۰۹/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۸ جمعه

صبح قزوین نقش‌آفرینی اساتید در جامعه با بصیرت امکان‌پذیر است
کد خبر: ۳۶۷۹۲۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۱ ساعت: ۸:۹ ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره):

نقش‌آفرینی اساتید در جامعه با بصیرت امکان‌پذیر است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت؛ استاد ضمن آگاهی به جایگاه علمی و اجتماعی خویش، از بصیرت لازم فرهنگی و تمدنی برخوردار بوده و خود را موثر در امر تربیت و ساخت آینده جامعه بداند؛ در غیر این صورت استاد نقش مخرب و غیر سازنده خواهد داشت.

نقش‌آفرینی اساتید در جامعه با بصیرت امکان‌پذیر است
حسین محمدی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم و فناوری پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص محوریت عملکرد معاونت فرهنگی در هفته معلم اظهار کرد: ما اگر بخواهیم در دانشگاه اقدام موثر به لحاظ فرهنگی انجام دهیم باید مختصات فرهنگ دانشگاه بر مبنای مناسبات موجود در آن را به درستی شناخته و برای هرکدام از آن‌ها برنامه متناسب تدارک دیده شود. 
 
وی افزود: واقعیت امر این است که اهمیت و جایگاه کرسی استادی به اندازه‌ای است که هیچ کدام از عناصر فرهنگی جامعه را نمی‌توان با آن برابر بدانیم، البته لازمه چنین امکانی زمانی است که استاد ضمن آگاهی به جایگاه علمی و اجتماعی خویش، از بصیرت لازم فرهنگی و تمدنی برخوردار بوده و خود را موثر در امر تربیت و ساخت آینده جامعه بداند؛ در غیر این صورت استاد نقش مخرب و غیرسازنده خواهد داشت.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: دانشگاه به عنوان مرکز تربیت قوه عاقله جامعه از محورهای مقوله علم به لحاظ معرفتی، مقوله نخبگانی و فرهیختگی به لحاظ فرهنگ حرفه‌ای و مقوله مناسبات انسانی به لحاظ وجود استادان، دانشجویان، یاوران علمی و مدیران برخوردار است و در هم تنیدگی این سه مقوله مناسباتی را پدیدار می سازد که تجلی بیرونی آن به عنوان فرهنگ دانشگاه نمود پیدا می کند.
 
محمدی ادامه داد: قطعا جایگاه استاد در ارتباط آن با سایر مقوله‌ها از محوریت بنیادین برخوردار است، استاد حامل دانش و پدیدآودنده آن است و فرهنگ نخبگانی و فرهیختگی در وی ریشه دوانده و در نسبت با سایر عناصر انسانی و فرهنگی دانشگاه از جمله دانشجویان اثر بی نظیری دارد.
 
وی اذعان کرد: استاد در کمال تواضع داشته‌های دانشی، خود را در بستر ارتباط اخلاقی و فرهنگی به دانشجو انتقال می دهد و دانشجو از آن علاوه بر دانش، اخلاق و ادب هم می‌آموزد، رفتار استاد، نگرشش به آینده و گرایش‌های فکری استاد همه برای دانشجو مهم است.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مطرح کرد: در فرهنگ دانشگاهی و فعالیت‌های ناظر به آن باید نقش استاد مهم انگاشته شود وگرنه کارهای انجام شده یا ناقص خواهد بود و یا به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. 
 
محمدی اضافه کرد: تا زمانی که جایگاه استادان و معلمان جامعه در فرهنگ عمومی جامعه از جایگاه شایسته‌ای برخوردار نباشد امکان فعالیت اثرگذار فرهنگی در بخش‌های دیگر هم مهیا نخواهد شد، لذا تدوین سیاستگذاری‌های حاکمیتی در امر فرهنگ، تعلیم، آموزش و تربیت با نگاه به ارتقای جایگاه استادان و معلمان باید صورت بپذیرد. 
 
وی ادامه داد: اساسا ما اگر بخواهیم فرهنگ نخبگانی در جامعه رشد پیدا کند نمی‌توانیم به جایگاه معلم و کرامت استاد بی توجه باشیم و اگر برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شود که بتواند به ارتقا جایگاه اساتید به لحاظ اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه و بهبود روابط اساتید و دانشجو کمک کند؛ حتما آن اقدام فرهنگی بسیار موثر و مفید فایده خواهد بود.

قدردانی از استادان سرآمد سطوح مختلف دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تصریح کرد:قدردانی از استادان سرآمد آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در طی مراسم‌های متمرکز دانشگاهی از جمله برنامه‌های مهم دانشگاه در طی هفته معلم خواهد بود، چنین مراسم‌هایی در راستای راهبرد رویت‌پذیری استادان دانشگاه و ارائه الگوهای موفق به جامعه دانشگاهی است.
 
محمدی عنوان کرد: راهبرد دیگر برای برنامه فرهنگی دانشگاه در طی هفته معلم امکان بهره‌مندی دانشگاهیان از تجربه زیسته استادانی است که سالیان سال خود را وقف دانش و علم نموده و تولیدات علمی برای جامعه و کشور رقم زده اند، دنیایی از انگیزه، تلاش، امید و چشیدن طعم تلخ ناکامی‌ها، بازنایستادن و حرکت کردن در فضای زندگی استاد وجود دارد که لزوما در محیط کلاس و در مدار آموزش رسمی قابل مشاهده برای همگان نیست.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تشریح کرد: این تجربه‌ها بیان شود تا مسیر رفته استادان ارجمند چراغ راه دیگران به خصوص دانشجویان باشد. 
 
محمدی در پایان اظهار کرد: روایت تجربه‌ زیسته استادان انباشتی از مولفه‌های فرهنگی را در خود جای داده است که بازنمایی آن منجر به حل مشکلات فرهنگی و تعالی آن خواهد شد، لذا تلاش خواهیم کرد هر گروه آموزشی در طی این هفته یک نشست از نوع روایت تجربه زیسته استادان را در جمع‌های دانشجویی داشته باشد.

انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان