۲۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ شنبه

صبح قزوین «عصمت آباد»، روستایی که با شهر شدن عاقبت بخیر نشد!
کد خبر: ۳۶۸۱۲۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۲۴ ساعت: ۸:۳۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از یک مشکل مردمی؛

«عصمت آباد»، روستایی که با شهر شدن عاقبت بخیر نشد!

طبق گزارشات واصله از مردم این شهر، عصمت آباد روستا با عصمت آباد شهر تفاوت چندانی نکرده و گویا هنوز عزم جدی برای ایجاد زیرساخت‌های شهری‌ و بهره‌مندی اهالی عصمت‌آباد از امکانات شهری چون خدمات درمانی، بانکی و فرهنگی در این منطقه وجود ندارد.

«عصمت آباد»، روستایی که با شهر شدن عاقبت بخیر نشد!
به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، عصمت‌آباد شهری در بخش مرکزی شهرستان بوئین‌زهرا و در فاصله 10 کیلومتری از آن شهرستان و45 کیلومتری از شهر قزوین؛ با مردمی ترک زبان و جمعیتی بالغ بر 4 هزار نفر است.
 
عصمت‌آباد 22 شهید لاله‌گون دارد و شهید روحانی استان قزوین، شهید نصرت‌الله انصاری متولد این روستا بوده که از فیض درس آیات عظام بروجردی، طباطبایی، علی مشکینی و امام خمینی بهره برده است، و از سالیان دور علمای زیادی چون آیت‌الله اسلامی و... از حوزه علمیه این خطه بهره برده‌اند.

مرحوم محمدعلی اینانلو کارشناس و مستندساز حوزه گردشگری و محیط زیست، مجری باسابقه تلویزیون، روزنامه نگار و مفسر ورزش هم زاده این شهر بوده و در امامزاده حلیمه خاتون شهر مدفون است.

این شهر طبق مصوبه هیات وزیران در ۱۱ آبان ۱۳۹۹ از روستا به شهر ارتقاء یافت، اما با گذشت چهار سال و اندی هنوز بویی از شهر بودن نبرده است.
 
طبق گزارشات واصله از مردم این شهر، عصمت‌آباد روستا با عصمت‌آباد شهر تفاوت چندانی نکرده و گویا هنوز عزم جدی برای ایجاد زیرساخت‌های شهری‌ و بهره‌مندی اهالی عصمت‌آباد از امکانات شهری چون خدمات درمانی، بانکی و فرهنگی در این منطقه وجود ندارد.
 
یاسر ناصحی عضو و سخنگوی شورای شهر عصمت‌آباد چندی پیش در صفحه مجازی خود با دادخواهی از مسئولان استان خواست که به داد شهر برسند.
 
وی در صفحه خود نوشت که شهر عصمت آباد بانک ندارد، مرکز درمانی‌اش پزشک ثابت ندارد و تنها داروخانه مستقر در این شهر رو به تعطیلی است، ناصحی از رسانه‌ها خواست که صدای آنها را به گوش مسئولان برسانند.

 
شهری که بانک و پزشک ندارد

ناصحی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «صبح قزوین»، در خصوص وضعیت شهر عصمت‌آباد اظهار کرد: عصمت‌آباد بیش از چهار سال است که شهر شده اما از امکانات شهری بهره‌ای نبرده است و هنوز زیرساخت‌های لازم شهری را ندارد.
 
وی با گلایه از عدم پاسخگویی مسئولان استان به نامه‌های درخواستی مکرر، بیان کرد: تنها یک بانک از 30 سال پیش در این منطقه فعالیت داشت که با توجه به عدم صرفه اقتصادی و گردش مناسب پول تعطیل شده است و شهروندان برای امور بانکی ناگزیر هستند به بوئین‌زهرا که 10 کیلومتر با ما فاصله دارد مراجعه کنند.
 
عضو شورای شهر عصمت‌آباد تاکید کرد: برای حل این مشکل بیش از 10 بار به فرمانداری و استانداری مراجعه کردیم اما هربار با وجود دادن قول همکاری، باز کاری از پیش نمی‌رود.
 
وی افزود: مشکل دیگر این شهر شبکه بهداشت آن است، ما تنها یک مرکز بهداشت در سطح شهر داریم که پزشک آن سیار و به‌گرد است و باید علاوه‌بر اینجا به چند روستا هم سر بزند، مردم تنها در ساعاتی از روز می‌توانند از خدمات درمانی بهره ببرند.
 
ناصحی گفت: در واقع اگر مشکلی برای شهروندی در ساعات عدم حضور پزشک رخ دهد، با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.
 
وی بیان کرد: با توجه به اینکه از 15 روستا اطراف نیز برای دریافت خدمات درمانی به مرکز بهداشت عصمت‌آباد مراجعه می‌کنند، دانشگاه علوم پزشکی و دیگر نهادهای ذی‌ربط حداقل یک پزشک ثابت برای مرکز قرار دهند تا جواب‌گوی شهروندان عصمت‌آباد و روستای همجوار باشد.
 
سخنگوی شورای شهر عصمت‌آباد یادآور شد: به دلیل کمبود پزشک و نبود رونق در این مرکز درمانی، تنها داروخانه شهر هم در شرف تعطیلی است و مشکلی بر مشکلات شهروندان افزوده خواهد شد.
 
عصمت‌آباد طرح هادی ندارد

وی تاکید کرد: این شهر حتی از ابتدایی‌ترین خدمات دولتی مانند ماشین حمل زباله نیز بی‌بهره است، و ما برای حمل زباله در شهر باید از بوئین‌زهرا ماشین کرایه کنیم.
 
ناصحی با اشاره به نبود طرح هادی برای شهر اظهار کرد: هنوز طرح هادی این شهر مشخص نشده و با وجود پیگیری‌های مکرر به عنوان عضو شورای شهر و شهرداری نمی‌دانیم که نقشه توسعه و گسترش شهر از کدام مناطق است تا برای طرح‌های شهری مناسب برنامه‌ریزی کنیم.
 
وی افزود: شهر عصمت‌آباد فاقد کلانتری یا پاسگاه انتظامی است و این موضوع بارها در دادستانی، شورای تامین مطرح شده و در انتظار مصوبه است.
 
عضو شورای شهر عصمت آباد بیان کرد: دستگاه‌های خدمت‌رسان همچون آب و برق و گاز در این شهر نمایندگی ندارند با وجود اینکه ما حاضریم زمین مناسب در اختیارشان قرار دهیم.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر سه مدرسه فعال در شهر وجود دارد و یک مدرسه هم در حال ساخت است.
 
ناصحی گفت: دانش‌آموزان یک مدرسه ابتدایی در کانکس درس می‌خوانند و با وجود فراهم کردن 300 میلیون تومان آورده از خیر مدرسه‌ساز، برای انجام استارت کار، اما سازمان نوسازی می‌گوید که ساخت مدرسه یک میلیارد هزینه دارد و با این مقدار نمی‌شود.

 
پیگیر مشکلات شهر عصمت‌آباد هستم

موضوع را با فرماندار بوئین‌زهرا در میان گذاشتیم، ادیب رامندی در گفتگو با خبرنگار «صبح قزوین»، گفت: به تمام مشکلات شهر عصمت‌آباد آگاه بوده و به هر طریق به دنبال رفع آن خواهیم بود.
 
وی افزود: تنها یک بانک صادرات در شهر از سال‌های گذشته وجود داشته که به دلیل عدم تراکنش لازم به باجه تنزل پیدا کرده است.
 
رامندی بیان کرد: اگر چه سیاست کلان بانک‌ها انقباضی است و بسیاری از بانک‌ها بر اساس همین سیاست با هم ادغام می‌شوند و همین سیاست موجب شده در مکان‌هایی که تراکنش مالی شهروندان کم است، بانک‌ها را با مراکز شهرستانی تجمیع کنند.
 
وی ادامه داد: با این وجود به مرکز استان برای این مشکل نامه‌نگاری کرده و موضوع در حال پیگیری است، از مردم شهر هم می‌خواهیم که با بالا بردن تراکنش و عدم مراجعه به شهرهای اطراف این خواسته به حق خود را مطالبه کنند.
 
فرماندار بوئین‌زهرا در خصوص مرکز بهداشت عصمت‌آباد اظهار کرد: کمبود پزشک یک مشکل جدی در کشور است و منوط به استان و شهر عصمت‌آباد نیست، هرچند ما درخواست‌های خود را به علوم پزشکی استان مبنی بر استقرار پزشک در مرکز بهداشت اعلام کردیم.
 
وی افزود: پزشک عمومی که در این مرکز مشغول است باید چندین روستا را هم پوشش بدهد و در برخی ساعات خدمت در دیگر روستاها به سر می‌برد، امیدواریم در سطح کلان فکری به حال این موضوع شود.
 
رامندی با اشاره به برنامه ششم توسعه، بیان کرد: بر طبق برنامه ششم توسعه هیچ گونه اداره جدیدی در کشور توسعه پیدا نمی‌کند، بنابراین ادارات آب و برق تنها به صورت نمایندگی می‌توانند در شهرها و روستاها مستقر شوند که با توجه به اینکه شهر عصمت‌آباد عمر کوتاهی دارد، در شرف انجام است.
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، وقتی که اسم شهر بر سر روستایی چون عصمت‌آباد آمد، ساکنان منطقه چه قندی در دلشان آب شد که با شهر شدن چنین و چنان می‌شود، اما در عمل هیچ تفاوتی با زمان روستا بودن خود نکرده است!
 
تنها تفاوتش این است که حالا حتی از بودجه‌ها و اعتبارات دولتی برای خدمات در مناطق روستایی هم بی‌بهره شده است، امید است مسئولان استان، فکری به حال این شهرهای محروم و بی‌بهره از خدمات شهری استان کنند.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان