۱۴/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۲ چهارشنبه

صبح قزوین پلاستیک‌ها بلای جان زمین و زیست بوم‌ها است
کد خبر: ۳۶۷۹۰۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۱۰ ساعت: ۱۰:۱۵ ↗ لینک کوتاه

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی‌ دانشجویی زمین‌شناسی ایران:

پلاستیک‌ها بلای جان زمین و زیست بوم‌ها است

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی‌ دانشجویی زمین‌شناسی ایران گفت: مردم و دانشجوها با کارهای خیلی ساده می‌توانند هوای زمین را داشته باشند، مهم‌ترین بلای جان زمین آلودگی پلاستیک‌ها است که آسیب جدی به زیست بوم انسان‌ها و حیوانات می‌زند.

پلاستیک‌ها بلای جان زمین و زیست بوم‌ها است
مهدی برزگر نوری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص عملکرد دانشجویی انجمن علمی زمین‌شناسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در هفته زمین پاک اظهار کرد: هفته زمین پاک هر ساله در کشور همزمان با دیگر کشورهای جهان از دو تا هشتم اردیبهشت ماه گرامی داشته می‌شود، این روز، فرصتی مغتنم است برای ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از زیست‌بوم و زیستگاهی که در آن زندگی بشری به رشد و بالندگی خواهد رسید.

وی افزود: این انجمن دانشگاهی هر ساله برای هفته زمین‌ پاک برنامه‌هایی دارد، امسال هم جلسه‌ای را در تاریخ ۲۰ فرودین ماه ۱۴۰۳ در سالن جلسات اداره کل محیط زیست استان قزوین در خصوص این برنامه‌ها داشتیم. 
 
دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی‌ دانشجویی زمین‌شناسی ایران بیان کرد: در این جلسه نمایندگانی از کمیته آب منطقه‌ای، سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین، اداره‌کل آموزش و پرورش، بنیاد نخبگان و «ان جی اوها» حضور داشتند و با پیشنهاد انجمن، روز دوشنبه سه اردیبهشت ماه را به برنامه انجمن برای پاکسازی محیط اطراف دانشگاه اختصاص دادند.
 
دانشجوی ترم هشت رشته زمین‌شناسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ابراز کرد: تقریباً ۲۰ نفر از دانشجویان در این برنامه شرکت داشتند که خوشبختانه دانشجویان از رشته‌های مختلفی از قبیل زمین‌شناسی، آمار، برق، مهندسی آب، تاریخ و تمدن ملل اسلامی و... در این برنامه شرکت کردند و به عقیده بنده این دست برنامه‌ها محدود به رشته خاصی نیست.
 
برزگر نوری ادامه داد: از رفتار دوستان خودم به شخصه شگفت‌زده شدم؛ چرا که بعضی از آن‌ها به قدری دغدغه‌مند بودند که، بدون توجه به شرایط به داخل آب رفته بودند و کار پاکسازی رو انجام می‌دادند.
 
وی خاطرنشان کرد: همه زباله‌های طبیعت را نمی‌توان جمع کرد ولی با این کارها قطعاً می‌شود زباله‌های رهاشده در طبیعت را کاهش داد چرا که قشر دانشجو به‌ عنوان یکی از تاثیرپذیرترین و فرهیخته‌ترین اقشار جامعه می‌تواند مورد مناسبی برای این کار باشد.

دانشجوی زمین‌شناسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) عنوان کرد: کارهای فراوانی از این قبیل انجام شده است برای مثال؛ روز جهانی آب، روز جهانی ساعت زمین هم در این انجمن برنامه داشتیم، همین‌طور جمعه هفت اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز برنامه‌ای در روستا رزجرد به منظور پاکسازی روستا و رودخانه را داشتیم.

برزگر نوری تشریح کرد: بنده تشکر می‌کنم از تمامی مسئولین دانشگاهی و غیردانشگاهی که این انجمن همراهی کردند ولی حقیقتاً به نظرم هر چقدر حمایت‌ در این زمینه انجام شود کم است و دید و نگرش در این عرصه باید دید سرمایه‌گذاری باشد.
 
وی یادآور شد: مردم و دانشجوها با کارهای خیلی ساده می‌توانند هوای زمین را داشته باشند، مهم‌ترین بلای جان زمین آلودگی پلاستیک‌ها است که امسال هم با شعار «مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» به استقبال این هفته رفته‌ایم و در نظر داریم برای هر مناسبتی عملکردهای مطلوب و موثر داشته باشیم.
 
دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی‌ دانشجویی زمین‌شناسی ایران تاکید کرد: خواهش بنده از دانشجویان و مردم این است که موقع خرید حتماً از کیسه‌های پارچه‌ای شخصی استفاده کنند و موقع گذراندن اوقات فراغت در طبیعت محدوده اطراف خودشان اگر زباله‌ای مشاهده می‌کنند با خودشان برده و آن‌ مکان را پاک‌سازی کنند.
 
برزگر نوری در پایان اضافه کرد: ما هر رفتاری را که با زمین داشته باشیم همان عکس‌العمل را دریافت می‌کنیم، برای نمونه گرمایش زمین که معضلی در مقیاس جهانی است و تاثیرات آن قابل مشاهده است، که اخیرا هم به همین دلیل باران‌های سیل‌آسا باعث تخریب بسیاری از شهرها در نقاط مختلف دنیا شد.
 
 
انتهای خبر/۲۰۰۵

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان