به محورهای چهارگانه که قبلا ذکر کردم، شاخص استاد خوب بودن، بهترین بودن در تمام آن محورها با توجه به محدودیت‌های ممکن است.
 
این استاد دانشگاه اذعان کرد: یک استاد نمونه برخورداری از اخلاق، رفتار و گفتار شایسته را اولویت کار خود قرار می‌دهد، این موضوع به اندازه‌ای مورد اهمیت است که می­‌توان گفت حتی در صورت برخورداری یک استاد از جایگاه و توانمندی علمی مناسب، در صورت نداشتن این ویژگی­‌ها توسط وی، انتقال مفاهیم و نیز ایجاد فضای مناسب جهت رشد علمی و عملی تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.
 
عباس‌بندی ابراز کرد: موفقیت دانشجو به عوامل محیطی و شخصی بستگی زیادی دارد و قطعاً نقش اساتید راهنما انکارناپذیر است، تدریس خوب و مفید، جامع درس دادن، تدریس به‌روز، احترام متقابل، رعایت قوانین آموزشی و پژوهشی از موارد مهم در این زمینه هستند.
 
وی در خصوص شخصیت محوری اساتید در دانشگاه بیان کرد: استاد الگو و آئینه دانشجو است و خود بنده هم همیشه حواسم به نحوه برخوردم است و باید از خودم انتظار داشته باشم در شان یک الگو رفتار کنم، به این نکته هم باید توجه کرد که اساتید به‌نحوی رفتار نمایند تا دانشجو بتواند به آنها اعتماد کند و مسائل درسی و ... را با اساتید در میان بگذارد. 
 
عضو هیات علمی رشته ریاضی کاربردی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تاکید کرد: نظام آموزش عالی کشور موظف است در یک حرکت کاملاً کیفی، محورهای فعالیت خود را با نیازهای کشور و در جهت پیشرفت کشور دوباره تعریف کند و این تعاریف را سرلوحه فعالیت دانشگاه‌های متبوع قرار دهد، سنگ بنای این حرکت، کار کیفی و توجه به کیفیت است، البته، معیارهای کیفیت نیز بایستی خود در ابتدا دوباره تعریف شوند و طبق آن پیشرفت داشت.
 
این استاد نمونه کشوری در استان قزوین مطرح کرد: توجه مستمر به اهداف اصلی و واقعی دانشگاه برای استاد بسیار حائز اهمیت است، هر استاد وظیفه‌ای دارد تا با قرار گرفتن در این راستا، ضمن به‌روزرسانی آگاهی­‌های علمی و تخصصی خود، نسبت به آموزش آخرین تحقیقات علمی در حوزه تخصصی خود به دانشجویان اقدام نموده و با آگاهی از فنون و روش­‌های جدید، نسبت به ارتقاي جایگاه دانش و پژوهش دانشجویان گام بردارد.
 
عباس‌بندی خاطرنشان کرد: در خصوص این موضوع لازم است که استاد خود نیز در حوزه پژوهش و تحقیق فعال باشد؛ اصولاً ارائه مطالب نو و دستاوردهای جدید مستلزم این امر و انجام مطالعات و فعالیت‌های تحقیقاتی بی‌وقفه توسط استاد است.
 
وی افزود: اساتید بايد هميشه توجه داشته باشند که حاصل تمامی موفقیت­‌ و پیشرفت­‌ها در تمامی این موارد در گرو توفیق الهی است؛ و اعتقاد به این امر زمینه‌ساز موفقیت­‌های بیشتر خواهد شد و در این راه توکل بر خدا و اعتماد بر آن می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

مشکلات معیشتی عامل‌ مهاجرت دانشجویان است  

عضو هیات علمی رشته ریاضی کاربردی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با اشاره به حس و حال خود در خصوص برگزیده شدن به عنوان استاد برتر یادآور شد: بسیار خوشحال و خرسند شدم که توانستم نام دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) را در این رویداد ملی زنده کنم، و همواره سعی دارم برای دانشجویان بهترین باشم و در حوزه علمی، اجتماعی و ... یاور فرزندانم باشم.
 
این استاد نمونه و موفق در خصوص مهاجرت دانشجویان، تصریح کرد: به باور بنده، نفس مهاجرت اگر بر یادگیری علوم جدید و پیشرفته باشد مشکلی ندارد، البته در رشته بنده حتی آموزش دوره‌های پسادکتری در دانشگاه ما و دیگر دانشگاه‌های ایران انجام می‌شود و از این بابت خوشبختانه مشکلی نداریم.
 
عباس‌بندی دلایلی را برای مهاجرات ذکر کرد و ادامه داد: در هر مقطع زمانی شاید جواب این سوال که چرا دانشجویان و ... به مهاجرت فکر می‌کنند یکسان نباشد اما فکر می‌کنم در حال حاضر مشکلات معیشتی و تامین آینده فرزندان در نظر خانواده‌ها از دلایل مهم مهاجرت باشد.
 
وی گفت: برخورداری از روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و انتقال اين روحيه به دانشجویان از دیگر وظایف بسیار مهم استاد است، ترویج این روحیه در میان دانشجویان سبب ارتقاي آنان و دستیابی به دستاوردهای نوین علمی خواهد شد.
 
عضو هیات علمی رشته ریاضی کاربردی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اضافه کرد: ضمن تشکر از مسئولین فعلی و قبلی دانشگاه و همچنین تشکر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی فارغ‌التحصیل شده، در این حوزه خواهشمند هستم، همچنان حمایت خود را از پژوهش ادامه دهند.
 
عباس‌بندی در خصوص چشم‌انداز و هدف خود در پایان اظهار کرد: با توجه به محدوده فعالیت اینجانب در دانشگاه، فعلاً فقط به آموزش علمی دانشجویانم فکر می‌کنم و سعی در ارتقای سواد ریاضی آن‌ها در دوره‌های تحصیلات تکمیلی دارم و قطعاً رسیدن به تمام این اهداف کار سختی است و به نظرم دانشجویان خوبی که در این مدت تربیت کرده‌ام نشان‌دهنده درست بودن مسیرم است.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان