۲۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۴ جمعه

صبح قزوین فعالیت بیش از ۸۰ هزار ورزشکار در ۵۱ هیات ورزشی قزوین
کد خبر: ۳۶۷۸۵۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۲/۴ ساعت: ۱۴:۱۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین اعلام کرد:

فعالیت بیش از ۸۰ هزار ورزشکار در ۵۱ هیات ورزشی قزوین

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین گفت: بیش از ۸۷هزار ورزشکار بیمه شده در ۵۱ رشته ورزشی در قزوین فعالیت می‌کنند.

فعالیت بیش از ۸۰ هزار ورزشکار در ۵۱ هیات ورزشی قزوین
عباس علایی مقدم در گفتگو با خبرنگار حوزه ورزشی پایگاه خبری تحلیلی«صبح قزوین»، در تشریح وضعیت ورزشی قزوین اظهار کرد: در سال‌های گذشته تعداد بیمه‌شدگان ورزشی استان حدود 8 هزار نفر بود که در سال گذشته رکورد زدیم و در حال حاضر 36 هزار و 543 خانم و 514 هزار و 45 ورزشکار بیمه شده و ساماندهی شده آقا در استان قزوین داریم.

وی با اشاره به ۵۱ هیات ورزشی فعال در استان، افزود: 141 سالن و 10 خانه کشتی و 133 سوله ورزشی در استان وجود دارد.

مدیر کل ورزش و جوانان استان در تشریح وضعیت فضاهای باز ورزشی یادآور شد: 102 فضای باز در استان وجود دارد که از این تعداد 34 زمین چمن، یک زمین ساحلی، یک زمین تنیس و یک دیواره سنگنوردی است.

این مسئول اذعان کرد: رشته‌های ورزشی کوهنوردی، فوتبال، والیبال، ژیمناستیک، تیراندازی، تیراندازی با کمان، ورزش­‌های جانبازان و توان­یابان، وزنه برداری، تکواندو، بسکتبال، هندبال، دوچرخه سواری، شطرنج و قایقرانی جز رشته‌های آمایشی استان هستند که باید با تقویت استعدادیابی و اشتراک تجارب در مسیر قهرمانی هدایت شوند تا همیشه در همه رشته‌ها ملی پوش داشته باشیم.

علایی مقدم اضافه کرد: سرانه فضای ورزشی استان 83 سانتی‌متر است به طوری که در اداره‌کل ورزش و جوانان حدود 56 سانتی‌متر «11 سانتی‌متر سرپوشیده و 45 سانتی‌متر روباز»، بخش خصوصی 12 و همچنین اماکن دولتی 15 سانتی‌متر است. 

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین در تشریح برنامه تقویم ورزشی سال جاری این گونه بیان کرد:
 تقویم ورزشی امسال را تنظیم و برای رشته‌های آمایشی به صورت تخصصی‌تر برنامه‌ریزی کرده‌ایم. برنامه‌های گسترده و مبسوطی برای تقویم ورزشی امسال در نظر گرفته شده است و جلسات متمادی با هیات‌های ورزشی به صورت جدا و تفکیک برگزارشده است.

گسترش ورزش همگانی دستور کار سال جاری

علایی مقدم تشریح کرد: ورزش باید همانند سایر ملزومات زندگی از جمله خوراک، پوشاک و مسکن و درمان مورد توجه قرار گیرد و جزو فرهنگ مردم شود؛ آنچه که امروزه شاهد هستیم مردم همچنان برای خریدهای جزئی و نزدیک هم عادت کرده‌اند با خودرو به فروشگاه مراجعه کنند و به پیاده‌روی و دوچرخه سواری توجه‌ای نمی‌شود و این لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه را می‌طلبد.

وی
ادامه داد: افزایش و گسترش فعالیت‌های جسمانی نقش كلیدی در سلامت جسم و روان دارد و در ایجاد روابط اجتماعی مناسب موثر است و به تبع آن به تقویت ساختار جامعه سالم كمک می‌كند بنابراین یکی از اصلی‌ترین برنامه اداره ورزش جوانان برای سال جاری  گسترش ورزش در بخش همگانی است.

این مسئول اضافه کرد: استان قزوین یک زمان پایتخت پیاده‌روی کشور بود و ۲۰۰ هزار نفر در یک رویداد ورزشی شرکت می‌کردند و امروز هم باید این جایگاه را احیا کنیم و مردم را به این سو سوق دهیم.

وی تصریح کرد: سعی بر افزایش آمار ورزش قهرمانی در استان داریم و تلاش و حمایت خاص خواهیم کرد که قهرمانان استان در المپیک حضور داشته باشند..

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین افزود: برگزاری همایش‌­ها، جشنواره­‌های همگانی در سطح روستاها و شهرها و برگزاری مسابقات استانی و میزبانی کشوری و اردوهای تیم‌­های ملی و دوره‌­های علمی و آموزشی و برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت و آبادانی از دیگر برنامه‌های اداره ورزش جوانان برای سال جاری خواهد بود.

فوتبال رشته محبوب قزوینی‌ها

وی اذعان کرد: رشته‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال، موتورسواری و اتومبیل‌رانی از رشته‌های پرط‌رف‌داراستان قزوین است و جایگاه خوبی در بین رشته‌های ورزشی قزوین دارد و باید با ایجاد هم‌افزایی، تلاش و حمایت متولیان به شکوفایی استعدادهای این رشته در استان کمک کنیم.

وی ادامه داد: زیرساخت‌ها در فوتبال و فوتسال در شهرستان‌ها در اختیار هیات‌هاست و زمین‌های چمن را رایگان در اختیار قرار دادیم و هرهیاتی که آمادگی داشت و درخواست شد امکانات دادیم تا رشد کند.

وی بیان کرد: 
ماهانه 400 میلیون تومان برای آبیاری استادیوم 15 هزار نفری سردار آزادگان هزینه می‌شود اما با همه مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه این هزینه‌ها را متقبل می‌شویم تا فوتبال قزوین مکان مناسبی برای توسعه داشته باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین تصریح کرد: صعود تیم فوتبال شمس آذر به لیگ برتر یکی از موفقیت‌های ارزشمند در عرصه ورزش برای استان قزوین است و تمام تلاش‌ها بر این است که با رفع نواقص ورزشگاه برای تیم‌داری آماده شویم.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه در رشته‌های مرتبط با نابینایان قهرمانان زیادی داریم و حتماً حمایت‌های ما برای تقویت این رشته ادامه خواهد داشت و با کمک مسئولین امر و مربیان شاهد پویایی این رشته باشیم.

5329 داور در استان قزوین مشغول فعالیت هستند

وی اذعان کرد: تعداد 17 هزار و 362 مربی به صورت رسمی در رشته‌های مختلف ورزشی در استان مشغول به کار هستند که از این تعداد به تفکیک حدود 8 هزار و 740 نفر آقا و 8 هزار و 622 نفر خانم هستند و همچنین 26 مربی در سطح مربیان ملی در استان مشغول به فعالیت هسند که سابقه مربی‌گری تیم‌های ملی در رده سنی مختلف را داشته‌­اند. همچنین 3 هزار و 182 داور مرد و 2 هزار و147 داور زن در استان مشغول به کار هستند که مجموعاً 5 هزار و 329 داور هستند.

کمبود فضا چالش اساسی ورزش استان

وی در بیان چالش‌های اساسی ورزش استان قزوین تشریح کرد: نبود فضای اختصاصی جهت برگزاری دوره‌های تئوری مربی‌گری از چالش‌های اساسی اداره ورزش و جوانان است.

علایی مقدم افزود: اتکا به اداره ورزش برای تامین ورزشکاران و مقام‌آوران ملی و بین‌المللی مشروط به توجه ویژه در تأمین فضای مورد نیاز است و بی‌توجهی به این موضوع باعث آسیب به استاندارد مهارتی و آموزشی ورزشکاران می‌شود.

وی اضافه کرد: نبود فضا جهت برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های دانش‌افزایی و همچنین نبود تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مانند ماکت، مولاژ و نرم‌افزارهای آموزشی جهت افزایش کیفیت آموزشی سد راه و مانع برای پیشرفت ورزشکاران استان قزوین است که امید می‌رود با اختصاص بودجه کافی و حمایت مسئولان و خیرین این موانع برطرف و سطح کمی و کیفی فضاهای آموزشی ارتقا یابد.

مدیرکل اداره ورزش و جوانان در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی برای مربیان بیان کرد: طبق سنوات گذشته دوره‌های آموزشی به صورت منظم هر ساله برگزار می‌شود. به عنوان مثال در سال 1402، 105 دوره در رشته‌های مختلف برگزار شد و برای سال جاری نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

وی یادآور شد: رشته شمشیربازی تنها رشته‌ای است که در استان فعال نیست و مابقی رشته‌ها مورد استقبال عموم و ورزشکاران قرار گرفته است.

رتبه دوم بانوان ورزشکار قزوینی در شاخص جمعیت سازمان یافته ورزشکار بانو

علایی مقدم با اشاره به حدود 43 هزار و 365 بانوی ورزشکار در قزوین افزود: 
در حال حاضر زنان ورزشکار به عنوان نیمی از جامعه توانسته‌اند پابه پای مردان در عرصه‌های مختلف ورزشی قزوین قدم بردارند و در این حوزه فعالیت چشمگیری و قابل توجهی داشته باشند.


وی ادامه داد: در سال 1402 استان قزوین در بخش بانوان در شاخص جمعیت سازمان یافته ورزشکاران بانو به جمعیت بانوان استان رتبه دوم کشور را به دست آورد و این افختاری بزرگ برای استان ماست و بیانگر تلاش‌های خوب انجام شده در این عرصه است.

وی اضافه کرد: در بخش بانوان ۱۶ رشته آمایشی داریم و باید مربیان ملی و جهانی بیشتری داشته باشیم و در این راستا شناسایی و جذب حامیان مالی باید مورد توجه قرار گیرد. 

این مسئول ادامه داد: فرناز فارسی در رشته تکواندو، الهام هریجانی در تیراندازی و پرنیا سلمانی در رشته ووشو از بانوان مدال‌آور جهانی در استان قزوین هستند.

وی یادآور شد: جایگاه و رتبه ورزش قزوین به واسطه کسب عنوان‌های ارزشمند در حوزه‌های قهرمانی، همگانی و عمرانی از سال ۹۷ از سطح سوم به سطح دوم کشور ارتقا پیدا کرده است.


برگزاری برنامه‌های متعدد برای شور و نشاط اجتماعی

علایی مقدم در خصوص برنامه اداره ورزش و جوانان برای افزایش شور و نشاط اجتماعی جوانان اظهار کرد: برنامه‌های زیادی تدارک دیده شده است که در اینجا به بخشی از آن می‌توان اشاره کرد از جمله برنامه شور و نشاط اجتماعی جوانان در بخش بانوان در طرح ملی الگوی برتر که ویژه عموم بانوان ورزشکار، داوران مربیان و اولیای قهرمانان است.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌ها می‌توان به طرح ملی بانوی توانا «ویژه بانوان سالمند بالای 60 سال» اشاره کرد و همچنین طرح ملی «دختران آفتاب» ویژه دختران نوجوان و جوان مقاطع متوسطه در مناطق محروم و همچنین برگزاری طرح پایش ویژه بانوان شاغل در دستگاه‌های اجرایی است.

مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین تاکید کرد: همچون سنوات قبل به مناسبت‌های مختلف ملی همایش‌ها و جشنواره‌ها و مسابقات و همچنین مینی المپیک ویژه کودکان و جشنواره‌های متعدد در بخش کودکان برگزار خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: برگزاری همایش‌های مختلف ورزشی «پیاده‌روی، کوهنوردی، دوچرخه سواری» و همچنین بازی‌های بومی و محلی ویژه شهروندان و خانواده که بنیان اصلی جامعه هستند، برگزاری جشنواره‌های مختلف در پارکها و میادین پرتردد شهرها و استان و همچنین انجام مسابقات رقابتی و تفریحی در اماکن مختلف و توسعه ورزش‌های همگانی و احیای بازی‌های بومی و محلی در محلات مختلف و روستاها در دستور کار اداره ورزش و جوانان است که به فضل الهی و همدلی مسئولان و همکاری و همراهی مردم انجام خواهد شد.

انتهای خبر/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان