۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین آثار شهید آوینی هیچگاه غبار نمی‌گیرد
کد خبر: ۳۶۷۷۸۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۲۷ ساعت: ۱۲:۲۸ ↗ لینک کوتاه

معاون فرهنگی حوزه هنری استان قزوین:

آثار شهید آوینی هیچگاه غبار نمی‌گیرد

معاون فرهنگی حوزه هنری استان قزوین گفت: کامران آوینی به واسطه انقلاب اسلامی و عظمت شخصیت امام خمینی(ره)، تبدیل به سید شهیدان اهل قلم شد و در دوران انقلاب و دفاع مقدس آثاری را خلق کرد که گرد زمان از ارزش آن نخواهد کاست.

آثار شهید آوینی هیچگاه غبار نمی‌گیرد
حمید رضا ملازینل  در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین» با اشاره به نقش بی‌بدیل شهید سید مرتضی آوینی در عینیت بخشیدن به هنر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: شهید آوینی، عمر با برکت خود را به ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزش‌ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و خدمات ارزنده کم نظیری را در عرصه مختلف هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت.
 
وی افزود: ایشان حدود سه دهه عمر خود را در دوران پیش از انقلاب گذرانده بود و در آن زمان به گفته خویش در فضای روشنفکری به سر می‌برد، هرچند اینکه از همان زمان پیشینه مذهبی و گرایش اسلامی در درون خود احساس می‌کرد.
 
معاون فرهنگی حوزه هنری استان قزوین گفت: مرتضی آوینی در قبل از انقلاب دانشجوی معماری در تهران و اهل هنر و موسیقی بود، کتاب‌های روشنفکران غربی را می‌خوانده و به سبک جوانان آن زمان لباس می‌پوشیده و موسیقی کلاسیک غربی گوش می‌داد.
 
وی ادامه داد: بعد از انقلاب با آشنا شدن با مکتب امام خمینی(ره) تغییر و تحول اساسی در شخصیت و منش این شهید بزرگوار پیش آمد که کامران آوینی روشنفکر جلوه‌فروش را به سرباز مخلص انقلاب تبدیل می‌کند.
 
ملازینل با اشاره به بیانات شهید آوینی درباره زندگی قبل از تحولات درونی‌اش گفت: این شهید بزرگوار خود می‌گوید: من از یک «راه طی شده» با شما حرف می‌زنم... من هم سال‌ها با جلوه‌فروشی و تظاهر به دانایی بسیار زیسته‌ام، ریش پروفسوری و سبیل نیچه‌ای گذاشته‌ام و کتاب «انسان تک‌ساحتی» را بی‌آنکه آن زمان خوانده باشم‌اش ـ طوری دست گرفته‌ام که دیگران جلد آن را ببینند و پیش خودشان بگویند: عجب! فلانی چه کتاب‌هایی می‌خواند.
 
وی خاطرنشان کرد: کامران آوینی به واسطه انقلاب اسلامی و عظمت شخصیت امام خمینی(ره)، تبدیل به سید شهیدان اهل قلم شد و در دوران انقلاب و دفاع مقدس آثاری را خلق کرد که نه گرد زمان از ارزش آن نخواهد کاست.

این کارگردان و مستندساز قزوینی بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی در سال 1357 از فضای روشنفکری به فیلم‌سازی روی آورد و با جهادسازندگی آشنا می‌شود و بعدها در دوران دفاع مقدس مستند‌های خاطره انگیز روایت فتح را با صدای ملکوتی خود از دل جبهه‌های نبرد حق علیه باطل آفرید.

روح بزرگ و صدای ملکوتی شهید آوینی روایت فتح را جاودانه کرد
 
وی گفت: مجموعه مستند روایت فتح جزو آثار ماندگار هنر انقلاب اسلامی است که با روح بزرگ و تزکیه شده شهید مرتضی آوینی آمیخته و با صدای ملکوتی‌اش جاودانه شده است.
 
ملازینل تاکید کرد: این شهید بزرگوار در حوزه اندیشه هنر نظریه‌پرداز بود و با نگارش مجموعه‌ سه جلدی آینه‌ جادو در باب سینما نقطه نظرات فکری و عقلانیت خود را با حکمت هنر در نوشته‌هایش متجلی کرد طوری که خواندنش هنوز هم لذت‌بخش است.
 
وی یادآور شد: یک بعد برجسته شخصیتی ایشان، مدیریت فرهنگی هنری و در واقع رهبری بر دل‌ها بود، شهید آوینی مدیریت مجله سوره و موسسه روایت فتح را به نحو احسن انجام داده و چهره‌های هنری بسیاری را از مخالف و موافق با اندیشه خود گردهم می‌آورد و گفتمان انقلاب را بر آنها عرضه می‌کرد.
 
معاون فرهنگی حوزه هنری استان قزوین بیان کرد: افرادی چون امید روحانی، مرحوم کیومرث پوراحمد، مسعود فراستی، مرحوم نادر طالب‌زاده، ابراهیم حاتمی‌کیا از اندیشه و گفتمان سید اهل قلم بهره بردند.
 
وی افزود: دقت نظر در هنر و پیوست آن با پدیده گفتمان انقلاب اسلامی از شهید آوینی یک شخصیت بی‌بدیل ساخته است.
 
ملازینل در پایان با بیان اینکه تجلی گفتمان انقلاب اسلامی در انسان کامل علاوه بر جنبه‌های سیاسی، جنبه عرفانی و معنوی نیز تاثیر می‌گذارد، گفت: شخصیت‌های بزرگی چون امام خمینی(ره)، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید مرتضی آوینی علاوه بر اقتداری که در حوزه عمل و سیاست داشتند، دارای روح لطیف و عرفانی بودند که از صفای دل و تهذیب نفس بیرون می‌آمد.

انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان