۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین علی(ع) قرآن مجسم و حقیقت شب قدر است
کد خبر: ۳۶۷۷۱۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۱/۱۴ ساعت: ۸:۴۷ ↗ لینک کوتاه

مدرس حوزه علمیه قزوین:

علی(ع) قرآن مجسم و حقیقت شب قدر است

مدرس حوزه علمیه قزوین گفت: شب قدر، نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ بین خدا، قرآن و کلام وحی و مقام ولایت است، انسان عاقل برای رسیدن به سعادتمندی به قرآن و آموزه‌هایش و به اهل بیت(ع) که قرآن مجسم هستند باید تمسک بجوید تا شاید کمی قدر و منزلت شب قدر را درک کند.

علی(ع) قرآن مجسم و حقیقت شب قدر است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا در مراسم عزاداری شهادت امیرالمومنین (ع) که شب گذشته در مسجدالنبی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: شب قدر، شبی است که درهای آسمان به روی زمینی‌ها باز است، هر کس هر آنچه از خدا طلب کند، برآورده خواهد شد.
 
وی افزود: شب قدر پر از رمز و راز است و کسی توانایی درک و فهم کامل آن را ندارد، حتی پیامبر خدا نیز قادر نخواهد بود چراکه خداوند در سوره قدر می‌فرماید: « وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ... و تو چه می‌دانی؟ این تعبیر نشان می‌دهد که زمان و عظمت دقیق این شب را حتّی پیغمبر(ص) هم نمی‌دانسته است، چه رسد به دیگران!
 
مدرس حوزه علمیه قزوین بیان کرد: اهمیت شب قدر به اندازه‌ای است که خداوند یک سوره را برای معرفی آن نازل کرده و با وجود برشمردن خصوصیات آن در سوره قدر می‌گوید: « و توچه می‌دانی شب قدر چیست؟».
 
وی ادامه داد: شبی که قرآن، کتاب هدایت انسان‌ها را در آن نازل شده و از هزار ماه برتر است، در این شب تمام ملائکه و فرشته روح بر زمین به اذن خداوند نازل می‌شوند تا هم نیایش و نوای مناجات و استغفار بندگان خدا را به آسمان ببرند و هم سلام و رحمت الهی را به آنان برسانند.
 
سبحانی‌نیا با بیان اینکه شب قدر سراسر نور و رحمت است تاکید کرد: فرشتگان به همراه جبرئيل هر آنچه را تدبير و مقدّر و مقرر شده‏است به آسمان دنيا مى‌‏آورند تا ساكنان آسمان دنيا بدانند و از رويدادهاى سال آينده به لطف حق آگاهى يابند.
 
وی خاطرنشان کرد: اولین خصوصیات برتر شب قدر نسبت به دیگر شب‌ها نزول قرآن در آن است، درواقع تمام نور و تقدیر انسان در سایه قرآن است، اگر قرآن را داشته باشیم گویی قانون اساسی دین را داریم و دیگر امور در دنبال آن خواهد آمد.
 
مدرس حوزه علمیه قزوین بیان کرد: تمام مفاهیم و تعالیم دین در قرآن آمده، احکام کلی و دستورات اسلام در قرآن بیان شده اما جزئیات و نحوه انجام این مفاهیم را باید از پیامبر خدا و امامان راستین دریافت کرد.

 
وی گفت: علی (ع) قرآن مجسم است، رفتار، کردار و اعمال این امام همام منطبق با قرآن است، سرنوشت ایشان با قرآن و شب قدر گره خورده است، کسی که ولادتش در خانه امن الهی و شهادتش نیز در خانه خدا در بهترین حالت بندگی و در برترین شب اتفاق افتاده است.
 
سبحانی‌نیا بیان کرد: ضربت خوردن و شهادت امیرالمومنین در شب‌های قدر بین ما، خدا و قرآن ارتباط ایجاد کرده و گویی به ما می‌فهماند که قرآن در وجود حضرت‌ علی (ع) متجلی شده و احکام و تعالیم قرآن و دستورات الهی را از علی(ع) و مقام ولایت دریافت باید کرد.
 
وی با اشاره به حکمت 47 نهج البلاغه بیان کرد: حضرت علی در وصيّتی که به حسن و حسين (ع) پس از ضربت ابن ملجم در ماه رمضان سال ۴۰ هجرى در شهر كوفه داشتند نیز چند نکته طلایی را مطرح فرمود که نشان از اهمیت این امور برای اول شخص عالم دارد.
 
مدرس حوزه علمیه قزوین ادامه داد: تقوای الهی، ترک دنیاطلبی، حق‌گویی، یاری ستم‌دیدگان، نظم در امور و اصلاح بین مسلمانان، رسیدگی به امور یتیمان و همسایگان، پاسداشت قرآن و نماز و خانه خدا، جهاد در راه خدا، صله رحم، امر به معروف و نهی از منکر از اموری است که در این وصیت آمده است.
 
وی یادآور شد: حضرت امیر(ع) در رابطه با قرآن به عزیزانش می‌فرماید مبادا قرآن در بین شما و امت رسول‌الله مهجور باشد، در واقع نگذاریم قرآن در بین ما تنها حالت تزئینی داشته باشه و صرف مراسم عزا و عروسی و شادی از آن بهره ببریم.
 
سبحانی‌نیا تاکید کرد: بهره‌گیری از کلام وحی شئون مختلفی دارد که مهم‌ترین آن از زبان علی(ع) در خطبه 176  نهج‌البلاغه آمده است: بدانید که قرآن خیرخواهی است که شما را فریب نمی‌دهد، آن راهنما است که گمراه نمی کند و آن گوینده حدیث است که دروغ نمی‌گوید و هیچ کس با این قرآن همنشین نشد مگر این که هدایتش زیادت یا نابینایی و جهالتش کم شد.
 
وی ادامه داد: حضرت امیر(ع) برای قرآن همچنین خصوصیاتی از جمله دوای دردها، هدایتگر، شفاعت‌کننده پذیرفته شده و گوینده تصدیق شده، ریسمان امن الهی، بهار قلب و سرچشمه علم و... برمی‌شمارد که حل تمام مسائل اخلاقی، تربیتی، اجتماعی و حتی اقتصادی ما در قرآن نهفته است.
 
سبحانی‌نیا در پایان گفت: شب قدر، نشان‌دهنده ارتباط تنگاتنگ بین خدا، قرآن و کلام وحی و مقام ولایت است، انسان عاقل برای رسیدن به سعادت‌مندی به قرآن و آموزه‌هایش و به اهل بیت(ع) که قرآن مجسم هستند باید تمسک بجوید تا شاید کمی قدر و منزلت شب قدر را درک کند.
 
انتهای خبر/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان