۲۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ شنبه

صبح قزوین اسطرلاب تاریخی قلعه حسن صباح رونمایی می‌شود
کد خبر: ۳۶۸۱۵۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۲۶ ساعت: ۱۷:۳۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان قزوین:

اسطرلاب تاریخی قلعه حسن صباح رونمایی می‌شود

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان قزوین گفت: اسطرلاب تاریخی متعلق به دوره سلجوقی که در قلعه حسن گازرخان کشف شده به مناسبت هفته موزه‌ها از تهران به صورت امانی وارد استان شده و با حضور وزیر میراث فرهنگی به صورت ویدیو کنفرانس رونمایی خواهد شد.

اسطرلاب تاریخی قلعه حسن صباح رونمایی می‌شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، علیرضا خزائلی در نشست خبری با اصحاب رسانه که روز چهارشنبه در موزه شهر قزوین به مناسبت به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌های روز جهانی موزه و میراث فرهنگی امسال با شعار میراث فرهنگی، مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی برگزار خواهد شد.
 
وی با اشاره به وفور آثار تاریخی و فرهنگی در استان قزوین افزود: بعضی از برنامه‌های میراث فرهنگی قزوین به صورت ملی در سطح کشور و برخی به صورت منطقه‌ای برگزار خواهد شد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: یکی از برنامه‌ها در هفته موزه و میراث فرهنگی رونمایی از اسطرلاب تاریخی متعلق به دوره سلجوقی است که در قلعه حسن گازرخان کشف و به مناسبت هفته موزه‌ها از تهران به صورت امانی وارد استان شده و با حضور وزیر میراث فرهنگی به صورت ویدیو کنفرانس رونمایی خواهد شد.
 
وی ادامه داد: در این هفته که از ۲۹ اردیبهشت تا چهارم خردادماه تعیین شده، برنامه‌های متنوعی شامل برگزاری ورک شاپ، تجلیل از پیشکسوتان و مجموعه داران برتر، کارگاه علمی نجوم در کاروانسرای هجیب بوئین‌زهرا و حضور دانشجویان خارجی دانشگاه شهید بهشتی در دولتخانه صفوی خواهد بود. 
 
خزائلی با اشاره به برنامه‌های هفته موزه‌ها اظهار کرد: موزه مردم شناسی در پایگاه میراث فرهنگی گازرخان در این هفته آغاز به کار خواهد کرد تا اشیا مرتبط با مردم شناسی متعلق به منطقه الموت در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود، همچنین نمایشگاه عکس‌های قدیمی نیز در موزه سنگ نگاره‌ها به نمایش در خواهد آمد.
 
این مسئول در ادامه با اشاره روند مرمت بقعه چهار انبیاء تصریح کرد:  در آرامگاه بقعه چهار انبیا با یک حادثه طاق شکست و یک حفره ایجاد شد و همچنین طاقها دچار پوسیدگی و فرسودگی شده بود لذا قرار شد سطح سواره رو برداشته شود و خاکبرداری به صورت اصولی‌تر انجام شود.
 
وی افزود: مقرر است عرشه سازه‌ای در تراز خیابان اجرا شود تا ما در میراث فرهنگی برای تعمیر طاق‌ها با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه قزوین اقدام کنیم.

 
مسجد جامع عتیق ثبت جهانی می‌شود
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین بیان کرد: یکی برنامه‌های اصلی ما در سال جدید ثبت جهانی مساجد ریشه‌دار قزوین است که در این زمینه مسجد جامع عتیق در اولویت قرار دارد.
 
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته مطالعاتی در حوزه گنبدخانه مسجد جامع توسط جهاد دانشگاهی قزوین صورت گرفته و آزمایش‌های متعدد مصالح، خاک و مطالعات تحلیل سازه‌ای به تصویب وزارتخانه رسیده و بعد از ابلاغ به استان جمع آوری داربست‌ها در دستور است و تکمیل مرمت تزیینات ایوان در اولویت بعدی است.
 
خزائلی تاکید کرد: هم اکنون تثبیت بنای مسجدجامع درحال انجام است و تا منظر مناسبی از هندسه نشان داده شود داربست‌ها جمع‌آوری خواهد شد و از این پس از تکنولوژی بالابر استفاده می‌شود.
 
وی افزود: تاکنون برای مرمت مسجد جامع قزوین ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل عملیات مرمت و نوسازی آن ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین با اشاره واگذاری گراند هتل به بخش خصوصی اظهار کرد: گراند هتل قزوین تنهای بنای گراند هتل باقیمانده از دوره قاجار در کشور است، این اثر تاریخی از اواخر سال گذشته با عقد قرارداد به بخش خصوصی در دست تعمیر و بازسازی بوده و جبهه غربی بنا که منتهی به خیابان پیغمبریه است در اولویت تعمیز و بازسازی خواهد بود.

خزائلی در ادامه بیان کرد: ساماندهی دولتخانه و بقعه چهارانبیا در حال انجام است، ما درصددیم با احیای میدان دارالشفا یک هویت تاریخی قزوین را احیا کنیم.
 
وی افزود: بر اساس تصاویر هوایی که از اوایل دهه 30 باقی مانده میدان دارالشفا وجود داشته و در واقع از سال 1335 ساخت و سازها در کوچه چراغ برق در محل فعلی این میدان ایجاد شده است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین با اشاره به پروژه لاله الموت اظهار کرد:پروژه لاله الموت به وسعت ۱۸۵ هکتار در مالکیت دولت و به نمایندگی وزارت میراث فرهنگی است و برای جذب سرمایه‌گذار برای آن چند نوبت آگهی داده شده تا به شیوه بی او تی و یا روش( ساخت، اجاره و انتقال) واگذار شود که تاکنون سرمایه‌گذار واجدالشرایطی برای آن پیدا نشده است.

وی تاکید کرد: از سال گذشته با قانون‌مولدسازی فعالیت مجددی آغاز شده و در جلسات برای رفع نواقص اقدام شود و زمینه حضور سرمایه گذار دارای اهلیت نیز مهیا است.

 
استان قزوین دارای هشت موزه است
 
در ادامه این نشست، فرهاد دلزنده، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قزوین و مسئول امور موزه‌ها بیان کرد: استان قزوین هشت موزه دارد که شامل هفت موزه و یک سایت موزه است، چهار موزه تحت سرپرستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
 
وی افزود: این موزه‌ها شامل: موزه ملت شامل هدایای دکتر علی اکبر صالحی، موزه دیانت، شناسنامه ۱۰۰ ساله آموزش و پرورش استان و موزه اسطوره‌ها استاد عظیم محمدی، شامل آثار ساخته شده از سنگ و گل و موزه قجر نیز در رابطه با موزه مردم شناسی است.
 
دلزنده تصریح کرد: ۲ موزه چهلستون و موزه شهر از موزه‌های شاخص استان هستند که موزه چهلستون به لحاظ بنا و موزه شهر نیز به لحاظ دارا بودن ۳۵۱ اثر تاریخی حایز اهمیت است، همچنین موزه سنگ قزوین هم 185 اثر دارد.
 
انتهای خبر/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان