۰۹/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۸ جمعه

صبح قزوین برخی چوب لای چرخ مجلس در طرح‌های حمایتی کارگران می‌گذارند
کد خبر: ۳۶۷۹۵۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۰ ساعت: ۷:۳۱ ↗ لینک کوتاه

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی:

برخی چوب لای چرخ مجلس در طرح‌های حمایتی کارگران می‌گذارند

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارشکنی برخی ارگان‌ها در حوزه کارگری گفت: اکنون در حالی از موضوع کارگران حرف می‌زنیم که شاخص‌های ما در حوزه کارگری رو به رشد است، اما در حوزه امنیت شغلی هنوز کارگران با مشکلات جدی مواجه هستند.

برخی چوب لای چرخ مجلس در طرح‌های حمایتی کارگران می‌گذارند
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، فاطمه محمدبیگی صبح امروز در نشست تعاملی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان قزوین اظهار کرد: بسیار خرسندم که در ابتدای دوره دوازدهم رسماً با کسانی صحبت می‌کنم که خودم نیز سر سفره این عزیزان بزرگ شدم.
 
وی با بیان اینکه با افتخار خودم را فرزند یک کارگر و حامی جامعه کارگری می‌دانم، افزود: مشکلات ساختاری موجود در سطح کلان سبب شده که با وجود تلاش‌ و جدیت‌ها نتوانیم آن گونه که باید مسائل و معضلات این قشر زحمت‌کش را رفع کنیم.
 
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تلاش دولت در کاهش بیکاری، افزایش نرخ ایجاد اشتغال، ایجاد فضا و محیط کسب و کار پایدار، افزایش و ارتقای امنیت شغلی در به اجرا درآمدن قوانین موثر مجلس یازدهم ستودنی است.
 
وی ادامه داد: اما اینکه ما بیاییم و مشکلات جامعه کارگری را نادیده گرفته و یا جایگاه و نهاد قانون‌گذاری به صرف اینکه ما در دولت هستیم، تضعیف کنیم درست نیست.
 
محمدبیگی گفت: ما قدردان زحمات دولت هستیم چرا که دولت شروع کرده و فضا را به سمت اجرایی شدن قوانین خوب و موثر کارگری برده است، حتی انتظار نداشتیم که وزیر کار وظیفه شورای عالی کار را به گردن مجلس بندازد.
 
وی افزود: اجرای ماده 41 برای کارگران و ماده 96 برای بازنشستگان؛ یک مطالبه ساده و قانونی ما در مجلس شورای اسلامی است، که انتظار داریم وزیر کار این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد.
 
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جامعه امروز جامعه تعاملی است، بیان کرد: اگر نتوانیم وارد فضای تعاملی بشویم، با یکدیگر به مشکل برخورده و در زمینه‌های دیگر نیز به موفقیت نخواهیم رسید، این قانون نانوشته جهان است.


اجرای کامل سیاست کلی تامین اجتماعی مورد توجه قرار گیرد

وی با بیان اینکه امروز نیازمند رسیدگی جدی به حوزه معیشت مردم هستیم، ادامه داد: مقام معظم رهبری خودشان مهمترین جهادگر تبیینی هستند و در جلسه‌ای که اخیرا با کارگران داشتند به مسئله مهم امنیت شغلی و افزایش حوزه رسیدگی به وضعیت کارگران اشاره کردند.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی که رهبری سیاست کلی تامین اجتماعی را ابلاغ فرمودند آیا دیگر جایی برای مسامحه باقی می‌ماند، من ندیدم مسئولی بیاید در مورد سیاست کلی تامین اجتماعی دقیق صحبت کند و یا آن را برای خود دغدغه بداند، ما هنوز در چالش بیست سال پیش خود گیر کرده‌ایم.
 
محمدبیگی با اشاره‌ به سه گانه کارگر، کارفرما، دولت، اظهار کرد: رعایت این نسبت و عدالت در شنیدن صحبت‌های آنها و شنیدن مشکلات دولت بسیار لازم است، ما نمی‌توانیم واقعیت‌ها را نادیده بگیریم.

وی افزود: هرچند جامعه کارگری پای این واقعیت‌ها ایستاده و همواره با صبوری مسائل را تحمل کرده است، چرا که صبورترین جامعه‌ای که با آن سروکار داریم همین کارگران هستند.
 
نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: 330 هزار کارگاه تولیدی در کشور داریم که 78 درصد کارگاه‌ها زیر 10 نفر بوده و 13 درصد کارگاه‌ها بالای 10 نفر هستند.
 
وی تاکید کرد: اصلی‌ترین مشکلات ما در کارگاه‌های زیر 10 نفر، عدم تامین امنیت شغلی، اخراج زودرس کارگران، قراردادهای سفید امضا و کاهش امنیت شغلی، بی‌توجهی به ایمنی کار و مباحث طب کار است.

عدم امنیت و ایمنی کار بزرگترین چالش کارگران

محمدبیگی گفت: در مراجعاتی که از سوی شهروندان دارم بیشتر شکایات، شکایت از سختی کار و عدم رسیدگی در کمیسیون پزشکی در حوزه تامین اجتماعی است.
 
وی افزود: گله‌مندیم که چرا جلساتی که ما در حوزه تامین اجتماعی برگزار می‌کنیم به سرانجام نمی‌رسد، چرا باید در این چهار سال هر دفعه از یک وزیر بهداشت موضوع ساخت درمانگاه تامین اجتماعی را پیگیری کرده و هرسال ملغا شده و یا به سال بعد موکول شود؟ یک نماینده چندبار برای گرفتن یک مجوز باید اقدام کند.
 
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چرا باید صدای ما در دفاع از کارگران گرفته و زخمی باشد، اینها مسائلی است که باید حل شود، اکنون در حالی از موضوع کارگران حرف می‌زنیم که شاخص‌های ما در حوزه کارگری رو به رشد است، اما در حوزه امنیت شغلی هنوز کارگران با مشکلات جدی مواجه هستند.
 
وی ادامه داد: قانون‌های خوبی از جمله ساماندهی کارکنان دولت در حوزه تعدیل وضعیت‌ها را مجلس تصویب می‌کند اما ارگانی دیگر چوب لای چرخ مجلس می‌گذارد.
 
محمدبیگی یادآور شد: چرا مجلس شورای اسلامی که نهاد قانونگذاری است و به بیان امام خمینی (ره) در راس امور است، تضعیف می‌کنید، در مجلس دوازدهم اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیافتد.
 
وی با اشاره به شرایط نامناسب ایمنی کار بیان کرد: ما در حوزه جی بی تی 360 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی داشتیم که چهار درصد آن یعنی 15 میلیارد دلار هزینه حوادث و بیماری‌های شغلی شده است، اما چرا باید بگذاریم حادثه‌ای اتفاق بیفتد، عضوی از کارگری قطع بشود و ناراحتی ریوی بگیرد بعد به کارگر از کارافتاده رسیدگی کنیم.
 
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این پول باید در حوزه پیشگیری و طب کار و افزایش ایمنی هزینه شود و تمامی کارگاه چه زیر ۱۰ نفر و چه بالای ۱۰ نفر باید تمام موارد ایمنی کار را رعایت کنند، نمی‌شود به هر قیمتی کارگر را زیر گیوتن بگذاریم و اعضای بدنش آسیب ببیند تا یک لقمه حلال به خانه ببرد.



مسکن کارگران با تعامل مدیریت استان اجرایی شود
 
وی ادامه داد: در حوزه مسکن کارگران طرح‌های خوب و جامعی داریم، بنده تمرکزم از سال گذشته تاکنون در حوزه رسیدگی به امور معیشتی مردم، بر مسکن گذاشتم به دلیل اینکه 30 تا 70 درصد سهم هزینه خانوارها را مسکن تشکیل می‌دهد.
 
محمدبیگی اظهار کرد: می‌توان با هماهنگی با بانک رفاه کارگران، بانک توسعه تعاون با پرداخت تسهیلات مسکن به کارگران در طرح‌های ملی با روش اجاره 99 ساله و سایر روش‌ها استفاده شود و شاهد باشیم استان قزوین بهترین مسکن‌ها را به کارگران اختصاص داده است.
 
وی با اشاره به اینکه امروز رتبه دوم تامین مسکن و رتبه اول ایجاد اشتغال در کسب و کار را دارا هستیم، بیان کرد: با این داشته‌ها زیبنده است که با تعامل مجموعه مدیریت استان، و مشارکت مردمی، استان ما الگوی تامین مسکن کارگری در کشور شود.
 
محمدبیگی در پایان گفت: استان قزوین دارای صنایع متعدد فولاد و خودروسازی است، قزوین قطب تولید قطعات خودرو، لوازم خانگی و محصولات کشاورزی در کشور است، می‌توان از ظرفیت این صنایع با مشارکت مردم در اجرای هرچه بهتر مسکن کارگری استفاده کرد تا این قشر زحمتکش را از هزینه‌های هنگفت اجاره‌نشینی نجات داد.
 
انتهای خبر/2001
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان