۰۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ یکشنبه

صبح قزوین تشخیص نیاز آبی محصولات کشاورزی با هوش مصنوعی
کد خبر: ۳۶۸۰۵۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۲۲ ساعت: ۸:۲۹ ↗ لینک کوتاه

دختر نمونه حوزه علم و فناوری استان قزوین عنوان کرد:

تشخیص نیاز آبی محصولات کشاورزی با هوش مصنوعی

دختر دانشجوی موفق و نمونه حوزه علم و فناوری استان قزوین گفت: بررسی نیاز آبی بر اساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی است که بدون نیاز به وجود فردی متخصص در اراضی کشاورزی، می‌تواند نیاز آبی محصولات مختلف را محاسبه کند و در اختیار کشاورز قرار بدهد.

تشخیص نیاز آبی محصولات کشاورزی با هوش مصنوعی
به گزارش خبرنگار حوزه علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، دختران امروز مادران فردا و آینده جامعه هستند بنابر این جایگاه دختران در جامعه و فرهنگ و حضور آنان در صحنه‌های علمی، اجتماعی و سیاسی حائز اهمیت است، روز دختر با هدف گرامی داشتن مقام دختران و سرلوحه قرار دادن حضرت معصومه (س) به عنوان اسوه اخلاق، پاکدامنی، مهربانی و نجابت برای دختران این مرز و بوم نامگذاری شده است.

محدثه سادات فخار دانشجوی مقطع دکتری رشته مهندسی آب در استان قزوین است که در مقام دختر بودن برای خود و خانواده خود افتخارآفرین بوده است و از جمله سوابق پژوهشی وی انتشار بیش از ۳۰ مقاله علمی در ژورنال‌های معتبر و کنفرانس‌های بین‌المللی، تکمیل چندین طرح تحقیقاتی و تالیف کتب تخصصی با موضوع مدیریت آب و طراحی یک طرح فناورانه است.

محدثه سادات فخار در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص زمینه فعالیت علمی خود، اظهار کرد: من به عنوان یک دختر موفق در حوزه علمی بسیار خوشحال هستم که توانستم به آرزوهای خودم برسم و در حوزه تحصیلی خودم موفق عمل کنم و مطمئن هستم دختران سرزمینم هر کدام استعداد نهفته‌ای در خود دارند.
 
وی افزود: ابتدا رشته تحصیلی من، رشته‌ای از شاخه‌های رشته مهندسی عمران محسوب می‌شد، اما با تغییراتی در چارت سازمانی رشته‌ها وزارت علوم، این گرایش از مهندسی آب را با عنوان رشته جدیدی به نام مهندسی آب ایجاد کرد.
 
دانشجوی دختر موفق قزوینی عنوان کرد: تخصص من بیشتر در زمینه بررسی و مدیریت یکپارچه منابع آب چه در حوضه‌های کوچک و چه در بخش کلان کشور است که مرتبط با تخصیص منابع آب در بخش کشاورزی و مصرف خانگی را شامل می‌شود، بیشتر تحقیقات بنده در زمینه بررسی منابع آب در دشت قزوین را شامل می‌شود و تمرکز اصلی خودم را برای مشکل بحران آب در دشت قزوین برای اراضی کشاورزی گذاشتم که امیدوارم نتیجه‌بخش باشد.
 
فخار اذعان کرد: تحقیقات زیادی در زمینه بررسی نیاز آبی در اراضی کشاورزی دشت قزوین انجام دادم، کاری که انجام دادیم؛ بررسی نیاز آبی بر اساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی است که بدون نیاز به وجود فردی متخصص در اراضی کشاورزی، می‌تواند نیاز آبی محصولات مختلف را محاسبه کند و در اختیار کشاورز قرار بدهد.
 
وی تصریح کرد: این فعالیت علمی برای اولین بار در کشور در دست انجام است، چون قبلاً این کار حتما بایستی با حضور و استفاده از فردی که تخصص در زمینه نیاز آبی و سنجش از دور دارد، انجام می‌شد اما، خوشبختانه این‌ کار به حول قوه الهی می‌تواند از راه دور اراضی کشاورزی را پایش کند و در مصرف آب کشاورزی تا حد زیادی صرفه جویی کند.
 
خودم را نخبه نمی‌دانم و علاقه‌ای به این کلمه ندارم
 
دختر موفق و نمونه استان قزوین تشریح کرد: به نظرم فضای دانشگاه بسیار مهم است که یک دانشجو بتواند کار علمی انجام دهد، وقتی یک فردی وارد یک جمع علمی می‌شود سعی می‌کند، مشکلات کشور را حل کند یا حتی یک گام کوچک برای حل مشکلات کشور بردارد، این موضوع خودش باعث می‌شود دانشجوهای جدید علاقه پیدا کنند و خودشان ایده بدهند و مشکلات را بررسی کنند تا بتوانند گره کوچکی از این مشکلات را برطرف کنند.
 
فخار اضافه کرد: این موضوع جامعه دانشگاهی و علاقه دانشجو بسیار حائز اهمیت است، این به نظرم خیلی بستگی به محیط دانشگاه دارد که خوشبختانه این شانس نصیب من شد و من در دانشگاه خیلی خوبی مشغول به تحصیل شدم و حضور افراد علاقمند خودش برام جرقه‌ای ایجاد کرد که منم بتوانم کمکی برای حل چالش‌های استانی داشته باشم.
 
وی ادامه داد: نخبه بودن تعاریف متفاوتی دارد، من خودم اصلا واژه نخبه را دوست ندارم، به نظرم این واژه باعث می‌شود که دانشجوها از هم فاصله بگیرند، و این خودش یک ایراد محسوب می‌شود، من همواره سعی کردم که فردی تلاشگر باشم تا نخبه و تلاشگر بودن را به نخبه بودن ترجیح می‌دهم.
 
دانشجوی دختر موفق علمی استان در خصوص موانع بین راه، ابراز کرد: موانع و مشکلات که همیشه وجود دارد اما این که چقدر بتوانیم این موانع را پله کنیم برای پیشرفت، بستگی به خود دانشجو دارد، من همواره سعی کردم موانع را به عنوان پله در نظر بگیرم و خدا را شاکر هستم که این کار هم تا به این لحظه جواب خوبی داده است و من هم خشنود هستم، اما خب مشکلات هم زیاده، به خصوص برای قشر جوان، اما ناامید نیستم و به آینده امیدوارم همین خودش برایم کافی است.
 
الماس با تراش و انسان با تلاش است که به درخشندگی می‌رسد
 
فخار خاطرنشان کرد: مهم‌ترین برنامه‌ام که در حال حاضر دارم روی آن کار می‌کنم این است که؛ ابتدا به دانشجو‌های تازه ورود امید بدهم، به‌ نظرم این امید است که آینده قشر جوان کشور را می‌سازد، و سعی کردم که ارتباطم را با این دانشجوها بیشتر کنم چون هم پرانرژی هستند و فقط نیاز به یک انگیزه برای ادامه راه دارند که خوشبختانه خیلی پاسخ خوبی هم دریافت کردم. امیدوارم که بتوانیم در کنار هم دستاوردهای علمی بیشتری را رقم بزنیم.
 
وی افزود: موفقیت برای هر فردی حس خیلی خوبی را دارد، اصلا این که یک شخص موفق شود، خودش باعث می‌شود افراد دیگر هم انگیزه پیدا کند در این راه علمی و ... و باعث شود که آن‌ها هم این راه را ادامه دهند و به نشر بنده اینکه این زنجیره ادامه دار شود، موفقیت با ارزش‌تری است.
 
دختر موفق قزوینی مطرح کرد: من خودم به عنوان یک دختر وقتی میبینم که توانستم برای کشورم، استانم و خانواده‌ام افتخار آفرین باشم، انگیزه‌ام چند برابر می‌شود، شاید اوایل موفقیت‌های فردی خیلی خوشحالم می‌کرد، اما الان وقتی تیمی کار می‌کنیم و نتیجه می‌گیریم خیلی بیشتر خوشحال و راضی می‌شوم. و اگر به عقب برگردم حتما دوباره همین مسیر را شروع می‌کنم.
 
فخار اظهار کرد: بنده متعقد هستم که دختران نسل ما که از آن به عنوان دختران آینده‌ساز کشور یاد شده، می‌توانند با تلاش، پشتکار و برنامه‌ریزی به صورت هدفمند گامی هرچند کوچک در راه ارتقاء و اعتلای دانش این مرز و بوم داشته باشند.

وی مادر خود را الگوی پیشرفت قرار داد و یادآور شد: من مادرم را در این مسیر الگو خودم قرار دادم، که واقعا دلسوزانه و با دقت نظر در تمامی عرصه‌ها بنده را هم راهنمایی کردند و همه موفقیت‌های خودم را مدیون زحمات و پشتیبانی‌های مادرم هستم.
 
 دختر نمونه کشوری استان قزوین بیان کرد: حمایت خانواده از من بسیار موثر بود که واقعاً ممنون هستم از آن‌ها، چون اگر حمایت آن‌ها نبود قطعا موفقیتی حاصل نمی‌شدو دوم از اساتید بزرگوارم تشکر می‌کنم که واقعا دلسوزانه در این مسیر بنده را راهنمایی کردند.
 
فخار در خصوص رتبه‌های علمی خود به ترتیب، اذعان کرد: کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری از سوی ریاست جمهوری درسال ۱۴۰۱، کسب جایزه نوبل ایرانی در بخش نخبگان و دانشجوی برگزیده کشوری در سال ۱۴۰۱ در بنیاد فرهنگی البرز، کسب عنوان پژوهشگر برتر استان در سال ۱۴۰۱ نصیب بنده شده است.
 
وی در ادامه کسب رتبه‌های علمی خود گفت: کسب عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۱۴۰۲ کسب عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۱۴۰۱، کسب عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۱۴۰۰، کسب عنوان جوان برتر دانش‌بنیان در جشنواره جوان برتر استان در سال ۱۴۰۱ هم خوشبختانه نصیب بنده شده است.
 
دختر نمونه کشوری استان قزوین در پایان گفت: به نظرم هرآنچه خداوند به عنوان آرزویی در دل بنده‌هایش قرار می‌دهد با تلاش و پشتکار آدمی به دست خواهد آمد، شاید نه امروز اما حتما صورت می‌گیرد، گفتن این جمله‌ها شاید کلیشه‌ای باشد اما به نظرم جا دارد که اینجا خدمت شما عرض کنم؛ الماس با تراش و انسان با تلاش است که به درخشندگی می‌رسد.
 
انتهای خبر/۲۰۰۵
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان